Goede rig voor op dressuurwater


erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

04-02-2007 21:27

Wil dit jaar beetje dicht bij huis vissen zo nu en dan op een zeer gedresseerd water.

zijn er mensen die nog ervaring hebben met rigs op dressuurwater, zat al te denken aan een zeer korte combirig. maar mensen die nog een goede rig hebben voor dit soort wat kleinere watertjes met veel dressuur.
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
Gebruikersavatar
rob de vries
Berichten: 135
Lid geworden op: 19-09-2004 20:28
Locatie: kinderdijk

04-02-2007 21:45

Hoi,

Als ik jou was zal ik het eens proberen met een bananenrig,
en dan vissen met een single hookbait bv een fluorpopup boilie.
misschien werkt het wel.

Gr, Rob.
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

04-02-2007 22:08

kijk eerst eens met wat soort aas en met wat soort onderlijnen er word gevist want meestal kennen die vissen die onderlijnen en weten ze hoe ze die naar buiten moeten werken.Of meiden ze die eene boilie of die eene stek.Want ik kan wel zeggen pak een soepel onderlijnetje van 10cm.Maar het kan net zo goed zijn dat je met een onderlijn van 30cm moet proberen.Ga er eerst maar eens gewoon vissen en ga dan daar op inspelen.

Remco
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

04-02-2007 22:40

stiff rigje van fluor carbon(boilies)
fluor carbon zien ze niet of zowat niet
en prik gauw!
voor partikels gewoon een soepele onderlijn met schrinktube
niet al te lang maken
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

04-02-2007 23:08

Ik zou al de tips hier negeren en het juist niet zo doen.

Dus anders.

Is niet cynisch of vervelend bedoeld, is gewoon een doordenkertje.

:wink:







Als je de rig goed hebt is dit naar mijn mening overigens nog steeds maar een klein onderdeel van het omzeilen van de 'dressuur...'
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-02-2007 23:23

Het kleinste onderdeeltje wellicht. Wonderen bestaan niet. Daar moet gewoon voor worden gewerkt.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Jeroen Huigen
Berichten: 393
Lid geworden op: 03-09-2006 18:26
Locatie: Emmercompascuum ( Emmen )

05-02-2007 11:05

Ik woon zelf op ongeveer 300 meter van een hele mooie vijver af . Dit is een echt dressuur water . Nou ben ik zelf nog niet zo lang aan het karpervissen , maar er is mij door kenners van het water verteld dat ik juist de manier van voeren anders moest gaan doen dan de rest . Op dit water wordt heel veel gevist met voerbootjes en die heb ik nou niet . Dus ik zal het helemaal anders moeten gaan doen . En qua rig , ik denk dat ik het eerst gewoon eens probeer met een soepele line alinger van ongeveer 20 cm. lang . Waarom moeilijk doen als het misschien ook wel makkelijk kan ?
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

05-02-2007 11:32

thnx, ik ga gewoon met me hele zooitje naar de kant, lukt het ene niet dan het ander proberen, steeds 1 ding veranderen en dan zien we het wel :D
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
Gebruikersavatar
Raymond Mulder
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2006 07:42
Locatie: Zuid Holland

05-02-2007 13:47

PBtjuhh!
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

05-02-2007 15:01

Erwin, ik vis zelf ook op een dresuur water om te beginnen kan andere voer taktieken gebruiken : gespreid voeren in plaats van storten ( compact voeren) op het dresuur water waar ik vis maak ik veel gebruik van stiff rigs "normale lengte"let er wel op dat je de watrel mee knoopt anders heeft het niet erg veel nut verder heeft het ook nut om wat minder bekende stekken te gaan bevissen of afwijkende boilies te gebruike ( bloilie blokjes) het beste is eigelijk gewoon nog : anders doen dan anderen !!!

Gerarduzz :wink: :roll: :D
KSN
Gebruikersavatar
Jeroen Huigen
Berichten: 393
Lid geworden op: 03-09-2006 18:26
Locatie: Emmercompascuum ( Emmen )

05-02-2007 18:24

Dit probeer ik ook al een beetje in mijn verhaaltje te zeggen . Dat je moet gaan afwijken van de gebruikelijke vismethodes en eens wat anders moet proberen of misschien 'back to basic' .
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

05-02-2007 18:35

hier in de buurt ook een erg gedressuurd watertje. Zitten vooral beginnende karpervissers en vissen veel met de standaard onderlijnen.
Wat al gezegd werd, kijk goed om je heen welke boilies er veel gebruikt worden en welke rigs en hoe er gvoert word. Probeer ook is een andere vorm boilie of ander aas.

qwa rig is een hele korte stiffrig een goeie,
niet langer als 8cm met een loodje van een grammetje of 90.
gebruik ook iets langere krimpkous zodat de haak mooi kan draaien.
Voorzichtige karpers prikken zich toch zo als ze de fout (weer) begaan die ene boilie te zuigen, en maken slechts een hele kleine kans die haak weer kwijt te raken, die 90gram lood beukt er behoorlijk op in met zon korte onderlijn :lol:
Dit is mijn ervaring en per water zal het verschillend zijn,

groeten
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

05-02-2007 19:36

Gerard Brondijk schreef:het beste is eigelijk gewoon nog : anders doen dan anderen !!!

Gerarduzz :wink: :roll: :D


Helemaal mee eens! Doe het anders, opvallend vind ik wel dat dit al zovaak gezegd is en dat het me toch opvalt dat iedereen aan de waterkant vaak weer vist zoals altijd... :roll:

De rig maakt meestal niet het verschil op dressuurwater is mijn mening. Zorg gewoon voor een goed werkende en bewezen rig en ga dan een vooral zoeken naar plekken waar niet veel gevist wordt, stekkeuze is naar mijn idee nog steeds één van de belangrijkste zaken! Kijk hoe ander voeren, voeren ze veel dan voer jij weinig, voeren ze compact dan voer jij gespreid of natuurlijk andersom... Kijk ook eventueel naar andere opties, misschien kan je wel prima vangen aan de oppervlakte, of met de pen? Op veel dressuuwater zie ik dit nog steeds maar weinig terwijl het echt wel werkt!

Suc6! Koen
peter andrae

06-02-2007 16:21

Afbeelding


je kan alle kanten op met rigs kwestie van dingen uit proberen,lang of kort,hair lengte kan varieeren,ringetje geen ringetje,enkele fluo,of een snowman,of 1 zinkertje,voor mij is een rig maar 1 onderdeel van een meeromvattend iets,bijvoorbeeld stekkeuze voorvoeren,bodemgesteldheid wat voor lood ga ik gebruiken zo heeft bijvoorbeeld een inlinelood een beter haakeffect als een wartellood en zo kun je nog wel even doorgaan,het gaat om het totaalplaatje en niet teveel naar andere kijken.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-02-2007 16:44

Simpel : de rekkerrig

gr Harnold
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

06-02-2007 19:40

Harnold Kikkert schreef:Simpel : de rekkerrig

gr Harnold


Harnold,

Het is geen stromend water...

Dan nog steeds in alle gevallen??
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

07-02-2007 19:22

Simpel.... De standaard rig!!

En een juiste afwijkende aas keuze...Of je aas eens op een andere manier inzetten.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

07-02-2007 19:44

Jeroen Hof op't schreef:Simpel.... De standaard rig!!

En een juiste afwijkende aas keuze...Of je aas eens op een andere manier inzetten.


Maar jeroen toch..... die gebruikt iedereen al? :wink:


Dus een goede andere rig voegt niets extra's toe?
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

07-02-2007 20:40

nee idd een goede andere rig geeft niks extra's, ligt meestal aan het voer of het voeren..
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

07-02-2007 21:23

Stiffrig fluor carbon, 10 12 cm, met wartel, haak maat 6 of 8 afhankelijk van de boilie grootte, tussen de 70 en 100 gram lood, leadclip montage om op zachte/bladeren etc bodem te kunnen vissen, kort tegen obstakels vissen(denk aan steiger, overhangende boom/struiken of eiland) en pva funnelwebje met boilie kruimels van 10 boilies erin. Van te voren één week gespreid aan voeren met minimale hoeveelheden (100-250 gram afhankelijk van temp), alleen bekend laten worden met je boilie. Andere hengel fluo pop up singel hookbait met gevlochten onderlijn. Als het dan niet lukt zul je het echt zelf moeten gaan uitzoeken.

Maak wel gebruik van backleads/flying backleads.

MvG Wiljo
Gewoon doen..........8)
Gebruikersavatar
patrick brouwer
Berichten: 300
Lid geworden op: 02-01-2007 15:10
Locatie: trakker dinges nog wat ofzo

07-02-2007 22:02

Een echte dressuur rig bestaat niet, een normale stifrig zonder ringetjes en dingetjes volstaat echt wel..... met deze rig kun je nog alle kanten op je kan nog zoveel kleine aanpassingen toepassen op een stiffie... en maak je zinkende bolies maar es lichtgewicht ( geen pop ups ) wil jij nog wat beleven. En hier laat ik het bij tabee :D :D
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

07-02-2007 22:02

Kenny Willems schreef:nee idd een goede andere rig geeft niks extra's, ligt meestal aan het voer of het voeren..


Het ligt ook niet 'alleen' aan het voeren, een goede stek is net zo belangrijk of eigenlijk nog belangrijker. Goed voer wat je vaak voorvoert op een stek waar geen vis komt... ja je raadt het al...

Het gaat dus om een goede overall combinatie (zoals zo vaak met dingen) dus van stek, systeem, aas, en nog wat niet zelf te bepalen zaken als het weer. Kloppen al deze zaken dan kan het zeker op termijn niet mis gaan...

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

08-02-2007 00:06

Dressuur is natuurlijk een woord dat we snel gebruiken wanneer we de vis niet gehaakt krijgen, wanneer ze niet azen, wanneer de rig zijn werk niet doet en ga zo maar even verder.

Ik experimenteer al jaren met het gezegde dressuur en heb het altijd kunnen mijden. Met andere woorden, de andere vissers vingen niets en ik wel. Hij wel zal je zeggen, ja ik toevallig even wel.

Ik vond mijn antwoorden langs de waterkant doormiddel van veel schrijf/denk en observatie werk en kwam tot één conclusie.

"Het is de visser die de mate van dressuur bepaald, niet de vissen, die zijn slecht marionetten die meespelen in het hele spelletje"
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Raymond Mulder
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2006 07:42
Locatie: Zuid Holland

08-02-2007 08:09

Ben het helemaal eens met Peter. Het is de combinatie
Willem Barnas

08-02-2007 10:18

Môhgûh,

Mensen die roepen dat rigs geen meerwaarde bieden hebben nog nooit fatsoenlijk met rigs geëxperimenteerd laat staan dat zij weten hoe een karper daadwerkelijk voedsel tot zich neemt in verschillende situaties.

Met betrekking tot rigs durf ik met zekerheid te stellen dat soms kleine nuances in bijvoorbeeld iets basics als onderlijnlengte de effectiviteit van je systeem positief kunnen beïnvloeden, zelfs op NIET GECONDITIONEERDE karpers.

En conditionering is in mijn ogen iets waar je, zolang je het maar begrijpt, weinig moeite mee hebt. Een karper is en blijft een karper... En wij hebben ziekelijk veel meer hersenen.

Herkennen, erkennen en aanpassen zijn volgens mij sleutelwoorden voor het vissen op karpers die door hengeldruk iets geleerd hebben. En wat dat is verschilt per water en vis, want niet overal hebben ze dezelfde leerschool en leervermogen. Situaties verschillen en de visser die het het eerste begrijpt en zich het snelst en beste aanpast loopt als eerst met de prijzen weg...

(niet dat ik er altijd het fijne van weet, maar ik heb wel mijn ideeen en overtuigingen)

En dan heb ik nog een vraag aan Jeroen:

Jeroen Hof op't schreef:Dressuur is natuurlijk een woord dat we snel gebruiken wanneer we de vis niet gehaakt krijgen, wanneer ze niet azen, wanneer de rig zijn werk niet doet en ga zo maar even verder.

Ik experimenteer al jaren met het gezegde dressuur en heb het altijd kunnen mijden. Met andere woorden, de andere vissers vingen niets en ik wel. Hij wel zal je zeggen, ja ik toevallig even wel.

"Het is de visser die de mate van dressuur bepaald, niet de vissen, die zijn slecht marionetten die meespelen in het hele spelletje"


In Karper 40 schrijf je bij een foto van een spiegel, dat je vissen ving die je nog nooit eerder was tegengekomen. De foto toont een spiegel met een kapotte bek. Leg dit eens uit in het licht van bovenstaande quote?

Is geen aanval of geen kritiek, maar slechts een vraag.
Ik vond je artikel namelijk wel lekker eigenzinnig en alternatief en op bepaalde vlakken inspireerde het me ook nog.

Groetjes,
WB 8)