korda long shank


cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

26-05-2006 20:29

heb sinds kort de korda long shank maat 6 heb er nog niet met gevist al wel onderlijnen van gemaakt wat op valt is dat ze sneller haken met de hand test dan met mijn ander haken, is er iemand die er met vist en kan zegen hoe ze zijn met inhakingen bij de karper, veel lossers of zo goed als geen of uitscheuren
nadelen en voordelen mag ook :)
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

27-05-2006 10:05

Beste Stefan,

ik gebruik de longshanks van Korda wel eens vaker, vooral met pop-up rigs. In die rig-upset heb ik er vaak karpers mee weten te haken. Vooral met een D-rig is deze voor mij vaak succesvol gebleken. Echter ik ben nog altijd een beetje huiverig om standaard met een longshank te vissen. Ik geloof dan toch meer in kleine klauwhaakjes, want heb toch altijd het idee dat longshank haken een beetje meer gaan wrikken.
Om het inhakingseffect van de longshanks te vergroten, buig ik altijd een stukje krimpkous in een flinke bocht.
In sommige rigs/situaties een goede haak dus naar mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

27-05-2006 15:54

Buigt uit (bij mij), wel scherp. Prikt ook goed.

Korda haken gebruik ik (dus) niet meer.
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

28-05-2006 11:05

Rick denk dat je het over de "gewone" Long Shank hebt als deze uitbuigt. Veel mensen hebben hier last van, mijn advies is pak de Long Shank X serie, absoluut een goede en sterke haak die echt niet zomaar uitbuigt. Net zo scherp maar gewoon een iets dikkere draad. Succes!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

28-05-2006 11:38

Ja, de longshank x ook!!!

De gewone longshank is erg dun van draad, maar de x versie buigt ook nog redelijk snel uit... bij mij.
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

28-05-2006 11:59

Dan weet ik echt niet wat je ermee doet maar heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt. Gebruik zelf bijna uitsluitend maatje 10 en toch heel veel karper gevangen en stevig meoten drillen.
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

28-05-2006 11:59

Dan weet ik echt niet wat je ermee doet maar heb ik persoonlijk nog nooit meegemaakt. Gebruik zelf bijna uitsluitend maatje 10 en toch heel veel karper gevangen en stevig moeten drillen.
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

28-05-2006 12:43

Ik gebruik de laatste paar jaar veel korda longshank X haken maar heb er nog nooit een uitgebogen.
Ik gebruik de haken dan ook niet op plaatsen waar ik keihard de vis moet blokken.
Wanneer je het voor elkaar krijgt om deze uit te buigen dan zou ik voor een ander type haak kiezen(widegape van kordan bridgebeater van PB BV) of mn dril techniek aanpassen.
Willem Barnas

28-05-2006 14:22

Goedemiddag,

Sinds een jaar of twee gebruik ik nu de Korda Longshank X in de maat acht en ik heb er nog nooit eentje opengetrokken. Dat komt meer omdat ik de haak slechts zelden gebruikt heb om op echte sleurstekken te vissen. Het is daar gewoon niet zo'n heel geschikte haak voor. Uit mijn ervaring is gebleken dat de haak wel sterk genoeg is, maar gewoon niet genoeg houvast biedt (door zijn model) voor dat soort situaties. Situaties waarbij je dikke vissen geen ruimte mag geven. De haak moet dan een korte steel hebben, een steel die geen enorme hefboomwerking heeft op dat stuk dat al in het vlees zit. Een klein, maar sterk haakje helpt al, maar een klein, sterk haakje met een korte steel is al veel beter. Zo'n haak wil gewoon met z'n punt rechter dat vlees in en dat biedt meer houvast.

Ik heb 'm op allerlei manieren gevist, zowel met nylon onderlijnen als gevlochten onderlijn, korte en lange line aligners, lange en korte hairs, lange en korte onderlijnen, groot aas en klein aas, met popups en zinkers en noem maar op. Het is denk ik niet echt een haak om op onderlijnen langer dan 25 cm. te gebruiken, of je moet 'm echt afschermen d.m.v. een sterk naar binnen gezette line-aligner.

Ook al gebruikte ik 'm op een langere onderlijn (in mijn geval met nylon) met een langere hair van zeker 3 cm., de haak prikte te vroeg, te diep in de bek. Je zou verwachten dat wanneer je een haak zo weinig ruimte geeft hij wel voorin zou moeten prikken, maar ik vermoed dat deze haak zo aggressief is in zijn prikken dat het niet uitmaakte. Ook zou het zo kunnen zijn dat mijn krimpkous niet stug genoeg was en deze dus 'rechtboog' tijdens het straklopen van de onderlijn. Iets wat enorme invloed heeft. Dikkere, stuggere krimpkous die behoorlijk haaks op de steel staat en blijft staan zou dus in combinatie met een een langere hair ervoor moeten zorgen dat hij niet te vroeg prikt. Om eerlijk te zijn heb ik dat niet geprobeerd. Ben geen fan van dikke stukken plastic e.d. Doe mij maar liever een subtiel rigje, want hoe je het ook wendt of keert, dat wordt net iets minder snel opgemerkt.

Het meest succesvol bleek een korte rig van 10 of 12 cm. met een kort line alignertje van 1 cm. en een hair van 1,5 cm. tussen bovenkant aas en onderkant haak. Soms deed ik er een klein 16 mm. popupje op maar dan was de hair dus wel wat langer en zette ik een BB-loodje op de hair tegen de boilie. Met deze rig (popup en zinker) kreeg de haak veel minder ruimte en bleek alles zo in balans te zijn dat elke vis in de onderlip gehaakt zat (soms wat meer richting de hoeken) en ik geen lossers kreeg. Nogmaals, uitgebogen haken heb ik echt nooit gehad met deze haak.

Voor het zware werk (met dichte slip en zo) toch liever een kortstelige haak, eventueel met klauwpunt. Iets zoals de Gamakatsu super hook in maat acht of de Fox serie 2XS in de maat zes, waarbij de Fox toch de beste blijkt te wezen op een wat langere onderlijn. Wellicht komt dat door die klauwpunt, die pas echt aggressief prikt wanneer de boel kantelt, net voor de onderlip. Een rechte haakpunt is veel aggressiever en zal bij de minste geringste kanteling al prikken, zeker wanneer een degrelijke haak niet afgeschermd wordt door een lange, sterk gebogen line aligner. Dan krijg je sneetjes en te diep gehaakte vissen, zeker bij te lange rigs met te korte hairs.

Mijn gedachte is dat de haak na voedselpname dáár moet liggen waar je wilt dat hij uiteindelijk ook prikt en indringt.
Met die Korda Longshank gaat dat naar mijn ervaring het best met een korte rig en een middellange hair. En met popups die van de bodem afstaan en die dus vaak korter op de haak zitten, móet de haakpunt bijna wel sterk afgeschermd zijn. Het prikt anders allemaal nog veel te diep in de bek.

Korda Longshank X maat acht is wat mij betreft een tophaak, maar wel eentje met een gebruiksaanwijzing. Een haak die geweldig snel kantelt en prikt, dat is gewoon zijn best eigenschap. Op een korte rig prikt die maat acht echt supermooi net in of achter de harde rand van de onderlip en ik vermoed dat dat komt doordat de haak in deze maat een ideale verhouding steellengte-opening heeft. De gewone Longshank heb ik nooit gebruikt, ook nooit een ander maatje dan de acht. Mijn gevoel zag dat niet zitten, dus ik ook niet. Lang leve het vooroordeel.

Tot zover mijn ervaringen en enthousiasme...... :-? :wink: :D

Joho,
WB :wink:
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

28-05-2006 14:38

Ik kan verhaal van Willem voluit bevestigen!!!

Afgelopen weekend gevist, 11 runs, één losser, en alle vissen echt supermooi in onderlip gehaakt!!!! Alles met KORDA LongShank X mt.8!! Op Combi rig
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

28-05-2006 16:26

kijk dat benne nog eens berichten over de betere haak :lol:


Gerard
Good luck and tight lines!
mark mol
Berichten: 110
Lid geworden op: 06-02-2006 10:58
Locatie: roosendaal

28-05-2006 17:34

goede scherpe haak, wel losser mee gehad maar was te danken aan het enorme pakket wier in het water.

werkt id heel goed met een naar binnen gebogen krimpkous, draait heel snel in!!
blijf doorzetten dan komen de vissen vanzelf!!
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

28-05-2006 18:17

Ja het is een tophaak, maar ook ik heb al een verbogen model gehad. Was een heavy dril en wel geland. Inderdaad voor vissen tegen een obstakel zijn er geschiktere haken maar voor de rest is het een prima haak.
Willem Barnas

28-05-2006 21:37

Hallo,

Iemand weleens de LdB Carp Hooks van Partridge (Z-code weet ik even niet) in zijn handen gehad of er zelfs nog mee gevist?

Ik kwam afgelopen winter toen ik op doortocht was, wat viertjes tegen in een rommelbak bij De Zutter in Genk. Het was dat ze geen zesjes en achtjes meer hadden (wat toevallig toch weer zeg), maar ik was weg van dat model.

Luc de Baets verbond naar mijn idee dus niet voor niets zijn initialen aan deze haak; sterke draad, ultralange ultrascherpe punt, behoorlijk diepe keel, ronde bocht én ook nog eens een supergoede prikker door die langere steel... Oh ja, het was het zgn. 'grey shadow' type; wat ze nu teflon coated noemen... Niks nieuws dus eigenlijk. Heel veel Partridge haken hadden dat toendertijd.
Een prima prikker door de langere steel, toch een goeie houder door zijn mooie bocht en diepe keel en wél sterk genoeg door de dikke draad!

Ja het is weer Luc voor en Luc na, maar in dit geval dus ook héél erg terecht!!!

Toen al dus!!!

Ajuus,
WB :wink:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-05-2006 07:46

moi Willem,

Helaas hebben ze die haak gerestyled en o.a. een iets groter oog mee gegeven. Kan zo de prullenbak in.

Ik denk dat Henk Boer er nog wel een 100 heeft.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Tim van der Steen
Berichten: 125
Lid geworden op: 25-07-2005 22:43
Locatie: Houten

13-07-2006 16:57

Nog even over die long shank x (mt. 8)
Kan hij ook worden gebruikt op bodemaas met eventuele d-rig?
Of puur pop up rig of bodem aas zonder D ?

mvg Tim
Karpervissen... 'Even helemaal weg'
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

13-07-2006 20:29

Ik vind het een geweldige haak,bijna niet bot te krijgen,zelfs na 10vissen niet.Maar ik vind ze idd te snel uitbuigen.Zelfs als ik rustig aan dril met kleine vis.De X versie heb ik ook al weten te buigen.Ik zou ze ook niet durven te gebruiken op groten-vissen-water.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

13-07-2006 20:52

ferenc van de vorstenbosc schreef:Ik vind het een geweldige haak,bijna niet bot te krijgen,zelfs na 10vissen niet.Maar ik vind ze idd te snel uitbuigen.Zelfs als ik rustig aan dril met kleine vis.De X versie heb ik ook al weten te buigen.Ik zou ze ook niet durven te gebruiken op groten-vissen-water.


Bijna niet bot te krijgen? Het nadeel van superscherpe haken is dat ze bijna altijd sneller bot worden dan andere haken. Korda Longshank (X) ook. Heb heel vaak een botte haak gehad na 3/4 runs. Op welk water ik ook vis.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

13-07-2006 21:08

Ik heb er geen last van,vang rustig meer dan 10vissen op 1 haak.
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

13-07-2006 22:26

ik gebruik de longshanks ook vaak, voornamelijk als pop-up haak. Naar mijn mening een superscherpe haak die als je hem met een D-rig of kort line-alignertje vist altijd prachtig in het onderlipje haakt. Zelf gebruik ik bijna altijd de Longshank X in een maat 8. De gewone heb ik wel een paar keer opengebogen en sinds die tijd niet meer gebruikt, maar vervangen door de X versie.

Ik gebruik deze haak niet standaard, maar ken wel genoeg mensen die dat wel doen. Naar mijn smaak zijn dit soort haken toch iets makkelijker kwijt te raken voor de karper, dan kort stelige haakjes zoals bijv. de Wide-gap.

groetjes,

Jordi
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

14-07-2006 16:10

[quote="Jordi Schoffelen"] Naar mijn smaak zijn dit soort haken toch iets makkelijker kwijt te raken voor de karper, dan kort stelige haakjes zoals bijv. de Wide-gap.

groetjes,

Jordi[/quote]

Dacht toch echt dat dit andersom was?!?!?!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-07-2006 16:18

Voor zowel Jordi en Dennis,

gebaseerd op ??????

De vissen die ik dubbel , onthaak ik zelf.

De zeldzame vis die ik door lijnbreuk verspeel, heb ik of niet gezien of ik zie hem / haar nooit meer terug.

Ben dan toch wel nieuwsgierig hoe jullie dan kunnen bepalen welke haak er door een karper eerder is uitgewerkt.
Dennis de Wilde
Berichten: 492
Lid geworden op: 05-01-2004 21:20
Locatie: Schiedam
Contacteer:

14-07-2006 17:50

Michel, wat denk je dat je eerder kunt uitspuwen: een snoepje of een lollie? Klinkt misschien gek hoor maar iets wat langwerpig is zal moeilijker naar buiten kunnen want het draait moeilijker.
Gebruikersavatar
Ronald Clowting
Berichten: 72
Lid geworden op: 05-05-2004 20:48
Locatie: Den Helder

15-07-2006 15:10

Ben echt jaloers op de mensen die met de korda longshank vissen.
Heb er heel vorig seizoen mee gevist en ze prikken echt geweldig.

Viste eerst altijd met de wide gape haken van korda, totdat ik eens de longshanks wou proberen in een gekke bui.
Mijn vangsten schoten omhoog, en het aantal lossers daalde..

Heb er dus zeer goede ervaringen mee, vooral met de weerhaakloze versie in maatje 8.

Enig nadeel voor mij is momenteel dat de winkeliers hier in den helder de korda serie niet meer verkopen.
En de hengelsportzaak waar ik nu kom heeft de hele serie korda haken, behalve de longshanks....dus flink balen.

Ga dit seizoen dus noodgedwongen de kensaki longshank 3020-BN maatje 8 en de PB longshank hook maatje 8 uitproberen.

Wat me trouwens opvalt van deze 2 haken is, dat ze nagenoeg geen verschillen hebben....tenminste ik kan ze niet vinden...zelfde fabriek???

Mvg
Ron
LIFE IS A BITCH...AND THEN YOU DIE...
Willem Barnas

15-07-2006 15:22

Dennis,

Verzin je dat nou of heb je dat met je eigen ogen kunnen zien?

:wink:

Mag ik dan ook het percentage weten wat zich tijdens dat uitspugen haakte?

Ajuus,
Willem 8)