rigs ontrafeld??


Plaats reactie
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-12-2004 00:49

60 meter per seconde? Is veel hoor.
cm zeker?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-12-2004 08:30

Slip of the pen, Klaas. :oops:

60 centimeter per seconde.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

17-12-2004 09:15

Beste Kees,

Dat er geen lucht aan te pas komt is alleen maar logisch, maar mijn vraag was meer of dat er in de bek van de karper, na het opzuigen van het aas en het weer sluiten van de bek, er nog water aanwezig is of dat dit weggepompt wordt via de kieuwen.

Verder klinkt het hele verhaal heel plausibel. Over het al dan niet kantelen van de karper naar de bodem van de karper is wel nog steeds een vraag bij mij. Hier had ik het ook nog even over met Piet op het VBK. Maar ikzelf verwacht dat de karper met de bek in de buurt van de bodem blijft zwemmen op het moment dat ze echt los zijn en ze dus de intentie hebben om meteen naar het volgende aasje te gaan. Waarbij het volgende aasje ook in de nabije buurt ligt. Maar in de situatie dat ze wel eten, maar niet echt los zijn, heb ikzelf het gevoel dat ze wat hoger met de bek boven de bodem zwemmen. Met een kanteling van het lichaam naar het aas toe op het moment dat het opgezogen wordt. Dit ook op het moment dat het aas verder uit elkaar ligt. Waarbij de los situatie een willekeurige inhaking teweeg brengt en de andere situatie (mits de goede spelingsruimtes) een bijna zekere inhaking in de onderlip forceert.

Het geforceerd rechtstandig komen is voor mijn gevoel te bereiken met het verspreid voeren, waarbij ik dus rondom een hengel minimaal de boililes over een oppervlak van ongeveer 20 bij 20 meter verspreid, of nog groter. Hierdoor ligt er niet direct een aasje in de omgeving van het haakaas, waardoor doorzwemmen weer zal moeten. Ook heeft het al dan niet rechtstandig komen met de grootte van het aas te maken. Leuk daarbij is de Korda band, waar je duidelijk ziet dat ze een boilie zo oppakken en wegzwemmen en bij kleiner aas blijven scharrelen. Wat dat betreft is het trouwens jammer dat die Engelsen niet alleen eens boilies bijvoerde, dan kon je dit beter zien. Waarbij het al dan niet verspreid verhaal ook weer om de hoek komt kijken.

Zo gaf Piet aan dat tijdens zijn observaties van azende vissen er eigenlijk weinig verticale beweging was van de vissen (toch Piet?) en in de zwemmende (scharrelende) beweging het aas opgenomen werd. De oorzaak hiervan zit hem volgens mij in de dips die hij gebruikte. De concentratie rondom de boilie is zo groot dat er volgens mij een blokkering van de smaak plaats vindt, waardoor ze het aas niet precies weten te liggen als ook of er niet nog meer aas in de directe omgeving ligt. Wat dat betreft is het wel leuk om eens te letten op de plaats van inhaking op hetzelfde water met dezelfde onderlijn bij zwaar dan wel licht geflavourd aas.

Ditalles baserend op het feit dat ik met een kortere spelingsruimte en verspreid voeren het merendeel van de vissen midden in de onderlip haak en niet in de zijkant van de bek. Zou de vis niet rechtstandig komen dan is het wel een onverklaarbaar toeval dat het merendeel midden in de onderlip gehaakt wordt en niet in meer gevallen in de zijkant van de bek.

Erik,

De leadcore onderlijn: ik vis deze dus met een lange hair, kleine haak en het blow back systeem. De vis zuigt het aas op, de hele handel wordt goed bevonden en hij zwemt door naar het volgende aasje. Daarbij komt de prik na een behoorlijk lange tijd (lange onderlijn). Mits de gewenste schrikreactie niet zou volgen (wat in de meeste gevallen wel van toepassing is omdat de vis veel later pas gehaakt wordt dan normaal) zal de vis proberen het aas kwijt te worden. Via schudden, maar de leadcore (mits van de grond getild) houdt wat gewicht op de haakpunt (een paar gram), waardoor dit moeilijker is. Via blazen, waarbij de boilie buiten de bek beland en ook dit moeilijker is. Alsnog een panieksituatie is hopelijk het gevolg.

Ik ben de onderlijn toen na de vangst van de Hoge (had dus het vermoeden dat deze enkel op een lange onderlijn te vangen was, bleek achteraf niet waar toen hij in het najaar op een nylon onderlijntje van 12 cm gevangen is), was het vissen met die langere onderlijn niet direct meer nodig. Op een hengel het ik toen de kortere gevist, temeer omdat ik deze een 100 meter uit de kant viste en het werpen beter afgaat met een kortere onderlijn. Ook zat de vis op dat moment vol op de voerstek en daardoor was het moeilijk doen ook niet direct nodig. Ik had ze waarschijnlijk toen met alles wel gevangen. Maar op dat moment had ik veel vertrouwen in de leadcore onderlijn, vandaar dat deze eraan hing. Bij de korte versie is het effect van het gewicht op de haakpunt stukken minder en is de prik veel sneller, verder is de gedraging gelijk. De aanpassing was dus puur een concessie voor het werpen, niet meer, waarbij het resultaat niets uitmaakte.
mvg

Bart van den Hurk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

17-12-2004 10:15

De (natuurlijke?) manier van azen is beeldje voor beeldje vast gelegd....

http://www.karperstudiegroep.nl/Regios/ ... ibbing.pdf

en is live te zien op 19 maart...

Kantelen: beestje heeft een slurf van bijna 13 cm (buldozer) hij hoeft dan nog maar een paar graden te kantelen om alles te bereiken.

Kennen we die watten met super natural nog? Revolutionair, maar je ving er geen klapscheet mee. Vis rook/proefde ergens iets, maar kon het niet vinden. Zou dat oop met de dips zo zijn dan Bart?


Al met al denk ik, dat een vis vaak al gehaakt wordt op het moment, dat het haakaas opgenomen wordt. Haak is binnen --- onderlijn strekt - slurf wordt ingetrokken -- bek sluit- het vacuum blijft, maar de onderlijn wordt door de weerstand van het lood geblokkeerd --- haak prikt. Alles zo ongeveer in dezelfde beweging.

Maar anders: hangen we niet vaak alles aan 1 ding op? M.i. zijn er veel meer factoren van belang. Vaak nog belangrijker ook. Ik wil en zal het gras niet voor Frank Huisman zijn voeten weghalen, maar een aantal factoren: rust, lijnen, plonsen lood, plonsen aas, (voer)boten.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

17-12-2004 15:32

Merci Bart! Het is me nu wel duidelijk geworden. Ik heb nu zelf niet echt meer de behoefte om met een leadcore onderlijn te gaan zitten, of het zou moeten zijn vanwege het camouflerende effect.

Heeft er hier iemand trouwens al eens gedacht aan een extreem lange stijve onderlijn, eventueel bevestigd met een ringetje bij de haak voor de indraaiing? Zo'n centimeter of zeven, lijkt me toch niet zo makkelijk voor de karper om kwijt te spelen. Kan al een schrikreactie veroorzaken.

En als hij het dan toch naar buiten gespeeld krijgt, en je hebt het bevestigd met een ringetje, dan blijft de haak gewoon netjes op zijn plek. Wel voor de haakpunt bevestigen, vanwege het hefboomeffect.

Maar wat denken jullie ervan? Ik heb namelijk zelf vaak goede resultaten gehaald met amnesia (6.7kg) onderlijnen van 20-30cm met doorgeknoopte hair, vandaar. Ik ben benieuwd.

Mvg, Erik
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

17-12-2004 19:50

Ik zit nog steeds na te denken over het gestrekt liggen van de onderlijn. In mijn ogen kan een gestrekte rig dan nooit het palantaal orgaan bereiken en zijn rigs die hiervoor ontworpen zijn in gestrekte toestand waardeloos? Chris zegt echter dat de meeste karpers het aas 'on the flow' pakken en dat het gestrekt liggen van de onderlijn hierdoor geen probleem is. Ik kan het beeld hiervan echter niet goed in mijn hoofd krijgen. Mijn vraag aan Chris(of iemand anders) is of hij dit mij kan toelichten aub.

Ik vraag me af hoe vaak karpers zwemmend azen, hierover kun je lang een welles nietes spelletje spelen maar zal afhankelijk zijn van de situatie op dat moment. Een paar gedachtegangen over het zwemmend azen wil nog wel kwijt. Namelijk speelt de grote van het aas geen rol? Hoe groter het aas hoe meer een vis moet afremmen/stoppen om goed te mikken, bij een maiskorrel hoeft ie ergens in de buurt daarvan maar een zuigbeweging te maken en de maiskorrel vliegt naar binnen. Verder vraag ik mij af hoe groot de verplaatsing van een karper kan zijn tijdens het opnemen van het aas. Daarmee bedoel ik te zeggen dat de zuigbeweging om het aas te pakken zo snel verloopt dat je kunt zeggen dat er nauwelijks of geen lichaamsverplaatsing kan plaatvinden gedurende deze zuigbeweging.

mvg Kees
Laatst gewijzigd door Kees van der Voorden op 17-12-2004 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

17-12-2004 20:44

Och ja ;)

Toch maar even iets op papier zetten..

Zoals al ergens aangegeven is de manier van azen van de vissen bepalend voor welke rig je wil vissen. De mate van dressuur bepaald weer welke rig mogelijk efficient is. Met andere woorden is de rig waar de vis het meeste mee in aanraking gekomen is, waarschijnlijk de rig die ze kunnen ontwijken.. We hebben allemaal wel een voorbeeld van een rig die het in een bepaalde situatie goed doet, en de dag erna ineens geen ruk meer waard is.. misschien is "het los zijn" van de vis daar debet aan

Ik zal punt voor punt proberen neer te pennen wat ik als factoren zie.

Externe factoren die je rig en inhaking beinvloeden:

1} stroming. Stroming op een water heeft vaker als invloed dat je rig gestrekt ligt op de bodem(in de stroomrichting). Voordeel is wel dat de vis hoofdzakelijk stroomopwaarts aast, de vis in beweging is, en sneller reageerd(in stroming kan het aas ook zomaar weg zijn). De vis verbruikt ook meer energie(niet zo heel veel extra maar toch extra energie).
2} witvis.. Nu ga ik me op glad ijs bewegen.. Maar goed, is maar een gedachtenkronkel, en dat is het leuke van een forum, dat is net de plaats voor gedachtenkronkels, dus wil ik hem wel delen. We zijn het er allemaal over eens dat er heel vaak sprake is van een trekroute voor karpers.. Nu is me in het verleden ook opgevallen dat witvis vaak van de zelfde kant komt, dus misschien heeft witvis ook wel een trekroute? Ik ga er bijna van uit dat die route exact de zelfde is als die van karpers.. Met het verschil dat de witvis wel vaak pleite gaat als karper op de stek komt.. maar goed.. stel een witvis kloot aan je aas, dan zal het uiteindelijk aan het eind van de route liggen(voornamelijk). Dus een karper vind het aas op het eind van de route(gestrekt in de zwemrichting) en dus is het aas nog prima op te nemen.. Verder zwemt een karper weg met de bek dicht.. en als laatste is bij een langere onderlijn het probleem van opnemen vanuit de verste plek van het lood makkelijker als met een korte ondelijn..(verduidelijking: een langere onderlijn gaat bij het aanzuigen van uit de gestrekte richting vrijwel recht omhoog, terwijl een korte onderlijn in een boog terug omhoog komt..)
3} voermethode: je voermethode en je aas, bepalen hoe een vis aast op je voerplek. Als je verspreid voert zal een vis sneller bewegen omdat aas 1 verder uit elkaar ligt. Een vis peuzeld de boilie in het zwemmen op. Bij compact voeren zal de vis minder bewegen omdat de plek nog niet leeg is. De kans dat hij vuil mee opzuigt is veel groter omdat er gewoon grote happen van alles en nog wat worden opgenomen, die gefilterd moeten worden. De kans dat je rig als zodanig ontdekt word is tevens groter omdat er ook voer weer uitgespuwd word(filterproces, heeft volgens mij niks met dressuur te maken). Ff voor Bart. Een vis is prima in staat om met de bek vol water een boilie op te eten zonder daar al te veel water mee weg te slikken. Dat een vis het water weg duwt via de kieuwen is ook onderdeel van het filterproces, maar daarna komt er direct weer water in zijn bek, een vis blijft dus niet met zijn bek op standje klein(wegduwen van water) zitten totdat hij de boilie verorberd heeft. De grote van het aas is ook van invloed hoe een vis aas op pakt. Grote brokken gaan 1 voor 1, kleine aasdeeltjes vaak met happen bodem en aas. De smaakconsentratie zou een factor kunnen zijn in stilstaand water, leuke opmerking van bart.. in stromend water zal dit minder van invloed zijn.. misschien een leuk onderwerp voor een losse topic..

Je rig zelf.

Ik las ergens dat iemand wilde proberen een stijve onderlijn te gebruiken die lang was. Het voordeel van een stijve onderlijn is dat hij lastiger is om naar buiten te werken omdat het stijve matriaal zorgt voor een beinvloeding van je haak, de baan van spuwen van je boilie(en daarmee je haak) een goede draaiing van je haak(mits dus die lussen bij een hingelink goed gelegd zijn!!). Helaas werkt dat bij een langere stifflink minder, is gewone natuurkunde dat een langer voorwerp eerder doorbuigt als een korter voorwerp van het zelfde matriaal. Bij een stiffrig betekend dit dat hoe langer hij word, hoe eerder ie buigt, dus des te minder voordeel bij het uitspuwen je er van hebt.. Een grote boilie vissen werk hezelfde. Alweer simpele natuurkunde. Breng een zwaar gewicht aan de andere kant van een lat en die lat buigt makkelijker door dan dat er een licht gewicht zit aan die kant. Is de lat dan nog langer, buigt hij nog makkelijker door. Ga je dan nog zwiepen dan zal die lat nog veel meer doorbuigen. Je zet extra kracht op die lat, dus zal de lat verder doorbuigen(ook zo dus bij het opzuigen en uitspuwen van een boilie. De extra kracht veroorzaakt door de krachtige waterstroom gemaakt door de zuigbeweging van de vis zal de stifflink eerder doen buigen. Conclusie? En grote boilie gevist op een stifflink van 10 cm zal minder effectief zijn als een kleine boilie op die zelfde stifflink. Dit alles puur vanuit de rig gezien, en niet als dressuurdoorbrekende(aasgrote) factor!!

Klein stukje, komt meer

Groetjes

RF
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-12-2004 21:10

voermethode??

het ging toch alleen over rigs?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-12-2004 21:11

Bart, het verwonderde me al van dat lucht.

Oké,

Na de zuigbeweging komen mond en kieuwholte weer in de ruststand die het volume verkleind. Twee opties. De karper sluit zijn bek en het teveel aan water wordt via de kieuwen afgevoerd. Of, de karper sluit zijn bek niet en het water wordt ook via de bek afgelaten. De eerste optie is beter voor ons, maar ik moet bekennen beide te hebben waargenomen.

Blij dat je reageert Roger, want kan ik mooi inhaken op jouw verhaal over het deel stiff. Een stijf deel als boom op het lood gefixeerd zorgt voor weerstand die bij optie 2 kan voorkomen dat het aas uit de bek valt. In principe klopt je mechanicaverhaal over stijfheid en lengte. Echter, het alternatief voor een langere boom is eenvoudig stijver materiaal gebruiken. Zie hier mijn reden om in plaats van gecoat materiaal weer dik amnesia aan te knopen.

Palentaal orgaan had ik niet genoemd. Maar zit nog voor de keelkaken en hier wordt de boilie mogelijk vastgeklemd als daar de ruimte (riglengte) voor is.

Er komt vast meer, maar hier houdt ik het even bij. Even andere bezigheden. En Menno vond het al te lang worden.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

17-12-2004 21:24

Roger,

Waarom toch elke keer die hingelink? Die is toch eigenlijk bij bodemaas overbodig. Om een stiffrig te laten draaien heb je toch een wartel aan het einde van je rig, dit valt en staat eigenlijk met de lengte van je onderlijn. Wanneer deze heel kort is zal bij opname de wartel weer niet goed kunnen draaien, omdat de wartel en onderlijn dan een grote hoek tov elkaar maken. Zelf maak ik gebruik van die spiraaltjes(soort connector) om mijn onderlijn makkelijk en snel te kunnen verwisselen(je draait ze er zo af en op) zonder geknoop en dergelijke. Wanner ik nu aan het eind van mijn onderlijn ipv een lus, een klein warteltje knoop dan zal dit warteltje altijd in lijn zijn met de richting waarnaar mijn onderlijn loopt. Hierdoor kan je haak altijd perfect indraaien(mits de hair ook soepel is).
Een nadeel van die hingelink vindt ik dat ie heel makkelijk uit te spugen is en die extra knopen die je dan ook weer goed moet leggen zijn alleen maar extra aanknopingspunten. Ik vindt de nadelen van een hingelink groter dan de (geen?) voordelen.

mvg Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-12-2004 23:26

Tussen neus en lippen door: :D

Bart, nog het volgende:

Voor zover ik dat heb gezien naderen ze het aas dicht langs de bodem en stulpt de neerstandige bek over het aas heen. Bij geconcentreerde voerplekken kunnen ze zelfs met de buik op het aas gaan liggen. Kwamen geen dips of andere sterke signalen aan te pas (klein handje verspreide vismeelpellets bijvoorbeeld). Geen idee verder. Ook ik vang mijn vissen doorgaans onder en voorin gehaakt. Langere rigs dan gebruikelijk dat wel.

Overigens heeft mijn voorkeur voor iets langere rigs met het formaat karper wat ik verwacht te maken. Op kleinere karpers zou ik korter vissen. Alles naar verhouding. Maar ik ben in de minderheid zo te lezen. Gelukkig maar weer. :wink:

Inderdaad Klaas, signalen die een andere betekenis voor de karper hebben brengt verwarring. Bloedwormen zitten in de modder en niet in een balletje. Kom daar maar eens achter als karper.

Kees vdV, ik begrijp waar je op doelt, maar karper zuigt aas als een boilie niet van een afstand aan. Maar wil hij het opnemen en is er iets vreemds aan het aas, dan is het mis. Daarbij verandert hij wel de positie van de rig. Inderdaad is het waarschijnlijk beter als er wat ruimte is. Karper op stromend water aast toch veel minder subtiel?

Roger, het aas mag zo wie zo niet groter zijn dan 3% van de lichaamslengte. Witvis en karper azen door elkaar heen en gaan niet voor elkaar uit de weg. Fabeltje dus. Je onderlijn verandert continue van positie als er vis bij is. Maakt niet uit welke vis er toegehapt heeft. Het wordt ook veel vaker geweigerd dan je denkt. Bij een minder subtiele rig (in termen van kort, dun, soepel en haakmaat) vang je minder witvis. Wil niet zeggen dat ze het aas niet opnemen. Ze raken het gewoon makkelijker kwijt.

Groet, Kees
Aart Appel

18-12-2004 00:28

Bij een minder subtiele rig (in termen van kort, dun, soepel en haakmaat) vang je minder witvis. Wil niet zeggen dat ze het aas niet opnemen. Ze raken het gewoon makkelijker kwijt.


Is een karper geen witvis dan? :D

De meeste karperrigs zijn zeker niet subtiel (om praktische redenen gaat dit eigenlijk ook nooit). Iedereen droomt van een 1/100 lijn die niet breekt en een haak die niet voelbaar is maar toch oersterk is (voorlopig onmogelijk dus).

Daarom gaat het merendeel aan rigs in dit topic waarschijnlijk ook over het feit hoe een karper een rig lastig kwijt kan raken. Mij inziens (tot nu toe) ook onmogelijk (spuugt het zo weer uit), maar belangrijker: ik heb nooit het idee gehad dat een rig-variatie veel zoden aan de dijk zet. Verspeelde moeite dus.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

18-12-2004 09:42

Roger, de gehele goegemeente is blij over je edelmoedigheid.
Zorg er wel voor dat je niet aan het Heintje Davidssyndroom gaat lijden.
Nu is het tijd voor een feestje.
Je maakt in mijn opinie wel een sprong voorwaarts door nu ook het voer/aasgedeelte erbij te betrekken, Mitzs vindt dat nog ietsje verwarrend maar dat trekt wel bij :D
Ik blijf wel lezen ik heb geen pet maar anders zou het erboven gaan :D
Een onderlijn is net als ikzelf ben een onderdeel van het vissen op zich.
Voortschrijdende kennis opdoen kan overigens nooit geen kwaad.

Oja dat ik niet tot de goegemeente in de zin van het woord behoor wist je al.

Groetjes Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-12-2004 10:09

Mis de ervaring ook.

Grappige is wel dat iedere stelling hier zo zijn waarheids gehalte lijkt te bevatten, maar toch lijnrecht tegenover elkaar kunnen staan. Ben benieuwd met wat voor rig we allemaal gaan vissen als de strijd is geluwt en de rook is opgetrokken :wink:

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

18-12-2004 11:08

Nou Mark ik ben in dubio wat dat betreft.
Vaak moet ik met effektieve rigs inleveren op de zicht factor en visa versa.
Waarom ik daar zo moeilijk over doe.
Het lijkt vaak wel dat wanneer een karper over je voerstek komt, hij al in de gaten heeft dat er met die ene haakaas iets niet pluis is.
En dan heeft die de boilie nog geen eens in de bek genomen om eventueel onraad te voelen.
Hoe moeten we daar nou tegen op botsen, we moeten immers altijd met een haak vissen (fluro haken :lol: ?).
Zeer fijne haken zijn voor mij geen optie, het formaat vis en de omstandigheden laten dat niet toe.

In zekere zin zijn we overgelaten aan de welwillendheid van de vis.
Die inderdaad bij te sturen is in zijn aasgedrag door bepaalde voermethodes.

Bart,
Dat een onderlijn van leadcore goed scoort door de neerwaartse druk is verhelderend uitgelegd voor mij.
Zeker als je er bij bedenkt dat de haakaas ook vaak gewoon uit de bek valt.
Dat iets goed werkt kan ik je wel vertellen maar waarom iets goed werkt is weer een ander verhaal.
Met neerwaartse druk heb je een snelle inhaking, alles staat snel onder spanning en de rig werking (indraaien van de haak) word versneld.
Dus ook de reden waarom een pop up (met loodje op de onderlijn), bananen rig en dergelijke overgeloden rigs goed scoren.
Vissen wantrouwen pop up's als de pest maar waarom word er zo verdomd veel mee gevangen.
Snelle inhaking door de neerwaartse druk?
Hij hoeft hem immers alleen maar op te pakken om te haken.

Andere rigs gaan samen met vertrouwen in mijn ogen.
Er moet meer gebeuren voordat de inhaking plaatsvind.
Met lange onderlijnen beweegt alles eerst door de bek voordat de inhaking plaats vind.
Met lange hairs moet de vis echt de intensie hebben om je aas te benuttigen voor er inhaking kan plaatsvinden.

Kees
Ik deel je mening dat er aanpassingen nodig zijn voor het formaat vis.
In mijn geval voldoet een verlenging van de hair op dikke vissen wateren.
Maar wat is de reden hiervan?

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

18-12-2004 17:49

hoi allemaal

Het is allemaal erg lastig om uit te leggen zonder gebruik te maken van visualisaties in de vorm van tekeningen.. Is iets dat ik wel ga doen zodra ik thuis ben.. zit momenteel bij de vriendin en heb hier simpelweg de mogelijkheid niet om tekeningen te maken, laat staan te plaatsen bij deze discussie, dus die houden jullie te goed van me

Hair

voor je hair geld net hetzelfde als voor je ondelijnmatriaal. het matriaal waar je je hair van maakt beinvloed niet alleen de inhaking, draaiing van de haak, maar ook waar je haak heen gat tijdens het uitspuwen.. Een discussie hierover tijdens een KSN fishinn heeft uiteindelijk geleid tot inzicht in rigs bij mij..

Een stiffhair KAN namelijk de draaiing van je haak beinvloeden als een boilie anders ligt in de bek.. hiermee bedoel ik dat de ligging van je boilie op dat moment bepaald hoe de haak staat, en dus dat de haak met de punt naar boven gewoon uit de bek glijd. een stif hair kan namelijk minder lekker draaien(probeer maar eens een stiffhair tussen je vingers te rollen, en zie wat het resultaat is op de haak als je dit doet. vergelijk dit dan eens met een soepele hair. bij een soepele hair kan de draaiing van je aas toch nog een goede draaing van je haak tot gevolg hebben.

Ik lees heel veel over semi stiff hairs.. (dus van bijvoorbeeld snakeskin/bite). voordeel van deze hairs is dat ze stijf genoeg zijn om tijdens een poging van de vis de boilie uit te spuwen je haak richting bekwand te duwen, maar als de haak daar prikt, zijn ze niet zo stijf dat ze door de stijfheid van de hair gaan wrikken op de haak..


het word echt tijd voor tekeningen..

zal er morgen mee aan de slag gaan, beloofd.

groetjes

RF
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

18-12-2004 19:14

Roger

Zelf heb ik in het verleden mijn hairs doorgeknoopt met Green Hornet, als gevolg veel lossers.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

19-12-2004 06:48

Robert,

In het verleden, knoopte ik de hair bij stug onderlijn materiaal ook door
(uit gemakzucht :oops: ).
Ik kreeg al snel te maken met slecht geprikte vis, eerst had het niet echt
in de gaten dat het aan de stugge hair lag, totdat ik eens een soepele on-
derlijn met lange soepele hair te hand nam...toen kreeg ik hem door....!
Sindsdien voor mij altijd een soepele lange hair bij bodemaas. :wink:

Tot slot: Net wat Roger zegd: Je haak word gewoon belemmert om in te
draaien, als je hair te stug is.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-12-2004 09:35

Heren,

Ik denk dat ik nu even ga vloeken in de kerk, maar heeft ooit iemand met een dregje op karper gevist? Als het inhaken zo belangrijk is lijkt me dit een voor de hand liggende oplossing, iig een 3 keer grotere kans op inhaking. Maar graag jullie mening hierover.

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

19-12-2004 10:03

Benny

Mischien had ik er "met" voor moeten zetten.
"Met als gevolg veel lossers", heb het dus gauw afgeleerd om met stijve hairs te vissen.

Marc, ik schat zo in dat jij wel beter weet 8)

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

19-12-2004 10:23

Marc,een dreg?

Stel je eens voor dat er e 1 haakje van de dreg in de onderlip haakt en de andere 2 in de bovenlip komen te zitten,daarna volgt er lijnbreuk.

De rest kun je je wel voorstellen denk ik.

Dreggen dus absoluut geen optie.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-12-2004 10:23

Mark, de meest simpele reden om dit niet te gaan doen is omdat het onder onweidelijk vissen valt.
Vreemd genoeg is het bij het vissen op roofvis totaal geaccepteerd gedrag.

Toen ik nog een ondeugende jongeman was viel de karper voor smeerkaas vermengt met klein geknipte draadjes op een dregje, omdat ik gelezen had dat het zo goed aas was en idd ik ving ermee.
Ergens in mijn toen al werkende achterhoofd wist ik dat het toch niet juist was en ben ermee gestopt.
Ik vraag de heren hiervoor vergeving 8) ( niet voor het stoppen hoor)
Vissen met een dregje op karper mijne heren ik zou u allen willen verzoeken om het toch maar niet te doen anders loop je de kans dat je karper net als roofvis wel moet doden omdat je het dregje met geen mogelijkheid meer los krijgt en het dier gaat bloeden als een rund, hmmm rare vergelijking.

Foei Marc alleen al voor de gedachte.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

19-12-2004 12:50

Is het niet zo dat de karper een zachte bek heeft, in vergelijking met een Snoek. Een dreg vind ik in beide gevallen een ramp, voor zowel de snoek, als de karper.

Is de enige reden waarom men wel met dreggen vist op Snoek, omdat de snoek een hardere bek heeft?

De evaluatie van een Carpboard naar een Snoekboard :-)

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

19-12-2004 13:11

Een snoektakel bestaat standaard ook uit één enkele haak, en twee dreggen. Hier ben ik nog een beetje mee aan 't experimenteren om op verschillende manieren m'n sardine te bevestigen. Vandaag had ik dat heel snoek vriendelijk gedaan ; De eerste enkele haak door de bek, de dreggen beide aan de zijkanten van de sardine, met twee haken in de sardine, op deze manier had ik dus één enkele haak die maar buiten de vis stak ( wel op drie verschillende plaatsen ). Wel een klein runnetje gehad daarnet, maar niets gevangen.

Een plugje om te slepen bevat meestal 2 of 3 "blote" dreggen, lijkt me erg lastig onthaken !

Maargoed, laten we dreggen maar vergeten in de zoektocht naar de ideale karperrig !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Albert v Hasselt
Berichten: 197
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: vught

19-12-2004 13:17

Je hebt ook van die dubbele haken, twee aan dezelfde kant. Vaak worden deze in het vliegvissen gebruikt om tube-flies van te maken. De karper zijn bek kan dan niet dicht blijven. Je zou het weerhaakloos kunnen vissen, het heeft toch grip genoeg, en buiten twee kleine gaatjes scheurt het mijns inziens niet uit, en zou het ook beter zijn voor de karper. Als je hier nu een veel betere onderlijn van zou kunnen maken is het dan wel legitiem om met een double (zo heet zo'n haak) te vissen!
groetjes albert.en nog vele strakken lijnen toe gewenst