Haakpunt afschermen of niet ?


Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

07-12-2005 17:29

Heren,

Een discussie punt :

Laatst was ik bij hengelsport osdorp en zat ik een tydje te praten met herman 'de onderlijnenkoning' van pb-products.
Liet hem ook een aantal van mijn onderlijnen zien, daarbij vond hij dat mijn krimpkous te lang was en merkte op dat mijn haakpunt werd afgeschermd door de krimpkous.
Op die onderlijn kreeg ik wel mijn meeste runs en loste er geen vissen op.
Afin, Herman is niet voor niets de onderlijnenkoning, dus veranderde mijn krimkous zo dat mn haakpunt niet meer werd afgeschermd, en korte de krimkous ook drastisch in.
Mijn laatste sessie kreeg ik 1 run die ik loste, en kreeg 2 keer een 'geen aanbeet' oftewel kreeg 1 of 2 piepen een tikje op de hengeltop en verder niets, ook bij de 2e keer waar wel direct werd aageslagen was er geen contact met de vis.

Nu graag jullie visie hierover, de lange of de korte krimpkous en daardoor dus wel of geen afgeschermde haakpunt.
Graag alleen reactie's uit ervaring geven en niet uit een boekje :wink:

Hier de 2 rigs :

Afbeelding

Note :

Bij de handpalmtest (wat ik eigenlijk nergens op vind slaan, want zo werkt het nou eenmaal niet onder water, maar geeft wel een indicatie van wanneer de haak draaid)

De korte krimkous en niet afgeschermde haakpunt draait soms niet, de lange krimpkous en afgeschermde haakpunt draait altyd maar pakt eerder vlees op de hand

Dan het 2e punt, deze rig knopen met longshank of een kortstelige haak ?
Hier dezelfde rig met kortstelige haak en weer het probleem met die krimkous :

Afbeelding
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-12-2005 18:07

In het kort een paar ervaringsfeitjes.
In het begin de lijn aan het oog geknoopt ivm de aasopname geen noemenswaardige lossers.
Toen kwam de tijd van het lood de hair en de boilie, al snel gingen de geruchten dat je de lijn eerst door het oog moest halen en dan van binnen naar buiten en dan de lijn op de steel vastzetten.
Inhaking was goed.
Je loste wel eens een vis maar dat hoorde erbij.
Line aligner mooi woord om op de lijn een tube te zetten en de lijn aan de voorkant eruit te laten komen het laatste stukje werd schuin afgeknipt welke kant uit was ook al een discussie waard.
Later niet meer de lijn uit de tube laten komen maar je maakte er gewoon een knik in de inhaking werd al weer beter.
Nu worden de tubes steeds langer de knik is verdwenen en is een mooie bocht geworden de hoek van de bocht is ook belangrijk geworden.

Een poging om de tube weer korter te maken leverde lossers op die verdwenen toen de tube weer langer en in een mooie bocht werd gebogen.

Toeval? ik weet het niet de korte tube met de knik is in ieder geval uit mijn gezichtsveld verdwenen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-12-2005 19:29

Ik kies zelf voor een krimkous van 3 cm bij een normale rig en 6 cm om een bananenrig te maken.
De krimkous zet ik ter hoogte van de platgeknepen weerhaak, en de rest, dus zo'n 2 cm gebruik ik dan als verlengstuk van mijn haak.
Ik denk dat op deze manier een mooi draaieffect wordt bewerkstelligt plus een bijkomend voordeel, dit hele zaakje valt mooi om/achter de lippen van de karper.
Dit zal hij slecht kwijt kunnen, ofwel uitspuwen, en daardoor creeer je m.i. de run, omdat de karper het niet kwijt kan wordt hij zenuwachtig en gaat er vandoor.
Hierdoor zal de rig zich strekken, geblokt door het lood en prikt zichzelf.
Mocht je dit tekort hebben dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat het draaieffect met een tekorte krimkous teniet wordt gedaan.
Je zal er best wel een karper op vangen, maar het pct losschieters zal aanzienlijk hoger liggen.
Omdat de korte k.k ahw een verlenging is van je haak wordt het een longshank zonder draaieffect, en het draaieffect van de haak optimaliseren, dat is nu wat we juist willen.

gr Harnold

Dit komt niet uit het boekje en de PB verwacht denk ik concurrentie van je :wink:
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

07-12-2005 19:39

Harrold uit jou reactie haal ik dus : Lange krimkous ?

En dan die combirig knopen met longshank of kortstelig ? ik vis hem altyd met longshank maar op aandringen van mn maatje toch ook eens met super strong carphook gaan knopen (i.v.m obstakel visserij)
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-12-2005 19:48

Bart-Jaap Koorn schreef:Harrold uit jou reactie haal ik dus : Lange krimkous ?

En dan die combirig knopen met longshank of kortstelig ? ik vis hem altyd met longshank maar op aandringen van mn maatje toch ook eens met super strong carphook gaan knopen (i.v.m obstakel visserij)


Jazeker , een krimpkous van 3 cm nemen bij een "gewone rig" die zet je ter hoogte van je haakpunt en als je die verhit hebt buig je de resterende 2 cm in een scherpe bocht, buig hem maar om je wijsvinger.Mag rond zijn of ietwat hoekig, maakt mi geen verschil.
Geen longshank gebruiken voor de combirig met linealigner. Neem maar een kleine kortstelige haak.
Longshank, ik heb ze niet, hoort meestal bij de popup rigs, heb ik mij laten vertellen.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

07-12-2005 19:52

Beste Harrold vis al 2 jaar deze rig met en longshank, prachtige inhaking juist :o
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-12-2005 19:58

Zoals ik zei : ik heb ze niet en ken ze dus ook niet.
Ik geef meer het advies vwb de obstakelvisserij waarom je vroeg.
De longshanks zijn daarvoor zeker niet geschikt.
Heb nog de lezing van Piet Vogel in mijn hoofd bij de regio noord afgelopen vrijdag,en die zei: geweldige haken oid.Maar niet bij obstakels.
Dus ik ga ze zeker proberen, ik heb de bekende hakentik!
Moet zoon beetje alle haken proberen :roll:

gr Harnold
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

07-12-2005 20:07

Bart-Jaap,

Ik snap het hele probleem van je eerlijk gezegd niet? :roll: Je vist eerst met lange krimpkous en vangt veel met een laag percentage lossers. Op aanraden van een andere wijzig je jou rig en die levert ineens kansloze piepjes en lossers op. In dit geval is de conclusie toch simpel: de langere krimpkous werkt blijkbaar beter!
Of dit in andere gevallen ook is, dat weet ik niet ;)
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

07-12-2005 20:16

Martijn, ik liet mijn rigs aan hem zien omdat ik zijn mening wou horen, om zo mischien mijn rigs te verbeteren, hij zei direct die krimpkous is veel te lang, daardoor schermt hij de haakpunt af.
Na mn sessie van afgelopen zondag tot dinsdag twijfel ik helemaal, maarjah wie gaat er nou ook rigs testen in de winter :roll: :lol:
dennis wilemsma
Berichten: 240
Lid geworden op: 02-01-2005 11:32
Locatie: leeuwarden

07-12-2005 20:21

ik vind de langer krimpkous beter maar ik had de bocht iets ruimer gemaakt als je me begrijpt hij licht nu meer in een hoek ik had m meer in een bocht laten lopen

maar dat is mijn bescheiden mening
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

07-12-2005 20:27

Dennis onderbouw je mening is ?
Waarom doe jij het zo ? wat is de reden en wat is de werking omdat je het zo doet ?
dennis hellings
Berichten: 317
Lid geworden op: 10-01-2004 17:24

07-12-2005 20:34

Doe hetzelfde als harold :wink:

mvg
Laatst gewijzigd door dennis hellings op 07-12-2005 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

07-12-2005 20:38

ik gebruik een combi-rig met kortstelige haak en een lang stuk krinmkous die ik in een kwart cirkel heb gebogen.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-12-2005 20:45

dennis hellings schreef:
Ik heb deze mening ook. Ik neem ook altijd een krimpkous van +- 3 cm, en plooi deze rond een kurk. Hierdoor krijg je een mooie ronde vorm. In mijn ogen is dit moeilijker uit te spuwen, omdat de ronding van de krimkous zich mooi rond de lip zet wanneer de karper het aas opzuigt, wat het moeilijker maakt om de haak weer kwijt te spelen.

mvg


Zoals ik dus zei!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-12-2005 21:04

Ik gebruik nog de standaard line-aligner van een paar mm uitsteek. Lijn aan de binnenkant door de krimpkous. Ook geen problemen met de inhaking.

Gewoon uitproberen. Maar wat is de relevantie van een paar keer mis op piepjes?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

07-12-2005 21:09

Kees een standaard onderlijn met line anlger werkt ook gerust nog wel, maar het aantal % aanbeten wat je meer krijgt door een rig te gebruiken die nog beter werk is erg groot.

Die paar keer mis op een piepje kan net die ene vis zijn Kees en dat wil ik niet :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-12-2005 21:14

Van die hogere percentages is mij nog niks gebleken.

Een paar keer mis op piepjes zegt niet veel. Had ook kunnen gebeuren met de oude rig. Hier is nog niet gezegd dat het aan de langere krimpkous ligt. Daarvoor is de statistiek veel te beperkt en zijn er nog teveel variabelen die niet uit te sluiten zijn.

Maar als je erin gelooft. Dan is die lange tube toch het best, want dat ging veel beter. Niet dan?

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 08-12-2005 09:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

07-12-2005 21:17

Kees ik ga niet over 1 nacht ijs, maar wou graag de visie van een aantal mede boarder horen.
Maar loopt nog niet echt storm :(
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-12-2005 21:26

Als je voor ogen hebt dat de haak van dieper in de bek naar voren glijdt en dan vlees moet pakken, dan is bij een lange tube de kanteling pas mogelijk als de tube de lip gepasseerd is.

Bij een heel korte rig waarbij de haak niet diep komt wordt dat een andere overweging.

Ik vis met langere rigs. Waarschijnlijk omdat niemand anders dat doet.

Need I say more?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

07-12-2005 22:45

Hoi Bart-Jaap,

Wat een toeval ik liep met een gelijke vraag ik persoonlijk vis mijn krimpkous ook het liefst lang. Waarom....heel simpel ben van mening dat hij zo beter om de onderlip heen plooit! Tevens ben ik van mening dat er een aasopname is en doordat je langere krimpkous gebruikt hij op het juiste punt draait en zo genoeg "lip" pakt om goed te blijven zitten en in 9 van de 10 gevallen zit hij bij mij dan ook keurig in de onderlip! Soms wat meer naar links of rechts maar wel in de onderlip.

Ik heb ook een gesprek gehad met de bewuste persoon waar jij over spreekt en hij vertelde mij hetzelfde...Ik kan je verzekeren dat ik nog nooit zo verbaasd was toen ik de korte krimkous zag...Toen ik hem vertelde dat het aantal lossers niet noemenswaardig was (2 lossers in 1 jaar) adviseerde hij nog om mijn rig aan te passen.. :-?

Zo zou een kleine lus bij de wartel nu ook ineens een negatief effect hebben?? Soms volg ik de onderlijnen koning ook niet en zeg ik gewoon ja en amen...En doe ik gewoon lekker me eigen ding....en wat dat is? Lekker vissen met langer krimpkous....

Gewoon doen wat voor jezelf werkt en alleen de verbeteringen toepassen die ook voor jou nut hebben. Never change a winning team!

Grtz
HnZ
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

07-12-2005 22:58

Hans zoals je schrijft zie ik een precies gelijk verhaal aan het geen ik vorige week heb meegemaakt, maar ik denk dat hij zoiets niet zomaar zal vertellen en zal gebruiken :roll:
De hele avond bezig geweest met handpalm testjes, kolere wat een pijn in mn hand krijg je daarvan, tot bloedens aan toe :o
En heb die korte krimkousjes er weer vanaf getrokken en weer de vertrouwde lange kousjes omheen gestoomd :wink:

Toch zie ik nog graag een ieder zn mening tegemoed
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2005 09:45

Bart Jaap
Eerst even dit: Herman heeft niets te maken met PB. Herman knoopte rig's voor ons pakket! en stond voor ons op beurzen. Op dit moment knoopt hij niet meer voor ons maar voor Hengelsport Osdorp. Herman kan als geen ander iets namaken en alle duizend daarna zijn dan precies het zelfde. Herman vist maar een paar keer per jaar dus is hij niet erg innovatief en kan zeker niet spreken uit ervaring op dat gebied, gewoon omdat hij (in mijn ogen) te weinig vist. Toch kun je niet stellen na één keer vissen dat dat korte krimpkousje niet goed zal zijn. Ik heb het gehele jaar ( bijna) hetzelfde gevist en maar twee lossers gehad op meer dan 400 vissen. Om de rig beter te laten draaien gebruik ik een simpele aanpassing, namelijk een line aligner. Bij het gebruik van zo een kort stukje krimpkous op een long shank haak gebruik ik dus een line aligner.
Wat mij verder opvalt aan jouw rig's is dat je maar een hele korte hinget gebruikt. Ik maak het gestripte stuk (scharnierpunt) altijd een centimeter of vier. Die ruimte is echt nodig om de haak beter te kunnen laten draaien en dat deze goed kan uitslaan.
Het ziet er voor de verkoop niet zo mooi uit als een kleine hinget maar het werkt wel.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-12-2005 09:54

Wat noem je scharnier, Piet?

Is dit de lengte van het gestripte deel buiten de krimpkous?

Groet, Kees
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2005 10:03

Kees
Het scharnierpunt noem ik de ruimte vanaf het einde van de krimpkous tot aan het einde van het gestripte deel. Vooral bij een stijve gecoate lijn vind ik dat echt nodig.
Ik vind overigens wel dat Herman gelijk heeft betreffende de lengte van het krimpkous.
Piet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-12-2005 10:13

Piet,

Helder.

Ik denk ook dat Herman gelijk heeft en houdt de standaard lengte van 2.5 tot 5 cm aan voor combi's. Doorgaans zal dat 4 tot 5 cm zijn. Er wordt beweert dat de haak mooi over de lip krult bij een kort scharnier. Eén en ander afgeleid van de Whitey pool pop-up principes, vermoed ik zo. Maar de kans dat dit willekeurig zo gebeurt lijkt mij aanzienlijk kleiner bij normalere rigs en zeker bij bodem aas.

Groet, Kees