systeem???


Plaats reactie
arnold buurma
Berichten: 208
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Ede

26-07-2006 17:48

wat voor een systeem moet ik gebruiken voor het vissen opde grote rivieren?dan bedoel ik het aantal grammen lood en wat voor een onderlijn materiaal?ik heb nog nooit op de grote rivieren gevist en wil dit wel gaan doen maar in de rotaryletter kan ik niet alles vinden dus daarom mijn vraag hier
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

27-07-2006 01:39

Denk dat systemen niet zo gek veel uit maken op de grote rivieren.
Let er wel extra goed op dat je haken vlijmscherp zijn,bekken van de karpers zijn iets harder als van de karpers op cultuurwatertjes en zand afgravingen.Tenminste dat idee heb ik altijd.

Zwaarte van het lood hangt gewoon af hoe hard het stroomt,meestal zal je wel boven de 100 gram nodig hebben.
Zelf gebruik ik meestal 140 gram.
Daarbij gebruik ik als ik verder van de kant af vis een zwaar model toplood,om de scheepvaart en de stroming heeft minder vat op je lijn.

aas maakt bijna helemaal niet uit,als je ze eenmaal op je stek hebt pakken ze echt bijna alles.

succes,het is zeker het proberen en een aantal blanks waard.


ps.mn enige ervaring op grote rivieren is de maas,dus ik praat nu niet over de andere grote rivieren.
Mzzl Bart
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

05-08-2006 19:45

je haken moeten altijd scherp zijn natuurlijk en het is verstandig om plat lood te nemen en niet iets waar een ronding in zit want anders gaat het rollen over de bodem dus dan maak het niet uit hoe zwaar het is dus gewoon een stuk lood wat platte kanten heeft en dan tussen de 100 en 140 gram
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

06-08-2006 19:26

Bedenk dat je onderlijn door de stroming strak kan komen te liggen (vaak naar de kant waarvan de karper af komt (ook dit heeft weer zijn redenen), dus zal het niet of nauwelijks functioneren in zo'n geval) Vooral de echt dikke vissen (die er zeker zitten overigens 8) ) die toch al wat meer ruimte nodig zullen hebben zul je niet vangen. Verzin daar iig iets op bij het in elkaar zetten van je montage.
Anders kun je nog zolang "zoeken" naar de vis, als je systeem niet functioneert vang je bij voorbaat weinig tot niks en kun je eigenlijk ook onmogelijk goede conclusies trekken.

Mvg
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

06-08-2006 23:12

Marcel Kosters schreef:Bedenk dat je onderlijn door de stroming strak kan komen te liggen (vaak naar de kant waarvan de karper af komt (ook dit heeft weer zijn redenen), dus zal het niet of nauwelijks functioneren in zo'n geval) Vooral de echt dikke vissen (die er zeker zitten overigens 8) ) die toch al wat meer ruimte nodig zullen hebben zul je niet vangen. Verzin daar iig iets op bij het in elkaar zetten van je montage.
Anders kun je nog zolang "zoeken" naar de vis, als je systeem niet functioneert vang je bij voorbaat weinig tot niks en kun je eigenlijk ook onmogelijk goede conclusies trekken.

Mvg


En dat heb je zelf bedacht???????
Of heb je die onzin ergens gehoord?

Geef me eens 1 goeie reden waarom een karper een boilie die aan een gestrekte onderlijn ligt niet kan oppakken.

Heb ik me daar 23 jaar op de rivier voor nop zitten te vissen :-?
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

06-08-2006 23:51

Wil Jeurninck schreef:
Marcel Kosters schreef:Bedenk dat je onderlijn door de stroming strak kan komen te liggen (vaak naar de kant waarvan de karper af komt (ook dit heeft weer zijn redenen), dus zal het niet of nauwelijks functioneren in zo'n geval) Vooral de echt dikke vissen (die er zeker zitten overigens 8) ) die toch al wat meer ruimte nodig zullen hebben zul je niet vangen. Verzin daar iig iets op bij het in elkaar zetten van je montage.
Anders kun je nog zolang "zoeken" naar de vis, als je systeem niet functioneert vang je bij voorbaat weinig tot niks en kun je eigenlijk ook onmogelijk goede conclusies trekken.

Mvg


En dat heb je zelf bedacht???????
Of heb je die onzin ergens gehoord?

Geef me eens 1 goeie reden waarom een karper een boilie die aan een gestrekte onderlijn ligt niet kan oppakken.

Heb ik me daar 23 jaar op de rivier voor nop zitten te vissen :-?


Nondeju, da's balen Wil!! Wel een schouderklopje voor je doorzettingsvermogen, ooit moet het lukken!!



:lol:



Met slaapdronken groet,

Trusten
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-08-2006 14:56

Sssssssstttttt Wil, gewoon doorgaan :lol:
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

07-08-2006 16:41

Ik denk dat je het beste met een korda gripperlead van 140 gram aan de slag kan gaan, want dat ligt als een baksteen zo vast op de bodem van een rivier..
Haken is zeer belangrijk want door al dat geschuur heen en weer over de bodem door stroming en boten kan die sneller bot worden.
ESP raptors haken zijn wel goede haken..
Onderlijn maakt na mij weten niks uit 20 cm soepel of stiff (flourcarbon) zal vast werken.
Het is denk ik eerder of je wel op de goede gedeeltes van de rivier zit tevissen voor of tussen de kribben sommige leveren bijna geen vis op andere weer meer maar dat moet je zelf uit zoeken want dat ben ik ook aan het zoeken..
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

07-08-2006 21:46

Wil Jeurninck schreef:Geef me eens 1 goeie reden waarom een karper een boilie die aan een gestrekte onderlijn ligt niet kan oppakken.

Heb ik me daar 23 jaar op de rivier voor nop zitten te vissen :-?


Je reactie is misschien wat overdreven en was ook niet nodig geweest als je goed gelezen had; beetje flauw om meteen alles in het belachelijke te trekken. Wat ik zeg is dat een gestrekte onderlijn niet functioneerd als een karper uit verlengde richting het aas probeert te pakken. Dan komt de boilie namelijk niet mee als ie het van die kant op probeert te zuigen.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

07-08-2006 21:52

Marcel Kosters schreef:
Wil Jeurninck schreef:Geef me eens 1 goeie reden waarom een karper een boilie die aan een gestrekte onderlijn ligt niet kan oppakken.

Heb ik me daar 23 jaar op de rivier voor nop zitten te vissen :-?


Je reactie is misschien wat overdreven en was ook niet nodig geweest als je goed gelezen had. Wat ik zeg is dat een gestrekte onderlijn niet functioneerd als een karper uit verlengde richting het aas probeert te pakken. Dan komt de boilie namelijk niet mee als ie het van die kant op probeert te zuigen.


Ook die visie klopt niet Marcel.
Een karper zal nooit in het verlengde een boilie kunnen opzuigen om het simpele feit dat hij dan op dezelfde hoogte zou moeten zijn dan de boilie ( wil ie hinder hebben van de gestrekte onderlijn).
Aangezien een karper altijd iets boven de bodem zwemt kan hij dus wel degelijk de boilie ook opzuigen als de lijn gestrekt is en hij ook van die kant komt.
Even nadenken en je snapt het plaatje.

Ik heb dus wel degelijk goed gelezen maar ben bang dat je niet helemaal door hebt hoe een vis aast.

Toegegeven het is een fout die vele maken.
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

07-08-2006 22:00

Niet alle vis zuigt een boilie verticaal op, tuurlijk kan ie em oppakken; Sommige karpers zuigen boilies van een klein afstandje op. In dit geval (wanneer de onderlijn dus strak die kant op ligt) zal de boilie niet komen. Dit werkt toch dressuur in de hand (niet dat je daar op een rivier veel last van zult hebben) maar het kan wel zo zijn dat de karper de boilie laat voor wat het is.

P.S. Ik heb tenminste door dat niet elke vis hetzelfde aast.

P.P.S. Als je met een safetysysteem vist geeft dit ook al een klein beetje extra ruimte in mijn ogen
roy haghuis
Berichten: 38
Lid geworden op: 29-06-2005 21:43

09-08-2006 12:58

hahaha, wat een discussie.
marcel geloof wil nou maar, karper zuigt het echt wel op.
hoe zou het anders met een stiffrig gaan, die ligt toch ook gestrekt op de bodem, zo stijf als maar kan.

mvg, roy
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

09-08-2006 22:29

roy haghuis schreef:hahaha, wat een discussie.
marcel geloof wil nou maar, karper zuigt het echt wel op.
hoe zou het anders met een stiffrig gaan, die ligt toch ook gestrekt op de bodem, zo stijf als maar kan.

mvg, roy


Je hebt gelijk laat ik maar ophouden; hou er iig toch een andere visie op na, goed of niet; vis ook namelijk nooit met stiffrigs.

mvg
Plaats reactie