doe ik het goed zo


Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

11-12-2006 13:32

ik ben ruim 5 jaar uit het wereldtje van de karper visserij geweest :oops: en voor die tijd 6 jaar fanatiek (obsessief)nu hep ik een beetje het deel shrinktube verhaal gemist,en vandaar mijn twijfels.nu is mijn vraag om jullie gezonde mening te geven over mijn rig.alles is welkom nega of positief, vraag het om van te leren dus :o

ik probeer om het einde van de shrinktube(boven het oog)te laten eindigen op de hoogte van de punt van de haak,maar ik zie ook rigs die dit veel verder laten lopen.dit had volgens mij met het moment van inhaken te maken,ik hep mijn rig gemaakt van een pb haak mt 6 (long distance hook) pb armabraid 15lb en shrink tube van fox,vindt dat deze sterk krimpt.1 hoe belangrijk is de bocht van de shrinktube 2 wel of niet langer door laaten lopen (shrinktube) 3 krijg ik een voldoende van jullie(kwa rig)ben benieuwd B.V.D
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Bas Stevens
Berichten: 452
Lid geworden op: 20-04-2004 09:20

11-12-2006 15:07

Martijn,

je zult ongetwijfelt karpers vangen op de door jou geknoopte rig. Om toch een (in mijn ogen) punt van verbetering aan te geven: maak je hair een stukje langer. Ik laat gemiddeld 2 cm ruimte tussen de haakbocht en de bovenkantvan de boilie. Door de hair langer te maken, verbetert de hakende werking van de rig. Nu zit er gewoon te weinig ruimte tussen de boilie en de haak.

Zelf zou ik ook de krimpkous niet zo ver op de haaksteel schuiven, hoogstens ter hoogte van de haakpunt.

Wat betreft de bocht van de krimpkous, die is wat mij betreft prima.

Succes met knopen!

Groet
Bas

ps, flink groot aas gebruik je volgens mij....dat kan ik alleen maar toejuichen :wink:
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

11-12-2006 15:23

alereerst bedankt voor de nuttige info,kan ik wat mee :lol: de hair verlengen is inderdaad van belang en is inmiddels al aangepast,wat betreft het verlaaten van de hair(waar de shrinktube begint)hou ik me graag aan de gulden middenweg(tussen haakpunt en weerhaak)maar op de foto te zien mag die inderdaad iets minder op de haaksteel.ps wat die mm grootte van die bal betreft kan ik alleen maar zeggen ben niet anders gewend dan grootte ballen in mijn hand te hebben :lol: :lol: alleen die van mezelf laat daar geen misverstand over zijn :wink: nog meer karperjunks met een mening :wink:
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Ruben Niphuis
Berichten: 418
Lid geworden op: 11-12-2005 19:53
Locatie: Berkel&Rodenrijs

11-12-2006 16:22

Ja eigenlijk het zelfde als martijn krimpkous goed.

Maar mening zouw zijn iets lang die hair ongeveer 2-3 cm tussen.
Maar ik vind dat je het zelf moet doen want ik denk altijd je iedeen komen van je zelf, Maar om hulp kan je natuurlijk alltijd vinden.

Mgv Ruben Niphuis
“Use your imagination, be creative“
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

11-12-2006 17:00

ik vind het prima zo.. (alleen iets meer ruimte tussen aas en haak maar dat is reeds aangegeven.)

enige wat je nog zou kunnen overwegen is 2 stukjes putty op de lijn of als je dat niet hebt. 2 loodhageltjes.. op 1/3 en op 2/3 van de rig.. zodat je gehele onderlijn strak op de bodem ligt..

zeker met braid wil het nog wel eens iets van de bodem afliggen.

Gr. Remko
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-12-2006 17:03

Persoonlijk zou ik de krimpkous niet zover laten doorlopen maar tot net over het oog heen.
Ter hoogte van de haakpunt dan de lijn verbinden met een naaldknoop of bledknoop met 4 lusjes..en vandaar uit de hair laten vertrekken.
Zo oogt het e.e.a. een stuk minder lomp
De hair mag inderdaad best ietsje langer wezen met deze verhoudingen (haakmaat/boiliemaat)

Piet vogel heeft dit zo onlangs uitvoerig beschreven in Spiegels, al gebruikte hij geen krimpkous meer maar stug siliconeslang.
Maar dit enkel met de reden om zijn rigs aan de waterkant te kunnen maken.
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

11-12-2006 17:10

Remko Oude Elferink schreef:ik vind het prima zo.. (alleen iets meer ruimte tussen aas en haak maar dat is reeds aangegeven.)

enige wat je nog zou kunnen overwegen is 2 stukjes putty op de lijn of als je dat niet hebt. 2 loodhageltjes.. op 1/3 en op 2/3 van de rig.. zodat je gehele onderlijn strak op de bodem ligt..

zeker met braid wil het nog wel eens iets van de bodem afliggen.

Gr. Remko
mijn voorkeur gaat uit naar loodhageltjes,en dan de kleinste maat,had nog enige twijfel om het te gaan gebruiken maar ga het toch doen,braid wil inderdaad wel gaan zweven,verder vind ik het een aangenaam product(licht en soepel)mijn dank
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

11-12-2006 17:13

Hans Brinkel schreef:Persoonlijk zou ik de krimpkous niet zover laten doorlopen maar tot net over het oog heen.
Ter hoogte van de haakpunt dan de lijn verbinden met een naaldknoop of bledknoop met 4 lusjes..en vandaar uit de hair laten vertrekken.
Zo oogt het e.e.a. een stuk minder lomp
De hair mag inderdaad best ietsje langer wezen met deze verhoudingen (haakmaat/boiliemaat)

Piet vogel heeft dit zo onlangs uitvoerig beschreven in Spiegels, al gebruikte hij geen krimpkous meer maar stug siliconeslang.
Maar dit enkel met de reden om zijn rigs aan de waterkant te kunnen maken.
je geeft aan om de krimpkous niet zover door te laten lopen,maar gaat dan juist het voordeel en de kracht van het systeem dan niet verlooren.mijn dank
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-12-2006 17:35

nee... :D

Ff nuanceren, de rig zoals jij die gemaakt hebt zal best vis vangen...en zo hebben velen lange tijd ook ermee gevist.(ik ook)

Zodra er dressuur (negatieve conditionering) om de hoek komt kijken, dan kun je pluspuntjes scoren door het e.e.a. subtieler te maken en minder lomp.
Het haakaas plus de haak is nu eenmaal het eerste wat naar binnen gaat.
Kies je voor hele korte rigs (zeg maar 10 tot 12 cm) dan zal het e.e.a. minder opgaan, want dan moet de vis zich direct al prikken bij de aasopname.
kies je voor langere rigs..zul je mijn inziens iets subtieler te werk moeten gaan.
Just my thoughts en koop anders ff de spiegels...Piet kan het veel beter uitleggen dan ik :wink:
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

11-12-2006 17:36

:lol: zal ik doen,
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-12-2006 18:14

Martijn,
we hebben de afgelopen 5 jaar niet stilgezeten...alles van toen vangt nog steeds
Soms kan het beter.
Denk hierbij ook aan al die nieuwe onderlijn materialen.
Velen soorten met dezelfde werking hebben een stijve buitenmatel en een soepele kern.
Hiermee behoort het in de war gooien (tangles) van je (vooral soepele )onderlijn tot het verleden en heb je altijd een strakke presentatie.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld green hornet van PB, jellywire van PB, Stealth skin van suffix en evt fluorcarbon van Korda of Stonesystems.
Allemaal in verschillende kleuren verkijgbaar, dus er zit er altijd wel 1 bij in de kleur v.d bodem waar jij gaat vissen
Je leest het al..rig camouflage is momenteel een hot item.
Kan best wel zinvol zijn om je hier ook in te verdiepen...voor nu is het ff genoeg...t's etenstijd! :D
HB
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

11-12-2006 18:27

mijn kennis is al weer aardig op peil,je word toch een beetje roestig na zoveel jaar :lol:
aldejekes loat goan!
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

13-12-2006 20:27

Hans Brinkel schreef:Martijn,
we hebben de afgelopen 5 jaar niet stilgezeten...alles van toen vangt nog steeds
Soms kan het beter.
Denk hierbij ook aan al die nieuwe onderlijn materialen.
Velen soorten met dezelfde werking hebben een stijve buitenmatel en een soepele kern.
Hiermee behoort het in de war gooien (tangles) van je (vooral soepele )onderlijn tot het verleden en heb je altijd een strakke presentatie.

HB


Mocht je een onderlijnmateriaal met een stijve buiten/binnenmantel gaan gebruiken vergeet dan niet om een scharnierpunt aan te brengen bij de wartel.....

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-12-2006 20:52

{Patrick,
zoals ik al schreef

Kan best wel zinvol zijn om je hier ook in te verdiepen...


:lol:
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

13-12-2006 21:27

Je leest het al..rig camouflage is momenteel een hot item.


Zucht.. we zitten hier niet in Engeland.. Daar word gevist in zgn "gravelpits" wat dus inhoud dat het een grote badkuip is gevult met enkel karper waar het water ook nog eens kraakhelder is.. Daar komt nog eens bij dat in engeland debiel veel word gevist.. daar kan camoflage idd goed werken.. aan deze kant van de noordzee is het meestal niet zo nodig om te camofleren ect.. Ik denk dat we niet zo hard achter de Engelsen aan moeten lopen..

Camofleren kan natuurlijk wel goed zijn voor je vertrouwen.. Als je alles goed camofleert je krimpkous precies op de goede lengte maakt en je hair op de mm afmeet.. weet je igg zeker dat het daar niet aan ligt, als je niks vangt.. en vertrouwen is natuurlijk erg belangrijk
Als je de boel niet vertrouwt dan zal je al snel je hengels binnen willen draaien of je rig de schuld geven dat je niks vangt

Ikzelf neem het niet zo heel nauw met de lengte van hairs krimpkous en de onderlijn zelf.. ik knoop onderlijnen puur op gevoel als ik de hair iets te lang heb gemaakt dan doe ik er 1.5 bollie op als hij iets te kort is dan snijd ik wat hoekjes van me bollies af..
ik vind het ook heerlijk om een fluo hair uit te laten steken.. puur om mijn medevissers te stangen
als mijn onderlijn op 20 cm uitkomt.. ook goed.. op 15 cm.. ook goed
ik kijk natuurlijk wel naar het type water waar ik aan het vissen ben maar voor de rest neem ik het echt niet nauw..
en nu komt het mooie.. ik vang er niet minder door.. soms zelfs meer... maja soms ook minder.. maar gemiddeld kom ik gewoon op het zelfde aantal/ gewicht uit.... (ja ik vis ook op (zwaar)dresuurwater)

Ik vind het bovenstaande onderlijntje prima.. niks over te zeggen.. gewoon me gaan vissen.. en al vissenderwijs wat aanpassingen maken

ps: 10 jaar geleden hadden zo ook al snakebite dus de topicstarter kan dit nog wel hebben megekregen
mvg Ian
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-12-2006 21:42

Ian,
Nu vis ik zelf ook al de nodige jaartjes.... :D
Wat mij i.i.g is opgevallen de laatste jaren is dat de helderheid van het water en dus hierdoor ook de doorzicht van het water flink is toegenomen op vele wateren bij mij in de buurt.
Rigcamouflage kan dan uiterst zinvol zijn....ook s'nachts bij volle maan :P
Is het daarentegen geheel donker en bewolkt gaat het e.e.a. natuurlijk minder op...maar eens wordt het ook weer ochtend :lol: , of pak jij dan in?

P.s..bovenstaande gaat mijn inziens nog meer op voor hoofdlijncamouflage dan rigcamouflage
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

13-12-2006 21:50

Als schanierpunt gebruik ik een quick link van Korda.
Ik knoop de wartel aan de lijn, daarop een quicklink. Een mooi extra voordeel van de quicklink is dat je de onderlijn lekker makkelijk kunt wisselen.
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

13-12-2006 21:54

het kan idd zinvol zijn maar de trend die de laatste tijd is ingezet vind ik nogal overdreven.. id zie het eigenlijk vooral als weer iets om meer geld uit de zakken van ons karpervissers uit te kloppen (en wij karpervissers werken daar nogal goed aan me)
mijn rigs zijn geen knotlesknot rigjes zonder iets eraan.. ik werk ook met combirigs krimpkous rigrings en al die andere onzin.. :wink:

maar ik doe er niet zo overdreven aan.. en ik merk geen verschil met mijn medevissers.. (mijn maat is nogal obsesief bezig met dat onderwerp)

en inpakken.. sja.. dat doe ik liever helemaal niet :D
gr Ian
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-12-2006 21:58

Fout Bas,

Met scharnierpunt wordt bedoeld de overgang van het stijve gedeelte van je gecoate onderlijn naar het gestripte soepele gedeelte
DAT is je scharnierpunt.
Vroegah :lol: .pas enkele jaartjes terug werd deze verbinding soms gemaakt met mini warteltjes of mini ringetjes...was errug omslachtig om te maken.

Wat jij bedoelt (Denk ik..want je omschrijft het wel iewat vreemd>wartel&quicklink?) is dat je i.p.v een wartel nu een lusknoop maak welke je verbindt met de quicklink zodat je snel van onderlijnen kunt wisselen
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-12-2006 22:06

Ian Deeben schreef:# "het kan idd zinvol zijn"
# "mijn rigs zijn geen knotlesknot rigjes zonder iets eraan.. ik werk ook met combirigs krimpkous rigrings en al die andere onzin.. :wink: "
# 'maar ik doe er niet zo overdreven aan. "


sorry..maar nu snap ik het ff niet meer hoor... :D
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

13-12-2006 22:18

ik doe niet aan de camoflage/kleurtjes dingetjes
wat ik bedoel is dat ik geen perfectionist ben met onderlijnen mm/cm meer of minder maakt me niet zoveel uit

ze haken natuurlijk wel en er is goed over naagedacht

fuck.. ik zit erover na te denken en ik doe het wel... ik ben gefopt door de comercie. :lol: . ik gebruik gecamofleerd lood tube onderlijn putty hoofdlijn tent stoel stretcher tassen kleding.. maar ik doe niet aan stiften ect haha wat ben ik toch een meloper :lol:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-12-2006 22:24

Alweer een sukkel die er ingetrapt is (net als ik hoor... :D )
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

13-12-2006 22:25

maja het komt er op neer eigenlijk bij mij dat ik meer op de tast van de karper afga als op het zicht
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-12-2006 23:05

Dan zal je moeten zorgen dat je rig niet voelbaar is. Voorwaar een probleem waar we 30 jaar geleden onze hoofden al over bogen. Bij die "fabel" werden met de stiff rig ook al vraagtekens gezet.

Toch zal ik zorgen dat die laatste decimeters perfect zijn. Vis ik met een rig van 20 cm, dan is dat geen 25 cm.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

14-12-2006 12:01

nog een mooie tip hopelijk heb je er wat aan

ik doe altijd in de schrinktube een stukje stiffrig meeknopen dan behoud hij zijn vorm langer.

bij het knopen leg ik de stiff rig van achter op de haaksteel en steek hem dan van achter door het oog naar voor als de rig klaar is knip ik hetgene wat uit de krimpkous steekt af.