meer lossers op pop up dan bodem bait :s Help?


Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

30-12-2006 12:46

Hoi, heb een leuk punt voor rig perikelen.

Wanneer ik een run krijg op mijn eigen boillies, bodem baits, dan kan ik rustig nog een kop koffie drinken, die zitten altijd muurvast in de onderlip.
Wanneer ik een run krijg op mijn pop up is dit niet het geval, lossers of bij aanslaan de vis niet voelen.

Zal mijn montages even noemen om je een beeld te geven.

Bodem bait:
PB Fluor carbon (ghost butterfly)
Kensaki 3010 BN mt 6
Krimpkous
korte hair loop met daaraan een bait band.
16 mm eigen boilie

Pop-up:
PB Armabraid
Kensaki 3010 BN mt 6
Krimpkous
Hair loop met bait band (heb kort en lang al geprobeerd, geen verschil)
16 mm Fluor Pop-up

Vis met flat pear lood, leadclip montage en tubing.

Gevlochten of nylon hoofdlijn heeft ook weinig verschil gemaakt.
Heb nu Kensaki 3010 BN mt 8 haken besteld om te proberen.

Misschien moet ik de speciale pop up haken van kensaki halen maar die zijn longshank en daar heb ik nog veel slechtere ervaringen mee.

Maar ik sta open voor suggesties!
MvG Wiljo
Gewoon doen..........8)
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

30-12-2006 15:19

hoe heb je je krimpkous lopen dan?

misschien is het handig als je een paar foto's van je rigs maakt.
Gr,

Jeroen :)
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

30-12-2006 15:21

Heb geen flauw idee hoe je een foto plaatst.
Gewoon doen..........8)
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

30-12-2006 15:29

denk dat ik het al weet, ben even aan het prutsen geweest maar denk dat de krimpkous niet ver genoeg over de steel zit.
Gewoon doen..........8)
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

30-12-2006 16:55

Meestal vis ik met een pop-up een longshank haak, de boilie is strak tegen de haak bevestigd, dit met een korte rig. Overlood je de pop-up?

Als je dat niet doet kan de boilie te snel naar achteren worden gezogen door de karper. Hierdoor kunnen er veel lossers ontstaan. Om dit probleem te verhelpen ga je de pop-up dus overloden, hierdoor komt de boilie minder snel diep in de bek van de karper, wel adviseer ik om een korte rig te gebruiken. Ook zou je eens naar de stand van de pop-up in het water kunnen kijken, zorg er in ieder geval voor dat de haak in de goede prikstand staat, ongeveer 45 graden met de bodem. Als de boilie wordt opgenomen zal deze vrijwel zeker in het voorste gedeelte van de onderlip prikken, dit door het overloden van de pop-up en de korte rig, in ieder geval zijn dit mijn ervaringen met pop-up.

mvg Maik
Carpe Diem...!
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

30-12-2006 17:20

Heb 2 nieuwe onderlijnen geknoopt, wel met de 3010 BN, dus geen lange steel. Heb de krimpkous nu tot in de haakbocht zodat het midden punt van de pop up boven de haakpunt zweeft en niet zozeer boven de steel. Ook heb ik de krimpkous op de onderlijn meer gebogen zodat deze meer als een bananen rig staat. Meet een stukje kneedbaar lood daaronder moet deze montage vrijwel direct haken bij opname. Zal eens kijken of ik een foto erop kan krijgen dan heb je een beter idee.

mvg
Gewoon doen..........8)
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

30-12-2006 17:29

Afbeelding

Ik heb bij deze montage zowel boven als onder de pop up een stopper, zodat de lus niet in de pop up komt, alleen de bait band. Wanneer ik de onderste stopper weghaal en de normale stopper laat zitten verandert de stand van de pop up. Hij draait dan van de haakpunt af richting de haakbocht, dus meer naar de 45 graden waar je het over hebt.

Die laatste zou dan een betere optie zijn om lossers te voorkomen, nietwaar?

mvg
Gewoon doen..........8)
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

30-12-2006 18:11

Bij mijn pop-up montage komt de boilie tegen de schaft van de haak, tegenover de haakpunt. Hier zit de boilie strak tegenaan. De bocht van de krimpkous, is vrijwel hetzelfde als bij jouw montage. Ik gebruik geen putty maar zachte loodhagels, als je deze op de onderlijn bevestigd moet je de onderlijn strekken met de haakpunt richting grond dan bevestig je de loodhagel. Hierdoor zal de haak niet richting lood gaan staan maar andersom, doe je dit niet wordt het alleen maar moeilijker om de karper goed te haken, hierdoor kunnen losschieters ontstaan.
Carpe Diem...!
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

30-12-2006 21:59

Dat klopt, wanneer je het lood of putty een eindje, zeg een havle cm, van de kous afzet doet de haak dat ook. Maar je weet nooit van welke kant de vis komt en als het goed is draait de haak door de krimpkous wanneer deze opgenomen wordt.

Ik heb dan dus de boillie verder naar de haak punt staan, maar kan dit tot op zekere hoogte wijzigen door wel of geen 2e stopper te gebruiken.
Zal het eens proberen, wie weet levert het meer op :D

MvG
Gewoon doen..........8)
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

31-12-2006 08:32

Wiljo van Eerden schreef:Dat klopt, wanneer je het lood of putty een eindje, zeg een havle cm, van de kous afzet doet de haak dat ook. Maar je weet nooit van welke kant de vis komt en als het goed is draait de haak door de krimpkous wanneer deze opgenomen wordt.

Ik heb dan dus de boillie verder naar de haak punt staan, maar kan dit tot op zekere hoogte wijzigen door wel of geen 2e stopper te gebruiken.
Zal het eens proberen, wie weet levert het meer op :D

MvG


Wiljo, heb jij geen grotere foto van je rig? Het gaat mij even om het gedeelte bij de haak..
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

31-12-2006 11:21

Afbeelding

zoiets?
Gewoon doen..........8)
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

31-12-2006 11:33

Afbeelding

Zo staat hij in het water, heb je een iets beter beeld.

(de onderlijn staat van de bodem omdat de bak water niet zo groot is;) )
Gewoon doen..........8)
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

31-12-2006 12:53

Ik zou ook een zacht loodhageltje erop doen, maar ook je krimpkous anders. Soms gebruik ik bij een longshank zelfs geen krimpkous, de haak staat immers al in de goede richting om te haken.

Maar meestal wel, puur voor wat vertrouwen, en dan bij de korda longshank X maatje 8 of 10. En dan 0,5-0.8 cm uitlaten komen en met het oog van de haak mee buigen (oog van deze haak loopt naar binnen) ik scherm de haakpunt dus niet af.

En dan gewoon een rigje van rond de 15cm en loodhageltje 0.5-1.0 cm boven de haak.

Jesse
Vissen is gezond!
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

31-12-2006 16:33

Misschien pakken de vissen de pop- up helemaal niet. En worden ze aan de borstvin of aan de buitenkant van de bek gehaakt bij het bodem azen.
Rig lijkt me niet veel mis mee. Maar ik heb liever niet het bochtje in me krimpkous maar gewoon recht en schuin naar de haakpunt toe.
Zou mijn rig ook iets korten vissen.
Vis de laatste 2 jaar nooit meer met een pop-up van de bodem. Neem altijd een gewoon onderlijn en zet er een pop-up op met het loodje op de hair. Je vist dan met een pop-up 2mm van de bodem. Wel ff kritisch uit balanceren. Als de karper hem aanzuigt schiet hij erg makkelijk naar binnen.
blub blub
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

31-12-2006 18:44

En ja soms is rond, en soms is vierkant beter. :wink:
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

31-12-2006 19:43

Gozer, ik zou het niet weten, het ziet er op zich wel okej uit.

Maar probeer popups eens met een d-rig. Dat doe ik altijd, nooit problemen mee gehad.

Afbeelding

Zoiets, alleen met soepele onderlijn..
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

31-12-2006 20:50

Ja is wel een idee maar dan zou ik ze moeten knopen met jellywire, greeenhornet etc want de hair waar de bait ring aan komt moet wel stug zijn om bij een blow back te kunnen schuiven, nietwaar?
Dan kan ik vanaf het oog van de haak de volgende 3 cm strippen om een soepel deel te hebben zodat deze goed popped up kan staan.

corrigeer me als ik het mis heb, of als je een beter plan hebt.

Groeten Wiljo
Gewoon doen..........8)
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

31-12-2006 21:23

Wiljo van Eerden schreef:Ja is wel een idee maar dan zou ik ze moeten knopen met jellywire, greeenhornet etc want de hair waar de bait ring aan komt moet wel stug zijn om bij een blow back te kunnen schuiven, nietwaar?
Dan kan ik vanaf het oog van de haak de volgende 3 cm strippen om een soepel deel te hebben zodat deze goed popped up kan staan.

corrigeer me als ik het mis heb, of als je een beter plan hebt.

Groeten Wiljo


Welnee, niet moeilijk doen als het makkelijk kan. Gewoon soepele onderlijn gebruiken en alleen voor de hair gebruik je stugge onderlijn. Als je dat niet hebt, gebruik je maar wat dikke nylon. Desnoods gebruik je maar die metalen dingetjes wat je bij boterhamzakjes krijgt, gaat erom dat het stug is.
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

01-01-2007 13:04

weet je wat je ook eens kan doen de serrie 5 haak van fox proberen mij lukte t eerst ook niet

ik met die serie 5 geprobeert en sinsdien vis ik aleen nog maar popup
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

01-01-2007 18:30

Beste Wiljo,

Die krimpkous loopt gewoon veeeeeel te ver door. Gewoon uit laten komen ter hoogte van de haakpunt, dan staat de haak ook veel schuiner in het water wat de inhaking erg ten goede komt. Nu wijst die punt bijna recht naar beneden toe wat de inhaking dus gewoon echt slecht maakt.

Of je doet gewoon zoals mourad met een d-rigje. Erg simpel te knopen en dan aan het ringetje een hairtje of gewoon zo'n dun elastiekje.

Of je zet een ringetje en een stuitje op de haak waaraan je dus ook de boillie vastmaakt als bij de d-rig.

Long-shanks haken dus super met pop-ups, maar die kun je allleen gebruiken als de vissen echt harde bekken hebben en je NIET tegen obstakels vist, dus rustig kunt drillen. Anders trek je die bek stuk.

Zat goed werkende opties dus, ik kies persoonlijk altijd met pop-ups voor een d-rigje. De haak kan goed draaien en het werkt lekker simpel.

Hoop dat je er iets mee kan!

Gr,

Erik :wink:
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

02-01-2007 08:56

Hmmmz dan moet ik toch maar D-rigs gaan knopen voor de pop-up.
Longshank wordt niets, want in deze tijd van het jaar vis ik met 1 hengel graag strak tegen de steiger aan.

Had de krimpkous juist verplaatst omdat ik meer lossers noteerde op de pop-up, maar dat maakt het er volgens jullie niet beter op.
Dus dan toch maar weer dichter naar het oog van de haak.

Moet ik alleen even bait rings halen.

Of ik knoop ze weer ouderwets met een kleine loop en bait band, dus de krimpkous korter maken, dichter bij het oog, maar dan met een mt 8 haak. Misschien dat dat wat uit maakt.

Bedankt iig, ik ga weer even experimenteren.

Nu eerst me rijbewijs ophalen:D Heb er lang genoeg op moeten wachten met die *** kerstdagen :D

Groeten Wiljo
Gewoon doen..........8)
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

02-01-2007 11:23

He Wiljo,

Succes in ieder geval! (met beiden :wink: )
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

02-01-2007 15:55

Ik denk dat k et al zie.

Je boilie heeft té weinig ruimte om zich te bewegen tijdens de opname van je aas. Dit komt door de korte hair die zich pas in de bocht van je haak bevindt en waarschijnlijk het soepele gedeelte van je onderlijn, het kneeplood zit tegen het krimpkous. Zorg er dus voor dat de boilie bijna dwars op de haaksteel staat,zo prikt ie sneller, zorg er ook voor dat je boilie "weg" kan als de haak vast zit, dit voorkomt wringen tijdens het drillen. Los dit op d.m.v een siliconentube van een halve cm die je op de haak schuift.

Probeer eerst dat eens, denk dat je dan al een heleboel heb opgelost. Lastig uit te leggen zonder foto's..... :roll:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-01-2007 15:28

Koen,

Jij zit volgens mij in de richting! :wink:

Laat duidelijk zijn, dat bij een pop-up montage de pop-up sowieso dicht op
de haak moet zitten. Maar de haak moet wel enige bewegings vrijheid
hebben, om in te prikken. Dat kan op de manier van Koen, maar ik geef
de voorkeur aan een D-lus met een glijdend ringetje (D-rig) op de haak-
steel. Op deze manier creeer je genoeg ruimte, om de haak z'n werk te
laten doen. De D-lus moet sowieso gemaakt worden van stijf materiaal,
zodat het ringetje goed kan schuiven.

Ook de afstelling van de D-lus is belangerijk. Laat je 'm tever doorlopen
naar de haakbocht, dan prikt de haak niet goed, maar zit de D-lus tever
naar het haakoogje, dan precies hetzelfde. Buig het stukje stijve mate-
riaal terug tussen de haakpunt en de weerhaak, dit is naar mijn persoon-
lijke mening de beste plek waar het einde van de D-lus zich bevind.

O ja, vis bij pop-ups sowieso je rig kort. Liefst rond de 10cm, maar 15cm
is wel het maximale. Dit om te voorkomen, dat je haak tever achterin de
bek in het weke gedeelte prikt, waar de haak dus NIET hoort.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

03-01-2007 19:04

Benny,

Ben het bijna met je eens, maar dit lijkt me ook weer afhankelijk van het type haak.

Het liefst heb ik de haak zo agressief mogelijk hakend, en inderdaad het liefst met een D-lus, zelfs op extreem langstelige haken. Dit ook vanwege de bewegingsvrijheid, en dus het betere draaien/prikken.

Lus heel ver laten doorlopen zorgt bij langstelige haken juist voor haken net achter het lipbobbeltje :wink:
Elk nadeel heb z'n voordeel...