rigs ontrafeld??


HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

15-02-2011 09:32

Dat CF-systeem raakt de vis bij lijnbreuk de leader, hoofdlijn en lood kwijt?
Of gaat de vis lekker lopen jojo-en met het lood etc. ?
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

15-02-2011 10:23

Allen,

Al een tijdje volg ik met enige interesse dit topic. Laat ik meteen voorop stellen dat ik geen rig goeroe ben. Maar met veel plezier volg ik dit topic. Ik ga me er eens in mengen om ook mijn rig gedachtes eens de vrije loop te laten.

1 van de weinige die keer op keer met interessante weetjes komt is Roger. Helaas vind ik dat hier maar weinig op wordt ingehaakt :-). Of dit te maken heeft dat we door de commerciële tacklebedrijven in een bepaalde richting worden gestuurd of dat we niet het onbekende durven te ontdekken weet ik niet maar ik ga eens proberen in te haken op deze weetjes.

Ik ga proberen het onbekende bij jullie los te maken onwetendheid kan soms vele voordelen bieden.
Iedere keer maken we gebruik van rigs die maar moeten draaien waarom moet een rig draaien als ik er zelf voor kan zorgen dat de haak in de juiste richting staat? Stel ik fixeer mijn haak in een bepaalde positie (liefst haakpunt omlaag) dan hoeft mijn haak dus niet meer te draaien en ben ik van deze variabele af. Hierbij besef ik me terdege dat ik een blinde kant aan mijn rig creër maar die heb ik ook bij een normale onderlijn. Oh ja daarom is die draai factor maar....
De fixatie van die haak kan ik niet alleen laten plaatsvinden bij de haak zelf hierbij ben ik van meerdere factoren afhankelijk.
Ik gooi nog even wat onderlijntjes op, ik wil graag fixeren hoe kan ik dit het beste doen? Dat stijve materiaal waar Roger naar op zoek is wil ik ook wel hebben (stuur mij dus ook maar even een pb als je het weet uit te halen :-).
Is het daadwerkelijk mogelijk wat ik wil of ga ik de verkeerde kant uit??
Een stukje pva-foam op de naar ondergerichte haak is geen overbodige luxe aangezien je anders meer vuil dan vis vangt?

Wees gegroet van een dromerige geest,

Josse
Laatst gewijzigd door Josse de Bruin op 15-02-2011 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

15-02-2011 10:31

Het is in principe een schuivende montage, die iets wordt vertraagd door het elastiek. Het lood komt dus wel vrij, de rest niet. Niet perfectly safe dus.

@Sven, ik maak 'm zelf met zo'n clipwarteldinges, zo'n open wartel zeg maar, i.c.m. een antitangle sleeve
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

15-02-2011 12:00

Denken "out of the box" moet gewoon kunnen dezer dagen. Het hoeft in de praktijk niet te kunnen werken. Het liefst wel natuurlijk, maar we gaan uit van de bestaande varianten.

Iets wat misschien wel goed zou werken is het volgende: Een inlineloodje (gewicht: 100+). Een klein stukje fluorcarbon om een kurkje heen gebogen of iets dergelijks, iets van 5/6cm. En dan vissend rechtstreeks vanaf het lood met een popup.

Dat betekent dat het haakaas ongeveer 5/6/7cm boven de bodem wordt aangeboden. De vis heeft hierbij genoeg ruimte om het aas tot zich te nemen (ook de dikkere vissen, die hoeven niet op de kop te staan). De vis neemt de aas tot zich en binnen de geringste beweging haak de vis zich al. De haak staat hierbij al in de goede positie. Wegzwemmen en strakzwemmen van de rig is hier niet van toepassing.

Misschien moet het lood niet zo zwaar gevist te worden ivm met schudden van het lood met de dril..
~~Dreams can be true.~~
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

15-02-2011 12:53

Een korte onderlijn die zich kan bewegen/schuiven over de leader of tube.
Deze korte onderlijn is verbonden met elastiek aan de wartel, met het uiteinde van de tube/leader.
Zeg maar onderkant lood.
Gezien de kracht van de inzuiging van de vis, zal deze (het elastiek) de onderlijn verlengen daar waar het nodig mocht zijn.
Niet iets wat ik al getest heb hoor, ik denk gewoon even buiten de doos...
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

15-02-2011 13:08

Ik snap niet echt wat je bedoeld? De onderlijn is gevestigd op de tube? Vissend met pop of zonder? En daarbij snap ik niet echt de werking van het elastiek.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

15-02-2011 13:09

klnikt interessant, maar ik zie wel wat beren op de weg. Als je dat gaat uitwerken, hoe zou je dat voor je zien? En waarom specifiek een korte onderlijn?
K. van den Herik

15-02-2011 13:21

andre, jou blinde kant is dan ruw geschat 300 graden. Alles meer naar links/rechts en er wordt niks gehaakt. of in de zijkant of bovenkant van de bek.

Doordat de haak kan draaien win ik minimaal 100 graden, waarschijnlijk meer.

Komen we op de snelheid dus benodigde kracht bij het aanzuigen. De haak krijgt de kans niet om te draaien. Daar helpt ook geen CF systeen tegen Andre.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

15-02-2011 13:59

Je bedoeld met die wartel? ik heb die wartel niet eerder toegepast, maar op die manier verliest de onderlijn veel bewegingsvrijheid inderdaad. Ook maar niet zo gaan doen dan. Normaal gesproken vis ik m met een standaard wartel en het stijve gedeelte van de combirrig met een 3kamerknoop aan de wartel, lijkt me toch beter :P.

Wat betreft het indraaien, ik ga er een beetje vanuit (nergens op gebaseerd...) dat de haakpunt over het algemeen naar onderen zal wijzen (kd rig/shot on the hook?). Zodra er druk op het elastiek komt te staan, zal dit gaan tegendruk opleveren en dus druk uitoefenen op de haakpunt. De druk komt altijd van onder omdat de onderlijn daar nu eenmaal start. Op die manier wordt de haak mooi naar de onderlip geforceerd en krijgt de vis zoals ik het voor me zie nauwelijks de mogelijkheid om de rig uit te blazen.
K. van den Herik

15-02-2011 15:11

snap ik, maar voor de boel strak is, ligt de handel soms al weer retour, soms geholpen door het strak lopen zelf zeg maar. De haak krijgt de tijd niet te draaien. Zie op 47 sec.

http://www.youtube.com/watch?v=-Hx4hB7Z ... re=related

op 54 wordt het echt vervelend
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

15-02-2011 15:13

Tino,

Gewoon een korte onderlijn die met een Big-eye-wartel die vrij kan schuiven over een tube of leader.
Zoiets als bij lijnbreuk komt de onderlijn vrij van de hoofdlijn.
Verbind het onderlijntje met een stukje elastiek aan de wartel van het lood, of de wartel waar het inline-lood op vast wordt gedrukt.
Dus de onderlijn bevindt zich boven het lood.
Is de onderlijn te kort, dan zal het elastiek de onderlijn in feite verlengen.
Punt is dat de onderlijn echt omhoog moet kunnen schuiven, van het lood vandaan dus.

Nu er systemen zijn om er voor te zorgen, dat de vis niet rond blijft zwemmen met hoofdlijn/leader/tube/lood, ga ik echt niet terug grijpen naar bijvoorbeeld een loodclip.
Natuurlijk is het een stukje zelfverantwoording, maar ik zal nooit geen onderlijn meer vastknopen aan mijn hoofdlijn.
Voor mij dus geen CF-systeem.
Een ander is natuurlijk vrij in zijn doen en laten.
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

15-02-2011 16:46

Hallo allemaal

klaas

hoe weet een karper dat er iets mis is met het aas tijdens het opzuigen? Dat kan op 3 manieren denk ik
de lijn raakt de bek
de haak raakt de bek
de boilie raakt de bek, maar niet daar waar verwacht door de vis

je hebt 2 soorten, reactietijd en reflextijd. Ik denk dat sommige vissen spuwen op reflex, en sommige op reactie. Bij een reflex is er zo goed als geen tijd, bij reactietijd heb je rond de 0,3 seconden.

je wil dus je haak gelijk in positie hebben.

verder is het vreten van partikels anders dan op boilies, en met name om met rigs aan de gang te gaan om het moeilijker te maken denk ik dat je altijd bij groot aas uit komt. ik denk trouwens dat azen op een grote partikel net hetzelfde gaat als op een boilie, dus individueel, tenzij zeer gegroepeerd liggen van bolies, dan gaan ze ook als groep naar binnen.

Josse

hele leuke gedachtenkronkel josse ;-) dat is out of the box. Ik zie alleen dat stukje niet zitten dat mijn haak met punt naar onder op de bodem ligt, maar dat moet toch makkelijk zat op te lossen zijn denk ik?

veder josse, ebay is youre friend

groetjes

Roger
Laatst gewijzigd door Roger Feijen op 15-02-2011 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

15-02-2011 16:48

Hallo allemaal

Ik denk dat wat je ook voor rig maakt, je altijd een punt moet hebben waar draaien kan, zelfs bij een geheel stijve onderlijn zul je nog een draaipunt moeten hebben, al was het maar om een aanzwemmen van allerlei kanten op te vangen

groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

15-02-2011 18:47

Een soort reverse combirig met het stijve gedeelte veel langer? Hair in de bocht los geknoopt
K. van den Herik

16-02-2011 07:34

Dat gezegd hebbende denk ik ook niet dat een karper bewust een bol tot tussen de lippen opzuigt.


Wie denkt van wel? Zijn er beelden van?

Ik denk nl dat hier een deel van het probleem kan schuilen. als een karper kan manipuleren bij het aanzuigen. Zeg standje X. Dan neemt ie alle bollen in standje X. De bol met haak is zwaarder of reageert anders en daarom is standje xplus 1 nodig, dus afwijkend dus "gevaarlijk" en dus "afgekeurd"

@ dries

Stijve gedeelte moet niet stijver zijn dan wat in de bek verdwijnt. Lood ligt onder de vis dus de lijn krijgt dan een minimale kracht omhoog.


Waarom is in sommige takken van sport de circle hook zo populair?


http://www.artsnflies.com/pages3/articl ... ooks.shtml
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-02-2011 07:53

Over het algemeen wensen wij niet de vis in de mondhoek te haken.. Dat proberen we vooral te voorkomen, maar bij die zeeknurften die (levend) aas diep naar binnen raggen is het wel wenselijk ze niet in hun aars te haken uiteindelijk..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

16-02-2011 10:15

Een karper klemt mossels ook tussen de lippen.
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
K. van den Herik

16-02-2011 11:02

maar die zit vast en moet los HPE.

Daar de lipjes om kan best. Maar een losse bol? Als dat zo is wordt het echt kut...
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

16-02-2011 22:32

Ook ik lees heel geinterresseerd mee. Toch even reageren:

De link die K. van den Herik plaatst...

http://www.youtube.com/watch?v=-Hx4hB7Z ... re=related

1.34... de haak hangt naar beneden... Helaas alleen verkeerd om.

Haak moet dus alle kanten op kunnen draaien toch? En tegelijk te sturen zijn...

Ik heb onder de kant karpers gezien die op ca. 1 meter water de boilies tussen de lippen pakken, omhoog komen, zich een kleine meter verplaatsen, de bol weer laten vallen , weer oppakken etc.etc...

1 van diezelfde vissen ving ik een paar dagen later op een heel basic combirigje ca. 17 cm met doorgeknoopte hair... Midden in het onderlipje gehaakt. ( met zo'n zelfde 20mm bol, op dezelfde stek... vrije ruimte tussen bol en onderkant haak: 20mm)


Ben benieuwd hoever jullie/we hiermee/uit komen. Het is echt heel lastig denk ik...
Succes is een keuze!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-02-2011 02:32

Waarom, zou een karper überhaupt het aas tussen de lippen willen klemmen?

Ik heb het nog nooit gezien op alle onderwaterbeelden en zie er de logica ook niet zo van in.
Kost alleen maar extra energie voor een vis. Hap en hap, zeg maar.

Manipuleren tijdens het aanzuigen kan ie natuurlijk als de beste.
Waarom zou ie met kracht zes aanzuigen, als kracht twee ook voldoende is.

De omgekeerde wereld.
Een hele lichte plastic strandbal, een rugbybal en zo’n zwaar kreng van de vroegere gymnastiekles.
Opdracht, schop dat ding een meter ver weg.

Standje x plus 1, geloof ik dan ook niet in, daarvoor is het verschil in gewicht veel te klein.

Dat ie de haak zelf kan detecteren, is denk ik een ander verhaal en dat komt misschien alleen omdat een haak nou eenmaal niet eetbaar is.
Gevolg, naar buiten met die handel! en als daar dan nog iets aan vast zit, gaat dat natuurlijk ook mee.

De eerste prik is een daalder waard?

H.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-02-2011 07:06

In mijn vijver zie ik niet anders met vreemde bollen. Voorzichtig opzuigen en altijd weer gelijk uitspugen na een paar keer dit herhaalt te hebben gebeurt het spontaner en kan de vreetorgie beginnen.


Groet,
Peter
K. van den Herik

17-02-2011 07:15

vreemde bollen? die kop ik niet in.... hahahaha

Dus voeren daar kan geen rig tegen op?
K. van den Herik

17-02-2011 07:31

als ik de beelden weer eens bekijk zie ik dat de vissen de haak niet direkt kwijt raken als er spanning op het spul staat. pas eem tigste seconde later zie je een paar klappen met de kop en soms zie je dan het spul weer lossen.

Als er geen spanning op staat EN de bek niet dicht is, wordt bijna alle keren de handel weer terug gespuugd.

Onderlijn te kort: kans op niet haken omdat het de bek amper haalt
onderlijn te lang, kans op keurig terug spugen

Ik ben er al uit, was ik al trouwens.

Lengte onderlijn vnl afhankelijk van verwachtte formaat vissen...

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

17-02-2011 08:13

rechte haakpunt met een kleine lignaligner en een elastiek functie op de onderlijn of in de loodmontage verwerkt...dat in combinatie met licht lood of een running rig of een safetysysteem welke heel spoepel lost.

gr, mark
K. van den Herik

17-02-2011 08:19

niks licht lood.... trouwens of een la tje of niet.

Ik ga stiekem mijn korda ls eens een klein knikje geven.