360 rig


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-11-2006 18:44

Piet Vogel schreef:Peet
Ben het niet met je eens dat als je een rig hebt die je bevalt dat je het dan moet zoeken in stek keuze en in voertechnieken. Al heb je nog zo een goede rig zul je daar niet alle karpers mee haken. Dat heeft te maken met de verschillende manieren van aasopname van de vissen. de één hangt stil boven je aas en blijft daarna op je voer liggen tot hij het aas vermalen heeft en de ander is zo gulzig dat hij tijdens het opzuigen al denkt aan de volgende bol die even verderop ligt. Je zult volgens mij dus altijd met meerdere soorten rigs moeten vissen.
GR Piet


Piet,

De vis uit je eerste voorbeeld die boven je voerstek blijft hangen zal je dus heel weinig speelruimte moeten geven om te haken = korte rig.

De vis uit je tweede voorbeeld zou je aan een wat langere rig kunnen vangen maar je zal 'm ook vangen aan een korte rig zodat ie meteen geprikt wordt.
Sterker nog, die vis zal je snel moeten prikken anders zit de haak veel te diep en is scheuren van de haak niet denkbeeldig.

Korte rig dus.

Wellicht wat kort door de bocht maar met dit in het achterhoofd, waarom zou je dan nog een lange rig inzetten?

De enige reden die ik me zou kunnen bedenken is waterplanten (wier) op de bodem of een zachte modderbodem maar in die gevallen zou ik liever mijn loodmontage veranderen.

Denk hierbij aan een helicoptermontage o.i.d.

Ben benieuwd wat jouw mening hierover is.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-11-2006 19:06

Nee Eus zo gemakkelijk is het niet. Er zijn op mijn thuiswater vissen die alleen maar op een langere rig gevangen worden en andersom. Juist door de directe druk van een korte rig blijven sommige net zo lang stilliggen tot ze de nog niet ingedrongen haak kwijt zijn. Dat kan voor een deel opgelost worden met extreem zwaar lood maar daar kun je weer niet goed mee drillen. Heb het diverse keren geprobeerd om dan een systeem te gebruiken waar je lood meteen los komt. Dat werkt heel goed bij die groepvissen maar iedere keer 300 gram lood achterlaten op je stek is tegen mijn principe. Bij deze vissen moet er verspreid gevoerd worden met een lange zeer soepele rig. Ook de hair liefst lang en van dun materiaal. Het is de bedoeling de vis aan het zwemmen te krijgen en de rig strekt dan in de bek, meestal prik je ze dan in de zijkant van de bek. Er zijn ook vissen die iedere boilie een stukje wegzwemmen met de boilie lichtjes tussen de lippen en even verderop op een hoopje leggen. Als hier een rig te snel strekt wordt hij door de vissen uitgespuwd. Deze vissen vang je weer het best met een iets langere rig in combinatie met een extreem korte hair. Zoals je ziet genoeg mogelijkheden om slimme vissen te verleiden maar je moet er wel voor openstaan. Koen en ik vissen altijd met verschillende rigs en verschillend aas. Op deze manier kunnen we goed zien dat hij vissen heeft gevangen die ik maar niet te pakken krijg en andersom. dat heeft voor een gedeelte te maken met het voer maar wij weten zeker dat het ook voor een deel te maken heeft met onze verschillende rigs. wij gaan nooit uit van één manier van aanpak ook niet bij rigs. We hebben na drie jaar intensief vissen op onze plas wel een rigje dat er hier bovenuit springt ten opzichte van alle andere die wij gebruiken. Het spreekt voor zich dat wij die inmiddels het meeste inzetten ook al vangen wij ook op deze rig niet alle vissen. Eén hengel wordt toch altijd mee geexpirimenteerd.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-11-2006 19:25

Nou, dan vis ik toch nog mooi selectief.

Waarom moet alles persé gereduceerd worden tot iets wat alleen zinvol is en de rest daarmee als onzin bestempelen. Dit gaat nergens op in het leven.

Ik zal mijn keuzes maken wanneer die noodzakelijk zijn.

Nou verander ik niet elke sessie van rig omdat continuiteit van aanpak ook een factor is. Maar ik zit niet gebakken aan één systeem.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-11-2006 19:42

Piet,
Waarom dan geen stenen van 300 gram met een verlijmde wartel gebruiken?
Een pb is onderweg :wink:
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-11-2006 19:56

Hans
Hoe groot is een steen van dat gewicht en juist dat volume van zo'n grote steen houd mij tegen. Een grote steen in combinatie met een kort rigje is vooal op een harde bodem niet echt subtiel.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

28-11-2006 19:59

Piet,

Je geeft aan dat je in sommige situaties lange onderlijnen gebruikt die haken in de zijkant van een karperbek. Wat ik mij dan afvraag; Is dit niet 1 van de redenen van kapotte bekken?

Trouwens niet alles riggeheimen verklappen hé, ik moet in dat boek ook nog wat lezen he...;-)

Die 360 rig vind ik overigens overdreven. Het draai-effect wat deze haak als voordeel heeft is ook op andere manier te behalen. Manieren die een stuk veiliger zijn voor de vis. Ook vind ik die wartel te lomp. Op wateren waar de vis zover negatief geconditioneerd is zou ik juist kiezen voor een zo klein en subtiel mogelijke rig en niet voor zo, n lomp ding.

Gr., Martin
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-11-2006 20:05

Martin
In de hoek haken en normaal afdrillen kan volgens mij niet zoveel kwaad. Echte kapotte bekken onstaan veel meer door overbevissing en het verspelen van vissen die daarna een lange tijd een voorslag inkl. lood met zich mee zuilen. Deze montage komt dan vast te zitten en als de vis op krachten is trekt hij net zolang dat de haak uitscheurd.
Voor de rest ga ik niet dieper in op de 360 graden rig omdat wij in ons boek onze mening over geven.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

28-11-2006 21:33

Piet,

Dat klopt inderdaad. Helaas zijn er ook mensen die niet normaal drillen of vissen die zo extreem sterk zijn dat de bek alsnog kapot gaat. Daarom neem ik in dat soort gevallen het zekere voor het onzekere door kort en met een afgeschermde haakpunt te vissen. Dan is de kans op inhaking in de onderlip maximaal. Liever 1 vis minder dan een verminkte vis..!

Ik zie die '360mening' tzt wel...;-)

Gr., Martin
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-11-2006 21:40

Piet Vogel schreef:Hans
Hoe groot is een steen van dat gewicht en juist dat volume van zo'n grote steen houd mij tegen. Een grote steen in combinatie met een kort rigje is vooal op een harde bodem niet echt subtiel.
Gr Piet


Da's waar Piet..subtiel is het geheel niet 8) en werpen gaat ook niet zo best
( Al schijnt Frank v. Amerongen geen moeite te hebben met dit soort werpgewichten :D :D )

Ik heb het wel eens gebruikt..maar dan pal onder het eigen kantje...en dan in combi met zo'n waardeloze safetyclipje dat erg snel los komt..en voor dit doel dus perfect is.
Je krijgt er wel snoeiharde runs mee!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

28-11-2006 23:13

[quote="Hans Brinkel( Al schijnt Frank v. Amerongen geen moeite te hebben met dit soort werpgewichten :D :D )

[/quote]

Frank niet... zijn hengels wel. :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-11-2006 00:01

:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Jelle van Middelaar
Berichten: 218
Lid geworden op: 03-01-2005 15:01
Locatie: Hoogland
Contacteer:

29-11-2006 13:07

Gooien is echt niet moeilijk, maar met verstand? :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

22-05-2007 00:14

is deze rig ook beetje te vissen als je bottom bait gebruikt? of is het echt alleen voor pop-up?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

22-05-2007 00:26

Uitsluitend popup, en pasop kan een dodelijke rig zijn bij vekeerd gebruik.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

22-05-2007 13:00

en wat valt er onder verkeerd gebruik kenny??

ben nog niet zo'n ervaren karpervisser, maar wil wels is met deze rig vissen.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

22-05-2007 14:49

Verkeerde wateren bijvoorbeeld.

Wateren waar je veel druk op de haak moet zette, deze longshank rigs willen dan gaan lopen in de bek dus uitscheuren.
Dit gebeurt ook bij wateren waar de vissen een zachte bek hebben en als het water warm is.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Marsel Liemburg
Berichten: 68
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Zuidlaren

25-05-2007 23:03

Moet je bij de 360 rig de coating geheel intact laten of strippen jullie net voor de wartel wel een stukje weg.

Op die nieuwe fox guide to carprigs dvd doen ze dit niet, maar ik heb ook foto's gezien waar ze dit weer wel doen.

Wat is nu eigenlijk beter?

Groeten Marcel.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

26-05-2007 01:32

Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

26-12-2007 14:05

heb er nu ook ff 1tje gemaakt, ringswivel, mtj 6 pb long shank haak en de fos sliding ring en rig stops

maar hoe kan je het beste de pop-up vastmaken met baitfloss? of is het gewoon gepriegel ten top?

en wat is de "beste" stand van de haak? zoals op de foto, of de haakpunt meer naar beneden


Afbeelding

of

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

26-12-2007 14:28

De popup bevestig je het beste door middel van een bait floss of elastiekje aan het ringetje.


Baitfloss heeft duidelijk mijn voorkeur.

Afbeelding

Source: http://www.abc-sportvissen.be/

De baitfloss zal met goed aantrekken uiteindelijk iets in de popup gaan snijden, dit is juist goed zo gaat de boilie tijdens het uitwerpen er iet snel vanaf.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

26-12-2007 20:43

oki, thnx kenny

en wat betreft de stand van de haak? is beter om de haak rechtop te laten staan? of een beetje naar voor of achter?
Gebruikersavatar
stefan andriessen
Berichten: 1604
Lid geworden op: 07-10-2007 18:30
Locatie: gouderak zuidholland
Contacteer:

27-12-2007 12:03

of koop baitbands :wink:
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

27-12-2007 12:09

Maakt niet veel uit hoe die staat als die maar staat, door de stroming en aanwezige vis zal deze rig toch steeds van stand veranderen.
Het gaat er uiteindelijk om dat die in de bek draait.

stefan andriessen schreef:of koop baitbands :wink:


Baitbands zijn niet sterk genoeg om een afstandsworp te overleven, in mijn ogen ook totaal nutteloos.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

27-12-2007 15:46

Michel

Als je die haken wil gaan gebruiken, zou ik het haakoog naar binnen buigen. Op deze manier staat de wartel in het verlengde van de haaksteel en heb is de indringingshoek van de haak gunstiger tijdens de dril.


Mike
Gebruikersavatar
Marsel Liemburg
Berichten: 68
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Zuidlaren

29-12-2007 15:23

Dag Michiel,

Mijn voorkeur van de haak zou niet de PB Long schank zijn, maar de PB No escape long shank of de Fox series 5.

Deze hebben namelijk al een perfecte buiging voor de 360 rig. Vis met deze haak niet bij obstakels ivm uitscheuren.

Groeten Marsel