Positie van de hair


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

16-06-2005 15:46

Mensen,

Ik lees hier veel over de lengte van de hair met verschillende argumentaties. Wat mij momenteel echter veel meer interesseert is de positie van de hair. Volgens mij vist hier 99% van de mensen die een hairrig gebruiken met de hair via een stukje siliconen of krimpkous komend vanaf halverwege de haaksteel ter hoogte van de haakpunt. Op zich een bewezen methode die ik tot recent zelf ook bijna altijd toepaste. Door een aantal lossers de laatste tijd ben ik mijn rigs nog eens kritisch aan het bekijken en heb ik wat veranderingen doorgevoerd. De belangrijkste aanpassing is nu het los knopen van een aparte hair (via een bledknoop op de haaksteel). De hair laat ik nu niet vanaf de steel maar vanaf de haakbocht komen. Op deze manier draait de haak echt heel erg veel makkelijker in. Nou moet ik de rig nog aan de praktijktest onderwerpen (gebeurt vrijdagnacht) maar mijn vertrouwen is groot.

Nu is mijn vraag: "wat is de reden dat zoveel mensen de hair vanaf halverwege de haaksteel laten komen?"

Ik ken ook wel de oude tekeningen in onder andere de boeken van Groothuis. Hier wordt als reden opgegeven dat de hair vanaf de bocht makkelijk opgezogen wordt maar ook makkelijk uit te spuwen is. De hair vanaf het oog is lastig op te zuigen maar bijna niet uit te spuwen en de hair halverwege de haaksteel zou de gulden middenweg zijn. Deze redenen hoef je dus niet op te geven. Die ken ik al.

Ik ben echter van mening dat wanneer een karper het aas uitspuwt hij hierin in 99,9% van de gevallen succesvol zal zijn en dus niet geprikt wordt. Het prikken moet al voor de spuwreactie plaatsvinden anders zijn we kansloos. Het optimaal laten draaien van de haak draagt aan het snelle prikken bij zo is mijn redenatie.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

16-06-2005 16:26

bedoel je aan het begin van de bocht? of in het midden van de bocht? Als ik ervoor zou kiezen om de hair op de bocht te bevestigen, dan zou dit wel aan het begin van de bocht zijn. Voordeel van een losse hair is dat je hem ook makkelijk kan vervangen, wanneer je opeens met 2 boilies of iets dergelijks gaat vissen. Maar of het echt voordelen heeft tegenover een hair die in het midden zit, betwijfel ik.
Plaats reactie