Aishgrunders.


Plaats reactie
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

08-01-2002 22:27

Beste karpervrienden,
Ik heb enige tijd een water bevist waar men steeds over aishgrunders sprak. Er zwemmen (en zwommen) op dit zwaar beviste water prachtige spiegels. Echt plaatjes om te zien, ze waren anders van uiterlijk als onze bekende ovb spiegels. Ze waren zwaar gebouwd met mooie hoge ruggen. Gaat het hier werkelijk om aishgrunders??? Ik heb uit bronnen vernomen dat dit water vroeger als proefproject door de ovb is gebruikt. Mijn vraag is zijn er meer wateren in nederland waar dit type karper zwemt???
Ed van Peppen
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-01-2002 20:02

Beste allen

Een ashgrunder(een bepaald type spiegelkarper) is gemakkelijk te herkennen. De karper heeft een hoge rug, en bijna altijd een platte buik. het gaat bijna altijd om spiegels of lederes, maar heb ook wel een rijen gezien(maar dat kon mogelijk een verbastering met een ander ras zijn). De bek lijkt rechtstandig, en de vis heeft een zeer stompe kop. Dit geeft de vis vaak een "gemeen" uiterlijk. Let maar eens op de regio rond de ogen(gemene blik). Het is in nederland een vrij zeldzame soort, en vaak is de pure ashgrunder compleet verdwenen, en spreken we over een mengvorm met andere spiegel. Ik weet dat ze op enkele plaatsen in de achterhoek, en op 1 plaats in limburg nog te vinden zijn. Daarmee wil ik niet zeggen dat ze elders niet voorkomen.

MVG

Roger Feijen
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

10-01-2002 18:27

Hier in midden Noord Holland is ook een water waar spiegels in zwemmen met de specifieke kenmerken van Aishgrunders. Het verhaal gaat dat er bij een beroepsvisser, die zijn nering heeft op dit water, ooit eens een partij kweekkarper ontsnapt is. Ook wordt verteld dat dit Aishgrunders zijn, zeker weten doe je dat alleen als je kan herleiden waar en door wie deze vissen gekweekt zijn.

Jos
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

11-01-2002 18:23

ik heb via een vriend / karpervisser een 8 franse kleine hoge ruggen spiegeltjes meegekregen 4 jaar terug. (toen +/- 5 cm) en in een grote teil met zuurstof pompje vervoerd naar nederland.

verder had ik toen ook nog in de hengelsportzaak, spiegeltjes gekocht voor 5,- gulden stuk. dat waren bijna onbeschude en zeer mooie spiegels (geen ovb valkenswaardse)
maar volgens mij waren het belgische spiegeltjes +/- 5 cm ook.

deze spiegeltjes, heb ik in de vijver groot gebracht (+/- 3 m3) dus toch een redelijk inhoud.
na een aantal jaar had je grote verschillen zowel tussen de franse als de "belgische" spiegels, de een groeit harder als de andere.
vorig jaar heb ik al de vissen in de sloot gezet. De grootste was zo'n 20 a 25 cm, dus allemaal snoeken voer....

misschien overleeft eentje het er, dan is de missie geslaagt en zwemt er gelukkig 1 hoge rug franse big tussen al die ***** kleine kut schuppies!
Gebruikersavatar
David van Lindt
Berichten: 25
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: valkenswaard
Contacteer:

11-01-2002 20:01

In "Het grote karper boek" van rini groothuis kun je lezen dat de aischgrunder uit de duitse landstreek aischgrund komt(staat ook een foto bij).
Weet er hier iemand of de karpers die ik op het riviertje de dommel (brabant, omgeving eindhoven) vang ook aischgrunders zijn ? (Bart mischien omdat jij ook in dommelen hebt gewoont)
Vindt het persoonlijke schitterende vissen.
Ik geloof dat er hier in nederland voornamelijk 25% wildbloedhybrides rondzwemmen, die door de ovb gekweekt worden.

Weet iemand mischien of de aischgrunder net zo snel groeit als de 25% wildbloedhybrides ?
Denk zelf eigenlijk van wel omdat deze karper soort al zo rond 13/14e eeuw bestond, en men deze vissen toen hield voor de consumptie.
Mischien kunnen we iets ondernemen om deze vis op verschillende wateren uit te zetten, of denken jullie hier anders over ?
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

13-01-2002 01:47

Beste David,
Ja, het zou super zijn als er in nederland meer van dit soort supervissen uitgezet zou worden. En zeker als de vis die uitgezet wordt een ras is dat in enkele jaren al flink groeit. De roep is er van alle kanten en ik en vele andere karperaars, zijn blij dat al enige akties ondernomen zijn door liefhebbers die hart hebben voor hun hobby. Kijk echter wel uit met zelf eigen vereniging spelen, je weet nooit wat je in huis haalt. vissen met ziektes kunnen een heel bestand op een water uitroeien. De verleiding is echter wel groot en ik hoop ook van harte dat veel verenigingen en ook de ovb luistert naar de roep van vele fanaten om toch over de streep te komen met deze import vissen. En als mensen dan karpes over de grens gaan halen (niet uit een ander viswater) dan hoop ik dat deze vissen geen nadelige invloeden hebben op het reeds bestaande bestand vissen en dat nederland weer een paar toekomst vissen rijker is.
Groetjes Ed van Peppen
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

13-01-2002 21:46

Heb ooit eens tijdens een 48 uur blank sessie in la france met een pannetje achter visbroed aangejaagd... en wat denkt u, ik had er intotaal 12 van ong 7mm-1 cm.
Wist ii geval niet wat het was maar vermoedde onze vriend omdat die als visbroed meestal alleen zwemmen. Pas na een paar weken had ik werkelijk 3 miniledertjes van 2cm de rest was dood!

om een lang verhaal kort te houden; heb ze opgefokt in een hardstromende bak-vijver van 1 bij 1mter en een meter diep (ze hebben in 3verschillende vijvers gezeten door allerlei omstandigheden maar kon van mijn 'kinders' maar geen afstand nemen wilde ze gewoon niet vrij laten) en toen ze 25cm waren heb ik ze dan uiteindelijk de vrijheid gegeven als een vader die z'n dochter voor het eerst naar de disco brengt, snik!
Maar het leuke is dat het een piepklein watertje (half hectare) betreft waar ik ze zo vaak kan bekijken als ik wil zeeeeer interessant omdat er voor de rest geen andere karpers zwommen!!!
Ze groeien 4 pond per jaar!!!! En ze gaan nu het 2e seizoen in... Dat wordt nog wat ik dacht oh die blijven wel zo rond de 3p hangen nee ik heb ze zelfs al belaagt, oh is dat is karperincest mijn eigen karperkinderen belagen haha! Maar ja het bloed gaat waar ...
Ving ze met de korst en heb ze gewogen en gemeten en dat gaat hard hoor mannen met frans bloed erin, ze gingen erin als 25cm visjes en 1 jaar later 4pond bij 54 cm!!!


Gr Ray
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

13-01-2002 21:53

gaaf ray! :smile:
mijn franse visjes zijn denk voedsel voor de snoeken geweest :sad:

zo zie je maar dat het toch nuttig kan zijn om kleine franse karpertjes mee te nemen en laten opgroeien in een vijver en na een redelijk formaat uitzetten op een ander water.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chris Kroesen op 13-01-2002 21:55 ]</font>
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

13-01-2002 23:34

Beste Ray,
Bravo, goed initiatief, helaas waren het er maar drie die alle krachten van moedertje natuur konden weerstaan. Het zijn er in ieder geval weer drie op nederlandse bodem. helaas betrft het maar klein water waar ze zwemmen, maar je weet maar nooit en ehh het is natuurlijk fantastisch om je kinderen als een echte vader te zien opgroeien. Ik vind je manier van handelen ook netjes, kleine guppies opkweken tot mooie karpers en dan hun de ruimte gunnen die ze nodig hebben. Jammer dat het betreffende water geen grote put is met dunne bezetting, dan hadden ze echt kunnen groeien, maar je weet maar nooit. De volgebde keer als ik ga hunten in frankrijk moet ik ook misschien mijn pannetje niet alleen maar gebruiken om te koken. Ik hoop dat je ons allen op de hoogte houd van de statistieken van je kindertjes.
Met de groetjes van Ed.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

14-01-2002 15:13

Men beweerd dat een water 150kg per hectare aan karper kan dragen wanneer het een ruisvoorn-snoek biotoop betreft, dat betekend dat er op 'mijn' waterje van een half ha. in de toekomst ong. 5 dertigers kan hebben, als er dus echt helemaal geen andere karpers bijkomen! Dus met deze groeicapaciteit kan het nog leuk worden ook, aangezien ze met zijn zessen zijn (vergat te vermelde dat ik er toen; 3 franse 'mijn kinders', 1 italiaan (zo noemde ik dit belachlijk hoge visje met temperament; had altijd wat en heeft al 3 keer op sterven gelegen door uit de vijver te springen of een glasplaat op zijn kleine kop te krijgen but he's still alive!), 1 valkenswaard en een zwart/gele rijen koi van alle tussen de 22 en 28 cm heb uitgezet!
Kapte met mijn binnen vijver toen en moest er toch ergens mee naar toe, niemand in mijn kennissen kring had toen een vijver.
Ik raad het niet aan om zomaar overal zonder kennis van bezetting enz. vis te gaan uitzetten, tja ik heb het gedaan maar wist wel wat ik deed.

Gr Ray
Plaats reactie