Uitbuigen Korda Stik Klip.


Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

27-10-2006 22:18

Heren,

Heeft iemand last bij het uitbuigen(veroorzaakt door drillen) van de Korda Stik Klip?
Vernuft soort van clip om snel van onderlijn te wisselen.

Zoja, wat doe je er tegen? :roll:

Geen Stik Klips kopen had ik zelf ook al bedacht, heb anders geen vervanging voor het snel wisselen van onderlijn.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

27-10-2006 22:38

misschien toch terugvallen op de kwik links?


Ik begrijp dat jij die stik klips gebruikt en dus last hebt dat ze uitbuigen?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

28-10-2006 11:11

Ik heb wel gehad dat het brede gedeelte van de clip, het gedeelte waar de 2 einden tegen elkaar aanzitten ging wijken.

Er komt dus een kier tussen en daar kan je rig zo tussendoor.

Ik gebruik ze nu zo:

De clip met het brede gedeelte aan de wartel en dan een halve silicone sleeve (zo'n bruine) over het brede gedeelte en dat valt dan ook over het oog van de wartel.
De rig hangt dus aan de smalle kant van de clip.

Op deze manier kan nooit de lus van de rig ertussen uitglippen.

Denk wel dat ik de volgende keer wel quicklinks koop.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

28-10-2006 11:42

Ook ik heb de "revolutionaire"quick verwisselbare links gebruikt.
Opzichtig mooi en handig.
Maar na de eerste de beste knots van een karper te hebben gevangen kwam ik tot de meest schrikbare ontdekking uit mijn karperloopbaan: ze waren helmaal verbogen en nog net niet gebroken....
Heb daarna van nog een ander bekend merk zo'n attribuut gekocht en wederom hetzelfde resultaat.
Het is in mijn ogen een te zwakke constructie en ben daarna onmiddelijk gestopt met die quick link dingen.

gr Harnold
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

28-10-2006 13:13

ik vis met de versie van fox, en die wijken voor geen meter.
Toch niet in mijn visserij.
De grootste die ik ving dit jaar was 12.7kg.
dus het kan best zijn dat ze bij zwaardere gewichten toch gaan buigen.
Maar ze zien er sterk uit.

http://www.foxint.com/catalogues-produc ... &section=1

http://www.foxint.com/catalogues-produc ... &section=1
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

28-10-2006 15:51

Ja maar Kenny, er bestaat wel een verschil tussen de stik clip (Korda) en kwik change van Fox. Ik gebruik na alle tevredenheid ook de stik clip van Korda, alleen verontrusten mij deze berichten wel even. Ik vind de stikclip erg handig en makkelijk in gebruik, al heb ik wel overwogen een ander systeem te nemen doordat ik wat hier boven vermeld is al bang voor was. Wat ik ook heb geprobeerd is de Quike change swivel van PB, alleen die gaan doordat de wartel grof is niet op de goede manier (dus met de klik)in de safetyclip van Korda, helaas anders had ik zeker dit systeem gebruikt. Wie ken hier trouwens de oplossing voor? Vind het namelijk een nog prettiger idee om die sleeves van Fox over me clip te gebruiken, maar dat kan dus weer niet met de stik clips van Korda. Piet maak je wartel is glad! haha

Gr Danny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

28-10-2006 16:18

Koen,

Je hebt het antwoordt eigenlijk zelf al gegeven! :)

Ik gebruik nooit van die clips, maar kan toch snel wisselen van stick. Hoe
ik dit doe...? Je knoopt je onderlijn net zoals normaal. Nu maak je een
hele ruime lus. De lus moet ruimer zijn dan normaal, want je je stick moet
je erdoor halen. Je trekt met je boilienaald (close-clip) de onderlijn door
de stick. Nu steek je de ruime lus door het oog van de wartel. Je haalt nu
de stick door de lus, en trekt aan. En klaar is men!

Eigenlijk te vergelijken met een soort lus in lus verbinding.

De onderlijn is op deze manier ook weer makkelijk te demonteren. Voor
de lus gebruik ik een 8-knoop.

groetjes Benny
Willem Barnas

28-10-2006 17:40

Alez,

Als ik met een zeer zwaar afgestelde slip een Owner haak van 0,99 mm. dik (draaddikte) al open trek op een lage dertiger, hoe zou het dan in vredesnaam goe dmoeten gaan met zo'n lullig clippie ertussen!? Sorry, maar ik vind het allemaal veel te kwetsbaar en ik zou het er niet meer op wagen,hoe geil het er ook uitziet. Heb er wel wat mee lopen klooien, maar ik vind ze echt onbetrouwbaar. EN dan kunnen de goeroes uit Engeland er zich een breuk mee vangen, voorzover ik op die video's kan zien trekken zij hun stokken nou ook niet echt beangstigend krom.

Waarom geen lusje gemaakt met een goeie 8-knoop of zo? Weet ik veel...
Zoals Benny hte uitlegt,zo zou ik het denk ik ook maar doen. Een goeie knoop leggen is denk ik niet zo'n probleem en als je die knoop dan toch nog niet helemaal vertrouwt, pak dan gwoon een vies sterk en betrouwbaar onderlijnmateriaal zoals Kryston Quicksilver of Fox Armadillo.
Die zijn nog niet zo aso-dik, maar wel extreem betrouwbaar vind ik.

ajuus,
WB
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

28-10-2006 17:42

G I JOEEEE

Afbeelding
Willem Barnas

28-10-2006 17:45

dat ging over een bepaald soort ondelrijnmateriaal ruudje.... :) :cry: :evil:

dag jongen,
WB 8)
Willem Barnas

28-10-2006 17:47

een 'ander' bepaald soort onderlijnmateriaal......
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

29-10-2006 09:19

Is een maat4 gamakatsu super hook icm 35/00 lijn en 2,75pond stokje tot in het handvat krom gedurende een kwartier voldoende kracht?

Zo niet, blijf dan lekker van die linkjes van PB af, anders probeer ze gewoon een keer, ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Het gaat er ook om de vorm, en in welke richting de kracht word uitgeoefend. Bij PB is dit in de lengte. Knoop twee lijntjes aan de uiteinden en probeer deze open te trekken, zal je niet lukken. Pak die link echter zo vast en trek hem dan wel weer zo open. Maarja, zo gaat het niet als je een vis eraan hebt...:wink:

Succes ermee!
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-10-2006 09:34

Waarom niet gewoon een stevige crosslock met een rubbertje erover? Ziet er misschien iets lomper uit, maar buigen doen die dingen echt niet.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Willem Barnas

29-10-2006 10:13

Erik Rozen schreef:Is een maat4 gamakatsu super hook icm 35/00 lijn en 2,75pond stokje tot in het handvat krom gedurende een kwartier voldoende kracht?

Zo niet, blijf dan lekker van die linkjes van PB af, anders probeer ze gewoon een keer, ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Het gaat er ook om de vorm, en in welke richting de kracht word uitgeoefend. Bij PB is dit in de lengte. Knoop twee lijntjes aan de uiteinden en probeer deze open te trekken, zal je niet lukken. Pak die link echter zo vast en trek hem dan wel weer zo open. Maarja, zo gaat het niet als je een vis eraan hebt...:wink:

Succes ermee!


ja dat is ruig genoeg Erik, maar dat was dan ook vast geen truttig visje... :)

En met dat laatste heb je een goed punt denk ik. Volgens mij (!) is de vorm van de clip en de manier waarop die belast wordt namelijk heel belangrijk en kan een clip van één en hetzelde materiaal maar in een andere vorm voor verschillende breek-/buigsterktes zorgen.


weebee 8)
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

29-10-2006 12:08

Heren,

Bedankt voor de reactie's zover.
Gelukkig heb ik er NOG geen vis door verspeeld. Als ze vervaarlijk wijken van hun oorspronklijke vorm ga ik wel nadenken natuurlijk. Je hebt verschillende maten van die StikKlip's van Korda, ik heb het wel over de medium-maat, de small zal helemaal kwetsbaar zijn(eerder geschikt voor het feedervissen!) de large heb ik nog niet gezien, wellicht is die beter geschikt voor het zwaardere werk?!
De quiklinks van Fox zien er robuuster uit, denk dat ik die ook eens ga proberen. PB heeft ook van die dingen?

Benny,

De zogenaamde lus in lus verbinding met een wartel kan een optie zijn alhoewel ik dit niet graag gebruik, m'n rigs moeten kunnen scharnieren omdat ik in de regel met korte combi-rigs vis die soms ook nog tussen de stenen liggen(kanaalvisserij :wink: ), pakt de karper m'n aasje dan moet m'n rig onmiddelijk "meekomen" , scharnieren dus.
M'n rig moet zo onopvallend mogelijk zijn, een lompe grote lus is uit den boze.

Maargoed, we speculeren verder, hopelijk komt Korda met een heavy-uitvoering die niet uitwijkt van zn oorspronkelijke maat.

Fijne zondag! Ik ben een nacht vissen.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Willem Barnas

29-10-2006 12:16

Koen de Been schreef:De zogenaamde lus in lus verbinding met een wartel kan een optie zijn alhoewel ik dit niet graag gebruik, m'n rigs moeten kunnen scharnieren omdat ik in de regel met korte combi-rigs vis die soms ook nog tussen de stenen liggen(kanaalvisserij :wink: ), pakt de karper m'n aasje dan moet m'n rig onmiddelijk "meekomen" , scharnieren dus. M'n rig moet zo onopvallend mogelijk zijn, een lompe grote lus is uit den boze.


Daar ga ik eens over nadenken... :wink:

succes.

WB 8)
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

29-10-2006 12:45

Gebruik de clip van Pb, maar even een vraagje, twee keer weg onderlijn en ik weet zeker dat ik hem goed dicht heb gedaan. Mijn gedachte gaat uit naar een meerkoet die een trekkende beweging maakt via de zijkant of witvis, In ieder geval RAAAAAAAAR. Herkent iemand dit.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

29-10-2006 12:54

Tom,

Schuif je er geen siliconenrubbertje omheen om dit te voorkomen? Met die Fox-clip heb je inderdaad de grote kans dat je rig uit het clipje komt.

Willem,

Hoezo over na denken? Het analyseren van het gedrag van je rig onder water kan al heel wat gedonder voorkomen. Vergeet niet dat dit niet makkelijk is......Zeker niet als je echt tussen de stenen ligt te vissen, ik gooi m'n rig in op goed geluk...Met een pop-up die op 2cm boven de bodem staat uitgelood kom ik al een stuk verder als m'n lood 5cm tussen de stenen zakt, zo kan de karper er toch goed bij. Het enige wat ik verspeel is lood als de karper zich haakt. Natuurlijk wel in combinatie met een loodclip.
:wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Willem Barnas

29-10-2006 13:18

Koen de Been schreef:
Willem,

Hoezo over na denken? Het analyseren van het gedrag van je rig onder water kan al heel wat gedonder voorkomen. Vergeet niet dat dit niet makkelijk is......Zeker niet als je echt tussen de stenen ligt te vissen, ik gooi m'n rig in op goed geluk...Met een pop-up die op 2cm boven de bodem staat uitgelood kom ik al een stuk verder als m'n lood 5cm tussen de stenen zakt, zo kan de karper er toch goed bij. Het enige wat ik verspeel is lood als de karper zich haakt. Natuurlijk wel in combinatie met een loodclip.
:wink:


Daarom...

WB 8)
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

29-10-2006 13:58

Afbeelding
Niet op ware grote afgebeeld (!)
Ik heb dit jaar gebruik gemaakt van de bovenstaande links een stukje siliconen rubber er over en het werkte prima....

In ieder geval geen tekenen van uitbuigen etc.

Groet,

Patrick
Willem Barnas

29-10-2006 14:43

is dat er eentje uit het zeevissen of zo (geen grapje omdat 'ie zo groot is, maar serieus)? Zie dat 'ie van een scandinavische site komt...

Ziet er stevig uit, vrij dikke draad zo lijkt het...

WB 8)
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-10-2006 14:49

Ik denk dat er 2 dingen door mekaar worden gehaald, de kwiklinks en die stik klips waar Koen het aanvankelijk over had.
De kwiklinks/quicklinks gebruik ik zelf altijd... al jaren. Nooit enige tekenen van overbelastig op gezien. Ook niet na enorm sleuren om je lood terug te krijgen uit een boom of na een half uur drillen of zo.
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

29-10-2006 14:50

Dat zijn toch de speed links van fox?

Gr Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

29-10-2006 16:35

WB & Gerrit,

ze zijn inderdaad van fox en werden (worden) dacht ik in een veels-te-duur-plastic-weg-werp-doosje geleverd... 8)

Groet,

Patrick
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

29-10-2006 19:14

kwick links van Korda, super.
Nooit problemen mee gehad! de stik klips weet ik zo niet, nog nooit geprobeerd maar ook geen aanleiding om te veranderen van clips!

mvg Rob