rigs ontrafeld??


Plaats reactie
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-12-2004 23:42

Roger,

Duidelijk!
Hoe sta jij tegenover langstelige haken...? Ik zelf ben er niet echt fan van,
maar in sommige situatie kan ik ze toch waarderen...! :)

groetjes Benny
gerrit koop

08-12-2004 23:48

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

09-12-2004 10:52

Heb ik nog wel een puntje...

Zou het voordeel van een zwaardere haak ook kunnen zijn dat ie sneller naar beneden zakt en daardoor misschien ook sneller in prikpositie is?

Lichte kleine haakjes hebben eerder de neiging om beetje achter het aas aan te dwarrellen misschien

Roger of bart? of iemand anders die hier iets over kan zeggen misschien!

M.v.g. Ulco,
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

09-12-2004 11:17

Ik heb zelf weinig ervaring met het vissen op hele gedresseerde vissen, dus ik kan het vrij goed af met mijn "standaard" rig ;) Toch wil ik een paar opmerkingen maken, danwel vragen stellen.

Ik zet grote vraagtekens bij rigs met allerhande extra loodjes, ringetjes en uitsteeksels. De werking snap ik wel, en ik zie ook dat het een extra vis kan opleveren... Maar hoe gedragen deze rigs zich tijdens de worp?
Voor mij is het belangrijk dat ik weet dat mijn rig na de worp niet in de knoop ligt. En dat is nog maar de vraag bij dergelijke rigs, of heb ik het mis? Dus hoe krijgen jullie deze rigs tangle-free op de plaats van bestemming?

Het vissen met lange hairs kan zeker heel goed werken. Zelf heb ik een aantal keren behoorlijk succes gehad met 5cm tussenruimte. Ik ving goed tot zeer goed, terwijl de rest blankte. Toen mijn broertje (met enige wantrouwen) ook overschakelde op een lange hair begon hij ook te vangen. Ik concludeer dan al snel dat zijn vangsten te danken zijn aan deze aanpassing (al weet ik ook dat het gewoon stom toeval kan zijn).
Het succes van deze rig ligt volgens mij in het feit dat de haak beter in de prikzone blijft, namelijk voor in de bek.

De keuze van de haak is altijd lastig. Ik vis eigenlijk altijd met maatje 6 of 8, afhankelijk van het merk en type. Gemiddeld zal het wel een echte 6 zijn.
Er wordt veel gesproken over het vullen van de haak. Kleine haken vullen beter. Maar ik denk dat je zeker ook moet kijken naar de hoeveelheid vlees die gepakt wordt! Ik heb mijn twijfels over de houvast van een maatje 14 bijvoorbeeld: die pakt te weinig vlees.
Ook het model is in mijn optiek van belang. Niet alleen voor de inhaking, maar ook voor de houvast. Haken met een sterk naar binnen gebogen oog blinken niet uit in klemkracht. Mijn vermoeden is dat de haak door het oogje in een vreemde hoek gewrikt wordt, waardoor de haak kan gaan snijden.

PS

Ga zo door met deze discussie :D
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-12-2004 13:41

Ulco,

Daarom moet je naarmate je haak kleiner wordt, je hair langer maken. Ook wanneer de boilie groter wordt, de hair langer maken. Het is niet zo zeer dwarrelen in mijn ogen, maar zeker wel beinvloeding van de inhaking(shoek).

Haken,

Waarom juist groot of klein blijft een best lastige vraag, ze hebben beide zijn voor en nadelen. Zelf vis ik graag met de kleinere maat haakjes op de Nederlandse wateren waar ik vis (maat 8 en 10). In het buitenland (Frankrijk) knoop ik wanneer ik te maken heb met hardere bekken, minder conditionering, etc. (rivierkarpers) er een maatje 6 aan met een langere steel. Groter als een maat 6 ga ik eigenlijk nooit, is er gewoon ingegroeid bij mij, echte verklaring heb ik er ook niet voor. Wat ik belangrijk vindt is dat mijn aasgedrag onder water niet (teveel) beinvloed wordt door het gewicht van de haak. In mijn ogen is het zo dat wanneer een geheel zich onnatuurlijk gedraagd het in eerste instantie al niet opgenomen wordt, aangezien ik mijn vissen wil vangen probeer ik dit dan ook te voorkomen. Maar haken blijft dus iets heel persoonlijks wat je moet afstemmen op hengelactie, lijn (rekpercentage), loodgewicht, lengte onderlijn, hardheid bekken en de grootte van de verwachtte tegenstanders. Dit is ook de oorzaak dat iedereen zijn eigen favorieten wel heeft, maar ik ben er wel van overtuigd dat niet iedere haak geschikt is voor alle omstandigheden en situaties.

Martijn/Piet,

Het tangle-vrij liggen van de hele handel op de bodem, met welke onderlijn dan ook, is simpel op te lossen door de bekende schuimpjes. Zo kan je bijvoorbeeld een schuimpje dubbelvouwen en op de punt prikken over de weerhaak, dit voorkomt dat het loodje van de shot on the hook er tijdens de worp afgaat. Verder dan nog een schuimpje natgemaakt met wat (lichaams)vocht wat om de hair en steel geplakt wordt, om ervoor te zorgen dat de hair ook niet ergens om kan gaan slaan tijdens de worp. Bij de onderlijnen waar ik nu mee vis (lange hair) gebruik ik een 4 tal van die schuimpjes op de hair en nog een 2 op de haak, bij elke worp dus! Op de sessie toen ik het Schilderij ving moest ik een keer of 15 gooien voordat alles goed lag, de bodem van mijn zak met schuim was dan ook aardig in zicht :lol: , maar een kleine prijs die je betaald voor zekerheid en vis op de kant :wink: . Als ik dus ingooi zie je over het algemeen een boilie, witte bol met schuim en daarna de onderlijn gevolgd door het lood. Knappe tangle die dan nog in de war kan raken!.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-12-2004 14:09

Piet Vogel schreef:Bart
Hier antwoord op je vragen,
25 lb Stealth, 20 mm zinkende boilie (kussentje) PB longshankhook size 6,
oogje iets naar binnen gedraaid, 1.6 gram loodje en het scharnierpunt op ongeveer 2 cm boven het haakoog.
Dit is de rig die op mijn thuiswater niet het gewensde resultaat opleverde. Verder had ik er geen lekker gevoel bij als deze zo'n 100 meter weg moest werpen. Ik was altijd een beetje angstig hoe het loodje zich hield.
Groetjes piet


Piet, het grootste verschil zit hem waarschijnlijk in het al dan niet vissen met een pop up; aangezien lengtes, gewicht en scharnierpunt nagenoeg gelijk zijn. Misschien door de korte lengte en weinig spelingsruimte die de onderlijn heeft kan de haak minder snel draaien in die korte tijd. Dit terwijl het geheel gevist met pop up al direct in de perfecte inhakingspositie staat. Al vraag je jezelf dan natuurlijk wel af waarom de montage dan zonder dat loodje wel gewoon goed werkt op jouw thuiswater, gezien de onderlijn die je beschreef eerder. Een echte verklaring heb ik er dus niet voor. Je schreef trouwens ook dat je met lengtes aan het spelen bent geweest (onderlijnlengtes neem ik aan) en dat de inhaking gelijk bleef, toch? Raar eigenlijk, omdat je in eerste instantie zou verwachten dat met deze aanpassing hij juist dieper zou moeten haken. Of hield je bij het verlengen van de onderlijn het scharnierpunt nog steeds op die 2 cm van de haak. Misschien dat het daar ook nog wel eens in zou kunnen zitten, door het scharnierpunt een cm op te schuiven heeft de vis toch weer 2 cm meer spelingsruimte. Maar hier zal je vast ook al mee gewerkt hebben. Blijft toch raar, zal hem dan uiteindelijk toch in het aasgedrag (van dat moment) zitten.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-12-2004 15:02

leeg bericht, je hebt gelijk bart

piet beschrijf die rig die je overshotte eens precies, zo is het mij ook een raadsel.

groetjes

RF
Laatst gewijzigd door Roger Feijen op 09-12-2004 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
steven lenos
Berichten: 78
Lid geworden op: 12-02-2004 11:07
Locatie: Amsterdam

09-12-2004 15:15

Roger en anderen,

hulde voor het hardop durven denken en met anderen delen van jullie wijsheden. Zeeeeeeeer leerzaam. Wat mij opviel was dat niemand heeft verwezen naar de laatste Rotary Letter van Chris Noorlander http://www.karperwereld.nl/rotary/deel84.php. Hij begint met zelfde soort basisvragen als Roger (waar dient rig voor, wat gebeurt er oner water en in bek karper) maar komt vervolgens op een heel andere rig dan de verschillende rigs die jullie hier bespreken.
Kort samengevat:
* ca 10 cm soepele nylon onderlijn (vanwege gladheid op gevoelige lippen)
* lign aligner
* zeer dunne ELASTIEKEN HAIR (dit ivm met klemmen van boilie achterin bek tussen paletaal orgaan en postlinguaal (achtertong) orgaan, karper zwemt en de haak beweegt naar gewenste plek inhaking: de lip)

In het Forum over de Rotary Letter is er ook een mooie discussie over gevoerd. http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=17796

Ben benieuwd hoe dit gezelschap op Hoog Nivo puzzelende heren tegen Chris zijn inzichten aankijkt. Vooral omdat ik er weinig over terugvindt in jullie lijnen van denken.

Steven
Am*dam
Laatst gewijzigd door steven lenos op 09-12-2004 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
On line ...
Wat klinkt dat toch heerlijk voor een visser.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-12-2004 15:16

Bart van den Hurk schreef:Ulco,

Haken,

Waarom juist groot of klein blijft een best lastige vraag, ze hebben beide zijn voor en nadelen. Zelf vis ik graag met de kleinere maat haakjes op de Nederlandse wateren waar ik vis (maat 8 en 10). In het buitenland (Frankrijk) knoop ik wanneer ik te maken heb met hardere bekken, minder conditionering, etc. (rivierkarpers) er een maatje 6 aan met een langere steel. Groter als een maat 6 ga ik eigenlijk nooit, is er gewoon ingegroeid bij mij, echte verklaring heb ik er ook niet voor. Wat ik belangrijk vindt is dat mijn aasgedrag onder water niet (teveel) beinvloed wordt door het gewicht van de haak. In mijn ogen is het zo dat wanneer een geheel zich onnatuurlijk gedraagd het in eerste instantie al niet opgenomen wordt, aangezien ik mijn vissen wil vangen probeer ik dit dan ook te voorkomen. Maar haken blijft dus iets heel persoonlijks wat je moet afstemmen op hengelactie, lijn (rekpercentage), loodgewicht, lengte onderlijn, hardheid bekken en de grootte van de verwachtte tegenstanders. Dit is ook de oorzaak dat iedereen zijn eigen favorieten wel heeft, maar ik ben er wel van overtuigd dat niet iedere haak geschikt is voor alle omstandigheden en situaties.



Bart

Gaat goed met je zie ik ;) Toch ff een kleine kanttekening. dat het gewicht van je haak veel uitmaakt in een dressuursituatie, dat betwijfel ik, de natuurlijke beweging van je aas gaat ook niet op in de meeste echte dressuurgevallen. de vis heeft dan 9 van de 10 maal een ander aanknopingspunt. Zie je eigen verhaal van shot on the hook en onze ervaringen met die overgeloade bananenrig. Volgens mij is het meer het formaat van de haak die opmerkzaam maakt op iets dat niet klopt. Tijdens het eten van een stukje vis eet je veel kleine graatjes wel mee maar die grote eet je dus echt niet op. Een vis is wel gewent om stukjes mee te eten, misschien is dat wel de grootste reden dat we ze met een vrije haak nog steeds kunnen vangen. Zo sluiten veel soorten slakjes hun huisjes af met een schildje dat vast zit aan de slak zelf, en dus vaak mee verorberd moet worden(zijn die kleine schijfjes die je vaak in je bewaarzak terug vind).

Ik twijfel dus aan natuurgetrouw aasgedrag(van je rig), en al helemaal op troebel water, op enige diepte of snachts.

groetjes

rf
Laatst gewijzigd door Roger Feijen op 09-12-2004 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-12-2004 15:16

Roger,

De vissen bij Piet zaten juist te ver voor in de bek gehaakt! Dat is het rare wat dat betreft. Zaterdag naar Temse of de vrouw? :wink:

Gaat wel heel snel zo, natuurlijk is de waarneembaarheid ook van belang, schreef het ook in de rotary, hier er "vergeten" foei Bart :D erbij te zetten.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-12-2004 15:32

steven lenos schreef:Roger en anderen,

hulde voor het hardop durven denken en met anderen delen van jullie wijsheden. Zeeeeeeeer leerzaam. Wat mij opviel was dat niemand heeft verwezen naar de laatste Rotary Letter van Chris Noorlander http://www.karperwereld.nl/rotary/deel84.php. Hij begint met zelfde soort basisvragen als Roger (waar dient rig voor, wat gebeurt er oner water en in bek karper) maar komt vervolgens op een heel andere rig dan de verschillende rigs die jullie hier bespreken.
Kort samengevat:
* ca 10 cm soepele nylon onderlijn (vanwege gladheid op gevoelige lippen)
* lign aligner
* zeer dunne ELASTIEKEN HAIR (dit ivm met klemmen van boilie achterin bek tussen paletaal orgaan en postlinguaal (achtertong) orgaan, karper zwemt en de haak beweegt naar gewenste plek inhaking: de lip)


Steve

Nu moet je weten dat ik de heer Chris Noorlander ken ;) dat we hier al veel over geboomd hebben (en ja Chris is vroeger knapper geweest, ik heb een foto van vroeger gezien, geloof me aanmerkelijk knapper ;)) Verder is Chris een heel aardig maatje om samen mee door modder te baggeren ;)

Dit is een rig die opgaat in klemsituaties, en ik ben niet overtuigd van de regelmaat dat een karper de boilie klemt om weg te zwemmen, dat is 1. nummer 2 is dat Chris op zoek is naar elastiek dat soepel genoeg is om dit te bewerkstelligen. verder ben ik gewoon niet zeker van de invloed van dat elastiek op hoe mijn haak kan draaien tijdens het straklopen, dus uitrekken en dan vooraan prikken van de haak. met een beetje pech zit het zaakje iets verdraaid, waardoor de haak op de kop naar buiten kan met als gevolg geen haking...

zit nog steeds te knobbelen over die rig van piet.. compact of verspreid gevoerd piet??

groetjes

RF
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-12-2004 16:05

Roger
Hoe bedoel je voeren? 99% viste ik het afgelopen jaar Single hookbait. dus compacter kan het eigelijk niet. De reden hiervoor is dat ik op meer dan 100 meter uit de kant vis en dat ik daar geen enkele boilie bij kan voeren. Verder is er nog een groot probleem met de meerkoeten. Als ik ook maar de gooipijp in mijn hand neem komen ze al in actie. Heb al geschreven dat ik alleen maar overdag en zeer ondiep vis dus moet ik geen aandacht van de koeten trekken.

Bart ik heb inderdaad wel de lengtes van die rig veranderd maar eigenlijk niet het scharnierpunt. Heb nooit met een pop-up geprobeerd. Ik moet ook bekennen dat ik het niet lang heb volgehouden met deze rig omdat ik zo veel goeie vissen ving met mijn gewone rig en zo weinig losschieters kreeg vond ik het risico te groot om hier mee door te gaan.
Piet
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

09-12-2004 16:08

Mannen,

Goddomme wat een informatie allemaal.
Ik lees dit graag mee, en helaas heb ik weinig in te brengen (geen nivo bij mij ;-) )

Ga zo door!

Met graag meelezende groet,
Frank
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-12-2004 16:18

Zo Roger uiteindelijk krijg je toch (terecht) waardering.
Piet
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-12-2004 16:33

Piet ea,

Het gaat er uiteindelijk om dat je ze vangt, is dit op die normale onderlijn dan is de verleiding inderdaad heel groot om de moet op te geven. Ik heb met die shot on the hook wat dat betreft geluk gehad. In Frankrijk ingezet en het enige dat vis opleverde, meteen ook een grote erop, niets verspeeld. Draagt allemaal bij aan het vertrouwen.

Het gebrek wat ik heb met onderlijnen is dat ik in alles vertrouwen heb gekgenoeg :o . Ik knoop er vlot wat anders aan, dat is dan ook wel mijn manco wat me af en toe een vis kost, maar me ook wel eens vissen oplevert. Uiteindelijk krijg je wel met veel dingen ervaring, wat je een beter totaalbeeld geeft. Maar ook jij zal dit zeker in je hebben denk ik, die probeerdrang, toch blijven doorzoeken. Moet ook wel bij jullie, er zal toch doorontwikkeld/verbeterd moeten worden.

Dit jaar ben ik ook wat anders tegen mijn onderlijnen aan gaan kijken, zeker in het najaar, ik probeer het geheel zo effectief te krijgen dat de kans op verspelen eigenlijk nihiel is. Dit staat nu voor mij op nummer een, op de voet gevolgd door presentatie en vangkracht. Ik probeer vooraf in te schatten wat ik op een water kan verwachten en pas daar mijn montage op aan, dit lukt aardig.

Heb dit jaar rond de 15% gelost (1 water niet meegeteld, daar moest je gewoon vis verspelen! Hard vechtende vissen, zachte bekken, water vol wier, geen goede combinatie, tot ik dit najaar de oplossing eindelijk had), wat nog veel te veel is in mijn ogen. Komend jaar wat dat betreft ook wel een doelstelling, proberen zo rond de 5% te komen, een paar zal je er altijd blijven houden die om een of andere onverklaarbare rede van de haak vallen. Dit jaar toch weer 5 door eigen fouten en 1 waar ik niks aan kon doen (inschattingsfout, wist te weinig van dat water).

Het enige wat ik ermee wil zeggen dat een onderlijn zijn eigenschappen niet ophouden bij het oppakken van de hengel omdat er een vis aanhangt
mvg

Bart van den Hurk
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-12-2004 16:59

Bart
Weinig aan toe te voegen!
Zie je hopelijk zaterdag
groetjes piet
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

09-12-2004 19:57

Heren,

Er ook weleens aangedacht, dat de bouw van een vis het aanpassen van
de (lengte) rig waard is.....!? :roll:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-12-2004 20:17

hmmmmm

Ik denk dat dit onderwerp erg uitgebreid is.. misschien een beetje te uitgebreid..

daarom ff stap voor stap..

waarom is het bij een hingelink van belang dat de hinge naar de haak in de lijn haaksteel haakpunt ligt, en die van het lood er mogelijk liefst haaks op staat??

zomaar een vraagje(weet je ook waarom ik niet vlug hingelink stijf(meer) vis.

groetjes

rf
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

09-12-2004 21:05

Hoi Roger,

In jou uitleg over de hair in combinatie met een banaan vertel je dat een grote karper met een bek van gemiddeld 8 centimeter geen probleem heeft met haak en aas waneer de hairlengte 5 centimeter is.
Volgens mij heeft een grote vis hier idd geen problemen mee maar bij de kleinere vissen zal er wel degelijk een probleem optreden. Door de kleinere bek en het kleinere lichaam zal zo,n vis minder zuigkracht kunnen creeren. Hierdoor zal zo,n kleinere vis volgens mij het aas en de haak niet in 1 beweging kunnen opnemen waardoor je deze in de meeste gevallen niet zult haken.
Nu is deze vraag eigenlijk een beetje off topic maar ik wil hem je toch niet onthouden. :roll:

Deze kleine vissen die je niet zult vangen zullen in de meeste gevallen wel de voerplek leeg eten. Hierdoor onstaat dus een situatie waarin je in sommige gevallen op een lege voerplek vist terwijl dit niet de bedoeling is. Vooral op wateren waar je geen zicht hebt op het aasgedrag en de activiteit van de vissen kan dit naar mijn mening een onvoorzien probleem zijn.
Nu vraag ik mij af of jij ook met deze kleinere vissen rekening doormiddel van rigaanpassingen of voerhoeveelheden?

Met vriendelijke groet,

Martin Post
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-12-2004 21:19

Roger en anderen
Zeker ook 1 van de beste topics sinds tijden, de start was enigzins irritant...maar het verdere verloop maakt veel goed. Helaas vindt ik het zeer moeilijk om een onderwerp als rigs onder woorden te brengen, dus van mijn kant kan ik niet zoveel inbrengen
Volg het e.e.a. met zeer grote interesse!

Succ6
Hans Brinkel
p.s.. Een gat in de markt?...eigenlijk zou een handige computernerd een programma moeten maken waarop je met diverse haakmodellen, div. soorten onderlijnen, shrinktubes, line agliners, knoopsoorten....stap voor stap een onderlijn moeten kunnen maken.

Een beetje idee zoals het inrichten van een keuken/woning.

Met zo een tool kun je op dit board iets heel goed en snel met plaatjes zichtbaar maken(sneller dan fotograferen) en kan een ieder ermee aan de slag gaan en zijn rigje door het saven aan het publiek tonen of saven op je harde schijf.
Denk dat het e.e.a. iets practischer zou zijn dan stap voor stap fotos maken.

Een sponsor (gat in de markt dus) kun je er wellicht ook voor vinden?...iets in de trant van
Dit wordt u aangeboden door de firma ...... uw rigspecialist
helaas ben ik een pc-dummy :-?
Maar eh....als iemand dit nou uitwerkt, sta ik wel open voor commisie hoor :roll:
Pieter de Jongh

09-12-2004 21:40

Hoi roger,
ik heb bertil verleden week mijn favoriete rig gestuurd.
Lijkt veel op wat jij beschrijft.
Ik heb hem alleen super overloaded gemaakt. tot 15/20 gram.
4-6 gram vind ik nou niet echt dramatisch.
En ik heb de ervaring dat met een kleiner haak, je meer lossers hebt.
Omdat je ruinte tussen de haakpunt en de krimpkous te smal is.
Met een normale bananenrig had ik die ervaring dat ik met kleine haken te veel lostte. na het vervangen met een grotere haak, was dit opgelost.
klein was 8, groot 4.


groeten, pieter
Pieter de Jongh

09-12-2004 21:59

Ik heb nog een opmerking over rigs waar je vis mee lost.

Bart beschrijft bv dat hij 15 % lost.
Hij wil dit natuurlijk terugbrengen naar 0.

En toch zeg ik dat het lossen van een vis niets te maken heeft met de efficiëntie van een rig.
Het kan in mijn ogen zelfs zo zijn dat je met een efficiénte rig meer vis lost dan dat je eigenlijk wil.

Een praktijkvb.

Ik heb vele jaren gevist op de seine.
En ook redelijk vis gevangen. Met weinig bijvangsten zoals zeelt, barbeel, voorns ed.
Toen Willem Peters nog verdeler was bij Carp Company, heb ik weleens haken gehad van hem, van ik meen big fish hooks, die oranje zakjes.
Ik viste toen graag met die met een D rig, in combimatie met een Elastiekje.
De eerst volgende keer dat ik op de seine kwam had ik buiten de gewone karpers ook diverse barbelen en heel apart, ruisvoorn van tegen de 30cm aan.
In al die jaren daarvoor, toch ruim 30 sessies nog nooit 1 voorn gevangen. En nu opeens meerdere.
En ik lostte ook een paar karpers.
Ik vond dat tegenstrijdig.

Mijn vismaat zei echter: stel je voor dat je met een slecht pakkende rig vist, dan krijg je in sommige gevallen geen beet.
Met deze "allespakkende" rig, krijg je wel een beet, alleen heeft hij maar een velletje gepakt ipv niets. Ik kan daar toch wel in mee gaan.
Met een slecht pakkende rig waar de vis bij wijze van spreken 10 keer moet pakken voordatde haak zelf pakt, heb je in mijn ogen dan ook meer kans dat als je beet hebt dat je niet lost.

In mijn ogen is dus het verband tussen lossers en een slecht werkende rig niet terecht.
Het is wel een doelstelling om van die beterwerkende rigs met meerdere beten een rig te maken waar je minder lossers zult hebben.
Maar ik denk dat dat toch een utopie blijft.

Zullen we het ooit zeker weten??!


pieter
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

09-12-2004 22:33

Pieter, e.a. ,

Ik heb precies hetzelfde als jij gehad. Bizarre rigs, vreemde penetraties buiten de beoogde plek. Ook meer beet, maar dat ging hand in hand met meer lossers. De 'standaard' ( sorry, ik spreek nu even in G Schaaf termen ) leverde ook runs, en onder aan de streep was het saldo duidelijk: meer karpers op het droge. Voordat je daar achter bent is vaak het al te laat. Feit is, dat ik dit snel kan inschatten door de jaren, maar nog steeds niet perfect. Voor mij de reden van het starten met 2 verschillende onderlijnen, en daarvan is er eentje altijd standaard ( in de brede zin van het woord ) en eentje een vreemde creatie. Mijn standaard is: 20 cm soepel, klauwhaak nr. 4, 1,5 cm krimpkous, 150 gr. lood.

Bart rept in zijn KW art. over de barrometer stand. Bij bepaalde waarden vangt hij meer, of zelfs alleen maar ( ben benieuwd wat jouw favourite stand is trouwens ). Ik heb bemerkt dat op bepaalde waarden de vissen los gaan en dat het lijkt alsof het weinig meer uitmaakt wat ik eraan knoop, de vis is gewoon los. Op dat soort momenten, bij die wilde vreet partijen aast de vis ongecontroleerd ( nogmaals, mijn idee he...) Door deze, zeg maar agressieve vorm van azen komen mijn frutsels rigs er bedrogen af, terwijl de standaard rig in comb. met voeren zijn werk wederom perfect doet.

Er blijft voor mij op dit moment één dressuur rig overeind staan waar ik blindelings veel vertrouwen in heb: 15 cm green H, laatste cm. gestript, haak gamakatsu long shank nr. 4 en laatste stuk naar binnen gebogen en krimpkous van 2 cm, in hoek gebogen, gewoon 150 gram lood ( zwaarder lood meer lossers idd Bart ). Deze rig geef ik ook al aan in mijn rotary in het komende KSN magazine ( in aug. geschreven ), of was het de vorige rotary, mijn god ik weet het al niet eens meer. in ieder geval om even aan te geven dat het geen copie is van Piet daar hij er ook al over schrijft ( voor het eerst mij bekend ) in deze topic. Op zich wel frappant dus.

Nadeel is wel dat het een harde bodem rig is. En dat is een punt waar ik slecht uitkom....een goede dressuur modderig. Daar breek ik nou echt mijn harsens over. Iemand ideeen?

MVG

Herwin
Pieter de Jongh

09-12-2004 22:44

moderig of moderrig :lol:
tot volgende keer, ga slapen
Reageer dan wel verder, morgen weer 5.45 erui, 's avinds regio avond, zaterdag vbk, zondag hondensport. brr en ik ben al zo moe
groeten pieter
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

09-12-2004 22:54

Hallo!

Roger, eerst even over de belangrijkheid van rigs. Enerzijds zou je kunnen zeggen dat een rig in veel dressuurgevallen onbelangrijk word, wanneer je gaat letten op belangrijkere zaken als goede stekken (stekdressuur), goede voerstekken, en al het andere wat in "the big dressuur-picture" valt. Anderzijds is het in theorie mogelijk om een rig te maken waarmee je iedere karper haakt die het aas opneemt. In feite zou je hiermee de hele dressuur-"problematiek" in één klap zo goed als oplossen. In theorie dus. Dat dit in de praktijk niet zal lukken is onbelangrijk in mijn context, ik probeer alleen te illustreren waar het met louter rigs nog allemaal naar toe zou kunnen gaan, en dat het helemaal niet zo onbelangrijk is als waar men gemakshalve veel van uit gaat.

Ik begrijp heel goed waar jij heen wilt met de "invloed op een rig". Een rig welke je in gedachten hebt gemaakt voor een specifiek "dressuur-geval" zal na verloop van tijd, en veel denkwerk in gedachten honderd % werken. Alle variaties van aasopname/verwerken-combinaties zijn uitgedacht, en overal is op geanticipeerd. Nog steeds: In gedachten. Helaas zijn er dan nog een paar tientallen factoren die snel over het hoofd worden gezien. Ik noem enkele invloeden van buitenaf, waar jij om vraagt...invloeden die de werking van je rig behoorlijk zouden kunnen verstoren.

-Aasopname door witvis, en hieruit volgend dat de rig gestrekt over de bodem ligt. Op zich geen enkel probleem wat mij betreft, omdat de meeste karpers een aasje "on the fly" oppakken. Maar er zijn aanpassingen geweest en te bedenken die nu plotseling niet meer zo goed werken. Simpel klein dingetje wat zo voor de hand ligt, maar wat zo gemakkelijk over het hoofd gezien zou kunnen worden.

-Aasopname door witvis, en hieruit volgend dat de rig er meteen anders uitziet en gaat functioneren als een compleet andere rig. Denk hierbij aan de "sliding-hair-rig".

-Hoe is een betreffende karper aan het azen? Zoals Piet al treffend zegt. Ik heb een aanpassing in mijn hoofd, welke alleen goed kan functioneren wanneer de karper EN klem met de slurf tegen de bodem aast, EN vlot cq krachtig aast. Met deze invloed kun je zoveel verschillende kanten uit...

-Stroming, uiteraard. Conventionele rigs zijn prima. (On the fly) Maar hoe zit het met bijvoorbeeld bananenrigs? Het lijkt simpel...

-Het allerbelangrijkste, en waar wij het aan de waterkant al tot in den treure over gehad hebben, Roger: Hoe beinvloeden de componenten van de rig ELKAAR? Stel, we nemen alle goede eigenschappen van tien verschillend werkende rigs bij elkaar, en verwerken al deze goede eigenschappen in één rig. Hebben we dan de perfecte rig in ons handen? Was het maar zo simpel. De banaan gaat het elastiek beinvloeden, het elastiek gaat de D beinvloeden, het stijve deel beinvloed de banaan, en de lengte van de hair beinvloed de lengte van de onderlijn. Helaas pineutbutter.
Ik hou van erg kleine haakjes. Karel houd van amnesia. Kunnen we een perfect team vormen door ons beider rig-ideeen te combineren, en een killer-rig maken? Ik zou het niet doen!
Wanneer je iets met rigs gaat doen, moet alles op elkaar afgestemd worden. Het formaat en soms het gewicht van het aas ook. Niet alleen op dat ene onderdeel, maar ieder onderdeel moet in harmonie met elkaar zijn. Even een simpel voorbeeld: Stel, ik wil ergens graag met een stiff-rig vissen. Kan ik gewoon mijn normaal geviste onderlijnmateriaal vervangen voor stijf spul, en insmijten? No way! Alle invloeden van buitenaf laat ik even buiten beschouwing nog, en dan moet ik al ten eerste zorgen dat de
-Onderlijn in een niet al te grote hoek van de haak vertrekt.
-Dat de hair van zeer soepel materiaal is.
-Dat het aas niet al te licht is.
-Dat mijn haak geen mini-de-mini is.
-Dat de boel liefst met een ringetje bevestigd word.

Allemaal issues die de rig gaan beinvloeden, en deze parameters moet ik stuk voor stuk een positieve richting op duwen. Het allebelangrijkste waar Roger op doelt komt weer: GA ik één van die parameters "afstellen" zodat het de werking van het stijve niet negatief beinvloed, dan moet ik me wél gaan afvragen of dat afstellen geen negatieve werking heeft op een ander onderdeel van de rig! In harmonie dus.

Stefan, het zou inderdaad wel de bedoeling moeten zijn om karpers te haken alvorens ze de boel uitspugen. Wat ik echter maar al te vaak heb gezien is volgende: Vis zuigt het aas op, en in nog geen halve seconde vertrouwd ie het al niet meer, en spuugt ie de handel alweer uit. Ik ben van mening dat dit verreweg de meest voorkomende aasweigering is die er bestaat. Tot op heden is er slechts 1 rig gemaakt welke dit gedrag enigzins zou kunnen opvangen: De bananenrig. Alle rigs welke in theorie de haakpunt in juiste richting richting de lip transporteren tijdens spugen vergeet ik maar even, want dit blijft voor mij nog een zeer discutabele gedachtengang.
Citaat Bart: "Voor mijn gevoel worden er maar heel weinig vissen gehaakt tijdens het spuwen van de onderlijn." Dat bedoel ik.

Stijve onderlijnen gaan er helaas zo goed als net zo makkelijk weer uit als erin. Dat kan ook niet anders, mogelijkheid tot opzuigen en mogelijkheid tot uitspugen werken in dit geval recht evenredig met elkaar.

Goeie genade, honderden reacties. Als ik overal antwoord op wil geven ben ik volgende week nog aan het typen!

Steven, een elastieke hair is voor mij geen zaligmakende aanpassing, maar slechts EEN gedachtengang welke ik heb uitgebouwd, en gevist...en beschreven heb in de rotary. Zo zijn er op honderden situaties honderden aanpassingen te maken. Wat Roger zegt over mijn knapheid, welke ik nu nog wel bezit, maar in mindere mate dan vroeger...is waar. Het draaien van de haak waar je het over hebt bij deze variant, Roger, is bij mij ook een punt geweest. Eigenlijk (in mindere mate) nog steeds. Het valt met de handpalmtest (ook niet zaligmakend) wél een behoorlijk stuk mee! En dat is goed voor het algemene vertrouwen.

Roger, wanneer gaan we weer een stukkie modder-crowlen?

Tot zover even, maar er valt in deze discussie nog heel wat af te typen.

m.v.g. ChrisN
Plaats reactie