rigs ontrafeld??


Plaats reactie
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-12-2004 13:21

Lachen....

Met mijn 20 en 25 lbs amnesia EN doorgeknoopte hair nooit problemen gehad. Steker: toen ik mijn kop liet hangen vnaar meningen van allerlei experts en flos en andere troep als hair ging gebruiken, begon de ellende.

2 voorwaarden. hair minimaal duimbreed en longshank haken. korda en gamakatsu of hoe die heten.

7 slagen notlessen een stukje siliconen, zodat de hair bij de haakpunt "loskomt".

Kan het niet bewijzen, maar heb sterk het gevoel, dat indien de hair naast de haak loopt het beter gaat dan wanneer de hair achter da haak langs loopt.

Bij soepel onderlijnen op zeker dat het beter werkt. Nog beter als de hair ahw een slag om de steel ligt.

Waarom? Geen idee en het intresseert me geen moer ook. Het werkt en om er dan een theorie aan te hangen?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

19-12-2004 18:04

Ha ha, wou dat ik er net zo over dacht Klaas.
I do my own head in sometimes 8)

Nou mannen, zijn we uitgepraat over rigs?
En nee, ik laat me niet afschepen met die en die rig als ze zo en zo azen.
Wat is nou de optimale rig en de optimale voer situatie.
Wij allemaal bedenken ons van te voren wat we denken te verwachten en spelen hier op in met rigs en voermethodes.
Wisselt dit vaak?
Welnee, vaak hebben we goeie resultaten met een bepaalde methode en eigenlijk roesten we dan een beetje vast.
Als resultaat, goeie tijden en slechte tijden.
Mijn conclusie, dat we ze 9 van de 10 keer uitlokken tot een bepaald aas gedrag.
Als we dit dan toch al doen......
Welke rig zetten we in en welk aasgedrag willen we uitlokken.
Ik geloof heilig dat deze 2 factoren het' verschil maken tussen vangen en blanken.

Vr.gr.

RC
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 19-12-2004 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-12-2004 18:25

Hoe meer punten een haak heeft, hoe groter de kracht die nodig is om deze punten ook in te laten dringen. Voor de rest worden met enkele haken al genoeg bekken verwoest! No go area, dus. :evil:

Qua hair heb ik weinig toe te voegen. In tegenstelling tot Klaas heb ik nimmer problemen gehad met floss. Ook draait het niet in slagen om mijn haak. Gebruik ik dus nog steeds, want het is het meest soepele en onzichtbare wat er te vinden is.

Alleen bij de blow-out hair montage gebruik ik een lanstelige haak waarop ik de hair gewoon doorknoop met Super Nova. Het blow-out principe geeft je de werking van een lange hair, terwijl de afstand tussen boilie en onderkant haak slechts 2 cm blijft. Laat je dus met een lange hair vissen zonder het tangle probleem. Super Nova heeft de door mij gewenste soepelheid.

Ik zit hier duidelijk op de toer van een zo natuurlijk mogelijk ongehinderd gedrag van het aas bij opname. Het eerste moment waarbij de karper beslist: opnemen of gewoon links laten liggen.

Meer kan ik aan het hair verhaal niet toevoegen. :roll:

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-12-2004 19:30

Oke blijkbaar zijn "wij" het eens over meerpuntige haken ..... dank voor jullie mening in dezen.

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-12-2004 19:37

Gelukkig maar weer, Marc. :D
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

19-12-2004 20:10

Marc Schrikkema schreef:Heren,

Ik denk dat ik nu even ga vloeken in de kerk, maar heeft ooit iemand met een dregje op karper gevist? Als het inhaken zo belangrijk is lijkt me dit een voor de hand liggende oplossing, iig een 3 keer grotere kans op inhaking. Maar graag jullie mening hierover.

Groet Marc

Marc...dit meen je toch niet he!!??...dan gaan we echt terug naar de jaren van voor tot na de oorlog, toen er nog gewoon voor de pot werd gevist. Of wil je soms naar de oostbloklanden technieken? :(
Er is ook nog zoiets als weidelijk vissen. :wink:
De gedachten alleen al!
Met zeer verbaasde groeten,
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

19-12-2004 21:09

hoi allemaal

DE ALTIJD WERKENDE RIG.. bestaat niet.. zoals reeds aangegeven vreet een karper op water A anders als op water B, maakt hoe je voer in de buurt van je haak ligt wat uit, met name de snelheid en de voorzichtigheid waarmee geaasd worden zijn factoren. verder maakt het wat uit of er veel witvis aanwezig is en of de karper alleen op je stek aankomt of met 20.. Dus voor ieder water kan een andere rig een topper zijn..

Wat wel zo is is dat op veel wateren de zelfde dingen goed werken simpelweg omdat ze afwijken, en omdat die rigs niet teveel "tegenstrijdigheden" bevatten die de werkzaamheid van die rig negatief beinvloeden..

De reden dat ik deze topic opende is dat veel van ons niet helemaal duidelijk is dat een rig bestaat uit diverse onderdelen die elkaar positief(versterken) of negatief beinvloeden, afhankelijk van ons begrip van hoe die onderdelen elkaar beinvloeden

Ik gaf bijvoorbeeld aan dat een langere stiflink uit een stuk een minder effect heeft als een korte stifflink. tuurlijk vang je er vis mee, en afhankelijk van het water misschien ook wel beter als de rest, maar dat is dan niet omdat je de rig aangepast hebt aan de onderdelen, maar omdat er door externe factoren(gewenning aan korte rig bijvoorbeeld) een andere goede situatie onstaat.

Waar ik naar op zoek ben in deze discussie is dat mensen op dit board stil blijven staan waarom ze een bepaalde rig knopen, wat ze daarmee willen bereiken, en of ze die rig voor die situatie ook optimaal hebben

Zo lees ik wel dat afstand een factor is om stifrig in de korte versie te gebruiken, maar lees ik maar weinig dat je beter geen stiffhair kunt knopen op dit soort rigs, en dat korte hairs(van stijf matriaal) de draaiing van de haak alleen maar minder goed maken.

Even een anekdote. Op een bepaald water inmiddels bekend van de karperwereld waren op een gegeven moment alleen nog maar piepen te krijgen. vanalles geprobeerd, maar niets hielp, bij niemand. Op een dag ving ik eindelijk een vis, gehaakt in de bovenlip, terwijl die vis 2 weken daarvoor ook al gevangen was.. nu viste ik een heel kort stiffrigje van ESP bristle(zowat het stijfste zooitje wat ik ken). de boilie was uitgehold, en de kern vervangen door een minipop-up van nash. de maat boilie was 25 mm op een lange hair(4 cm vrije ruimte) en een haakmaat 10.

wat me in deze situatie opviel was dat ik de vis in de bovenlip haakte, de beet was warrig geweest, paar piepen ff niks weer paar piepen gevolgd door een run. Ik denk dat de vis geprobeerd heeft de boilie uit te spuwen, door de stijfheid van die esp bristle kwam de haak boven tegen de lip aan en ik had de mazzel dat hij net in die richting(dus met de haakpunt naar boven) vlees gepakt heeft.. Ik ga nog verder dan dat.. die bristle moest buigen anders kon de haak nooit een dusdanige hoek aannemen dat de punt boven in de bek kon pakken..

Dat heeft me toen op rigs gezet, het was wel mogelijk om die gewiekste rakkers te pakken te krijgen.. later op een ksn fishinn heb ik daar met andere vissers over gepraat. de toenmalige voorzitter regio limburg heeft me met iets simples als een hair op het goede spoor gezet.. sindsdien zie ik rigs een beetje anders als ik tot dan toe gedaan heb.

the rest is history zoals dat zo mooi heet..

MVG

RF
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-12-2004 22:10

Kees/Klaas, nog even een kleine reactie;

Over die aasopname van de karper, misschien dat ik hier mijn denkbeeld over het al dan niet kantelen van de vis bij zou moeten stellen. Ik heb er gisteren nacht als huiswerk ook nog eens de Korda band op nagekeken en het valt idd op dat de vis iets of wat kantelt, begint te zuigen, vaak een paar keer voordat hij het aas goed aanzuigt, zich bij het sluiten van de bek haakt, omhoogkomt tijdens een schrikreactie en wegvlucht. Maar dit is dus met hele korte onderlijntjes en op een geconcentreerde voerplek (met veel klein spul in de vorm van pellets, mais en hennep). Ik vraag me dan ook af of dit aasgedrag ook het geval is bij een verspreide voerplek met puur boilies of met een langere onderlijn. Ik ben wat dat betreft ook wel benieuwd naar deel 2/3, misschien dat er dan een beter antwoord komt op mijn vragen.

Klaas gaf aan dat hij de vissen met een langere soepele onderlijn ook onderin haakte. Dit kan ook niet anders, maar Klaas, het gros zal toch wel in de hoeken van de bek zijn? Over onderlip inhakingen, dan bedoel ik midden in de onderlip. Dit is bij mij veel meer het geval op het moment dat ik mijn onderlijnen korter vis.

Robert,

Ik geloof niet zo zeer dat de leadcore onderlijn de kracht heeft om de boilie naar voren "te trekken" in de bek, daar is het gewicht veel te licht voor en verspreid over een te grote lengte. Maar dus wel in het geval van schudden, waarbij er wat gewicht onder bij de punt hangt in de vorm van die leadcore.

De hair,

Voor mij in bijna alle gevallen soepel, gewoon omdat ik de inhaking zo min mogelijk wil beinvloeden. Wat ik enkele jaren geleden wel veel toepaste was een nylon hair van een 15 honderdste. Ik had zelf het gevoel dat dit meer aanbeten opleverde. Misschien de waarneembaarheid van het dikkere gevlochten materiaal? Toch knoop ik hem tegenwoordig bijna altijd door, zeker bij de green hornet, puur omdat de binnenlijn ook mooi dun is en zeer soepel.

Blijft een hele interessante en leuke discussie, behalve dan het uitstapje richting het stropen, had voor mij niet gehoeven. Proefballonnetje van Marc dat vroegtijdig geknapt moest laten worden, maar wat hij zelf ook al wist :D
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-12-2004 23:26

Kees of Klaas, what is in a name Bart?

Maar sorry, ik generaliseer dit teveel. De rig waarover ik sprak is de Paisley rig. Een 20 cm stiff Korda IQ of heldere Amnesia, daaraan 4 cm soepel, long shank nailer haak maatje 6 met een blow-out door gemonteerde hair. Het is opvallend dat het zo werkt bij mij en ik had inderdaad van te voren niet verwacht dat het zo uitwerkte. Laat ik er maar geen theorie over opbouwen.

Als ik gewone combi’s vis, wat ik ook veel doe, dan is de inhaking variabeler.

Kees
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-12-2004 09:03

Kees, Klaas en Kees; niet of :wink:

Het is dat jullie beide ingingen op het aasopnameverhaal, vandaar. Nog even een paar dingen die me opvallen bij de aasopnames van de Korda band, dit op een single liggende boilie. De hoek waaronder de vissen staan tijdens het aanzuigen is iig groter dan een paar graden, 30 a 40 zelfs, dit tijdens de zwembeweging. Ook de hoogte waarop de vissen boven de bodem zwemmen is in dat specifieke geval ook wat groter, waardoor de hoek ook wat groter wordt waaronder ze het aas opnemen. Weer een proefballonnetje, maar zou het niet zo kunnen zijn dat op het moment dat er met een single hookbait of met een verspreide voertactiek wordt gevist de vissen meer hun natuurlijke zwemhoogtes aannemen. Volgens mij enkele decimeters tot een halve meter boven de bodem. Waarbij er dus veel meer beweging door de vis gemaakt moet worden om het aas op te nemen. Dit omdat ze relatief grote afstanden moeten zwemmen om het aas op te nemen. Op zich allemaal logisch en wat je ook wilt bewerkstelligen met deze methodes. De vis meer laten bewegen om meer kans op een inhaking te krijgen. Want de vissen haken zich of tijdens het sluiten van de bek (met zeer kleine spelingsruimtes) of tijdens het stijgen naar cruise mode in een vooruitzwemmende beweging (niet te grote spelingsruimtes). Maar verwacht dus dat er meer verticaal beweging is door de vissen op bovenstaande voer/vis methodes.

Maar goed, zoals Roger ook al aangaf azen de vissen op elk water weer anders, waardoor je op elk water weer op zoek moet naar de ideale montage. Waarbij er misschien 80% overeenkomsten in het geheel zitten, maar er duidelijk verschil in resultaat is in die laatste 20%. En waarbij die ideale montage ook weer onderdeel is van ideale tactiek. Iets wat ik maar al te graag probeer na te streven en ook steeds beter lukt al zeg ik het zelf.

Maar Kees, die nailer haak zal hem de clue zijn verwacht ik, de haak heeft in princiepe dezelfde vorm als de krimpkous in een kwart cirkel gebogen. Een haakverlenging die ook meer dan normaal in de onderlip haakt, mits de vissen voldoende verticaal bewegenen de spelingsruimtes niet te groot zijn. Zo schreef ik ook bijvoorbeeld in mijn komende artikel in de KW, dat op een gegeven moment toen de vissen vol op het aas zaten en naar mijn gevoel dus dicht tegen de bodem bleven om te azen, ik ineens wel enkele vissen achter elkaar in de zijkant van de bek haakte. Maar toen waren ze dan ook wel echt los. Uiteindelijk boeit het ook weinig wat er dan voor zorgt dat het gebeurt (inhaking op gewenste plaats), als het maar gebeurt! Weten dat iets goed werkt is eigenlijk voldoende, maar eigenwijs dat ik ben probeer ik ook die waarom te achterhalen.
mvg

Bart van den Hurk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-12-2004 09:44

Sterker Bart,

In veel gevallen is te voorspellen in welke kant van de bek de vis gehaakt wordt.

Nu vis ik niet op dressuurwateren, maar toch zijn de vissen er wel iets gewend. Wat opvalt is, dat op het monment dat de vis "besluit"het aas te nemen, het lijkt of het niet uitmaakt, maar erin gaat het.

Wier, planten, vroeger bewust vermeden, nu vis ik er dus middenin. Nix pva oid. Zo erin. Op zeker, dat soms de onderlijn rechtomhoog staat, zeg maar tussen de planten. 4 tikken op de top en de vis hebben. Rara politiepet... Voor geluk is dat te vaak voor gekomen. In de bagger vissen eigenlijk idem dito. De hele handel een halve meter in de bagger. Nooit een probleem. Het probleem begon pas, toen ik wist dat het bagger was. toen moesten er aanpassingen komen. Popup, lange(re) onderlijn. Jammer dan, geen beet. ( Ja je doet toch bodem onderzoek? Nou nog niet zolang geleden gebruikte ik nooit een boot. Goeie stekken vond je door er te vissen.)

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-12-2004 10:02

Heren,

ik heb dus precies dezelfde ervaringen als het gaat om zachte bodems als Klaas.

Als je erover nadenkt, is het ook logisch. Een karper moet natuurlijk ALTIJD over een montage/hoofdlijn heenzwemmen (tenzij we drijvend vissen) ipv er tegenaan. In de prut met die handel!

En zo zijn er nog veel meer zaken sterk te vereenvoudigen in de rigknoperij. Ook op dressuurwater.

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-12-2004 13:34

Bart,

Ik denk ook dat het de nailer is. Bij juist gebruik dus helemaal geen slechte haak lijkt me.

Met aanbieden in ipv op de bodem als er modder ligt kan ik wel meegaan. Ergens meen ik mij wel te herinneren dat de diepte een beperking heeft. Als ik er uit het hoofd een getal aan moet geven is dat rond de 15 cm maximaal. Maar heeft dat gegeven nog invloed op de constructie van de rig?

Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

20-12-2004 17:15

Bart, de leadcore onderlijn is me duidelijk, thanx.
Heb er vamiddag een paar geknoopt.
Ik heb als verbindingsknoop de naaldknoop gebruikt, andere tips?
Ik ben nog een beetje in dubio over de lengte van de leadcore, juist omdat je met het gewicht verschillende kanten op kan.
Heb 2 variaties gemaakt, de blow back sijsteem en d rig.

De bananenrig rechtstreeks van je lood vissen klinkt mij goed in de oren Bart.
Super direkt en kan eigenlijk niet missen.
Ik ga deze zeker op de proef stellen!

Vorige winter las ik in een van de engelse bladen een artikel over een andere fariatie hiervan.
Wat denk je van een sliding banaan op een lengte fluro carbon of leadcore.
Einde van de leadcore of fluro een pva zakje met lekkers.
Als de vis de haakaas pakt en richting pva zakje (en lood) gaat heeft die niks in de gaten tot die daar aankomt dan gaat je banaan strekken.
Ik geloof dat ze deze de Mousetrap noemen, schijnt een goeie winter taktiek te zijn.

Kees, moet toegeven dat ik de bent hook krimpkous toch niet wil missen in mijn rigs :wink:
Ik ben me gewoon rot geschrokken van die onderwater beelden.
En dan met al die blanks van mij ga je toch zwaar twijfelen in waar je mee bezig ben.
Ik heb mijn koppie er weer bij 8)

Klaas en Mits,

In de blubber vissen, daar moet ik mijn hoofd nog even omheen krijgen.
Dit zal met het bevissen van "mijn" water veel meer mogelijkheden bieden.
15 cm zou de montage wegzakken zeg je Kees, ik hou je hier uiteraard niet aan vast.
Wat zijn hierin de mogelijkheden mannen.
Ik bedoel, long distance lood zal verder zakken als vleugel lood.
Ben geneigd te denken om met een soepele onderlijn te vissen echter ik zie dan ook wel wat in een stiffie.
Graag wat meer ervaring hiermee op voor bij onbekend terrein karpervrienden.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

20-12-2004 17:32

De naaldknoop kan, zelf gebruik ik eigenlijk altijd een ringetje, dus ik monteer de leadcore met aan allebei de kanten een lusje. Aan het lusje een ringetje en wartel. Zo kan ik ook heel makkelijk het soepele stukje vervangen wanneer de haak bot is. Kwestie van knippen bij het ringetje en het vooraf gemaakte lijntje eraan knopen, kwestie van enkele secondes. En geen rigwallet waar je mee hoeft te zeulen, gewoon een gripzakje in de koffer :o Alle beetjes helpen he :wink:

Die beschreven onderlijn ongeveer gelijk aan de gepromote pop up onderlijn van Korda, waarbij er een pop upje met een lijntje van een 5 cm op de leadcore boven het lood gemonteerd wordt?
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

20-12-2004 17:44

Bart van den Hurk schreef:De naaldknoop kan, zelf gebruik ik eigenlijk altijd een ringetje, dus ik monteer de leadcore met aan allebei de kanten een lusje. Aan het lusje een ringetje en wartel. Zo kan ik ook heel makkelijk het soepele stukje vervangen wanneer de haak bot is. Kwestie van knippen bij het ringetje en het vooraf gemaakte lijntje eraan knopen, kwestie van enkele secondes. En geen rigwallet waar je mee hoeft te zeulen, gewoon een gripzakje in de koffer :o Alle beetjes helpen he :wink:

Die beschreven onderlijn ongeveer gelijk aan de gepromote pop up onderlijn van Korda, waarbij er een pop upje met een lijntje van een 5 cm op de leadcore boven het lood gemonteerd wordt?


Da's vooruitdenken Bart, toppie!

Hoe je hem zo beschrijft heeft die er wel iets van weg Bart.
Maar ik ben geneigd te denken dat deze meer de richting op gaat van de blubber rig waarbij het lood wegzakt en de korte onderlijn tijdens de worp omhoog vliegt.
Of zit ik nou verkeerd te denken?

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

24-12-2004 12:48

:evil: ik vind praten op nivaeo eigelijk best wel een beetje veel onzin;
als een jongen van 14 jaar oud graag mee wil praten dan moet hij dat doen en niet omdat jij je in de hogere sferen waand.
en als je het toch hoog wil pakken dan ga je maar eens vissen met een stifrigg met een slappe hair aan gemonteerd.deze rig is ideaal voor in stromend als mede in rustig water.ik hoor het van je groetjes van de carpbuster
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

24-12-2004 12:50

:evil: ik vind praten op nivaeo eigelijk best wel een beetje veel onzin;
als een jongen van 14 jaar oud graag mee wil praten dan moet hij dat doen en niet omdat jij je in de hogere sferen waand.
en als je het toch hoog wil pakken dan ga je maar eens vissen met een stifrigg met een slappe hair aan gemonteerd.deze rig is ideaal voor in stromend als mede in rustig water.ik hoor het van je groetjes van de carpbuster
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-12-2004 12:58

william van den broek schreef::evil: ik vind praten op nivaeo eigelijk best wel een beetje veel onzin;
als een jongen van 14 jaar oud graag mee wil praten dan moet hij dat doen en niet omdat jij je in de hogere sferen waand.
en als je het toch hoog wil pakken dan ga je maar eens vissen met een stifrigg met een slappe hair aan gemonteerd.deze rig is ideaal voor in stromend als mede in rustig water.ik hoor het van je groetjes van de carpbuster


Ja je hebt gelijk praten op niveau is idd erg lastig.
Typen overigens ook.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

24-12-2004 13:16

ja typen ook dat gaat pas op nivo.hahaha.goed opgelet.groetjes.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

24-12-2004 18:04

Roger Feijen schreef:hoi allemaal

DE ALTIJD WERKENDE RIG.. bestaat niet.. zoals reeds aangegeven vreet een karper op water A anders als op water B,



Als vandaag, laten we zeggen rig a bij jou niet werkt,wil dit niet zeggen dat precies dezelfde rig die jij gebruikt bij mij vandaag niet werkt want ik heb nl wel een karper gevangen.
Het heeft meer te maken dat er GEEN karper op je stek was wat weer van vele factoren kan afhangen.

Roger Feijen schreef:hoi allemaal


Wat wel zo is is dat op veel wateren de zelfde dingen goed werken simpelweg omdat ze afwijken, en omdat die rigs niet teveel "tegenstrijdigheden" bevatten die de werkzaamheid van die rig negatief beinvloeden..



Omdat dezelfde dingen goed werken simpelweg omdat ze afwijken?
Afwijken van wat?
En wat is een tegenstrijdigheid in een rig dan?

gr Harnold
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

19-01-2011 21:49

Goed dan

Ik ben ooit dit topic begonnen in de hoop om begrip voor werking van rigs te creëren. Het viel me op dat er veel vragen waren over rigs, maar dat veel mensen losse termen, en losse onderdelen van een rig roepen, zonder erbij na te denken wat dat met de werking van de rig doet, en dat het geheel van de rig totaal niet bekeken word. Laat dat nu net de reden zijn dat de meest simpele rig vaak het best werken. Die dingen zijn in balans, en hebben daardoor meer kans om hun werk te doen.

Het zal wel een lang stuk worden, ik schrijf het maar 1 maal, en ik zal mijn best doen om het zo duidelijk mogelijk te doen. Discussieer daar gerust met zijn allen over. Roep gerust dingen, maar probeer om de kern te pakken zoals ik ooit bedoelde toen ik onderwerp opende. Zoek termen die je niet snapt gewoon even op via de zoekfunctie op het forum, er staat vast ergens een goede beschrijving van die term en lees dan weer verder. Vind je het teveel lezen?? Jammer, het kan echt niet korter om duidelijk te blijven, praten is makkelijker dan in schrift zetten, en misverstanden zijn er veel in schrift door het ontbreken van gezichtsuitdrukkingen, ziehier de grote makke van het forum.

Je rig is niet alleen je haak, hair, aas, loodgewicht en montage van lood, onderlijnmateriaal en atributen bij elkaar, maar is een effect wat je wil bereiken. Het haken van de vis. Soms kunnen bepaalde onderdelen elkaar tegenwerken zoals ik al toen probeerde duidelijk te maken. Soms heeft je rig nog iets extra’s nodig om het af te maken. Soms maak je het jezelf moeilijk door een onderdeel te gebruiken(een heel grote boilie bijvoorbeeld), en soms maken de omstandigheden een rig onbruikbaar.
Allereerst is de hele werking van een rig puur natuurkunde. De karper zuigt het aas aan, door het vacuum komt er een waterstroom op gang die zolang aanhoud als de karper dat vacuum op gang houd(kan houden). Datgene dat in die waterstroom zit zal, als de stroomsnelheid groot genoeg is, voor de vorm van het aas, soortelijke massa van het aas en als er geen obstuctie is(eventuele verzwaring door loodjes, onderlijnmateriaal, onderlijnlengte, of gewoon een steen die in de weg ligt gewoon megezogen worden. De zuigkracht ontstaat door de kieuwplaten als een balg uit elkaar te drukken. De ruimte die dan ontstaat word gevuld met water, dat water komt door de bek naar binnen en kan dus enigzins gericht worden. Ook de kracht van de waterstroom kan geregeld worden door de kieuwen sneller of langzamer uit elkaar te laten gaan.
Simpel toch?

Keuze van onderlijnmateriaal
En dan begint de elllende. Pak eens een stukje stijf inderlijnmateriaal van 12 cm en druk daar een maiskorrel op en zet deze gewoon vast. Je hebt nu een maiskorrel op een slap stokje. Laat de maiskorrel boven staan net als een lolly op een stokje. Beweeg nu als een pendel van een klok de lin langzaam heen en weer. En nu wat sneller. De actie van de lijn word groter als de snelheid groter word. Doe hetzelfde eens onder water. Je zult zien dat de buiging op je lijn alleen maar groter word omdat water traag is, de maiskorrel ondervind meer weerstand in water dan lucht, en dus blijft de maiskorrel wat achter bij de beweging die je maakt hoe sneller de beweging hoe meer de traagheid van belang word, en hoe meer de lijn buigt.
Prik nu eens een 18 mm boilie op de lijn en zet hem vast. Als de boel nog steeds als een lolly staat, dan even een prive bericht, dat spul MOET ik hebben ;-). Ow het buigt gewoon jammer.. blijkbaar heeft de lichte maiskorrel minder invloed op je stifrig dan je boilie van 18 mm. bij 25 mm boilie zul je zien dat de stifrig eigenlijk niks meer in te brengen heeft tegen de massa en de traagheid door het water van de grote boilie.
Dat zal dus in de bek van een vis ook gebeuren. De stroming beinvloed de boilie, en zoals je al gezien hebt beinvloed een 25 mm boilie de stifrig nogal in zijn buiging. Wil je anti eject bereiken met alleen de starre eigenschap van je onderlijn, dan zul je dus daarop je aas moeten aanpassen.
Haakkeuze, lignaligner, draaien van de haak etc..
Nu is haken vaak een persoonlijke keuze. Voor mij alleeen maar haken met een rechte punt omdat deze sneller haken, mits ik niet tussen stenen vis, dan pak ik een klauwhaakje, de punt is dan minder kwatsbaar omdat een klauwhaakje sneller van een steen af ketst in plaats van dat het puntje ombuigt op die steen. Ik heb te veel vissen gelost omdat juist dat puntje omgebogen was door een hard voorwerp, dus ik heb wel klauwhaakjes bij me. Het liefts heb ik een sterke haak die goed vast houd tijdens het drillen. Ik heb een hekel aan vis verspelen, en ben tot heel veel bereid om een gehaakte vis te landen. Dan moet de haak wel houden. Ikzelf vis graag kleine haakjes, maar soms moet ik voor groot kiezen(maat6) omdat ik die kleine dan uitscheur door obstakels of doordat ze zich in wier vast zwemmen. HAKEN MOETEN SCHERP ZIJN. Zomaar een bekend gegeven, maar toch zovaak met voeten getreden, je weet dat dat ding bot is maar hebt geen zin om een nieuwe rig te maken.
De linealigner is denk ik een van de meest essentiele toevoegingen voor je rig als je wil dat je haak snel draaid. Als je haak in de bek ligt, en de karper zwemt weg, dan zal de onderlijn zich strekken. Op een gegeven moment zal de rig gestrekt zijn, en word de haak dus naar voren in de bek getrokken. Denk er wel aan dat als de hair dan weer gestrekt ligt doordat de haak aan de hair trekt, dat je aas dan ook begint te schuiven in de bek. Als de haak vlak blijft liggen kan het zo zijn dat de haak zo uit de bek valt, zonder te haken. Je wil dus bereiken dat de haak gaat draaien met de punt naar beneden zodat je de vis kunt haken. Een langere lignaligner draaid de haak makkelijker, en je kunt door de lignaligner te buigen ook bepalen of en welke kant de haak op draaid, en ook wanneer de haak kans krijgt om in te prikken(ook wel haakpunt beschermen genoemt). Door een handpalmtest kun je zien of je haak goed draaid.
Nu word het vervelend. Je onderlijn heeft wel invloed op het draaien van je haak. Met name stifrigs kun je prima vissen zonder lignaligner omdat als je je onderlijn vast zet op je lood, je de draaiing van je haak door de onderlijn kunt laten doen. Bedenk wel dat het dus ook kan zijn dat je lood op de kop op de bodem komt, en indien de bek van de karper open staat de haak met de punt door het midden de bek verlaat!!. Je kunt dit uitproberen door je stiff onderlijnmateriaal vast te zetten op je loodmet een stukje tube zodat hij niet kan draaien. Buig nu de lijn zo dat de punt naar beneden staat. Met eerst warm water en vervolgens afkoelen kun je op die manier de stijve onderlijn allerhande vormen geven, dus ook je haakpunt beschermen etc. doe nu de handpalmtest, en je zult zien dat de haak altijd agressief staat en dus snel zal prikken.
Nog erger? Ja hoor, of was je die boilie alweer vergeten, je aas doet ook mee. Ik las ergens dat je de hair niet om je haaksteel mag draaien anders krijg je lossers. Je kunt de massa van je boilie ook gebruiken om je haak te helpen draaien!! Is een kwestie van waar het vertrekpunt van je lijn uit je lignaligner komt, dat kan gerust uit het centrum zijn. Met het centrum bedoel ikals je de haak zo draaid dat je de punt niet meer kan zien omdat de steel de punt verbergt. Dat is precies de lengteas van je haak(indien je een rechte haak hebt, tegenwoordig vrij standaard).

Gewoon uitproberen wat voor jouw haak het beste werkt

Het word laat, ik zal verder gaan zodra ik tijd heb

Groetjes

Roger
I think and therefore I am....
K. van den Herik

20-01-2011 07:30

Ik las elders dat het maar kut was om je te lange hair een slag om je haak te slaan.

Deze truuk was 1 van de oorzaken dat "we" wel alle vissen haakten EN vingen. Natuurlijk was dit zwaar beredeneert en na dagen filosoferen besloten we zo te vissen.... Nee hoor gewoon "per ongeluk" ontdekt waarna ik het ook deed en ook betere resultaten had.

Nu is de hair om de haak slaan vrij lomp, maar bijna het zelfde effect bereik ik door de hair dmv een rubbertje aan de zijkant van de haak te laten vertrekken.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

20-01-2011 20:53

Deel 2 van rigs ontrafeld
Je hair

Het simpelste onderdeel van je rig, of toch niet. Hoe lang je je hair vist kan een vitaal onderdeel van je rig zijn, ook kun je je hair gebruiken om iets te bereiken dat je wil. Ik heb het elders al geschreven dat ik graag vis met langere hairs. Dit omdat dit de invloed van de hair op mijn rig verminderd. Toch kun je de hair ook gebruiken om een ander effect te bereiken. Bedenk namelijk dat het gewicht van de haak op een kort stukje stifrig maar erg weinig invloed heeft op die stif hair. Zo zou je dus meer anti eject kunnen bereiken doordat de hair je haak als het ware aan de kant duwt. Jje aas is ook veelal zwaarder en door zijn omvang ook meer van invloed bij een spuwreactie op je rig dan je haak, die relatief weinig gewicht en opppervlak met zich meebrengt. Dus als een karper spuwt zal het aas kracht uitoefenen op je stif hair en deze zal dan kracht uitoefenen op je haak, die daardoor aan de kant gedrukt word, met een mogelijkheid van inhaken, komt gelijk achteraan dat er vervolgens door het aas weer kracht uitgeoefend word om een eventueel ingeprikte haakpunt toch los te wrikken. Misschien moet je je hair dan ergens anders laten vertrekken om niet alle kracht direct tegenover de haakpunt te zetten(bij een bevestiging in de bocht van de haak is de loswrikkende kracht op de haakpunt erg groot). Ook kun je de haak een agressieve stand meegeven bij een stif hair. Echter die loswrikkende eigenschap is dus gelijk een lastig probleem om op te lossen. De lengte van de hair is een manier om te bepalen waar je je haak het liefst in de bek van een vis wil hebben. De vis zuigt het aas op en de haak gaat mee, vooruit getrokken door het aas. Vis je met erg lange hairlijntjes, dan zal de haak wat verder voor in de bek liggen, zeker als je de haak op een of andere manier verzwaard. Bij het wegzwemmen zal een vis dan ook minder snel opmerkzaam worden op gevaar omdat er minder geschoven hoeft te worden in de bek om de haak daar te krijgen waar hij vlees kan pakken. Tvens krijg je minder rare taferelen als je met korte onderlijnen vist.
Een korte onderlijn namelijk houd op een gegeven moment op met strekken. Wat denk je dat gebeurd met die boilie die ineens geen ruimte meer heeft om naar voren te bewegen. Die komt abrupt tot stilstand. In de meeste gevallen zal die dan een een straffe boog op de onderkant van de bek tikken. Als dat geen teken is om te spuwen??

De lengte van de hair is soms lastig te bepalen, te lang, en de haak kan nog buiten de bek blijven liggen, en ik heb het dan nog niet over alle capriolen die je uit moet halen om dat fatsoenlijk uit te gooien. Te kort, en je aas (afhankelijk van je aasgrote en haakmaat) kan voorkomen dat je haak inhaakt.
Het vertrekpunt van de hair kan ook van belang zijn zoals we bij de stifhair versie al gezien hebben. Maar ook het draaien van de haak word beinvloed door het vertrekpunt van de hair. Een hot topic is de rig van bart las ik op het forum, en die gebruikt een ander vertrekpunt. Qua anti eject is dit zeker een verbetering omdat de haak met de haakpunt naar voren de bek verlaat. In combinatie met een stifhair word de anti eject alleen maar versterk zou ik denken, omdat de haak aan de kant geduwt word door de hair, en dus dichter in de buurt van de bekwand komt in in te prikken. Verder zijn de krachten bij het verder terug plaatsen van de met name stif hair minder groot op de haakpunt, en zou de boilie als hij groter is nog wel eens een extra tik mee kunnen geven om de haakpunt een tikje verder in het vlees te prikken.. een langere hair zou de afstand naar de bekwand kunnen verkorten. Door het vetrekpunt van de hair onder een hoek van 30-45(afhankelijk van de lengte van de haaksteel met lignaligner) graden ten opzichte van de haaksteel te laten verlopen kun je de haak agressiever naar de bekwand laten gaan. Met een eventueel loodje op je hair in de buurt van het vertrekpunt vergroot je de traagheid van je haak, en ook beinvloed je de plaats waar de haak heen gaat als die aan de kant geduwt word, deze zal meer naar onderen neigen te vallen.
En dat allemaal op dat stukje om je boilie onder je haak te houden…

Er komt meer kijken bij rigs, veel is gewoon logisch nadenken.

Ik heb trouwens de wijsheid niet in pacht, dus als jullie iets opmerken waarvan je denk wat een onzin, roep het maar

Groetjes

Roger Feijen
I think and therefore I am....
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

20-01-2011 21:48

Roger Feijen schreef:Deel 2 van rigs ontrafeld

Ik heb trouwens de wijsheid niet in pacht, dus als jullie iets opmerken waarvan je denk wat een onzin, roep het maar

Groetjes

Roger Feijen


Kom op man, tik je zo'n lap tekst. je bent de koning van "het presenteren van je mening als een feit"en dan zwak je hem af..

enfin, wel lezenswaardig.