Is het kantelen van de haak wel noodzakelijk??


Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-01-2002 20:24

hallo allemaal

Nu is er iest dat me net te binnen schiet, en ik denk "leg het probleem eens voor aaan de experts". Het is een beetje een instinker, maar ik zit er zelf ook mee, dus kom. Nu lees ik veel over het kanteleffect van de haak(heb dit zelf ook veel aangehaald). Het probleem van mij hiermee is dat als een karper wegzwemt, hij dit zal doen met de bek dicht, en dat daarmee het kanteleffect van een haak niet meer relevant is, en ook niet meer mogelijk. wat denken jullie hiervan??

MVG

Roger Feijen
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

09-01-2002 20:27

ik denk dat er altijd weel een mogelijkheid is voor de haak om zich heel iets te kantelen en dus vel te pakken. bij de daaropvolgende schrikreaktie zal zijn bek vast wel eens opengaan om 'adem'te halen, waardoor de haak meer ruimte krijgt om te kantelen.
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-01-2002 21:42

beste allen

Een haak kan alleen kantelen als de haak vooraan in de bek aangekomen is. dat wil zeggen dat de haaksteel tussen de lippen zit, en daarmee is kantelen moeilijker. En dan nog, hoeveel kracht denkt men dat de lijn geeft op de haak om die te kantelen?

MVG

Roger Feijen
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

09-01-2002 22:13

Roger,
ten eerste haal je het probleem aan "als de karper zijn bek dicht heeft", ik denk dat in de meeste gevallen de karper gewoon doorgaat waarmee hij bezig is: verplaatsen om te vreten. Tijdens dit verplaatsen en vreten zal de bek regelmatig open en dicht gaan om of nieuwe eet/en oneetbare delen weer op te nemen of om water in de bek te nemen om de oneetbare delen te filteren via de kieuwen. Dus dat de bek langere tijd dicht blijft lijkt mij onwaarschijnlijk.
Verder vraag jij je af hoeveel kracht er op de onderlijn moet komen te staan om de haak te kunnen laten kantelen.
Ik denk dat hier heel weinig kracht voor nodig is (kan dit absoluut niet wetenschappelijk onderbouwen) maar de haak hoeft maar +/- 20 graden te kantelen ervan uit gaande dat hij overdwars in de bek hangt.
Dan grijpt hij al ruim vlees waarna hij er verder in getrokken wordt na mate er meer druk op de haak/onderlijn komt te staan.
Ik denk dus dat het allemaal wel meevalt, maar zoals gezegd, het kan ook de wens van mijn gedachten zijn waardoor ik met vertrouwen achter mijn hengels kan blijven zitten.
groet,
edwin
Roel van den Broek
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Roosendaal

09-01-2002 22:24

Roger,

Jij geeft aan dat de karper volgens jou met de bek dicht wegzwemt. Heb je hier een of ander bewijs voor iets van aquariumtests ofzoiets. Want volgens mij licht hier het probleem. Want als de karper met de bek open wegzwemt dan pas is het kanteleffect van toepassing lijkt mij. Doet hij dit met z'n bek dicht dan paktde haak altijd wel ergens vlees.

MVG Roel
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

10-01-2002 18:31

wanneer je een line aliner gebruikt zal de haak altijd plat in de bek vallen ben ik van mening en sneller vlees pakken dan anders om die reden gebruik ik dus nooit haken met een weggebogen punt.
als die verkeerd om (met de punt omhoog dus) gaan glijden pakt ie dus nooit geen vlees en ik geen vis .

mvg ruud
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

10-01-2002 19:49

beste allen

Menno

Zelfs als een karper met de kop schuin naar beneden wegzwemt moet kantelen in de hoek van de bek gewoon mogelijk zijn. De enige manier hoe dit niet zou kunnen is als de vis recht terugzwemt, met de kop naar beneden.

Ik persoonljik denk dat een karper met name op boilies met de bek dicht wegzwemt. De reden hiervoor is dat de volgende boilie altijd een stukje verder op ligt, en daarmee een andere aashouding bij de vis opwekt als bij het azen op partikels. Stel dat een vis met de bek open wegzwemt, in de kop naar beneden houding(doorazen, ofwel partikelhouding zoals ik die noem), dan veranderd de zaak heel erg, en ligt het aan waar het aas ligt, of we in staat zijn om die karper te haken. Bij het bekijken van een aantal foto's laatst viel me op dat er dan een extra hoek onstaat in de bek. Het kanteleffect zal dan hier in moeten zetten(dus ook haken), en in de praktijk ben ik dit nog niet tegen gekomen. Conclusie, zijn bek is bijna altijd dicht bij het wegzwemmen.

Verder hebben testen(strategic carp fishing) aangetoont dat een linealigner veel beter werkt als de knotless knot, in de praktijk echter maakt het weinig uit, waarom?

Nog even dit, een haak die offset staat(punt naar een kant) of waarvan de punt naar binnen staat(meestal licht offset) kun je gemakkelijk altijd naar de zelfde kant laten draaien, door de linealigner anders te draaien.

Misschien klemt de vis de bek te weinig dicht om de haak te voorkomen om te kantelen. Het kan echter ook zijn dat met name stiffrigs hierdoor soms effectiever zijn, omdat stiffrigs veel sneller(en met meer kracht) draaien, waardoor als de bek wel geklemt word(een beetje) de haak toch kan kantelen.

mvg

Roger Feijen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roger Feijen op 10-01-2002 20:07 ]</font>
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-01-2002 10:17

Roger.
Ik zie hier maar één fase beschreven, steeds weer dat de karper de bek sluit wegzwemt en dan door het kantelen ( of juist niet ) gehaakt wordt.

Volgens mij komt het veel vaker voor dat het dier een hap "iets" neemt.
De door hem herkende delen als zijnde voedsel ergens vastzet.
De rest uitspugd en eventueel het voedsel spoelt.

Zelf heb ik kunnen constateren dat het dier een hap "iets" neemt, de bek sluit, soms razendsnel iets of alles uitspugd om dan direct weer een hap te nemen.
Herkent hij het aangeboden aas niet als voedsel oid zal de haak door het kantelen zich ( hopelijk ) ook ergens nestelen.
In die hele fase kan de haak die dan dan ergens losbengelt zich ook al ergens nestelen.
De keelholte is niet glad maar zit vol plooien en niet te vergeten slijm - prikt het niet dan plakt het wel.

Bij het wegzwemmen kan het dier natuurlijk ook behoorlijk schrikken van het glijden van de onderlijn door zijn bek/lippen.
Nee, het prikken van de haak zal hij niet kunnen voelen, gelukkig niet want anders kreeg een dril toch een andere dimentie.
Schrikken van het glijden of wegschieten van de onderlijn wel en niet te vergeten, want daar is het "bolten" op gebaseerd de tik die hij krijgt van het lood.
Bij het wegschieten van de karper is het niet meer van belang dat de haak kantelt want door het wegdraaien van het dier prikt de haak zich vast wel ergens, tenminste dat hopen we dan maar weer.

Er zijn zoveel varianten te bedenken dat het welhaast onmogelijk is om tot een sluitende conclusie te komen.

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 11-01-2002 10:20 ]</font>
Hans-Peter van Ee

11-01-2002 15:46

Roger

Een onderwerp met haken en ogen kan je wel stellen.
Allereerst moet men weten wat de wijze is waarop de vissen azen.

Volgens het natuurlijke gedragspatroon van de karper behoren de vissen het aas op te nemen in een zwembeweging.
Tijdens dit proces kan de onderlijn straklopen en een simpel goedgeknoopte onderlijn laat de haak kantelen en haakt in de mondhoek.

Zoals Cor al zegt bij een stiff-rig valt er weinig strak te zwemmen, want de stijve onderlijn zorgt ervoor dat er meteen weerstand is zodra de vis het aas in de bek heeft, dus moet haken (en haakt naar mijn smaak te willekeurig) anders raakt de vis 'm heel makkelijk kwijt.

Een soepele onderlijn of een stijve onderlijn, met de haak aan het soepele gedeelte, genieten mijn persoonlijke voorkeur.

Vissen die hun aas-gewoonte aanpassen omdat ze een onveilig gevoel hebben op jouw voerplek, vangt men volgense mij niet met een tover-rig, die wel of niet moet kantelen.
Dit soort vissen moeten eerst weer vertrouwd raken met het gevoel dat het voer-of de plek veilig is.

En heeft de vis weer het volle vertrouwen in jouw voer en aast er volop, dan hangt het misschien wel af van het gedragspatroon(tijdens de aasopname) van de karper of de haak moet kantelen(bij het verlaten van de bek) of meteen moet haken.

met soepele groet

HPE
Hans-Peter van Ee

11-01-2002 15:51

Heren

Een soepele onderlijn of een stijve onderlijn, met de haak aan het soepele gedeelte, genieten mijn persoonlijke voorkeur zou moeten zijn: Een soepele onderlijn of een SEMI-stijve onderlijn, met de haak aan het soepele gedeelte, genieten mijn persoonlijke voorkeur.

foutje....

HPE
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

11-01-2002 20:49

hoi allemaal

Douwe

Je ziet maar een situatie beschreven omdat er in 99% van de gevallen alleen maar die situatie belangrijk is. Een vis haak je namelikj niet bij het opzuigen, en (in Nederland) ook niet meer bij het uitspugen. Alleen bij het wegzwemmen is de kracht groot genoeg om de vis te haken.

Cor

Zelfs als een karper een haak maar heel licht klemt(zoals je zelf later schrijft gebeurd het draaien eigenlijk altijd vooraan in de bek) tussen de lippen(eind van de bek dus) kan met een soepele lijn de haak niet meer draaien. Heb getest, en 2 vloeitjes tegen de haak drukken is voldoende om het kantelen te voorkomen. Bij een stifrig is dit een ander verhaal, en lukt dit niet meer. Door het matriaal is de draaing in de lijn zelf nihil, en dus komt die kracht op de haak.

blijft de vraag, is kantelen wel belangrijk, en is dit noodzakelijk als de vis de bek dicht maakt?

mvg

Roger Feijen
Hans-Peter van Ee

11-01-2002 21:06

Roger

Maar wat als de karper meteen spuwt voordat deze de bek sluit?

Is een stiff-rig dan beter omdat deze, zoals velen het omschrijven, minder ruimte geeft om te testen voor de vis?

Een anti-eject-rig?

Het gaat eigenlijk om de oplossing ter plekke en dat houdt in dat waar de plaats van inhaken valt te noteren.
Bij soepel is dit een heel hoog percentage in de mondhoek.
Bij stiff-rigs wil het nog wel eens anders uitpakken omdat er veel minder kanteling bij de haak plaatstvind.
Anti-eject geeft helemaal een warrig beeld wat betreft inhaking....en vooral missers bij ontwijken gedrag....

Volgens mij wordt het pas echt moelijk als de karper zo ver geconditioneerd is dat zij het kantel-effect kunnen ontwijken.
Ik denk dat je dan kan aan komen met de rig die je wil maar dat dan het bevoeren van een stek die iedereen met rust laat sneller resultaat brengt.
En dan kies ik graag voor een systeem waarin het kantelen van de haak wordt veroorzaakt.

met vragende groet

HPE
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-01-2002 10:57

Roger.
Waarom blijft de haak in Nederland niet ergens zitten en in een ander land wel?
Negatieve conditionering?

Wij bevissen samen een totaal ander type water.
Dus waarom zou op het water wat ik bevis en nog ga bevissen andere inhakingswetten gelden dan in een ander land dan Nederland?

Tijdens het uitspugen is het heel goed mogelijk dat de haak ergens blijft hangen. Verklaar anders maar eens waarom bij het freelinen zonder lood de vis soms heel rustig dooraast en/of zwemt en pas definitief? gehaakt wordt bij het aanslaan.

Zelf heb ik kunnen constateren dat de vis rustig weggaat terwijl de lijn nog in de bek zat.
Er zijn niet alleen diverse mogelijkheden in presentatie maar ook een groot verschil in types water/aasgedrag.

We maken er geen welles nietes spelletje van hoor daarvoor heb ik teveel respect gekregen voor jou niet aflatende nieuwsgierigheid en resultaten.

Met een positief geconditioneerde groet.
Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans-Peter van Ee

12-01-2002 23:00

Douwe e.a.

Zelf heb ik tot eind jaren negentig gefreelined, alleen een haak aan de hoofdlijn geknoopt.
Het vissen puur op het gevoel...

Soms maakte ik mee dat een karper zichzelf haakte voordat ik aan kon slaan.

Wat jij beschrijft over het gewoon doorazen
en zwemmen maar pas haken na het aanslaan dat kan ook met boilies gebeuren, sommige vissen hebben gewoon niet door dat er dan een lijntje aanzit.
Alleen bij boilies zie je het niet, daar maakt meestal alleen de run mee.

Daarintegen heb ik ook meegemaakt dat er dressuur was ontstaan op onze deegballen.
Kreeg je van die heel mooie vlotte aanbeten die mij een gat in de lucht deden slaan.

Toen ik met boilies ging vissen deed ik dat in het begin met heel licht lood, maar als je dan niet aansloeg dan miste je wel een aantal beten.
Zelfs niet als je gebruik maakt van een line-aliner die misser blijven als je niet aanalaat...

Heel simpel gezegd is het de karper aan de ene kant die de lijn strak trekt, aan de andere kant zit een stuk lood die weerstand moet opwekken.
Moet de haak dan kantelen of moet de karper van schrik wegzwemmen, nee, volgens mij is het een combinatie van beide waar bij de haak moet kantelen bij het verlaten van de bek.

Maar als de karper niet meer zwemt en de schuine stand aanhoudt die de vis meestal aanneemt wanneer deze iets van de bodem oppakt? Wat dan moet de haak wel kantelen.

HPE
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-01-2002 12:42

Aan de diversiteit aan denkbeelden (en daadwerkelijk voorkomende stuaties) kan je hier zien dat er eigenlijk geen standaard situatie en dus geen standaard oplossing te bedenken is.

Realiseer je dat:

*Elk water ander is;

*Elk water een andere bezetting (in aantal) heeft aan oudere en jongere karpers wat invloed heeft op het aasgedrag.

*Elk water zijn vissen heeft die op totaal andere manieren azen en op verschillende wijzen ontwijkend gedrag hebben ontwikkeld

*Elk water onder water uniek is, wat zowel door het natuurlijk voedsel aanbod en het aantal karpers wat over de stek glijd invloed heeft op het aasgedrag.


Wat valt er dan nu nog over het aasgedrag en de kantelwerking van je rig te zeggen??

Open of dichte mond bij het terugkeren naar horizontale stand (als ze dit al doen, wat verschilt per individu) is ook iets wat je nooit helemaal kunt weten op een water.

Ik vind het wel een nobel streven hoor, al deze pogingen tot analyse van de mogelijke situaties, maar in mijn visie is het beste wat je kunt doen met een rig vissen waar jij vertrouwen in hebt en ook een situatie creeeren waarin de vis zoveel mogelijk vertrouwen heeft.

Om dan toch maar op de beginvraag van de discussie terug te komen:

Is het kanteleffect van de haak bij gesloten bek niet relevant en niet mogelijk?

Er vanuit gaande dat het voedsel opname proces op de klassieke manuier verloopt, dus dat de vis een zuigbeweging maakt, diverse dingen binnenkrijgt en terugkeert naar de horizontale stand om te filteren, lijkt mij het mogelijk dat de haak gewoon vlees pakt met een standaar rig.

Ook met gesloten bek. Natuurlijk weet ik niet hoeveel ruimte er dan beschikbaar is en of de bek uberhaupt gesloten blijft tijdens die inhaking (want voor hetzelfde geld bemerkt is onraag, waardoor de bek open gaat en dan pas de haakt de lip in prikt, is zeer goed mogelijk) want dit hoeft in theorie niet zo te zijn.

Lastig hoor, maar ik hoop dat ik bij deze jullie wat inzicht in mijn visie op dit hele gebeuren heb kunnen geven....

Met inhakende groet,

Laurens
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

14-01-2002 13:20

Oeps, te snel enter gaf een lege posting.
Nieuwe poging.
Wat betreft zelfhaak systemen ben ik nog niet zo`n deskundige als velen van jullie. Ik probeer daar waar en wanneer het kan zoveel mogelijk te freelinen, ook omdat ik daar door de ervaring het meeste vertrouwen in heb. Sinds ik via o.m. dit board de fijne kneepjes van het zelfhaaksysteem in de vingers begin te krijgen gaan mijn zelfhaakvangsten in ieder geval goed vooruit.
Wat mij wel opvalt, iets wat ik in een andere posting ook al aangaf, is dat in de gevallen dat ik zelf aansla, de haak vaak in de boven- of zijlip zit en dat de vissen die zich zelf haken meestal de haak in de zijlip of onderlip hebben. Volgens mij is het zo dat wanneer de vis met een gesloten wegzwemt en zichzelf haakt met een niet gekantelde haak, de haak dan in de bovenlip zou moeten zitten.
De reden dat hij bij het aanslaan in de bovenlip zit komt volgens mij doordat dan de kracht van bovenaf komt en doordat de haak in zo`n geval draait door de verhoogde druk op de lijn. Zelf aanslaan geeft nl. veel meer druk op de lijn dan alleen het loodgewicht.
Wat betreft dressuur denk ik dat wisselen van aas een betere uitkomst bied dan wisselen van rig. Tijdens mijn freeline vissen hanteer ik meestal de zelfde combinatie, nl. het lieft de haak direct aan de hoofdlijn of een braid onderlijntje van zo`n 30 cm.
Als de vangsten teruglopen probeer ik andere aassoorten.
Een vis die met vertouwen je aas pakt die vang je gewoon.
Ik had er afgelopen zomer een op zachte hondebrokken die helaas achter in de keel gehaakt was. De waker schokte een paar minuten maar deed verder niks. Er vanuit gaande dat het een soppende bliek was sloeg ik aan en het bleek dus de karper te zijn die gewoon op de plek lekker in alle vertrouwen aan het schranzen was.
Graag jullie reacties op mijn ervaringen,

Henrie de Vogel
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-01-2002 08:29

Roger,

Mij is niet duidelijk waarom een karper na opname van het aas altijd met de bek dicht verder zwemt. De karper moet regelmatig water door zijn kieuwen laten stromen om zuurstof op te kunnen nemen en dit stroomt door de bek naar binnen.

Dat een haak niet altijd hoeft te kantelen om te kunnen prikken klopt zeker. Denk alleen maar aan de vissen die in de zijkant of bovenkant van de bek zijn gehaakt.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

15-01-2002 09:10

Beste allen

Laurens

Het gaat hier niet om de manier van azen, die is veel te divers, en verschilt bijna met ieder water. Het gaat hier om een stelling of de vis de bek sluit na de aasopname, of niet. Ikzelf vermoed van wel. Tijdens de observatie's die ik heb gedaan heb ik dit ook gezien. Alleen tijdens het testen van het aas gaat zijn bek open en dicht. Ik ben ervan overtuigt dat als er tijdens dit testen van het aas onraad bemerkt wordt het aas wordt uitgespuigt. Het vangen van een voorzichtige vis is vele malen moeilijker als het vangen van een vis die onbezorgt aast.

De aashouding is onbelangrijk voor het fijt dat de vis zoieso zijn bek moet sluiten om een nieuw vacuum te kunnen creeren!! En ALS de vis zijn bek sluit, heeft het kanteleffect van de haak nog een invloed??

Het ademen

Om water door zijn kieuwen te spoelen is het voor de karper niet nodig om zijn bek te openen. Door de kieuwbogen naar buiten te brengen vergroot de vis de bekholte, en spoelt water naar binnen. Door de kieuwbogen naar binnen te drukken spoelt water vanuit de bekholte door de kieuwen naar buiten, dus de bek openen om te ademen is niet nodig.

Azen

Nu lees ik alweer dat een karper niet in staat zou zijn om alleen het voedseldeeltje(boilie of partikel) op te nemen zonder dat er wat anders(dat uitgefilterd moet worden) op te nemen. Dit is niet waar!! Het is voor een karper zeker mogelijk om alleen een boilie of partikel op te nemen zonder bijkomend vuil. Hij kan wel vuil uitfilteren, maar zal selectief opnemen indien dit mogelijk(lonend) is. De wijze waarop een vis het aas opneemt(filteren van een hap zand met voedsel of alleen het voedseldeeltje) hangt af van de grote van dit voedseldeeltje!!! In de praktijk betekend dit dat alleen het voedseldeeltje(ons aas) word opgenomen. volgens mij zijn er maar enkele uitzonderingen te weten: pellets of pelletcombinatie's en kleine partikels. Ok heel compacte voerplekjes worden door de "zuig en filtermethode" benaderd. In de praktijk kom ik deze situatie eigenlijk nooit tegen daar ik vrijwel nooit pellets gebruik. Kleine partikels zal ik tijdens het vissen ook laten liggen vanwege de preoccupatie voor klein aas waardoor de boilie(of ander groter aas) niet zelden als laatste gepakt zal worden.

mvg

Roger Feijen
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-01-2002 14:22

Hoi Roger,

Ok, als je het hebt puur over de stelling of de karper de bek sluit na aasopneme denk ik ook dat dit zo is.

Ik vermoed echter wel dat als een karper onraad bemerkt, dat ie vlucht en dat bek hier zowel open als dicht bij kan zijn. hangt puur van het toeval af.

Dit kan verklaren waarom sommige dieper(vluchten met gesloten bek) en sommige ondieper (vluchten met open bek) gehaakt zijn!

Groeten Laurens
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

18-01-2002 21:11

Mijn mening.

Even over het opnemen van het voedsel. Een karper zuigt vacium van binnenuit, opent z'n mond waardoor er een waterverplaatsing zal ontstaan. Dan pas zal hij het voedsel naar binnen zuigen.

Als een karper al z'n bek sluit na het opnemen van het aas denk ik nog dat dit geen effect zal hebben op het kantelen v'd haak. Dit wel op een normaal water. Geen dressuur.

Waarom niet? Een karper moet zijn bek sluiten om het voedsel binnen te houden. Hij aast namelijk altijd met de bek na beneden. Dus hij zal omhoog moeten komen. Op dat moment treed het kanteleffect al in werking. Een karper is sterk maar een onderlijntje vastpakken zoals wij het met de vingers doen zal een karper never en nooit niet kunnen.

Dus bek open of bek dicht absoluut niet relevant. De haak zal zich altijd in de onderlip penetreren.(bij een line-aligner). Dit natuurlijk alleen mits de druk van onderen af komt, zoals bij een vastlood systeem gebeurd.

Vr.gr
Bart
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

18-01-2002 22:26

Even nog een antwoord op het tweede bericht van Roger. De haak kanteld niet tussen de lippen maar net voor/tegen de lippen. Het haakoog zal dus altijd horizontaal, met de haakpunt mooi richting onderlip wijzend, naar buiten komen. Dit "natuurlijk" alleen bij een goed geknoopte Line-aligner. Kijk maar eens goed hoever de haak onder de onderlip vastzit. Het moment van draaien is ook nog eens afhankelijk van de lengte v/d hair.

Menno! Je had helemaal gelijk, ik snap niet waaarom je zo snel van mening bent veranderd? Je hand is geen karperbek.

Groet Bart.