Trigger rig +rvs ringetje bevestigen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

12-08-2005 14:13

Vandaag begonnen met het maken van de trigger-rig. Dit wordt mijn eerste rig, en heb meteen probleem nummer 1. Ik kan zo'n beetje net mijn eigen veters strikken, maar hoe maak ik het het rvs ringetje vast aan de lijn? Is daar een speciaal knoopje voor? Ik werk vanaf een handleiding voor de trigger-rig die vrijwel geen knopen beschrijf. Is er een naam voor dergelijk knoopje?

Groet,

Aad
Ik zet mijn huupie in
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

12-08-2005 14:43

Misschien is het makkelijker om je trigger rig van combi materiaal te knopen b.v green hornet,
Dat scheel weer knopen :wink:

http://www.karperwereld.nl/rigvan/luuk.php
peter andrae

13-08-2005 13:03

Arjen je kan hem ook maken van green hornet precies wat Mark zegt dan heb je geen ringetje meer nodig alleen ff afstrippen,ik moet er wel bij zeggen dat je deze versie soms wel in de knoop kunt gooien.

mvg peter.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

13-08-2005 13:31

Arjen,

Afbeelding

Stap 1
Zoals op het plaatje te zien is, duw je de lijn door het oogje van de haak. Als je dit hebt gedaan heb je een hair "zonder" lus. Dit laat je even voor wat het is. Het lange gedeelte van je amnesia lijn, draai je een aantal maal om de haak. En weer door het oogje, nu kun je de lijn even aantrekken zodat de haak vast zit. Zoals hierboven is te zien.

Afbeelding

Stap 2
Zoals je op het plaatje kunt zien zit de haak nu vast. De hair is nog een los draadje, we rijgen er een ringetje aan en dat doen we door deze gewoon over de hair heen te duwen. Nu dat gebeurt is kan je de hair door het haakoogje duwen en deze doormiddel van een aansteker even kort laten branden zodat er net als op het plaatje een balletje achter het haakoogje komt. Als dit gelukt is ben je klaar en kun je de wartel bevestigen.

Ps: De lus van de hair en het ringetje is op het plaatje wel erg klein, je mag best een groter lusje over houden, dit zorgt tevens dat de boilie met bewegings vrijheid heeft.
peter andrae

13-08-2005 14:59

:o ik dacht dat hij het ringetje bedoelde om de onderlijn te laten schanieren.


haak----------O----------------wartel.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

13-08-2005 15:07

Dat zou ook nog kunnen, ik dacht dat hij deze bedoelde! anyway toch maar even meegenomen.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
peter andrae

13-08-2005 15:48

Zo is het maar net :wink:.
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

13-08-2005 16:44

Het ging mij in eerste instantie om dit voorbeeld, je moet toch ergens beginnen :wink: , overigens, ik lees net bij het artikel dat het gaat om de verbeterde trigger-rig...
http://www.karperworld.nl/trigger_rig.php
Afbeelding. Het ringetje is ervoor om de baitband te bevestigen, hier komt ook nog een kraaltje over, anders kan het ringetje de boilie in gaan wat niet de bedoeling is. Maar ik weet dus niet met wat voor knoop ik het ringetje aan mijn (jelly-wire) lijn moet bevestigen...
Ik zet mijn huupie in
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

06-11-2005 16:51

Gewoon een grinner-knoop of een halve bloedknoop.
Knoop dan wel eerst het ringetje aan je onderlijn. doe je dit als laatst dan is het zo lastig knopen :lol: (meet wel de juiste afstand van het ringetje naar de haak). Ga daarna verder met de rest van je rig.
Je kan ook gewoon een normale hair gebruiken.

suc6 rob
Matthijs Meerkerk
Berichten: 108
Lid geworden op: 10-01-2005 15:24
Locatie: alblasserdam
Contacteer:

06-11-2005 22:08

hoi mensen

Over het algemeen hoef ik nooit een trigger rig in mn visserij te gebruiken. Alleen wil ik nu een water bevissen waar ik deze rig wil inzetten. Weet iemand misschien hoe je dat elastiekje bevestigt aan het ringetje. Excuses voor het onweten! ik gebruik voornamelijk andere rigs.

groet Matthijs
Gebruikersavatar
Ben de Groot
Berichten: 333
Lid geworden op: 11-08-2005 13:04
Locatie: Leidschenveen ====== The Hague

06-11-2005 22:39

Via deze link wordt eveneens de trigger rig beschreven, http://www.pbproducts.nl/TriggerRigs.htm

Het schijnt, dat deze beste man(nen), verstand van rigs hebben :wink:

Ik zelf maak mijn onderlijn ook op deze manier, echter ik gebruik nog wel een dik stuk nylon of stiff rig, die ik dan mee knoop en vervolgens doe ik er een krimpkous over. (dat is dus anders zoals bij karperworld beschreven is).

Ik gebruik hem meestal op de bodem en soms voor pop-up, ik zou ook wel met dat ringetje willen vissen, maar ik zit ook steeds mee te kl*ten, en eerlijk gezegd is het mij nog steeds niet duidelijk geworden! :oops: (dus mocht iemand/vogel zich geroepen voelen om nog eens een poging te wagen om het uit te leggen...............)

ps
als je dikke nylon of stiffrig meeknoopt, neem dan niet de allerdikste, want het raakt aardig vol in je oog.
C atch
A nd
R elease
P lease

<*))))><
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

07-11-2005 17:12

een dubbele knoop kan ind. maar volgens mij is deze knoop niet sterk en niet veilig. als iemand nou zegt : JA, maar daar zit het aas toch gewoon aan vast, als die knoop kappot gaat verlies je de vis toch niet? Nou dan zal ik je dat maar vertellen. :D

Stel dat de knoop los komt dan vliegt het aas eraf inclusief het ringetje.
er is een grote kans dat een volgende karper deze boilie gewoon weer oppakt (alsof het een voerboillie is) De karper zwemt dan rond met een elastiekje en een ringetje. lijkt me niet echt goed voor de vis. Maja miss. zit ik fout en poept hij het zaakje gewoon weer uit.

Maar als je nou eens met imitatie-aas vist. (bijf. enterprise tackle of alien baits) dan ligt er ergens een aasje (of drijft ligt aan het soort 8)) en er is weer een grote kans dat dit aas genuttigd word door onze geschubde vrienden. Dit aas is zondermeer schadelijk voor de vis (het kan niet verteerd worden)en de gevolgen zijn niet te overzien. Daarom raad ik aan om ook voor je hair (of dergelijke) een stevige knoop te gebruiken.

mvg rob.
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

07-11-2005 18:48

hmmm.... rigglue gaat je aasje ook lekker van ruiken 8) :P
maar goed, iedeer zn eigen knoop, zolang die maar goed is :)

mvg rob
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

07-11-2005 19:19

De 3-kamer knoop werkt het best.

mvg

Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

08-11-2005 00:21

Jah lexus:

Das de knoop voor die rig , je hebt m 3x nodig.

Ik maak ze al jaren van amnesia , t lange stuk 18.2 kg , en korte stuk 13.6 meen ik. ( hoe dikker hoe beter)

Zo maakte p&b ze ook voor de green hornet.

Maar als je de knopen eenmaal n beetje kan maken is t zo gedaan.

Alleen zal Piet hier niet zo blij mee zijn , of hij moet nog n berg ringetjes hebben liggen :P

Ps , ik zag laatst dat amnesia ook al 12€ kost :evil: das gvd 4x zo duur als voorheen :(

Gelukkig heb ik nog n hele voorraad van die rvs ringetjes , deze zijn gewoon super :P


Gr :wink:
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

09-11-2005 00:32

zo goeiedag
ik weet niet waar jij je spullen koopt?
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

09-11-2005 00:34

volgens mij hebben ze in lapzwansland niet zo veel klanten meer nu het wat kouder wordt. kunnen ze gelijk de prijzen wat om hoog gooien
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

09-11-2005 07:23

Lexus :

Ikkus van de week ff bij Janssen geweest , dus normaal zijn die zo duur niet :o
Plaats reactie