Loodverlies met safetyrig


Gebruikersavatar
robin de graaf
Berichten: 432
Lid geworden op: 27-06-2004 20:50
Locatie: heemskerk
Contacteer:

10-08-2005 00:14

Op die foto valt mij iets op!? :roll: :P

Ik heb nu safety clips van Quantum en de sluitingkjes(die buisjes) van 1 of ander duits merk. (Vakantie :oops: )
Het warteltje sluit alleen niet bij mij in het buisje.. Erg?!
En nu ik dat verhaal van fox lees, Zou je dat dan neit voelen als je er zelf aantrekt om te testten? Aan die merkloze clips meot je behoorlijk hard trekken..
Safety rig of toch maar gewoon inline lood?
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

10-08-2005 11:41

Goedenmorgen jongens,

Al tijden had ik de balen van mijn korda clips omdat de wartel steeds los van de clip bleek als ik inhaalde. Je bent dan eigenlijk gewoon aan het freelinen en dat is niet de bedoeling natuurlijk. Verder was ik dus ook NOOIT lood kwijt na een stevige dril. Ik vroeg mij dan ook af hoe SAFE dit systeem eigenlijk wel was. Nav alle commentaren op dit forum heb ik vorige week een pakkie Locjaw gehaald. Het probleem van de loskomende wartel is in een klap verdwenen. Ik heb er nu twee keer een karper mee door het wier gedrild en was in beide gevallen ook mijn lood kwijt. Voor het milieu dus klote, maar voor de vis niet. Ik gebruik wel de tailrubbers van korda die ik nog over had. Op dezelfde stek heb ik dus al menig karper door hetzelfde wier gedrild met het complete korda setje en was nog nooit een stuk lood kwijt geraakt!!! Dat zet mij dus wel aan het denken. Het meest safe systeem waar ik mee gevist hebt was het helicopter systeem, aangezien de karper bij lijnbreuk alleen nog de rig en tube heeft om kwijt te raken. Het lood valt meteen op de bodem. Nadelen hiervan zijn dat je niet met een voorslag kunt vissen (op mijn viswater toch wel aan te raden) en het bolt effect is veel minder als bij de andere systemen omdat de rig niet in direct contact met het lood staat.

Sorry voor de lap tekst maar ik moest het ff kwijt :-? .

Mvg,
Maarten
Gebruikersavatar
Jan Coolen
Berichten: 235
Lid geworden op: 08-08-2005 17:45

10-08-2005 13:11

Ik heb dit ook met de fox safety lead clips gehad, maar aangezien ik zo veel rigs had met fox wartels kon ik niet van deze clips afstappen dus heb ik het volgende gedaan. Ik gebruik voort de tailrubbers van nash op de fox safety clips. Op deze manier ben je je lood haast nooit kwijt bij een run of wanneer je ingooit en niet meer strak kunt draaien :evil: omdat je lood er af is.
Maurice Keulen
Berichten: 7
Lid geworden op: 18-03-2004 17:01
Locatie: Maastricht

10-08-2005 16:35

Maarten,

In de Korda clip zit een ''holte'' waar het oog van de wartel precies in past.
Een veel gemaakte fout is dat de wartel niet diep genoeg in de clip getrokken wordt. Trek de wartel volledig in de clip (luister naar de klik!).

Vaak wordt ook de rubber te ver over de clip geschoven. De positie van de rubber bepaalt in principe hoe gemakkelijk het lood loskomt. Schuif de rubber iets verder terug en het lood zal een voudiger terugkomen.

groet,

Maurice
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

10-08-2005 17:01

mischien kunnen we het wel vast tepen zie het blad 'karper' nummer 31 het artikel van parry vermeulen met die karper wedstrijd daar staat ook een fototje met teep
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

10-08-2005 18:35

Maurice,

Ik bemerk inderdaad een soort van klik bij de fox clip. Net nog even geprobeerd. Bedankt voor de info, dat wist ik niet. Toch trekt dit mij niet over de streep. Het probleem doet zich eigenlijk alleen voor als ik ver moet werpen. Bij een verre worp maak ik altijd gebruik van een pva stringertje met wat extra boilies. Vnl om te voorkomen dat de hair tangelt. Ik denk dat de combinatie stringer/verre worp/fox clip geen goeie is gebleken in mijn geval. Vwb de tailrubber geef ik je helemaal gelijk. Als ik in de toekomst gebruik maak van het fox setje zal ik de tailrubber niet meer helemaal over de clip trekken.

Mvg,
Maarten
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

10-08-2005 18:42

Bram,

Helaas heb ik de karper niet gelezen. Wel heb ik nog een tijdje geprobeerd de wartel aan de clip vast te maken met pva-draad bij een verre worp. Op zich werkt dat wel, maar als je midden in een regenachtige nacht (moe, natte handen) bezig bent geweest dan ga je toch echt een andere oplossing zoeken kan ik je verzekeren.

Mvg,
Maarten
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

10-08-2005 18:43

Maurice,

Met fox bedoel ik natuurlijk korda :oops: .

Mvg,
Maarten
jacco noordermeer

10-08-2005 21:32

ferdy als als als!!

als je clip op de wartel blijft maakt je lood meer kans om vrij te komen dan dat de clip met lood over de lijn gaat schuiven

ok bij lijn breuk is het maar net waar je lijn breekt
dicht bij de clip of ergens in het midden

hoe dan ook veilig is geen enkel systeem
minder onveilig lijkt mij een betere benaming
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

11-08-2005 00:09

veilig vissen is vissen met een PVA voorslag :D

Nee, ik ben de laatste tijd ook wat bezig met die foxclips met een ander rubbertje erover.... (ik hoor mensen al denken.... :oops: :lol: )
Geeft het zelfde princiepe als die corda clip, omdat je de wartel borgt en er dus niet uit kan.
Helaas heb ik al verschillende malen meegemaakt dat het borgpennetje weuit is na een stevige dril. Met name als de vis even heeft vastgezeten in het wier oid.

De nash klips heb ik ook al regelmatig gebruikt en de wartel ook geborgt met een stukje lijn.
Het werkt wel, maar mijn voorkeur gaat nogsteeds uit naar inlinelood.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

02-01-2006 20:01

ik heb dat ook wel eens gehad, maar volgens mij komt het door de T bar die de wartel vast houd. die houd het zo goed vast dat het lood los komt.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

02-01-2006 22:20

Rudi van Vliet schreef:Ik verlies telkens mijn lood met de safety clips van fox.
Iemand dezelfde ervaringen?

Is alleen als de karper gehaakt wordt.
Ik denk dat het lood dan iets vast zit in de bodem en de karper er zo hard vandoor gaat dat dan het lood loskomt

Ik bent er ziek van .. vannacht 4 stuks foxlood kwijt geraakt...

Dure hobby.

Inline had ik daar nooit last van.


Nou, ik verloor mijn lood altijd met inwerpen met de safety clips van Fox, rotdingen zijn dat. De clip brak altijd af.

Ben overgeschakeld naar Locjaw van Armaled, sindsdien nooit geen problemen mee.

En voor de duidelijkheid, heb een 2 3/4 lb hengel, en vis met 60 a 70 gram lood, en ik ben niet iemand die keihard werpt. Brak gewoon met normaal inwerpen.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-01-2006 23:16

Verliezen met inwerpen? Nog nooit meegemaakt en ik vis toch ook met safety clips van Fox. 2 1/2 lb hengels en minstens 160 gram tot 210 gram lood (vis op grote getijdenrivier). Wel een paar keer per jaar als tijdens een run het lood tussen stenen vast zit, maar daar is het tenslotte voor bedoeld.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

03-01-2006 10:30

mannen,
zo zie je maar weer een duur merk hoeft niet altijd goed te zijn :(
ik vis met volgens mij de goedkoopste safety clips die er zijn F4E nooit problemen mee gehad :lol:
gr
plassen zijn perfeckte viswateren,
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-01-2006 14:58

Maarten het helpt ook als de de worp vlak voordat het llod het water raakt ff afremt met de vinger op de spoel, dit voorkomt het losschieten vd wartel, en danders met pva vastzetten wanneer je een stringer gebruikt die bij het neerkomen een grote druk op de wartel zet.
Ik las hier ook een opmerking in de trand van, dat een systeem niet veilig is als je geen lood verspeeld, helaas denken velen dat een loodje verpelen niet zo erg is terwijl het gewoon erg slecht is voor het water, zeker oplange termijn gecoat of niet. Gebruik dan ook zoveel als mogelijk systemen die het verspelen van lood minimaliseren. Zoals inline of de eerder beschreven gefixeerde running ring

mvg martijn
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

07-01-2006 15:33

ik had met die safety systems van nash steeds dat het lood ook veel te snel loskwam dus ben ik overgestapt naar die van korda en nu heb ik er geen last meer van
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

20-02-2006 20:59

Afbeelding

DE OPLOSSING :lol:

een stukkie 20/100e nylon om de clip binden, en je bent van alle problemen af. werkt zelfs bij fox....
Gebruikersavatar
Johan van Os
Berichten: 406
Lid geworden op: 19-02-2006 21:08
Locatie: Roosendaal

20-02-2006 21:01

Rudi van Vliet schreef:Ik verlies telkens mijn lood met de safety clips van fox.


beter dan de vis;-)
bij vlagen ben ik geniaal...helaas is t hier altijd windstil...
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

21-02-2006 09:33

Volgens mij is dit ook het idee achter een safety clip. Je lood komt na een aanbeet vast te zitten en schiet van je lijn af.

Hierdoor is het gemakkelijker om de vis te drillen. Mocht er onverhoopt toch nog lijnbreuk ontstaan. Dan hoofd de vis niet rond te zwemmen met een brok lood achter zich aan
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

21-02-2006 18:58

Inderdaad,nooit doen natuurlijk!Een stukje nylon om de clip dicht te binden is uiteraard niet de bedoeling!

Gr Danny
Gebruikersavatar
Michiel ter Beest
Berichten: 479
Lid geworden op: 17-03-2005 16:33
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

21-02-2006 20:56

Ik gebruik ook de clips van Korda. Nog nooit een lood kwijtgeraakt. Heb er dan ook nog maar 1 seizoen mee gevist.

Een oplossing die bij mij werkt met het losschieten van de leadclip uit de wartel (allebei Korda). Wanneer ik de hoofdlijn vastknoop aan de wartel van de onderlijn laat ik altijd 2/3 cm nylon over van de knoop. Als je die nu langs de wartel laat lopen en je drukt de safetyclip over de wartel zit het zaakje wat steviger vast. Ook een mogelijkheid is om een stukje amnesia tussen de clip en de wartel te drukken.
dirk peterse
Berichten: 26
Lid geworden op: 22-02-2006 16:08
Locatie: rosmalen

22-02-2006 17:10

ik had ook altijd problemen met die dingen van fox dat het lood er bij het ingooien er al af vloog :evil:

nu gebruik ik de clips van x2 en die doen hun werk goed en als het lood vast zit gaat die er ook goed vanaf.. ik vind ze super
carp team rosmalen
Hans Bijl
Berichten: 24
Lid geworden op: 17-05-2005 00:43

27-08-2006 08:47

Of het al gezegd is weet ik niet maar wat ook werkt is de Fox leadclip met het tailrubber van Korda

Gr Hans
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

27-08-2006 10:30

ik had die van korda superdingen moet ik zeggen.

maar je hebt ze ook van spro exact hetzelfde als die van korda maar een stuk goedkoper 3,95 voor 10 clip 3,95 voor 10 tailrubbers ze zitten in een geel met zwarte verpakking.
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

27-08-2006 15:10

Als je last hebt van de wartel die niet vast zit in je korda clips, kun je altijd zelf nog creatief aan de gang. Ik pak bij die clips altijd de boormachine, klein boortje, een wartel en een pennetje/schroefje/draadje. Je boort een gaatje in je leadclip, doet de wartel erin, zit hij goed? Dan maak je je systeem klaar en zet je uiteindelijk de wartel vast met een (nylon)draadje, een plastic pennetje of iets als een klein schroefje. Mijn buurman heeft een bouwbedrijf, en van hem krijg ik altijd van die rode pennetjes die je gebruikt om gipsplaatpluggen aan te slaan als ze in de plaat zitten, sommigen zullen wel weten wat ik bedoel. daar snij ik stukjes van af, ik maar de koppen zwart met een stift, en druk ze in de klip. Hetzelfde kun je doen met dunne electriciteitskabel.

Een muurvast maar superveilig systeem in nog geen 5 minuten extra tijd. Al die uren dat je aan de waterkant zit maken dat dan ook echt wel goed.

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW