Haakpunt afschermen of niet ?


Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-12-2005 12:57

BJ
Wil je de beste prikker neem dan een Korda Longshank. Moet je zwaar drillen kies dan voor een kortere haak zoals de Nash Fang en de PB Anti eject en verleng die tot hij de lengte heeft van die longshank.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Jelle van Middelaar
Berichten: 218
Lid geworden op: 03-01-2005 15:01
Locatie: Hoogland
Contacteer:

09-12-2005 13:37

Piet..

Als je het krimpkous gewoon naar binnen buigt zonder een bochtje maar gewoon een streep... tot ongeveer de lengte van een longshank haak..
dan heeft dat toch hetzelfde effect als een longshank...

Of moet je het dan in een boogje gaan buigen?..

mvg,

Jelle
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

09-12-2005 13:41

Heren, ik zelf vis sinds een tijdje met de "no escape long shank hook" (pb).
Ik gebruik daarbij ook een(klein) stukje krimpkous(geen LA), lange hair, er wordt ook nog 4 cm gestript etc.
Mijn vraag is de krimpkous en L.A. nu overbodig bij een long shank ?
Ik heb geen problemen met haken van de vis, maar misschien dat het beter kan ?
gr.
Ben
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2005 13:49

[quote="Bart-Jaap Koorn"]minder lomp ? hoezo minder lomp ziet het er minder lomp uit ?
En iets langer stukje kous draaid voor mij een stuk beter, op bijv een hand testje :wink:
quote]
BJK...hiermee bedoel ik dat het voor de karper eerder visueel waarneembaar is, hoe meer tierelantijntjes je aan de haak zet , hoe eerder het zal opvallen.
Een kleine stukje krimpkous valt nu eenmaal minder op dan een groot stukje krimpkous :wink:
Het begint allemaal met de aasopname..als de karper dit al weigert omdat hij onraad bespeurt, kan de haak draaien wat die wilt, maar als hij niet in de bek opgenomen wordt zul je ook niks vangen...toch?
Wel zal het in de praktijk allemaal meevallen hoor met die aasopnamen...maar voor mij tellen dit soort details wel.
Een karper is goed in staat om te detecteren wat wel of niet eetbaar is...daar valt de haak ook onder.
Dus een haak met een groot stukje krimpkous zal eerder als on-eetbaar beschouwd worden dan een haak met een kort stukje krimpkous.
Maaaaar..er is altijd een maar :P
Bij hele korte onderlijnen van zeg maar 10 tot 15 cm zal het inhaken moeten gebeuren direct bij de aasopname..en dan valt het verschil in lompheid hoogstwaarschijnlijk weer weg.
Kortom..bij korte onderlijnen zal het niet zoveel uitmaken, bij langere (soepele) onderlijnen wel degelijk.
Verwarrend he :lol:
gr
HB
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

09-12-2005 15:08

Piet Vogel schreef:BJ
Wil je de beste prikker neem dan een Korda Longshank. Moet je zwaar drillen kies dan voor een kortere haak zoals de Nash Fang en de PB Anti eject en verleng die tot hij de lengte heeft van die longshank.
Gr Piet


Bekend gegeven, maar welke situatie vraagt om een gezette haak (raptor t6) ? of om een kleine klauwhaak als bijv korda wide gape ? ik gebruikte deze haak korda wide gape bij mn stiff rigs, maar een longshank bevalt toch beter bij een stiff, moet ik zwaar drillen met een stiff ga ik tegenwoordig voor the bridge beater van pb.
Die raptor t6 heb ik ooit eens gekregen als vervanging voor wide gape, maar het is een andere haak aangezien hij gezet is, in welke situatie (of soort onderlijn) zetten jullie deze in ?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-12-2005 15:45

Ben de Groot schreef:Heren, ik zelf vis sinds een tijdje met de "no escape long shank hook" (pb).
Ik gebruik daarbij ook een(klein) stukje krimpkous(geen LA), lange hair, er wordt ook nog 4 cm gestript etc.
Mijn vraag is de krimpkous en L.A. nu overbodig bij een long shank ?
Ik heb geen problemen met haken van de vis, maar misschien dat het beter kan ?
gr.
Ben


Ben,

De no-escape doet hetgeen waarvoor je nu net bij de andere haken de tube toepast. Dus line aligner lijkt mij overbodig.

Maar, de no-escape hook alleen gebruiken in obstakelvrij water met een soepele hengel en dito drilstijl. Beperken tot maximaal maatje 6. In andere gevallen dus terug naar wat hierboven omschreven wordt met stukje krimpkous.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

09-12-2005 19:13

Ok, bedankt Kees.
Ik zelf gebruik de line aligner in dit geval dus ook niet, maar door bovenstaande zag ik de bomen ff niet meer :wink: .

En inderdaad wat je zegt (is ook na te lezen op de pb-site), gebruiken in obstakelvrij water,met maat 6 vis ik al en met century blanks van 2lbs.
Ik en de karper(bijna) zitten dus safe !! :lol:

Morgen er weer tegen aan !

groet,
Ben
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-12-2005 10:23

Jelle
Als je dat doet bij een kortstelige haak moet je oppassen dat je de krimpkous niet te ver in een hoek zet richting de haakpunt. Door die hoek maak je juist die ruimte om goed te haken minder. Daarom buig ik de krimpkous in een bocht maar wel een bocht die zo laat mogelijk begint. Hierdoor maak je de gap groter.
Piet
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

11-12-2005 11:27

piet,,
bedankt voor de tip ookal was ie voor iemand anders.
maar ik heb er wel wat aan want ik ben nog op zoek naar de perfeckte rig :lol:
de afstripbare van pb vind ik ook wel goed :D
mischien nog tips? :lol:
bedankt luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Jelle van Middelaar
Berichten: 218
Lid geworden op: 03-01-2005 15:01
Locatie: Hoogland
Contacteer:

11-12-2005 12:28

Okej Piet..

Zoals op de foto van Bart Jaap dus.. ( op het begin ) zo moet het dan ongeveer worden.. Op die manier had ik al wel een rig geknoopt.. nu nog even kijken naar het resultaat.

bedankt,

Jelle
Gebruikersavatar
Joris van Asteren
Berichten: 109
Lid geworden op: 16-04-2005 15:38
Locatie: Hoevelaken

11-12-2005 14:31

heren,

Zou het in dit geval ook nog uitmaken vanaf waar je de hair op de steel 'loslaat'. Hiermee bedoel ik het rubbertje op de steel, indien je deze meer naar het haak oog brengt veranderd de hoek (naar mijn idee). Zeg ik nu iets heel raars, of denken jullie er ook zo over?

Gr,

Joris
dennis Ganzevoort
Berichten: 193
Lid geworden op: 08-12-2002 01:00
Locatie: Zeist

11-12-2005 17:12

dat vroeg ik me nou ook al af...
ben benieuwd.
mvgr.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

25-12-2005 21:05

Bart-Jaap Koorn schreef:Heren,

Een discussie punt :

Laatst was ik bij hengelsport osdorp en zat ik een tydje te praten met herman 'de onderlijnenkoning' van pb-products.
Liet hem ook een aantal van mijn onderlijnen zien, daarbij vond hij dat mijn krimpkous te lang was en merkte op dat mijn haakpunt werd afgeschermd door de krimpkous.
Op die onderlijn kreeg ik wel mijn meeste runs en loste er geen vissen op.
Afin, Herman is niet voor niets de onderlijnenkoning, dus veranderde mijn krimkous zo dat mn haakpunt niet meer werd afgeschermd, en korte de krimkous ook drastisch in.
Mijn laatste sessie kreeg ik 1 run die ik loste, en kreeg 2 keer een 'geen aanbeet' oftewel kreeg 1 of 2 piepen een tikje op de hengeltop en verder niets, ook bij de 2e keer waar wel direct werd aageslagen was er geen contact met de vis.

Nu graag jullie visie hierover, de lange of de korte krimpkous en daardoor dus wel of geen afgeschermde haakpunt.
Graag alleen reactie's uit ervaring geven en niet uit een boekje :wink:

Hier de 2 rigs :

Afbeelding

Note :

Bij de handpalmtest (wat ik eigenlijk nergens op vind slaan, want zo werkt het nou eenmaal niet onder water, maar geeft wel een indicatie van wanneer de haak draaid)

De korte krimkous en niet afgeschermde haakpunt draait soms niet, de lange krimpkous en afgeschermde haakpunt draait altyd maar pakt eerder vlees op de hand

Dan het 2e punt, deze rig knopen met longshank of een kortstelige haak ?
Hier dezelfde rig met kortstelige haak en weer het probleem met die krimkous :

Afbeelding


Nou, ik ken Herman. Die gozer weet waar hij over praat!
Gebruikersavatar
Jelle van Middelaar
Berichten: 218
Lid geworden op: 03-01-2005 15:01
Locatie: Hoogland
Contacteer:

25-12-2005 22:06

Ik heb het gevoel dat er door elkaar heen word gepraat..

Piet zei nog dat Herman er niet veel ervaring mee had, maar degene was die de rigs knoopte..

Waaruit kun jij concluderen dat Herman gelijk zou hebben?
Ik geef je niet meteen ongelijk, maar ik ben een beetje nieuwschierig
mvg,
Jelle
Gebruikersavatar
Jelle van Middelaar
Berichten: 218
Lid geworden op: 03-01-2005 15:01
Locatie: Hoogland
Contacteer:

25-12-2005 22:10

Ervaring lijkt me een belangrijk punt, voordat je zulke dingen kunt concluderen.

mvg,
Jelle
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

26-12-2005 09:40

Mourad
Jij kent Herman! waarschijnlijk dan alleen vanuit de winkel. Heb je wel eens gevist met hem? heb je hem weleens zien vissen?
Zo niet hoe kun je dan zeggen dat iemand kundig is.
Nogmaals Herman is een fantastische knoper en een heel aardig persoon maar kan aan een rig niets toevoegen omdat hij te weinig vist en dus geen ervaring heeft. Hoe kun je nu een rig door evolueren als je niet een aantal vissen vangt en dan goed kijkt wat je rig gedaan heeft. Waar zit de haak? heeft hij al eerder geprikt dieper in de bek? Allemaal punten die belangrijk zijn als je een rig moet/wilt veranderen.
Dit is absoluut niet negatief naar Herman toe maar ik moet altijd een beetje lachen om vissers die klakkeloos zo maar iets van iemand aannemen die een mooi verhaal ophangt. Trouwens deze topic gaat over wel of niet lang krimpkous we kunnen beter daar over doorgaan!
Piet