Advies nodig: Kort uit het kantje vissen!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roland Duistermaat
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-06-2003 02:00
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

30-01-2007 21:46

Na een aantal dagen observeren heb ik een stek gevonden op een plaatselijke meertje hier in mijn buurt. Ik zie er elke dag karpers zwemmen als de zon een beetje schijnt. Ik voer hier nu 3 dagen met 300gr. Frolic en elke dag is het voer netjes weg.

Nu wil ik hier gaan vissen volgende week maar twijfel nog een beetje hoe ik dit ga aanpakken. Het gaat om een stek die een 1 meter uit de kant ligt. Het is er ongeveer 75 cm diep. Het water is redelijk helder. Ik zat zelf aan free-line te denken, maar weet eerlijk gezegd niet hoe ik dat moet doen.

Graag zou ik wat advies hebben van jullie.

Met vriendelijke groet:

Roland Duistermaat
Gebruikersavatar
Martin Van Esch
Berichten: 79
Lid geworden op: 27-01-2007 18:10

30-01-2007 22:27

Ben benieuwd

Denk dat ik hier een soortgelijk water heb

Mvg Martin
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-01-2007 22:34

Perfect voor de pen.
Freelinend; zonder lood je aas neerleggen op enige afstand je hengel in de steun slappe lijn waker laag in de lijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

30-01-2007 23:01

fluorcarbon onderlijn slape lijn mischien leadcore en lood verbergen
Probeer eens met een wadpak er in telopen lood in de grond duwen tot net je onderlijn erbovenuit komt.
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

30-01-2007 23:13

Met de pen, of gewoon met een makkelijk schuifloodje en een slappe lijn.
Hengel op de steunen en als waker een aluwakertje. Zet je steunen dan wel iets verder van je plek weg.


Gr. Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-01-2007 09:25

Indien je leadcore gaat gebruiken, wat heel goed kan, gebruik dan GEEN lood.
Gebruik in eerste instantie een soepele gevlochten onderlijn, je kunt later altijd nog naar fluorcarbon enz toe.
Waarom soepel en geen lood? simpel je zegt dat het aas weg is de vis aast daar dus nu nog met vertrouwen maak daar gebruik van.

Trap je lijn ook niet in de grond het heeft geen zin met het waden verstoor je de stek en bij een aanbeet zie jezelf in eerste instantie niets tot de lijn uit de grond komt.

Zilverfolie is een perfect waker in een slappe lijn, zet de achtersteun hoger zodat je de waker lager kunt zetten.

Wil je wel een loodje gebruiken doe dan een wartelloodje van een gram of 10 niet meer.

Ontvet je lijn met verdund afwasmiddel zodat de lijn beter afzinkt dan hoef je geen leadcore te gebruiken, alhoewel leadcore soms taktisch wel weer voordelen biedt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

31-01-2007 10:30

hier in de buurt ook een plasje met ook dat soort ondiepe stekken en glashelder water. Kijk ff naar de kleur van de bodem en koop naar die kleur je rigtube. Zandbodem bijv de korda khaki kleur. Gewone bodem, beetje donker, hier en daar ene takje beetje verrote bladeren enz. Neem dan gwoon een beetje matchende kleur rigtube of leadcore enz. en ga met een zwarte stift je rigtube, lood alles te lijf, Tot je een mooi gecamufleerd geheel hebt,
Zelf heb ik gewoon 80gram lood gebruik of wat in je eigen visserij normaal is, met een slappe lijn met een flying backlead erop. Zodat alles dicht tegen de bodem ligt. En wat al gezegd werd, neem een hele lichte hanger, of helemaal niks, en bij elke beweging in de lijn+hanger of in het geval zonder hanger alleen de lijn, geen enkel twijvel nemen en gewoon de hengel oppakken. In mijn eigenvisserij hier gewoon op gevangen, zonder dat ik het gevoel kreeg dat de vis merkte dat er op ze gevist werd.

oja bijna vergeten. Voorzie je rigtube/leadcore en onderlijn van putty(kneedbaarlood) zodat alles strak tegen de bodem ligt.
groete
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-01-2007 11:17

80 gram lood en een slappe lijn biedt geen voordelen, 80 gram lood en een heel lichte waker biedt ook geen voordelen, soms wel maar daar gaat het hier niet over.
Flying backlead op 1 meter uit de kant???
Gewoon je lijn ontvetten en de lijn slap dan zinkt hij snel genoeg.

Tube is te dik valt teveel op, hoeft ook niet je hoeft immers niet te werpen.

Laat alle poespas van je lijn met kort in de kant vissen, ga eerst heel basic vissen al dat andere kan later wel.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Roland Duistermaat
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-06-2003 02:00
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

31-01-2007 11:45

Mannen bedankt voor jullie ideeen. Ik denk dat ik gewoon met een slappe lijn zonder lood ga vissen.

Douwe wat bedoel je met: Laat alle poespas van je lijn.

Bedoel je gewoon je nylon hoofdlijn met een haakje waar een hair aan geknopt is met garen of iets dergelijks? Ik bedoel dus helemaal niets van onderlijnmateriaal en wartel etc.

Graag hoor ik meer van je.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-01-2007 12:22

Simpel, haak met hair, onderlijntje gevlochten 15 - 25 cm, wartel en verder niets.
Eventueel warteloodje 10 gram vrijglijdend zonder backstop.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick van Meegen
Berichten: 225
Lid geworden op: 15-10-2004 21:49
Locatie: Valkenswaard, Velp

31-01-2007 17:37

ik zou ook gewoon voor slappe lijn kiezen alleen een haakje en het aas meer niet, is ook nog is een spannende en leuke manier van vissen... :wink:
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

02-02-2007 17:56

douwe, ja flying backlead, maar licht er maar aan in welke situatie. ik vis ook wel is 1meter uit de kant maar zit dan verder weg met de hengels en natuurlijk wanneer ik er met de lip op zit slappe lijn maar gewoon mijn standaart montage enz
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

04-02-2007 17:55

Inderdaad niets aan de lijn doen. Enkel een haak en zo nodig een hair. Als waker kun je alu folie gebruiken, maar ik deed het met een stukje dubbelgevouwen karton. Er is van alles voor te bedenken, als het maar ligt is. Zo ligt mogelijk. Je lijn hangt dan vanzelf slap.

1 tip....Hang de waker erg diep onder de hengel, als je een baitrunner hebt zou ik die aanzetten. Het overkwam mij een paar keer dat ik gewoon uit het niets een kromme hengel in de steun had. De meeste aanbeten waren overigens wel erg leuk en vooral spannend 8)

Nog 1 tip .... richt je hengel naar het aas, zodat je lijn onder zo'n klein mogelijke hoek de top verlaat. En uiteraard rustig blijven...heel stil naast de hengel zitten omdat je niet erg ver vist.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Raymond Mulder
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2006 07:42
Locatie: Zuid Holland

05-02-2007 14:00

Gewoon Freeline met als onderlijn fluorcarbon en een schuivend wartel loodje van 10 gramm en een zo licht mogelijk wakertje.
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

05-02-2007 16:36

Raymond Mulder schreef:Gewoon Freeline met als onderlijn fluorcarbon en een schuivend wartel loodje van 10 gramm en een zo licht mogelijk wakertje.


Waarom zou je een (vaak vrij stugge) fluorcarbon onder lijn gebruiken met lood eraan?? Levert alleen maar extra weerstand op zou ik zeggen.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-02-2007 18:23

Een stugge onderlijn helpt bij penvissen en freelinen helemaal niet.
Gebruik gewoon je hoofdlijn of een soepele gevlochten onderlijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Raymond Mulder
Berichten: 447
Lid geworden op: 03-06-2006 07:42
Locatie: Zuid Holland

05-02-2007 18:32

Hebben jullie helemaal gelijk in!
Plaats reactie