voorslag?


luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

28-11-2005 21:11

ik heb een vraag:
ik ga vissen op een plas waar het heel erg stijl af loopt de eerste 10meter is het ongeveer 4 meter en dahn opeens is het binnen 5 meter 7 meter.
er liggen mosselbanken welke voorslag kan ik het beste gebruiken gevlochten? en hoeveel meter?
bedankt :D

groeten luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

28-11-2005 22:39

Je moet sowieso geen gevlochten draad gebruiken aangezien dit vele malen sneller slijt dat nylon. Neem gewoon een lekkere amnesia draad, dit is goed genoeg.
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

29-11-2005 17:16

ik had al nylon heel dik geloof 60/100 maarmet dit kan je amper werpen :o
dus ik dacht mischien is gevlochten goed?
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-11-2005 18:34

Wanneer ik last van mosselen of andere scherpe dingen had en er dus echt lijnbreuk door kreeg gebruikte ik Kryston Quicksilver of PB Monster Mussel (als het zo heet) als voorslag. Lengte gebruikte ik altijd minimaal 2x de hengelllengte tot maximaal 10 meter. Het is maar op 1 water waar ik dit gebruik en dan nog slechts op enkele stekken. Hoe minder knopen hoe beter. Het spul is onverwoestbaar sterk dus lijnbreuk is niet gewenst!
En zo veilig mogelijk systeem gebruiken. Mijn visie is: als het zonder voorslag kan altijd zonder, dus alleen toepassen als het echt niet anders kan. En dan kies ik voor mosselen dus voor quicksilver of het anti mossel spul van PB. Het spul is ook rekloos, daar moet je met drillen rekening mee houden. Wanneer de vis dichter onder de top komt wat minder hard drillen om losschieters te voorkomen. Ik vind dat rekloze trouwens niet echt fijn. Sommige vissers juist wel omdat ze alles beter voelen, maar ik vind dat niet echt lekker. Doe mij maar een beetje rek, zoals bij gewone nylon, maar dat is weer een ander verhaal.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

29-11-2005 19:57

Rick Boerboom schreef:Wanneer ik last van mosselen of andere scherpe dingen had en er dus echt lijnbreuk door kreeg gebruikte ik Kryston Quicksilver of PB Monster Mussel (als het zo heet) als voorslag. Lengte gebruikte ik altijd minimaal 2x de hengelllengte tot maximaal 10 meter. Het is maar op 1 water waar ik dit gebruik en dan nog slechts op enkele stekken. Hoe minder knopen hoe beter. Het spul is onverwoestbaar sterk dus lijnbreuk is niet gewenst!
En zo veilig mogelijk systeem gebruiken. Mijn visie is: als het zonder voorslag kan altijd zonder, dus alleen toepassen als het echt niet anders kan. En dan kies ik voor mosselen dus voor quicksilver of het anti mossel spul van PB. Het spul is ook rekloos, daar moet je met drillen rekening mee houden. Wanneer de vis dichter onder de top komt wat minder hard drillen om losschieters te voorkomen. Ik vind dat rekloze trouwens niet echt fijn. Sommige vissers juist wel omdat ze alles beter voelen, maar ik vind dat niet echt lekker. Doe mij maar een beetje rek, zoals bij gewone nylon, maar dat is weer een ander verhaal.


Helemaal mee eens. Ik gebruik alleen voorslagen als het écht nodig is. In dat geval kan ik ook de Kryston Quicksilver aanraden. Amnesia daarentegen heeft me nooit kunnen overtuigen als voorslag.
Ik zie trouwens geen reden om een maximum aan te houden van de lengte van je voorsalg? Of het moet gaan om het werpen, dan is een ruime 7 a 8 meter ideaal.
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

29-11-2005 23:40

Het kan zijn dat die Kryston voorslag vele malen beter is, ik heb hier nooit meer gevist dus kan er geen oordeel over geven. Ik heb bijna nooit voorslag nodig maar wanneer ik het gebruik knoop ik er gewoon wat amnesia aan. Doet zn werk vooralsnog goed.
peter andrae

30-11-2005 05:17

Hoi Luuk je zou eens kunnen kijken voor de red ant van pb products ik vis hier nu al een tijdje mee en ben er zeer tevreden over,natuurlijk zijn er nog andere merken te krijgen 2 x de lengte van je hengel kun je doen,ik vis hem zelf altijd langer omdat het naar mijn gevoel weinig uitmaakt als je met een voorslag zit te vissen en je hoofdlijn nog gewoon over het talud loopt.


Wel raad ik je aan iets rustiger te drillen voel je dat je lijn contact maakt met het talud de vis gewoon zijn gang laten gaan lichtje,s druk uit blijven oefenen mag ook maar niet overdrijven we willen de karpers natuurlijk heel houden :wink:.


En wat Rick al zij alleen op wateren waar je er ook echt gebruik van moet maken het liefst helemaal niet maar op sommige wateren heb je gewoon een voorslag nodig vooral als je alleen maar van de kant af drilt.



mvg peter.
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

30-11-2005 17:20

ik heb al een oplossing ik zet gewoon 2 meter leadcore erop :lol: is dit een goede oplossing? :wink:
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
elco kuipers
Berichten: 992
Lid geworden op: 04-06-2003 02:00

30-11-2005 17:43

Leadcore is duur en als je over een talud gaat vissen zal 2 meter never genoeg zijn. Gewoon een voorslag die bijvoorbeeld hierboven genoemd zijn is een betere oplossing.
Gebruikersavatar
Arjen Verleun
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-01-2004 21:58
Locatie: Delft

30-11-2005 17:44

het lijkt mij met die leadcore dat je dan nog niet over de rand heen zin van het talud. Ik zou het gewoon bij voorslag houden.

mvg,
Arjan
Gebruikersavatar
Arjen Verleun
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-01-2004 21:58
Locatie: Delft

30-11-2005 17:45

elco was mij net voor :wink:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

30-11-2005 17:46

Lijkt me niet practisch ingooien, binnendraaien en drillen!!! En met 2 meter kom je ook niet ver als je mossels te lijf wil gaan. Mogelijke oplossingen staan al beschreven hierboven ergens.
peter andrae

01-12-2005 05:03

Leadcore is bedoeld om de laatste mtrs op de bodem te houden niet om als voorslag te gebruiken Luuk.

je hebt het over een diepteverschil van 3 mtr wat heb je dan aan een stukje leadcore van 2 mtr leg mij dat nou eens uit.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Paul van de Wiel
Berichten: 692
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: Tilburg

01-12-2005 16:57

UCP ghost is prima
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

01-12-2005 17:20

Geen geouwehoer met voorslag en gewoon een hoofdlijn van 40 dan wel 50 honderdste! Gebruik niet anders op wateren waar het nodig is. Heb dit jaar in een vergelijkbare situatie gevist en gewoon 50 meter 50 honderdste (de GTM van Stroft, superlijn!!) op mijn spoelen gespoeld (eigenlijk dus wel een voorslag, maar dan wel een lange... Daaronder zat dan nog wel mijn gevlochten hoofdlijn, maar die kwam er hooguit voor de laatste 5 meter aan te pas (Liep een hengel links en rechts uit en legde die mooi onder aan het taluud).

Wanneer het 15 meter uit de kant al 7 meter diep is Luuk, waarom zou je dan ver uit de kant moeten vissen en is het werpen dus van belang??

Je moet gewoon geen risico's gaan nemen als dit niet nodig is, 2 meter leadcore? Wil je die vis dood hebben, kan je beter meteen hem gewoon de kop intikken.

Je moet weten wat je waar toepast, ik vis ook wel eens met een lange leadcore leader, maar dan op wateren waar absoluut geen obstakels zijn en je dus de vis door lijnbreuk ook niet kan verspelen! Maar 2 meter is gewoon veel te kort, 10 meter ook nog, want die lijn blijft over een hoek lopen over die richel, wat als je een sterke vis hebt die gewoon over de bodem door blijft trekken?? Dan komt je hoofdlijn wel al heel snel bij die richel en zal jouw gehaakte vis rondzwemmen met 10 meter voorslag, met alle gevolgen van dien...

Better safe than sorry!
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-12-2005 19:09

Bart,

Dat zou een mooi onderwerp kunnen zijn voor jou volgende Rot@ry letter.
Meeste dode karper op korte of langere voorslag?

Ben ook van mening dat 20 meter nog veel te kort is.Heb ooit een vis met takken gehaakt, of was het takken met vis? Vis was al weken dood.
20 meter 30 ponds lijn zat er aan met lood, wartels, onderlijn en haak.
Oh ja, plus nog een 5cm gerafelde hoofdlijn.
Ik had weer zat "verdiend" :cry:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

02-12-2005 21:16

Ben het voor een gedeelte met Bart eens. Maar niet iedereen heeft meerdere spoelen tot zijn beschikking. En om nu altijd met 50/00 te vissen vindt ik toch een beetje te gortig. Daar trek je complete boten mee naar de kant. Als je een voorslag gebruikt neem hem dan lang en bezuinig niet op een paar meter. Grote vissen blijven lang laag met alle gevolgen van dien. De vis zijn gezondheid gaat altijd voor dus neem geen risico. Een aanrader!! Red ant stug maar wel eruug sterk en slijtvast.

Nou succes,

Tom
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

02-12-2005 21:29

Heren/Dames,

Ook ik vis sinds een een tijdje met 50/100 op mijn spoelen.
Op "schone wateren" gebruik ik mijn reservespoelen met 40/100.

Moet wel zeggen dat de lijn vrij transparant is mbt het spotten door carpio.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
peter andrae

03-12-2005 08:21

Zelf heb ik nog geen problemen gehad met een voorslag maar wat ik al zei ik vis hem langer als normaal en dril met beleid.

Dennis maar dril je vanaf de kant of spring je in de boot om de vis te drillen ik had dit al eens eerder gelezen van jou over die dikke lijn heb sinds die tijd vaak zitten denken om mijn molens gewoon op te spoelen met 50/100 ste ik ga het volgend seisoen proberen.

Ik denk dat als men met een voorslag vist men hem vaak te kort vist of hij breekt omdat de hoofdlijn nog over het talud ligt of men drilt te hard de knoop blijft toch een zwak punt teminste zo denk ik erover.

Hebben jullie nog een aanrader kwa lijn zo ja welke.



mvg peter.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

03-12-2005 09:33

Sorry hoor, maar zit er dan zoveel verschil in een 50/100 lijn in vergelijking met een 35/100 lijn dat dit het verschil zou maken tussen heel blijven of kapot schuren of vlijmscherpe mossels op een talud? Ik bedoel, een 35/100 lijn hoeft ze maar aan te raken en het is meteen gedaan. Wat wil je dan met 50/100 bereiken?

groeten,
Jurgen
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

03-12-2005 22:28

[quote="peter andrae"]Zelf heb ik nog geen problemen gehad met een voorslag maar wat ik al zei ik vis hem langer als normaal en dril met beleid.

Dennis maar dril je vanaf de kant of spring je in de boot om de vis te drillen ik had dit al eens eerder gelezen van jou over die dikke lijn heb sinds die tijd vaak zitten denken om mijn molens gewoon op te spoelen met 50/100 ste ik ga het volgend seisoen proberen.

Ik denk dat als men met een voorslag vist men hem vaak te kort vist of hij breekt omdat de hoofdlijn nog over het talud ligt of men drilt te hard de knoop blijft toch een zwak punt teminste zo denk ik erover.

Hebben jullie nog een aanrader kwa lijn zo ja welke.

Hoi Peter en de anderen,

Viste lange tijd met voorslag,maar toch .
Sinds dit seizoen vis ik ook met 50.00.Dit na advies van Piet en Dennis.
Resultaat; geen vissen kwijt dit jaar!!Schoon water bevis ik wel dunner.
50.00 heeft als ie schuurt altijd nog wel body over,dit in tegenstelling met bv. 35.00
Mvgr.Aaron
ps. Beter dik gevist en in je net,dan dun gevist en de vis verspeelt,met alle gevolgen vandien voor de vis!!
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

05-12-2005 20:18

Vroeger met de pen vondt ik 30.00 al kabel touw. Inmiddels is 35.00 normaal met het afstand vissen. 50.00 wordt me echt te gek dan maar vissen op een plek met minder risico. Kabeltouw dan trekken we die karpers er toch met onze handen uit hebben we geen slip voor nodig. Ik zal wel ouderwets denken hoor maar met zulke dikke lijnen vissen vindt ik geen sport. En nee het is geen sport om te verspelen met te dunne lijnen maar je kunt overdrijven.

Maar goed ieder zijn ding toch!!

Tjuus
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

05-12-2005 20:36

Tom Engel schreef:Vroeger met de pen vondt ik 30.00 al kabel touw. Inmiddels is 35.00 normaal met het afstand vissen. 50.00 wordt me echt te gek dan maar vissen op een plek met minder risico. Kabeltouw dan trekken we die karpers er toch met onze handen uit hebben we geen slip voor nodig. Ik zal wel ouderwets denken hoor maar met zulke dikke lijnen vissen vindt ik geen sport. En nee het is geen sport om te verspelen met te dunne lijnen maar je kunt overdrijven.

Maar goed ieder zijn ding toch!!

Tjuus


nou tom ik weet niet hoe jij dan over een talud vist :-?
of jij houd van je systemen verliezen :D
bart van de hurk bedank ik heb gelijk aangeschaft :P
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

07-12-2005 16:56

oke bij een talud en zonder boot moet jewel want de gezondheid van de karper gaat voor. Maar standaard met 50.00 vissen en dan het hele jaar niets verspelen!!! Raad je de koekoek man daar trek je een zeilboot mee van anker. Moet wel normaal blijven. En sommige plekken meot je gewoon niet gaan vissen als het te link wordt dan neem je teveel risico en een karper met een dikke stuk lijn achter hem aan is geen pretje toch!!!

Ook 5o honderste kan stuk op een obstakel en vast is vast. Een boomstronk in frankrijk trek je ook met 50.00 uit het water dus !!!
Sommige plekken moet je laten wat het is en denk je aan de gezondheid van de vis toch!!!

Maar nogmaals iedereen moet doen wat hij niet laten kan ook al vissen ze met vlieger touw.

Tjuus

Tom
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

07-12-2005 16:59

sorry een boomstronk trek je NIET uit het water met 50 honderste voor dat er andere verhalen de ronde gaan doen haha.