fireline


Plaats reactie
Ronnie Kwast

17-02-2006 22:20

is fireline een goede lijn voor grote afstanden (120m) :roll:
en wat is de knoopvastheid van de lijn
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

18-02-2006 14:06

Een andwoord,niet aan beginnen!
ivo pagen
Berichten: 375
Lid geworden op: 06-08-2005 22:47
Locatie: zoetermeer

19-02-2006 08:31

waarom zou je erniet aanbeginnen?
als je er verantwordelijk mee omgaat dus lange tube gebruiken, of 10 meter nylon als voorslag gebruiken. fireline kan je gewoon intypen bij search dat vind je er meer over.

ivo pagen
Toine van de Meulenhof
Berichten: 376
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Melick
Contacteer:

19-02-2006 13:10

Ik vis al jaren met Fireline , ook op de grote afstanden en heb nog nooit ook maar enig probleem gehad.
Dit ligt nauurlijk ook aan de visser, je zal toch iets anders moeten drillen dan met nylon omdat de rek op de lijn verdwenen is
Ik wil niet anders meer, maar dat is puur persoonlijk.

@danny : als je een antwoord geeft onderbouw dit dan.
Ronnie Kwast

19-02-2006 17:35

dus je kan er gewoon mee vissen met een paar aanpassingen aan de rig voor de veiligheid van de vis :-?
Ronnie Kwast

19-02-2006 17:39

waarom 10 meter nylon als voorslag gaat de lijn anders breken dan bij zwaarder lood (100gram) of zo :roll:
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

19-02-2006 18:15

Toin,

Normaal onderbouw ik mijn andwoorden wel,was alleen wat lui.
Ik heb in het verleden te veel nare verhalen moeten vernemen over gewonde karpers door het gebruik van gevlochten lijn, tuurlijk ligt dat aan de vissers zelf, maar mocht het zo zijn dat de karper de lijn weet te versnijden door middel van langs een mosselbank en/of taluud heeft de vis gewoon een groot probleem en met ernstige gevolgen. Maar ja, het vissen met fire lijn is goed mogelijk , alleen vind ik over het algemeen dat iedereen het lekker op nylon moet houden.

Gr Danny
ivo pagen
Berichten: 375
Lid geworden op: 06-08-2005 22:47
Locatie: zoetermeer

19-02-2006 18:53

raymond kwist schreef:waarom 10 meter nylon als voorslag gaat de lijn anders breken dan bij zwaarder lood (100gram) of zo :roll:

tegen beschadeging van de vis. en voor het gevecht onder de kant.
Rob Cuyten

20-02-2006 19:42

fireline is vanwegen de coating goed te werpen,
een nadeel is dat t niet snel zinkt.
als er op t betreffende water waar je vist veel scheepvaart is kan dat problemen opleveren.
verder geef ik persoonlijk de voorkeur aan gewoon nylon.
daniel de bruin
Berichten: 215
Lid geworden op: 06-03-2003 01:00
Locatie: born

20-03-2006 23:07

Goedenavond,

ik vis zelf nu al enkele seizoenen met fireline en heb er alleen maar goede ervaringen mee.
In het begin is de lijn wat stug maar als je hem veel gebruikt word hij vanzelf soepeler omdat de coating langzaam verdwijnt, ook zal de lijn wat lichter van kleur worden, dit zover ik weet zonder nadelige gevolgen.
Zoals de meeste gevlochten lijnen drijft fireline maar een simpele backlead lost deze problemen zo op .Wat afstandvisserij betreft is het in mijn ogen (zoals ook de andere gevlochten lijnen) ideaal vanwege de minimale rek .
Uiteraard heeft iedereen zijn eigen ervaring en mening over deze lijn maar ik ben er dik tevreden over.

Mvg Daniel
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

21-03-2006 22:57

Hoi Raymond,

Het is maar net wat je zoekt he...

Een ding is zeker....Fireline is door zijn coating vrij slijtvast, dat kan natuurlijk onder omstandigheden zeer gunstig zijn (Power Pro ook trouwens)
Nadeel van de coating voor een karpervisser is dat de lijn een enorm, (en dat is echt enorm) drijfvermogen heeft.
Als je er dus mee op afstand gaat vissen moet je echt wel een paar keer je lijn goed strak trekken anders "zweeft" het enorm door het water.
Er zijn dyneema's die dit veel minder doen of zelfs gecombineerd zijn met nylon (de zogenoemde zinkende dyneema's) hier mixen ze nylon met dyneema zodat het zinkt. (Dyneema kan van zichzelf nooit zinken en daardoor "verzwaren" ze dit met nylon of soms zelfs met lood)
Voordeel is dat het zinkt, nadeel de diameter t.o.v de trekkracht is iets hoger.

Het is maar net wat je zoekt............

Laat mensen hun ervaringen geven, ook van andere lijnen. Heb je tenminste info om je keuze te maken.

Bekijk ook de Gator Braid eens. Speciaal voor karpervissen ontwikkeld.

Vang ze..

Groeten

Marcel
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

22-03-2006 20:39

Ik heb nog 3 spoelen liggen van een Shimano Amerikaans model 4500. Gevuld met Fire line.
Dus als er iemand intresse heeft. Voor de nieuwprijs van de spoelen mag je het hele zootje hebben. Heb je de (dure) lijn voor niks.
Toon mix, anders nix!
Ben van de Linde
Berichten: 50
Lid geworden op: 25-08-2004 13:16

24-03-2006 19:58

Fireline is zeker één van de betere te gebruiken als voorslag ik zo er zeker mijn molen niet mee volspoelen. Zeer groot drijfvermogen, rekening meehouden.
Wie het kleine niet eert, is het grote ....
Plaats reactie