Foto van je Rig Topic..


Gesloten
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

09-03-2008 20:09

waarom altijd krimp kous bij fluor carbon :-?
ik zie het nut er totaal niet van.
zal wel......!
Gebruikersavatar
Martin Flierman
Berichten: 287
Lid geworden op: 30-11-2004 17:40
Locatie: Harns

09-03-2008 20:59

Afbeelding
Gebruikersavatar
desmond Visser
Berichten: 167
Lid geworden op: 28-11-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-03-2008 21:18

stefan andriessen schreef:waarom altijd krimp kous bij fluor carbon :-?
ik zie het nut er totaal niet van.


Verbeter me als het niet klopt maar volgens mij is het hele principe van krimpkous over komen waaien uit Engeland. Het was op een gegeven moment bekend dat het gebruik van de zogenaamde benthooks een negatief effect had op de bekken van een karper. Door het goed inzetten van krimpkous kan aan iedere rig een benthook effect worden gegeven. ( de ideale draaiing van de haak).

Om op je vraag aan te sluiten denk ik dus niet dat het een verschil maakt of je nu braid gebruikt of nylon, ik denk wel dat bij gevlochten "de draai eigenschap" nog wel iets groter is.
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

09-03-2008 21:26

dat 1e verhaal klopt inderdaad helemaal.
ik gebruik ook altijd krimpkous bij de meeste rigs van BRAID.
maar bij fluor carbon nooit.
als je een rig knoopt met fluocarbon dan maak je al een soort bent hook effect
omdat het fluorcarbon al met het haak oog mee naar binnen buigt.
dus vind ik krimpkous echt totaal overbodig maarja...
als jij met deze rig zo goed vangt............
iedereen ze eigen ding toch? :wink:
zal wel......!
Nick Flip

09-03-2008 21:32

desmond Visser schreef:Afbeelding

Afbeelding

Vorig najaar veel met deze rig gevist, een ware killer..


Mag ik je een paar tips geven?

1.krimpkous weglaten
2.je hair niet vastknopen maar onder de knoop van je haak leggen, laatste stukje van je hair die boven de knoop uitkomt ff brande en aantrekken zo zorg je ervoor dat je hem niet toevalig door je knoop heen trekt..

miss als ik zin heb maak ik eerdaags een foto
Gebruikersavatar
desmond Visser
Berichten: 167
Lid geworden op: 28-11-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-03-2008 22:04

Tips zijn altijd welkom!
Het voordeel van het knopen van de hair aan de onderkant van de haak is dat dit de indraaiing bevorderd, zeker ten opzichte van de hair uit het krimpkous te laten lopen.
Nick Flip

09-03-2008 22:20

klopt idd ook maja zie maar of je wat met my tips doet ;)

suc6
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

10-03-2008 16:27

stefan andriessen schreef:waarom altijd krimp kous bij fluor carbon :-?
ik zie het nut er totaal niet van.


De krimpkous bij een stiff rig materiaal kan een functie hebben, echter bij de rig door Desmond gebruikt is hij in mijn ogen totaal verkeerd ingezet. De kortstelige haak met de sterk afgeschermde punt heeft een in mijn ogen te kleine opening om goed in te haken.

Wanneer ik met een stiff rig vis dan gebruik ik de krimpkous om de nylon/fluor carbon in een lijn met de haaksteel te laten lopen. Normaal schermt het stugge materiaal namelijk de punt sterk af. Door de punt minder af te schermen zal de haak veel beter en eerder vlees kunnen pakken, iets wat mijn inziens vereist is bij een rig zonder de benodigde spelingsruimte. De krimpkous is niet nodig wanneer je de haak bevestigd met een bled knoop in plaats van een knotless knot.

Oh, en Desmond, door de hair in de bocht zo te bevestigen zonder dat hij terug kan schuiven zal de vis gemakkelijk de al licht geprikte haak uit kunnen spuwen. De boilie vliegt zo namelijk naar buiten en zal de haak omtrekken en zo de punt uit het vlees "trekken". Maar dan zit je al wel op een water met vergevorderde vissen die niet meteen in paniek raken bij het prikken. De natuurlijke reactie is namelijk spugen, schudden en vluchten van de meeste karpers. De eerste twee kunnen een gemiste kans opleveren die vaak door wat nadenken te voorkomen is. Het is dus mijn inziens slimmer om of de hair net boven tegenover de punt op de steel te knopen, of dat je hem aan het haakoog knoopt en een ringetje/stukje rigtube gebruikt om de hair in de bocht te fixeren, maar dat dit gemakkelijk terugschuift richting het haakoog. Bij haken met een klauwpunt (niet echt aan te raden bij een stiff rig) kan je de hair wel meer richting de bocht fixeren, dit type haak is namelijk door de gebogen punt moeilijker om te trekken door het aas naar buiten te spuwen, maar ook hier speel ik altijd op safe door ook weer rigtube of een ringetje te gebruiken.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie,
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

10-03-2008 17:34

Bart van den Hurk schreef:Oh, en Desmond, door de hair in de bocht zo te bevestigen zonder dat hij terug kan schuiven zal de vis gemakkelijk de al licht geprikte haak uit kunnen spuwen. De boilie vliegt zo namelijk naar buiten en zal de haak omtrekken en zo de punt uit het vlees "trekken". Maar dan zit je al wel op een water met vergevorderde vissen die niet meteen in paniek raken bij het prikken. De natuurlijke reactie is namelijk spugen, schudden en vluchten van de meeste karpers. De eerste twee kunnen een gemiste kans opleveren die vaak door wat nadenken te voorkomen is. Het is dus mijn inziens slimmer om of de hair net boven tegenover de punt op de steel te knopen, of dat je hem aan het haakoog knoopt en een ringetje/stukje rigtube gebruikt om de hair in de bocht te fixeren, maar dat dit gemakkelijk terugschuift richting het haakoog. Bij haken met een klauwpunt (niet echt aan te raden bij een stiff rig) kan je de hair wel meer richting de bocht fixeren, dit type haak is namelijk door de gebogen punt moeilijker om te trekken door het paas naar buiten te spuwen, maar ook hier speel ik altijd op safe door ook weer rigtube of een ringetje te gebruiken.


Bart,

Ik begrijp je reactie op de bevestiging van de hair van desmond niet helemaal. Waarom zou een knoopje op de haaksteel niet terugschuiven over de steel richting de krimpkous en een stukje rigtube wel? Ok, een ringetje schuift wel makkelijker dan de bovenstaande twee, maar de eerdergenoemden schuiven toch ook wel weg? Zelf gebruik ik al een tijdje gewoon een bledknoopje ipv een stukje rigtube om mijn hair in de haakbocht te fixeren, scheelt naar mijn idee onnodig materiaal (mijn hair zit dan trouwens ook vast aan het haakoog zodat deze niet verder de haakbocht op kan shuiven richting de weerhaa, misschien dat je daarom die kritiek geeft?) Na een dril is dit knoopje altijd richting het haakoog geschoven, de haaksteel is immers gewoon glad waardoor je zo het knoopje omhoog kunt schuiven... (tenzij je lijm of iets gaat gebruiken natuurlijk).

Zie onderstaande voorbeeld van mijn hairfixering in de haakbocht:

Afbeelding
Afbeelding

Heeft iemand trouwens nog suggesties/aanmerkingen over deze rig?

Groeten, Koen
Nick Flip

10-03-2008 18:14

prima.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

11-03-2008 10:22

Hoi Koen,

Het is maar net hoe strak je deze bled knoop dan aantrekt en dus fixeert op de haaksteel. Als dit niet te strak is dan is er inderdaad weinig verschil met een klein stukje rigtube. Maar zoals ik aangaf is het verstandiger om bij een rechtpuntige haak mijn inziens niet veer verder te gaan dan tegenover de haakpunt. Nog een klein trucje, wil je de hair wel verder naar onder fixeren is dat je de bledknoop dan andersom legt, waarbij de hair dus aan de kant van het haakoog de bledknoop verlaat. Dan wordt de haak namelijk bij het uitspuwen veel minder omgetrokken. Probeer het maar op de hand door de haak licht te prikken en aan de boilie te trekken, dan merk je het verschil tussen beide bevestigingen.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-03-2008 10:29

Kun je wel een bledknoop maken die vast blijft zitten en ook nog kan schuiven?? Denk ut niet.

Probeer anders maar eens uit. neem een boilie in je mond houd de haak buiten je mond vast, mag ook in de mondhoek hangen moet jezelf weten. 8) 8)
En blaas de boilie uit je mond zie dan hoever die knoop opgeschoven is. Denk ut niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

11-03-2008 11:21

Douwe Bijlsma schreef:Kun je wel een bledknoop maken die vast blijft zitten en ook nog kan schuiven?? Denk
ut niet.

Probeer anders maar eens uit. neem een boilie in je mond houd de haak buiten je mond vast, mag ook in de mondhoek hangen moet jezelf weten. 8) 8)
En blaas de boilie uit je mond zie dan hoever die knoop opgeschoven is. Denk ut niet.


Het gewicht van de boilie is inderdaad niet genoeg om de knoop te doen verschuiven, daar heb je gelijk in. De knoop zit daar net even te strak voor vast. Ik vraag me dan alleen af of bij rigtube/siliconetube wel het geval opschuift door alleen het uitspuwen van de boilie (heb geen materiaal voor handen om dit te proberen)? Persoonlijk kan ik het me niet voorstellen, maar ik kan het mis hebben.

Gr, Koen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-03-2008 11:25

Kan ik mij ook niet voorstellen ik ben van mening dat die manier van monteren om een andere reden wordt gedaan.
De enige manier om er voor te zorgen dat het wel schuift is een ringetje.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

11-03-2008 11:28

Douwe Bijlsma schreef:Kan ik mij ook niet voorstellen ik ben van mening dat die manier van monteren om een andere reden wordt gedaan.
De enige manier om er voor te zorgen dat het wel schuift is een ringetje.


Welke andere reden mag dit zijn dan? :)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-03-2008 12:10

Wat je maar wilt is het niet, bv de boilie onder de haakbocht i.p.v. bij het oog.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

11-03-2008 14:11

Om nog even op de bovenstaande posts van Bart en Douwe terug te komen heb ik de onderstaande rig even in elkaar gezet:

Afbeelding

Deze zou dus in 'theorie' beter moeten zijn dan mijn eerder getoonde rig omdat de boilie nu wel makkelijk
kan wegschuiven. Kijken of de praktijk dit ook kan uitwijzen... :wink:

Gr, Koen
Jan Verlijsdonk
Berichten: 24
Lid geworden op: 06-01-2005 16:40
Locatie: Deurne

11-03-2008 17:37

Douwe Bijlsma schreef:Kun je wel een bledknoop maken die vast blijft zitten en ook nog kan schuiven?? Denk ut niet.

Probeer anders maar eens uit. neem een boilie in je mond houd de haak buiten je mond vast, mag ook in de mondhoek hangen moet jezelf weten. 8) 8)
En blaas de boilie uit je mond zie dan hoever die knoop opgeschoven is. Denk ut niet.



:-? Het kan aan de streek liggen maar hier spugen de karpers met iets meer kracht als de mens...

Probeer anders maar eens uit. duik maar eens in het water en zuig dan maar eens een pondje boillies naar binnen. lukt ook niet vermoed ik... :wink:
Ik dis vissen niet, 1 overstroming-en vissen voelen zich de koningen in onze woningen, als dijken doorbreken de meeste mensen bezweken zijn deze beesten nog altijd in leven..

uit Opgezwolle - Beestenboel
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

11-03-2008 18:02

neeej joh dat meen je niet :o
als je onder water probeert boilies te happen dan stik je de t*fus moord :lol: :lol:
lekker water in je longen :(
maar voor mij rigs fixeer ik de hair gewoon met een stukje rig tube
werkt ideaal kan eventueel ook nog verschuiven.
zal wel......!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-03-2008 19:53

Weer een ondoordacht antwoord laat de karper maar eens proberen om op het droge zoveel boilies op te nemen.
Denk a.u.b. eerst eens na voor je een dergelijke vergelijking maakt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pieter de gouw
Berichten: 314
Lid geworden op: 10-12-2006 22:58
Locatie: Wageningen & Sint Oedenrode

11-03-2008 20:23

mooie rigs carlo! Mooi door eenvoud!
Als ge het nie mêr wit, kûnde het ált nog behangen!
Jan Verlijsdonk
Berichten: 24
Lid geworden op: 06-01-2005 16:40
Locatie: Deurne

11-03-2008 23:10

Douwe Bijlsma schreef:Weer een ondoordacht antwoord laat de karper maar eens proberen om op het droge zoveel boilies op te nemen.
Denk a.u.b. eerst eens na voor je een dergelijke vergelijking maakt.


Douwe, dat was sarcastisch bedoeld. Jij komt met het wazige plan om zelf een montage uit te spugen om te kijken of het knoopje al dan niet gaat schuiven. Hiermee vergelijk je mijn inziens appels met peren. Vandaar m'n opmerking.

P.s. Denk a.u.b. eerst eens na voor je een dergelijke vergelijking maakt.
:lol:
Ik dis vissen niet, 1 overstroming-en vissen voelen zich de koningen in onze woningen, als dijken doorbreken de meeste mensen bezweken zijn deze beesten nog altijd in leven..

uit Opgezwolle - Beestenboel
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-03-2008 07:14

Bart,

Al eens nagedacht om ietswat stijver materiaal (30/00 nylon of 15lb korda iq soft) te gebruiken en dan de knotless knot tot tegenover de haakpunt door te wikkelen en dan nog 2 wikkelingen onder de hair te leggen zodat de hair een beetje van de haak af komt te staan? Op deze manier zal de boilie ook makkelijker naar buiten moeten kunnen gaan dan wanneer hij langs de haak wordt gehouden.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-03-2008 09:02

Jan het is handiger om dit soort discussies hier niet aan te gaan.
Jou sarcasme is aan mij niet besteed jij zou je eerder aan antwoorden gaan ergeren dan ik het zou doen.
Je kunt appels en peren heel goed met elkaar vergelijken, denk eens aan smaak, vorm, prijs, type boom enz.

Mijn voorstel heeft niets met het azen van een karper te maken maar meer met het visueel zichtbaar maken van het schuiven van een knoop t.o.v., een ringetje.
Jou vergelijking slaat nergens op of het nu sarcastisch bedoeld is of niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

12-03-2008 09:15

Kijk, iets meer inhoud weer om op te reageren.

Douwe,
Om het blazen van de karper met het eigen blazen te vergelijken vind ik persoonlijk ook wat ver gaan. Een karper blaast namelijk niet, maar pompt een hoeveelheid water met grote kracht naar buiten met behulp van de kieuwen. Tenminste, volgens mij komen ze niet eerst boven lucht happen 8) . Wanneer Koen aangeeft dat zijn knoopje telke malen na de dril naar achteren is geschoven is dit voor mij een teken dat het toch enigzins werkt, echter de vraag is hoeveel vissen je hebt gemist omdat het knoopje niet snel genoeg naar achteren schoof... Feit blijft dat een ringetje het gemakkelijkste schuift over de steel. De rigtube die ik gebruik Koen is 0,75mm, dus groter dan de draad van de haak. Deze schuift zeer gemakkelijk met lichte spanning over de steel. Makkelijker iig dan een bledknoop.

Kevin,
Wat is in dit geval dan het voordeel van een stuggere hair? Deze verlaat toch nog altijd tegenover de haakpunt de steel, waarmee het zwaartepunt toch niet naar de punt wordt verlegd? Zelf ben ik geen voorstander van stug hairmateriaal, omdat het draaien van de haak daar mijn inziens veel te veel door wordt beinvloed. In mijn ogen zelfs meer dan een eventueel soepel stukje boven het haakoog. Persoonlijk vind ik het veranderen van de hair naar stugger materiaal dus geen verbetering, maar ik zou graag van jouw lezen waarom jij denkt dat dit wel een verbetering kan zijn!
mvg

Bart van den Hurk
Gesloten