rigs ontrafeld??


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-02-2011 01:41

K. van den Herik schreef:als ik de beelden weer eens bekijk zie ik dat de vissen de haak niet direkt kwijt raken als er spanning op het spul staat. pas eem tigste seconde later zie je een paar klappen met de kop en soms zie je dan het spul weer lossen.

Als er geen spanning op staat EN de bek niet dicht is, wordt bijna alle keren de handel weer terug gespuugd.

Onderlijn te kort: kans op niet haken omdat het de bek amper haalt
onderlijn te lang, kans op keurig terug spugen

Ik ben er al uit, was ik al trouwens.

Lengte onderlijn vnl afhankelijk van verwachtte formaat vissen...

MVG

Klaas


Zou je zelf, op wat voor manier dan ook, de diepte van de opname en de stand van de haak in de bek kunnen bepalen?

Newton en Vrouwe Justitia misschien?

H.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

21-02-2011 20:39

Een leuk gegeven is dat sommige uitgaan om met korte onderlijnen te vissen en andere vissers nemen de onderlijn wat langer. Het nadeel van een korte onderlijn kan in mijn ogen alleen te maken hebben met de opname van het aas. Dus dat de bek niet bereikt wordt. Te lang = teveel ruimte en dus kans op uitspugen en dergelijke.

Daarnaast word je rig ook aangepast op de manier van voeren en vissen. Voer je van tevoren, dan is de rig in
mijn ogen minder belangrijk dan normaal. Vis je instant dan is de onderlijn belangrijker. Verspreid of compact voeren? Compact, dan de onderlijn korter vissen omdat ze niet van voedseldeeltje naar voedseldeeltje zwemmen. Verspreid?!? Ook met kort? In mijn ogen wel. Toch een extra voordeeltje mbt het prikken van de haak.

Jaargetij?! Zomer vs winter etc. In de winter zou ik eerder geneigd zijn om kort te vissen en wat verspreid te voeren. Zowel instant als voervoeren. Proberen de vis te laten zwemmen is hierbij belangrijk. Laten zien dat er wat te vreten is. Plekje rond haakaas wat meer opvrolijken met hennep, gebroken boilies etc.

In mijn ogen ( een rig die strak moet worden gezwommen) zou ik kiezen voor een kortere onderlijn. Lang genoeg om de haak naar binnen te laten gaan. Dat kan in mijn ogen redelijk kort, ook met vissen over de 20kg met een pens. 10cm?!

Heb afgelopen najaar zelfs gezien dat er met een rugje van rond de 7cm gewoon een dikke spiegel werd gevangen. Wel gevist met popup vanaf het lood.

Dus voor mij een ideaal riggie. 10-12cm jellywire/iq2/sandlizzard met een stuk kneedbaar lood op de onderlijn. Gamakatsu super 6/8 met krimpkous heeel lichtjes gebogen. Eigenlijk nauwelijks. Stukje siliconen in de bocht waar de hair vertrekt. Alles gebaseerd op het strakzwemmen van het lood. Loodgewicht onbekend.

Opnemen, lood glijd naar beneden. Prik.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

21-02-2011 20:54

Misschien ook interessant om het voeren te vergelijken met de gebruikte Rigs...
~~Dreams can be true.~~
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

21-02-2011 22:40

en dan zijn er nog legioenen die kilo,s voer zeer compakt op hun haakaas dumpen :-? hoezo de kerp gaat kort op de bodem azen . doe mij maar een metertje tussen iedere bol. laat ze maar zwemmen!!!

de combi van superhook8 jellywire en 12cm is bij mij ook zeer goed bevallen :D .een shot on the hook het hair rubbertje iets voor de haak bocht houden .bleek 9 van de 10 keer recht in de onderlip te haken . mvg mk
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

22-02-2011 20:07

tino al dat pc gelul over theorietjes van ditjes en datjes .elk water is gewoon anders en heeft zijn eigen aanpak nodig qua onderlijn. ik vis meestal met onderlijnen van een of 18 a 20cm ik heb ook met korte onderlijnen gevist tot minimaal 3 cm en direckt op het lood ( wel pop up )maar net wat ik zeg ieder water heeft zijn aanpak gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-02-2011 20:17

maarten kok schreef:en dan zijn er nog legioenen die kilo,s voer zeer compakt op hun haakaas dumpen :-? hoezo de kerp gaat kort op de bodem azen . doe mij maar een metertje tussen iedere bol. laat ze maar zwemmen!!!

de combi van superhook8 jellywire en 12cm is bij mij ook zeer goed bevallen :D .een shot on the hook het hair rubbertje iets voor de haak bocht houden .bleek 9 van de 10 keer recht in de onderlip te haken . mvg mk


heb je al uitsluitsel bij de "onvangbaren"?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

22-02-2011 20:37

Harald van der Graaf schreef:tino al dat pc gelul over theorietjes van ditjes en datjes .elk water is gewoon anders en heeft zijn eigen aanpak nodig qua onderlijn. ik vis meestal met onderlijnen van een of 18 a 20cm ik heb ook met korte onderlijnen gevist tot minimaal 3 cm en direckt op het lood ( wel pop up )maar net wat ik zeg ieder water heeft zijn aanpak gr harald



Makkelijke lengte 18 a 20cm!!

Even erlangs leggen en je hebt de perfecte onderlijn :wink:

joooojo
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

22-02-2011 20:48

En Caroline kan het weten, hè Harald :P
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

22-02-2011 21:19

Harald,

waarom 18-20cm en in een ander geval 3? Beargumenteer eens als je wilt?
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

22-02-2011 21:30

Topic gaat toch niet over lengte van de onderlijn of dat hij recht onderin haakt of niet,

maar een rig fabriceren met een antispuw.

Dus Harald of Roy hoe ziet bij jullie een rig eruit met een echte antiespuw en die van alle aanzwempunten vrij opgenomen kan worden.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-02-2011 01:09

Het gaat niet om antispuw, maar om het schaakmat zetten van een vis.

Ik ben geprikt en ben daardoor de lul! oftewel een patstelling.

H.
K. van den Herik

23-02-2011 07:16

hear hear Hilco :lol: :lol:
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

23-02-2011 08:44

Dries Jacke schreef:Topic gaat toch niet over lengte van de onderlijn of dat hij recht onderin haakt of niet,

maar een rig fabriceren met een antispuw.

Dus Harald of Roy hoe ziet bij jullie een rig eruit met een echte antiespuw en die van alle aanzwempunten vrij opgenomen kan worden.



Dries,

Zolang wij op onze onderlijnen vangen en blijven vangen,ga ik niet twijvelen over spuwen,aanzwempunten etc....

Dit is namelijk een faktor die niet beinvloedbaar is.
Door simpelweg te meten of onze rigs goed werken hebben we alleen als meetpunt andere vissers,hoe snel hangt er wat aan me haakie,en krijgen we normaal beet ,maar ook wat harald zegt hoe zit de haak in de bek van de vis.

Zolang niet iedereen met een onderwatercamera vist is dit een discussie zonder eind....

Door te zorgen dat vissen vertrouwen krijgen in het aas voeren wij voor,vissen op de plek waar de vis graag komt en blijven we nadenken hoe we meer kunnen vangen door in te spelen op de mogelijkheden en onze taktieken hierop aftestemmen.

Ik twijvel niet vaak aan me onderlijn en denk dan ook niet na over spuwen etc....geeft wat meer rust dries!

Onze energie steken we wel in de faktoren die we in de hand hebben.

Maarja iedereen beleefd het op ze eigen manier in zijn of haar fantaserende onderwaterwereld.......

Een rig is bij ons 1 onderdeel van het cirkeltje...(schakeltje)

En om even een kreet te roepen van harald ''het cirkeltje moet rond zijn'' :wink:

Vraag hem tevens eens over het verhaal tussen ''een broodje frikandel en een warm biefstukje'' werkt zeer verhelderend :D

Ik ga me plichten doen!

Met zorgeloze groet,
Caroline
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

23-02-2011 15:42

En dan heb je ook nog mensen als ene Jim Gibbinson die heden ten dage nog steeds heel erg goed vangen met 1,5 oz inline loodjes (zipp-vorm) en lange braidonderlijnen... :o
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

23-02-2011 16:24

Kevin,

Zo heb ik een tijd succesvol gevist, maar er kleven ook nadelen aan. Dat was op een water en stek, waar de karpers heel wild en snel aasden. Ik maakte ze ook nog wat wilder door elke dag heel trouw te voeren met klassevismeeltjes. Verspreid gevoerd en de karpers waren er massaal. Ook voedselnijd dus.
Ik had de indruk dat een goede opname hier tijd nodig had en aangezien de vissen in die tijd ook bewogen (zo redeneerde ik), moest het wat langer. Twintig centimeter was het minimum. Korter en ik kreeg meer rare tikken, rukken en heel korte runs. Dat was in 1996-2002. Dit jaar wil ik er weer eens gaan vissen. Eens kijken of het met de inzichten en overtuigingen van nu, net zo goed of beter gaat dan toen.

Wat ik nooit zal vergeten is het hoge aantal lossers op die langere onderlijnen. Ik was en ben lerende. Korter haakt betrouwbaarder, als het haakt.

En die combi Gamakatsu Super Hook #8, 12cm. Jelly Wire, keurig line-alignertje en een hair die net in de haakbocht vertrekt, is wanneer alles vrij óp de bodem ligt een heel mooi gemiddelde. Ik heb daar zelf ook extreem weinig lossers op gehad. Toch heb ik na wat harde drils op dat achtje besloten sterkere, iets grotere haken te gaan gebruiken. Toen werd die combinatie haast onverslaanbaar. Later kwam daar nog een shot-on-the-hook bij en liet ik de hair vanuit de haakbocht vertrekken en ik moet mijn eerste losser op dat specifieke systeem (nu vier jaar regelmatig in gebruik) nog krijgen. Eerlijk waar. Ik vis graag op een manier die losschieters voorkomt, dat scheelt ook voor de bekken.

Toch is de optie met de beste gemiddelden, niet altijd de beste optie. Ik heb bewust vissend met 6cm. en een bonk vast inline lood felle uitschieters gehad, maar ook met 30cm. nylon en een licht schuifloodje.

Vooral op langere onderlijnen is een afgeschermde punt en een loodje op de haak op zijn best, het dwingt de boel pas op het laatst en onderin te prikken. Dat merkte ik tijdens het vissen met iets langere onderlijnen tussen waterplanten. Het hielp echt.

Tja, inschatten. Soms is het niet meer en kun je niet meer. Ervaring helpt. En ervaring is niet drie keer een beetje vissen.

Groet,
Willem
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

23-02-2011 17:46

Toevallig staat er van die meneer Gibbinson nu een leuk stukje in de Carpworld over zijn lagere percentage lossers als hij met langere rigs, licht lood en vooral dikdradigere haken vist. Al vind ik dat percentage nog steeds erg hoog. :roll:

Zelf heb ik het afgelopen jaar goede zaken gedaan met korte (6 tot 12cm.) braid onderlijntjes met een korda Curv maatje 6, een niet al te lange soepele hair (1 a 1,5cm tussen haakbocht en tijgernoot of boilie). De hair kwam dan pas in de bocht los van de haak.
De lengte koos ik om te beginnen rond de 12cm en korte ik na elke gevangen vis in totdat ik precies in het midden van de lip zat (oftewel: prikken tijdens het optillen van de kop).
In mijn geval waren allerlei rubbertjes, krimpdingen, mouthsnaggers en ringetjes dus overbodig.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
K. van den Herik

24-02-2011 07:37

Kevin,

Alles valt en staat met het water waar je vist.

70 nachtjes, rond de 100 aanbeten, meer dan 80 gevangen, vind ik op de plaatselijke trut put mager. Op KK 8-9 zou ik het er zo voor doen.

Dankzij en ondanks weet je nog? Die op KK zijn dankzij... heb ik gehoord.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

27-02-2011 22:15

zouden rigs hier iets uitmaken?

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... FezBJ599pQ

misschien een camera daar bij plaatsen?

groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

10-03-2011 14:04

Ontsprong mijn gedachte zo ineens: Is hier al eens whitey pool achtige (maar dan met fluorcarbon) rig voorbijgekomen, bevestigt aan een iets van een bungeerig / (w)onderlijn?

Het verdient qua uiterlijk zeer waarschijnlijk geen schoonheidsprijs (hoe werp je ook zoiets?), maar volgens mij zou het best eens kunnen werken... :roll: