Vals gehaakte vis (2 of 3 uit 5 vissen) toeval of niet??


Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

02-08-2005 17:44

Heren onderlijn-goochelaars (en anderen 8) )

Ik zit met het volgende.

Sinds kort pak in enkele zaken mbt mijn visserij iets anders aan dan eerst.

Een van die dingen die ik nu anders doe is mijn onderlijn. Iemand heeft mij het boek "De dunne lijn" van Luc de Beats geleend, en in het begin "kwam ik daar niet door", nu wel. Ergens in dat boek wordt een onderlijn beschreven die ik sinds kort toepas.

Het is een onderlijn van ca 40 a 50cm gewoon nylon (30/100 hoofdlijn), met een (gamakatsu) super snag haak maat 8 (met line alignertje).
De onderlijn is dmv een warteltje met de hoofdlijn verbonden. Op de hoofdlijn zit op ca 60cm 2 rubber stoppertjes. Tussen de onderlijn-wartel en de rubber stoppertjes zit nog een wartel met een ca 15cm lange lus, in deze lus hang ik een wartel-loodje van ca 30gram. (er zit ook nog een rubber balletje tussen de onderlijn-wartel en de lood-zijlijn-wartel).

Deze onderlijn is bedoeld om zo min mogelijk weerstand te geven aan de vis tijdens het azen (zie "de dunne lijn bladzijde???).

Ik krijg hiermee alleen "harde" runs (nog geen zakker gehad...). Dus op zich werkt de onderlijn heel goed. Ik had verwacht dat ik "zachte oplopers" zou krijgen, maar op een of andere reden spurt de karper direct hard weg.

Maar er is 1 "maar".

ondertussen heb ik nu 5 vissen gevangen met deze montage, waarvan er zeker 2 vals gehaakt waren (van de eventuele 3e weet ik het niet meer). Normaal gesproken heb ik de vissen "nooit" vals gehaakt, het is wel eens voorgekomen maar nog nooit zo vaak op zo'n klein aantal aanbeten.

Wat ik me van de 2 (of 3) vals gehaakten nog herinner is het volgende; ze waren alle 2 (of 3) in het midden onder de kop gehaakt.

Nu is mijn vraag de volgende;

1. Hebben jullie dit fenomeen ook wel eens gehad.
2. Zou dit toeval kunnen zijn??
3. Hoe kan dit Uberhaupt?? (was de vis wel op mijn haak-boilie aan het azen of is hij gewoon met de onderkant vd kop over de bodem geschoven waarbij hij geprikt is in de onderkant kop (toeval??? (2 a 3 keer van de 5 vissen??)).
4. is er een oplossing??



Overigens, de andere wel-normaal-gehaakte vissen waren "volgens het boekje" gehaakt (mooi vast in de zijkant vd bek).

Wat ik nu wel ga doen is het volgende:

Ik blijf doorvissen met 1 hengel met deze gekke nylon onderlijn, en met het zelfde aas (ook een factor die ik lichtelijk gewijzigd heb in mijn visserij) ook op een 2e hengel met een "normale" onderlijn (normaal of van green hornet).


Ik hoop dat jullie onderlijn-kunstenaars me iets op weg kunnen helpen omtrent dit probleem.

Ik heb al met al 6 aanbeten gehad met deze onderlijn, 5 vissen gevangen, en 1 had zich vastgezwommen in de lelies (vis heeft de haak in de bek met hooguit 10cm onderlijn, maar ik denk eerlijk gezegd dat de no-knot losgegaan is).


Met vriendelijke groet;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Willem Barnas

02-08-2005 18:44

Ha Wouter,

Verzwaar je je onderlijn ook? Ik gebruikdeze montage soms ook weleens en wikkel dan om de 10 cm. met vier of vijf windingen een heel klein beetje looddraad (uit een leadcore leader) om de onderlijn.

Dus: verzwaar je 'm?

Groeten,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

02-08-2005 20:08

Nee ik verzwaar de onderlijn niet.
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Willem Barnas

02-08-2005 22:41

Nou,

Dat zou ik dan maar eens gaan doen, want serieus, ik heb het zelf ook een aantal keren gehad dat er in zo'n opstaande lus een vin, lip of kieuw blijft hangen en dan gaat het haakje gegarandeerd in het vlees waar je het niet wilt hebben. Als ik kijk hoe karpers azen is dit ook niet zo vreemd. Ik heb het zelfs weleens gehad met 30 cm. lange gevlochten onderlijnen (dat was een hele dikke dyneema; Rod Hutchinson The Edge 25 lb. en die dreef) en vanaf het moment dat ik al mijn langere onderlijnen verzwaar heb ik nooit meer last gehad van vals gehaakte vissen of het moet op de laatste 200 vissen 2 keer gebeurd zijn bij toeval;
één keer met een 20 cm. nylon-lijntje en één keer met een stiff-rig. Dat was dus absoluut stom toeval... 1%...

De enige tip die ik je uit mijn ervaring kan geven is verzwaren die hap. Als je dat heel subtiel doet, gaat het absoluut NIET ten koste van de presentatie! Gewoon even kloten in een bak water om te zien wat je minimaal kunt gebruiken.

Mag ik in het kader van de fluiters die je krijgt ooknog even vragen met wat voor wakers en hengelopstelling je vist? Wedden dat dat geen alu-folietje of een hangertje van enkele grammen is?

Ik vis die rig die jij beschrijft alsvolgt:

Heel licht hangwakertje aan touwtje, lijn halfslap, waker laag en top naar het aas. Nu begint die fluiter heel anders, zeker als je zonder stopper vist.

Ik hoor het graag.

Later,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Marvin Smier(s)
Berichten: 157
Lid geworden op: 22-09-2004 14:44
Locatie: Omg. Rotterdam

03-08-2005 09:30

Even 1 kant tekening.

Zorg dat de vis in de onderlip gehaakt wordt en niet in de zijkant!!!!

Zijkant van de bek is het zachtste en zal het snelst kapot gaan.
De onderlip is veel dikker en bestaat voor een deel uit kraakbeen, hier zal je veel minder schade aanrichten.

Mvg Marvin
Willem Barnas

03-08-2005 10:10

Leuk Marvin,

Maar hoe wil je dat doen bij een onderlijn van 50 cm.?

Heb je er weleens mee gevist trouwens?

Ajuus,
WB :wink:
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

03-08-2005 10:47

Willem,

Ik heb een week of 2 geleden zo gevist zoals jij omschreven heb!! Met een schuif loodje, en een soepele onderlijn. De top gericht op het aas en een solar hangertje zonder extra gewicht onderin gehangen. Maar op een een of andere manier waren alle aanbeten heftig op en neer springen van de waker zonder ook maar enige waarschuwing van wat komen gaat. Met als gevolg dat ik alle aanbeten gemist heb. Wanneer ik dan aansloeg sloeg ik ook in het lucht ledige.

Enig idee waar dat aan zou kunnen liggen? Ik heb met duivenvoer op een hair gevist met een maatje 8 fox series 1 haak.

Mvgr. Rene Berger
Willem Barnas

03-08-2005 10:52

Jo,

Weet je zeker dat er niet iets anders dan karper in het spel was? Het is namelijk nogal een gevoelig systeempje, zeker met duivenvoer... Probeer het eens met een 24 mm. boilie, valt de hele montage ooknog eens in het niet!

Later, ben klussen!
WB :wink:
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

03-08-2005 12:35

Als je onder de wartel dat het lood via het zijnlijntje verbindt met de hoofdlijn een kurkje zet, wordt het systeem dan niet nog gevoeliger? Of zie ik dit verkeerd...

Gr.,

Raym :wink: nd
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Marvin Smier(s)
Berichten: 157
Lid geworden op: 22-09-2004 14:44
Locatie: Omg. Rotterdam

03-08-2005 16:26

Beste Willem,

Dat is heel gemakkelijk, gewoon zorgen dat de haak goed indraaid. Dan maakt het niet uit hoelang hij is.

En anders gewoon met een veilig systeem vissen.

Mvg Marvin
Willem Barnas

03-08-2005 19:58

Dat is heel gemakkelijk?

Niet dus, want jij hebt niets te vertellen over de zwemrichting van die karper na opname van het aas...
De enige rig die bij mij de vissen ALTIJD perfect midden in de onderlip haakt is de omgekeerde combi van hooguit 12 cm. lang;

Korda Longshank X maat 8, hair van dyneema, eerste 5 cm. vanaf de haak van 20 lb. amnesia, de rest (en dat mag op harde bodems ook best minder dan de resterende zeven centimeter zijn - soms zelfs beter) van dun gevlochten lijn. Verbinden met leaderknoop, afwerken met secondenlijm en combineren met minimaal 120 gram lood en een niet al te lichte boilie. Dán haak je ze echt alleen onderin, want ze prikken zich tijdens het oprichten of (als je heel kort vist; 7-8 cm.) al tijdens het dichttrekken van de bek. Dit jaar zeker driekwart van alle vissen zo gehaakt en allemaal gevangen...

Het zit 'm dus in de zwemrichting en dan maakt het ook nogniks uit of je nu pop-up vist of zinkend. Een pop-up zet alleen de haak al wat meer klaar in de juiste richting (haakpunt naar beneden, of sturend met dat als gevolg).

PRAKTIJK!

WB :wink:
Laatst gewijzigd door Willem Barnas op 04-08-2005 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem Barnas

03-08-2005 20:01

Marvin,

Leg mij eens duidelijk uit wat een veilig systeem met inhaking te maken heeft?

Alvast bedankt 8)

Jo,
WB :wink:
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-08-2005 00:21

Barnassis,
maak het hem niet zo moeilijk man ook al ben ik ook wel heel benieuwd naar het antwoord :D 8)

groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Willem Barnas

04-08-2005 01:28

Ha Petert,

Waar heb je die motor gefotografeerd...?

:roll:

Laoter, ben op bed,
Barn-ass :P
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

04-08-2005 09:04

waar voer je mee dat kan ook een reden hebben en zeker als het een voor gevoerden stek betrefd
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-08-2005 09:08

Barnassis,
kan hem Zaterdagochtend ophalen, mijn huidige opgevoerde racebrommer ingeruild en deze nog iets meer brullende brommert gekocht :D

we spreken,
P
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

04-08-2005 11:29

Ik ga de onderlijn lichtelijk verzwaren, de uitleg van Willem B. klinkt erg logisch.

De hengel-waker opstelling is als volgt, de hengel wijst naar het aas, de slip staat zo los als maar kan, en ik gebruikte geen lichte hangwaker ivm de wind, maar een gewone swinger die in de "lichtste stand" staat.
Het hele zaakje is dus ingericht om zo min mogelijk weerstand te geven over het eerste stuk (tot aan de stopper).

Ik kan wel een kurkje of zo aan de lood-wartel doe zoals Raymond T. zegt, misschien wordt de hele montage nog gevoeliger, maar of dit zo veel nut heeft weet ik niet. Want dan staat alleen de lood-wartel een cm of 15 boven het loodje (dat misschien ook omhoog gaat.... ;)).


Ik ga eens klooien met verzwaringsmogelijkheden. Heren bedankt!


Met vriendelijke groet;

WouteR StegginK
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marvin Smier(s)
Berichten: 157
Lid geworden op: 22-09-2004 14:44
Locatie: Omg. Rotterdam

04-08-2005 15:22

Beste Willem eerst heeft het met de lengte v/d onderlijn te maken en nu ineens met de zwemrichting.

Ik wil wel weten wat het verschil is als jij een onderlijn (in jouw geval een omgekeerde combi) van 50 cm over je palm van je hand trekt of 1 van 10 cm.

Het heeft dus alles te maken met de manier waarop je je haak bevestigd.
Jij laat je haak goed draaien doormiddel van een stukje amnesia en ik doe dit dmv een krimkousje.

Met veilig doel ik op het haken in de onderlip. Uit jouw resultaten maak ik dus op dat jij een goed systeem gebruikt.
En een veilig systeem bestaat dus niet alleen uit een leadclip ed maar ook uit je onderlijn.

Mvg Marvin
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-08-2005 13:22

Marvin,
Lengte van de onderlijn en zwemrichting komt in dit geval op hetzelfde neer, aangezien bij een lange onderlijn de vis moet wegzwemmen om zich te haken. Als die vis ook maar iets naar de zeikant zwemt haak je hem in de hoek van de bek, goed gerichte haak of niet.
De enige manier om zeker te zijn een vis perfect in de onderlip te haken is door hem te haken als hij zich opricht na het pakken van het aas, oftwel met een korte onderlijn. Testen op[ je hand is heel leuk en aardig, maar besef je goed dat je hand er iets anders uitziet dan een karperbek en dat je hand bij het testen niet wegzwemt.
Overigens, leg mij eens uit waarom het voor een karper veilliger is als je hem in de onderlip haakt dan in de zijkant. Een onderlip kan ook kapot hoor. Als je een veilig systeem wil gebruiken moet je gewoon de weerhaak platdrukken of je haken weerhaakloos kopen, dan maakt het na dat je een vis verspeeld hebt ook niet meer uit of hij aan de zijaknt of in de onderlip zat.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Marvin Smier(s)
Berichten: 157
Lid geworden op: 22-09-2004 14:44
Locatie: Omg. Rotterdam

11-08-2005 12:08

Weerhaakloos of platdrukken blijft natuurlijk altijd het best.
Maar icm een goed gehaakte vis is het nog beter.

Wat betreft de onderlip en zijkant het volgende:

Vis zwemt het wier in, jij gaat trekken om hem er uit te krijgen. Zit de haak dan in de zijkant trek je vrij snel zijn bek kapot. Zit de haak dan in de onderlip dan zal je minder snel zijn bek kapot trekken.

MVG Marvin
Gebruikersavatar
Maruk Hermsen
Berichten: 17
Lid geworden op: 15-08-2005 14:25
Locatie: Den Haag

19-08-2005 12:08

Met een weerhaakloze of platgedrukte weerhaak, kan die haak gaan kantelen en hakken en zagen in de lip (waar je hem ook gehaakt hebt).
Je kunt beter met een microbarb vissen (er van uit gaande dat je op een water vist waar de vissen niet zo een harde bek hebben).

Het ligt er natuurlijk ook aan waar je vis, op een kleiput of een kiezelput.
De hardheid van die bekken verschilt nog al.
Zowiezo. Onder de brug van Avignon...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-08-2005 12:44

Het hakken en zagen gaat overigens het beste MET een weerhaak hoe dit kan mag je eventjes over nadenken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Maruk Hermsen
Berichten: 17
Lid geworden op: 15-08-2005 14:25
Locatie: Den Haag

19-08-2005 13:04

Jawel met een normale (grote weerhaak) inderdaad, lijkt me.
Iemand van het beheer van een frans water (een modderige) klei put vertelde me dat het vissen met weerhaak loze haken verboden was, ik denk wat krijgen we nou, heb ik voor niets al mn rigs met weerhaakloze haken geknoopt.
Ik vroeg hoe of wat en hij zei, als ik zijn engels goed begreep, dat zie weerhaakloze haken te los zitten tijdens het drillen voor die zachten bekken daar en dat ze regelmatig uitscheurden.
Hij wilde dat ik met microbarbs vistte om te voorkomen dat die haken te los zitten en zn vissen verminkte.

Nouja zelf heb ik het nog niet geprobeerd in mn lip maar ik kan me er wel in vinden.
Zowiezo. Onder de brug van Avignon...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-08-2005 23:10

Tja Douwe, daar is het laatste woord nog lang niet over gezegd. RMC beheert in Engeland de meeste wateren, een aantal jaren was het daar verplicht om weerhaakloos te vissen (ook voor witvissers!). Zij zijn daarop teruggekomen en sinds enkele jaren is door hen het vissen met haakjes zonder weerhaak verboden.
De vissen zijn hun 'handelswaar' en de vissers genereren hun omzet, hun argument hiervoor was dat het vissen met weerhaakloze haakjes meer beschadigingen (snijden) veroorzaakte dan het vissen met haakjes met weerhaak. En reken er maar op dat zij dit terdege onderzocht hebben, zo'n move maken zij beslist niet zonder goede redenen hiervoor te hebben gehad.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

20-08-2005 00:00

Met de vissen die ik destijds, voor ik met een platgeknepen haak aan de gang ging, ving had de vis grotere "wonden" dan tegenwoordig nu ik met een weerhaakloze haak vis.
Dus waar men die wijsheid vandaan heeft is mij onduidelijk.
Wat ik hier neerzet kan door velen onderschreven worden.

gr Harnold