360 rig


Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

26-11-2006 20:32

Was vandaag op de beurs in Utrecht. Daar stond een stand van Rig marole. Deze lieten zien hoe je een zgn 360 rig maakt. ( haak door wartel en vastzetten met de rubbertjes) Dezelfde rig staat ook in spiegelmagazine. Is er iemand die deze rig al heeft uitgeprobeerd? :roll:

gr

Raymond
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

26-11-2006 20:35

raymond jongeling schreef:Was vandaag op de beurs in Utrecht. Daar stond een stand van Rig marole. Deze lieten zien hoe je een zgn 360 rig maakt. ( haak door wartel en vastzetten met de rubbertjes) Dezelfde rig staat ook in spiegelmagazine. Is er iemand die deze rig al heeft uitgeprobeerd? :roll:

gr

Raymond


Ik heb het een paar sessie's geleden uitgeprobeerd. Je zou zeggen dat doordat je haak alle kanten op draait, je de vis overal kan haken. Maar gek genoeg haakte ik alle vissen die ik hiermee ving in hun onderlip, een beetje aan de zijkanten (precies waar ik ze wil hebben).

Leuke rig, maar of dit echt dressuurdoorbrekend is betwijfel ik. Zie geen meerwaarde in een haak die alle kanten op draait. Het is meer een commerciele stunt, als je het mij vraagt.

Ik kan zelf ook op tig rigs komen met allerlei gekke toeters en bellen.. Maar of ze meerwaarde hebben, is weer wat anders.
Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

26-11-2006 20:45

Zo als die man het bracht leek het wel te werken. Toch maar eens m'n maat ermee laten vissen , voordat ik het probeer.
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

26-11-2006 21:17

raymond jongeling schreef:Zo als die man het bracht leek het wel te werken. Toch maar eens m'n maat ermee laten vissen , voordat ik het probeer.


Tuurlijk werkt het! Maar levert het enige vorm van meerwaarde vergeleken met andere rigs? Naar mijn weten niet.
Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

26-11-2006 21:40

Ach toch maar eens proberen. Hebben we weer een mooi excuus om naar de hengelsportzaak te gaan. :D :lol:
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

27-11-2006 10:58

Vanacht in bed , en nu op me werk denk ik nog steeds aan deze rig. Wat me te binneschoot is toch het volgende. Ze hadden het op de stand de bewegingsvrijheid van de rig. Hij kan alle kanten op. Maar nu kan de haak zich niet volledig "strekken". Ik bedoel je houd toch ook altijd een soort bocht in de verbinding. ( dit heb je niet met een knotless) Stel : je heb een pondje of 30 of zwaarder aan je haak. Zal de druk op de wartel/haak niet te groot zijn. Met als gevolg dat je haaksteel breekt?

Moeilijk uit te leggen , maar hopen dat jullie mij er over kunnen vertellen.

gr

Raymond :wink:
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

27-11-2006 11:16

Hallo Raymond,

Ik zie de 360 graden rig als een verbeterder versie van de terry hearn rig.
Je hebt een stijf deel op de bodem liggen en in plaats van een stijf stukje met een haak heb je nu een wartel met daaraan gelijk de haak. In mijn ogen zeker een verbetering want bij de terry hearn rig vond ik het draaiend vermogen van het deel met de haak niet optimaal. Dit probleem los je met de 360 rig dus op.
Om de druk op het haakoog op te vangen plaats ik hier een klein stukje krimpkous overheen.
Ik heb de rig gebruikt met de serie 5 van fox, de no escape longshank van PB en de carp 'r us longshank nailer. Geen van deze haken is bij mij gebroken oid.

Zie ook http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... hlight=360


Mike
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

27-11-2006 11:17

Valt deze rig niet onder het noem gevaarlijk????

Omdat hij ook aan de buitenkant van de bek kan haken.

Groeten Joris
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

27-11-2006 11:19

Dan zou je elke pop-up rig onder het noem gevaarlijk kunnen plaatsen..??
Ik heb zelf iig geen karper aan de buitenkant van de bek gehaakt met deze rig.
Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

27-11-2006 12:57

Mike Smit schreef:Hallo Raymond,

Ik zie de 360 graden rig als een verbeterder versie van de terry hearn rig.
Je hebt een stijf deel op de bodem liggen en in plaats van een stijf stukje met een haak heb je nu een wartel met daaraan gelijk de haak. In mijn ogen zeker een verbetering want bij de terry hearn rig vond ik het draaiend vermogen van het deel met de haak niet optimaal. Dit probleem los je met de 360 rig dus op.
Om de druk op het haakoog op te vangen plaats ik hier een klein stukje krimpkous overheen.
Ik heb de rig gebruikt met de serie 5 van fox, de no escape longshank van PB en de carp 'r us longshank nailer. Geen van deze haken is bij mij gebroken oid.

Zie ook http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... hlight=360


Mike


Maar zelfs met die krimpkous erop kan de verbinding tussen wartel en haak nooit recht zijn. of maakt dat niet zo veel uit?
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

27-11-2006 15:54

[/quote]

Maar zelfs met die krimpkous erop kan de verbinding tussen wartel en haak nooit recht zijn. of maakt dat niet zo veel uit?[/quote]

Dat ligt aan de haak die je gebruikt, bij de fox serie 5 staat het oog naar binnen waardoor de verbinding wel recht is. Bij de PB en carp 'r us haken is dit niet zo.
Ik zie in deze stand echter eerder voordeel dan nadeel; waarom zou de verbinding tussen haak en wartel recht moeten zijn? Wanneer de haak niet recht op de wartel staat, staat hij dus met het oog lager tov het onderlijnmateriaal. Wanneer er druk op de haak komt zou in theorie de haak alleen maar dieper penetreren.
Er zijn vissers die bijvoorbeeld met een semi-stiffrig de onderlijn aan de achterkant van het haakoog uit laten komen voor een agressievere inhaking.
Gebruikersavatar
raymond jongeling
Berichten: 151
Lid geworden op: 25-11-2006 12:44
Locatie: zwijndrecht

27-11-2006 16:20

En qua stevigheid?....metaal op metaal , wat tegen mekaar aan drukt als er spanning op staat?
Kijk liever naar een spiegel aan de waterkant , dan naar de spiegel in m'n badkamer.....
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

27-11-2006 16:25

Ik heb hiermee geen problemen ondervonden. Test het anders zelf eens; een haak met een wartel en onderlijnmateriaal. Zet er spanning op en kijk wat het eerste begeeft. :wink:
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

27-11-2006 18:03

raymond jongeling schreef:En qua stevigheid?....metaal op metaal , wat tegen mekaar aan drukt als er spanning op staat?


Dat kan op zich wel, maar aangezien "moment = kracht x arm", houdt het in dat je je arm zo kort mogelijk moet houden. Dus geen longshank haak hiervoor gebruiken, maar een gewone of als je echt een longshank effect wilt hebben een semi-longshank haak.

Die rigs worden verkocht met hele lange haken, soms wel de No Escape haken van PB. Dat gaat in mijn ogen helemaal fout. Je kan beter een kortstelige haak hiervoor gebruiken.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

27-11-2006 18:08

Ik HAD dus echt totaal geen vertrouwen in deze rig TOT een vismaat van me er eens eentje geknoopt had en in mijn tacklebox achterliet.
Op een dag was ik wel aardig aan het vangen. Dus waarom zou je niet eens die onderlijn eraan knopen om te kijken hoe de rig inhaakt.
Mooi in het onderlipje.

Daarna nog een keer gebruikt. Die dag maar 1 run gehad. Op de 360...

Of hij beter vangt dan anderen weet ik niet. Wel weet ik dat hij mooi voor de onderlip gaat.

Maar standaard-stukjes-gevlochten-spul-dat-gelukkig-zinkt-als-je-het-insmeert-met-wat-putty- en dat je vervolgens voorziet van een hairtje, haakje en warteltje geniet de voorkeur.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

27-11-2006 20:06

Mensen, vergeet alsjeblieft niet om je haakoog af te dekken met krimpkous als je deze rig gebruikt. Een 'bloot' haakoog kan blijven haken in je net en als je dan je net optilt is er weer een bek naar de .....

Stond overigens ook gewoon in het stukje in de Spiegel maar gek genoeg schijnt iedereen daar overheen te lezen :-?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-11-2006 22:27

Mourad Aviara schreef:
Ik kan zelf ook op tig rigs komen met allerlei gekke toeters en bellen.. Maar of ze meerwaarde hebben, is weer wat anders.


Mourad,

Is dit niet een beetje in tegenspraak met wat je in het Withypoolrig topic beweerd? :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

27-11-2006 22:31

Eus Molewijk schreef:
Mourad Aviara schreef:
Ik kan zelf ook op tig rigs komen met allerlei gekke toeters en bellen.. Maar of ze meerwaarde hebben, is weer wat anders.


Mourad,

Is dit niet een beetje in tegenspraak met wat je in het Withypoolrig topic beweerd? :wink:


Nee hoor, whitypoolrig heeft meerwaarde. Die toeters en bellen hebben een functie.

Een ronddraaiende haak, gemonteerd aan een wartel lijkt mij vrij functieloos.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

27-11-2006 22:47

Tsja....

Kwestie van vertrouwen denk ik Mourad.
Als jij je morgen kreupel zou vangen aan die 360 graden rig zou het ineens wel een meerwaarde hebben denk ik.

Voor mij gaat er nog steeds niets boven een kort amnesia rigje met een longshank haak.

Super simpel (binnen 1 minuut geknoopt) en NOOIT in de war.

Vertrouwen, weet je nog? :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
peter andrae

28-11-2006 05:45

:o Mourad ik dacht laatst al met vissen wat hoor ik nou,toet toet pep pep,maar dat komt natuurlijk door die toeters en bellen :wink: .


Ja Eus vertrouwen en niet in de war gooien,maar bij jou gaat er niets boven een kort amnesia rigje, ik vis nu met een lange onderlijn geknoopt van jelly wire met een hele lange hair een zinkertje erop en een fluo en ik vang er erg goed ook op wateren die veel worden bevist.

Met inline lood heb je al een stuk minder last van in de war gooien funnelwebje eraan dan zit je helemaal goed

Ik denk als je een rig hebt die je bevalt je het meer moet zoeken in de plek die je bevist en het aanvoeren daarvan,regelmaat en eens je aas anders aanbieden zet het mes maar in die bollie,s 8) vinden ze lekker die halve en in stukje,s gesneden bollie,s kan geen rig tegenop.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

28-11-2006 12:38

Jooooooooo Peeet,


De rig lengte heeft ook te maken met je voer patroon ouwe..

Man, man, man, man, zeg die mannen toch eens wat.

Altijd dat abra cadabra van je :lol:

Afbeelding


Groetjes,
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-11-2006 13:34

Peet
Ben het niet met je eens dat als je een rig hebt die je bevalt dat je het dan moet zoeken in stek keuze en in voertechnieken. Al heb je nog zo een goede rig zul je daar niet alle karpers mee haken. Dat heeft te maken met de verschillende manieren van aasopname van de vissen. de één hangt stil boven je aas en blijft daarna op je voer liggen tot hij het aas vermalen heeft en de ander is zo gulzig dat hij tijdens het opzuigen al denkt aan de volgende bol die even verderop ligt. Je zult volgens mij dus altijd met meerdere soorten rigs moeten vissen.
GR Piet
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-11-2006 13:37

Overigens vind ik de 360 draden rig een echte Engelse rig om juist diep te haken omdat de meeste vissen daar geen goede lippen meer hebben. Ik hoop niet dat dat ooit nodig is in ons landje. Ik vind de rig ook echt gevaarlijk voor de vissen omdat de stand van de haak tijdens een zware dril volgens mij veel schade kan aanrichten. Dit is een rig die ik nooit zal inzetten.
Gr Piet
peter andrae

28-11-2006 14:57

:o man man dus ik moet weer aan de keukentafel gaan zitten knopen lekker is dat :wink: ik moet wel zeggen dat ik nooit boven op mijn voerplek vis altijd een mtr er naast liever nog ervoor.

Maar die rig waar we het over hebben gaat die ook niet door het leven als de spinnerrig.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

28-11-2006 15:23

*
Laatst gewijzigd door Jeroen Leuven op 05-01-2008 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Na 20 biertjes is alles een goed idee....