rigs ontrafeld??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

10-02-2011 22:41

Dag Roger,

De schiet-rig.. het buisje in de bodem. Heb hier op weg naar Frankrijk met Chris nog een smakelijke discussie over gevoerd.

Een dergelijke rig zou natuurlijk mooi zijn, maar of het haalbaar is?
Ik denk dat je met de manier van voeren en wat kleine aanpassingen al een heel eind bent..

Groet
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-02-2011 23:10

De enige losser die ik vorig jaar heb gehad was de kleinste die ik gehaakt heb. Komt zoals Bart al aangeeft ook waarschijnlijk door de lengte van de onderlijn icm een grotere haak in mijn geval. Jammer genoeg was het een spiegeltje die ik nog niet had gevangen en tot dusver ook niet gevangen heb.

Een grote vis met een dikke vis heeft meer ruimte nodig na een hap om zich weer te richten dan een kleintje ;) Daardoor heeft een langer onderlijntje bij grote vissen een andere werking dan bij kleintjes. Iets om over na te denken denk ik dan toch.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Elmar Klijnsma
Berichten: 40
Lid geworden op: 26-02-2010 19:46

11-02-2011 00:29

Sven,

Opgepakt is opgepakt! Bij een kortere onderlijn dus eerder gehaakt. We moeten ze laten oppakken anders werkt het niet...

Elmar
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-02-2011 02:28

Waarom spugen karpers?

Ik denk om verschillende redenen, zoals b.v. het aas is afgekeurd (op dat moment), er gaat iets mee naar binnen (de haak) en daar heb ik niks aan, of hij voelt in sommige gevallen een lichte prik en weet ik wat al niet meer.
Als een vis spuugt, zie je meestal niet een paniekreactie en soms glijdt de hele handel zelfs gewoon weer naar buiten, alleen al door het strekken van de onderlijn.

Hoe kan je het spugen zoveel mogelijk uitsluiten?
Volgens mij, door zo snel en zo goed als mogelijk voor een inhaking te zorgen.

Dat is eigenlijk ook precies wat we willen bereiken met onze rigs.

Wat is daarbij cruciaal? de haak moet in de juiste stand staan en daarnaast moet de hele handel natuurlijk wel naar binnen.
Lijkt simpel, maar kijk maar eens naar alle onderwaterbeelden!

Gestrekte onderlijn en de haak gaat niet naar binnen, te lange onderlijn en je aas gaat weer naar buiten.

Wat nog veel belangrijker is, bij wel een opname is het kopschudden, waardoor de haak in veel gevallen lost.
Wordt meestal toegeschreven aan het lood, maar ik denk dat het in zeer veel gevallen misschien vooral veroorzaakt wordt door het aas zelf.

Ga dit jaar weer met (een licht) vastlood vissen.
Hoeveel gram zou een karper overigens kunnen aanzuigen?

Ik snap heel goed waar Roger heen wil, maar dat lijkt me een utopie.

Roger, de vis zelf zwemt vaak op dertig graden, maar als ie zijn toeter uitstulpt hebben we een heel andere hoek?

Hands up! :D

Hilco
K. van den Herik

11-02-2011 08:39

single hook? Niks grappig. eerst 20 kilo hennep voeren en na dat dit weg is een halfslachtige aanbeet: zie eerste filmpie. Daarnaast ben ik er van overtuigd, zie andere filmpjes, dat een eenmaal geweigerd balletje ook door andere vissen geweigerd wordt.

Tikken op de top kan je altijd waarnemen Dries, recht uit, haaks, zelfs met toplood.

Precies Bart, door een grotere haak is de bek groter, terwijl ik nog nooit een nadeel heb kunnen ontdekken.

Misschien is die haast wel eens niet zo goed Roger.

Hilco,

Misschien is dat spuwen wel voor een deel instinctief gedrag. Mijn guppen deden het ook.

MVG

Klaas
K. van den Herik

11-02-2011 09:05

Roger,

Ik kom iets geks tegen.

Je bent een kleine haakjes visser en pionier. Je hebt wel je portie lossers gehad. dat lag aan veel dingen schreef je. Echter niet aan de grootte van de haak.


Anders:
Als je hair moet goed zit, schreef Frans Frentrop ooit. Zit meer in dan ie zelf dacht.

Ik kan het niet bewijzen, maar mijn gevoel zegt dat ik meer vissen haak als de hair aan de zijkant van de steel afloopt en niet aan de achterzijde.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-02-2011 09:26

Toch maar weer ouderwets de hair 1 slag om de haak draaien voor een beter draaieffect?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-02-2011 10:03

Elmar Klijnsma schreef:Sven,

Opgepakt is opgepakt! Bij een kortere onderlijn dus eerder gehaakt. We moeten ze laten oppakken anders werkt het niet...

Elmar


Ik spreek hier puur uit ervaring zonder onderwaterbeelden. Sinds ik met een grotere haak en een klont putty op 3cm, met enkel een scharnierpunt in plaats van gestripte stukken ben gaan vissen:

- Haak ik meer
- Heb ik op 1 na alles binnengedraaid
- Zit ALLES altijd in het midden

Ik denk, net zoals Roger, dat sommige onderlijnen al een prik veroorzaken zonder dat de onderlijn gestrekt heeft. Zie een zwaar overgelode Withy-pool. Bovenstaande is een soort van bodemversie ervan. Zal vanmiddag eens ééntje knopen en fotograferen als ik er aan toe kom. De plaats van de hair is daarbij ook nog eens belangrijk gebleken, daar je dan bij wijze van proberen het ook wel eens aanpast.

Ook in de winter ( wanneer volgens velen de onderlijn nog korter mag) heb ik bij wijze van experiment mijn vissen ermee gevangen. Natuurlijk zegt dit niet alles maar het is wel een indicatie. Zonder een zware klont putty of knappe loodhagel zou ik ook zo kort mogelijk gaan. Ik heb nog aardig wat ideetjes en spinsels die me zo ineens te binnen schieten maar ik moet nu echt pleite.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

11-02-2011 10:30

Sven,

Dat karpers haak-aas-aanbiedingen omzeilen, is niet zo sinds we onderwaterbeelden hebben, dat heeft elke karpervisser altijd al parten gespeeld.

Of je moet net als ik, nooit geen losschieters hebben... :lol:
Pas dan val je van je stoel van verbazing, als je de onderwaterbeelden ziet.
En weet je, dat je altijd naast je schoenen heb gelopen. :D

met op-sokken-lopende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
K. van den Herik

11-02-2011 11:41

sinds ik consulent ben van "Avon who's the men - end game", Begrijp ik niet waarom onderlijnen steeds korter moeten. Ik vang niet meer EN er wordt minder spul verkocht.

Neem eens een gemiddelde karper met een pens. Die moet al bijna op zijn kop staan om het aas op te nemen. De toeter is al een cm of 5 a 6. (13 voor Leon H) Ergens gaat het mechanisch gezien dan vaker mis met een 8 cm onderlijn dan met een 20 cm onderlijn.
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

11-02-2011 14:14

was ff weg maar ben ik weer:

beste Roger,

misschien moet je qua haking de lat wat hoger leggen en ze proberen te prikken voordat ze kunnen spuwen, terwijl ze niet bewogen hebben..?


over de (w)onderlijn waar we het over hebben: de liggende boilie kan als een soort anker dienen die zorgt dat in de bek de haak punt naar beneden gaat en dus altijd onderin de bek prikt.(wat korda ook op zn films laat zien een stuk putty op het scharnierpunt van de onderlijn)

de ene keer aast een karper fanatieker dan een andere keer, ik geloof niet in wonderlijnen maar wel in betere onderlijnen voor bepaalde wateren.

nog ff een vraag voor Roger: vis je dan het liefst met een naar binnen gebogen haakpunt of juist een recht haakpunt

met vriendelijke groet,

mark vdm
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-02-2011 15:05

Afbeelding

Dit is waar ik een paar posts geleden op doelde ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

11-02-2011 22:05

Hallo allemaal

Bart

Ik ben echt geen standaard visser. als je Chris een beetje kent, dan weet je hoe hij vist. ik ben soms nog wat extremer in dat soort dingen. ik vis de raarste plaatsjes(vaak succesvol trouwens), en met name doe met voeren rare dingen, ook in frankrijk ben ik niet bang om 15 kg pinda's over een water te verspreiden, en er vervolgens op een stiekum plekje te wachten. toch heb ik met name afgelopen jaar in frankrijk vaak het idee gehad dat ik op een putje veeeeel vaker bezocht werd door karper als dat ik er eentje haakte.

zoals klaas al zegt is telkens opnieuw ingooien misschien wel de oplossing. niet vanwege het bijvoeren(helpt wel, ben ik ook van overtuigt) maar vanwege de andere plaats aanbieding die er dan weer nieuw ligt. nieuwe ronde nieuwe kansen zo te denken.

die springerrig ken ik niet, maar ben in mijn eerste frankrijktrip tegen chris al tekeer gegaan over een actie=reactierig. een rig die wat doet ipv afwachten. heb ik nu de oplossing gevonden voor wat ik altijd zocht? chris is sceptisch, normaal ben ik dat ook, maar heb echt het gevoel dat dit iets geheel nieuws is waar ik mee bezig ben, en de nadelen zijn echt een stuk minder dan mijn vorige pogingen.

ben vandaag een aquarium bodemreiniger gaan halen, en zal daar vanavond en morgen mee aan de slag gaan om die een beetje naar een karperbekje te fatsoeneren. ik wil wel eens zien wat er gebeurd met een rig als die naar binnen gaat, wat de lijnen doen, en of er een manier is om opzuigen in een pat stelling te veranderen. ik loop momenteel echt over van de ideen, en allemaal testen op een water is te tijdrovend, dus eerst maar eens een grove voorselectie maken alvorens enkele daarvan aan de echte vistest te onderwerpen. Er zal veel testen nodig zijn om tot een goed resultaat te komen, en mogelijk sluit ik bij voorbaat de kleinere vis uit, niet omdat ik dat wil, maar omdat ik rekening moet houden met de grote van de bek, en de lengte van de onderdelen. dus voor een kleien vis kan het zelfs zo zijn dat ie het spul helemaal niet goed kan opnemen, maar so be it. toch zijn de grote vissen vaak van eenzelfde lengte, dus kan ik redelijk standaardiseren. voor een bepaalde vis zou ik dan aanpassingen kunnen doen.

Er zijn natuurlijk veel meer factoren die meespelen als alleen rigs, daar ben ik me zeker van bewust, ik heb veel te veel rare dingen gezien om dat te ontkennen. diegenen die me kennen weten dat ik redelijk veel dingen opmerk, zeker als ik fanatiek word/geprikkeld word vallen me zelfs minieme veranderingen op(vraag dat maar aan bart van den hurk. En ik ben nu geprikkeld, omdat ik denk dat ik echt een sprong kan maken, alleen nog maar de puntjes op de I zetten. Als blijkt dat ik uiteindelijk net zo veel of marginaal meer vang, terwijl de boel gewoon werkt, kan ik dat stukje rigs definitief naar het land der fabelen verwijzen.

Vaak hoort het daar ook thuis namelijk. Met name mensen die veel tijd in de voorbereiding steken hebben echt vrij weinig aan rigs, tenzij ze in omstandigheden terecht komen waar er veel druk op een water staat. Je maakt me namelijk niet wijs dat vissen weken lang niks vreten(hoewel ik dat wel al eens meegemaakt heb), en in die omstandigheden, moet het mogelijk zijn om met rigs dat extra's te brengen.

met vriendelijke groet

Roger Feijen

ps heb een beetje drukke week achter de rug, maar die test van kracht op de haak heb je nog tegoed van me klaas, die ben ik niet vergeten
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

11-02-2011 23:07

Met alle respect Roger, ik denk dat we naar iets zoeken (wonderrig) wat niet bestaat. Je noemt de rig van de engelsman subliem, maar je hebt er geen vertrouwen in. Ik neem aan dat je DE rig nog niet hebt gevonden. Mocht je hem vinden dan ben ik de eerste die zijn ongelijk erkent. We zijn nu 14 paginas verder met tekst en we zijn niks wijzer wat we overigs al wisten uit boeken, video's en ervaringen. De wonderbol bestaat ook niet en zo denk ik ook over een rig die 100% haakt.

Toch wordt ik wel geprikkeld door dit topic dus blijf ik het volgen.
K. van den Herik

12-02-2011 09:35

ok


"Ja maar Klaas, ik kan helamaal niet zo goed vissen, dat denken de mensen maar."

"Lul niet Roelof, je gaat altijd als een speer."

"Ja maar dat komt omdat ik heel goed kan voeren..."

Bovenstaande ben ik nooit vergeten. Helaas ontbreekt mij de tijd om te voeren, meestal dan. Daarom moet ik het wel in andere procentjes gaan zoeken.

Dries,

suc6 is een kwestie van keuze, een keuze alleen al in het kiezen van bepaalde factoren die voor jou belangrijk zijn.
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

12-02-2011 09:56

Dat suc6 bepaald wordt door keuzes ben ik met je eens, Roger wil een rig ontwikkelen die voor het spugen al haakt, elke situatie is weer ander en in mijn ogen onmogelijk om een rig te ontwikkelen die 100% haakt in elke situatie.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

12-02-2011 12:12

hallo dries

Natuurlijk is het niet mogelijk een rig te maken die ALTIJD haakt. zelfs in de opname van voedseldeeltjes zitten te veel variabelen. een beetje minder of meer zuigkracht, en weg is je plan. met name het minder krachtig aanzuigen zal roet in het eten gooien. wel denk ik dat het mogelijk is om echt antispuw te maken, en dan ben je al een heel eind verder, toch?

Klaas

vanochtend ben ik naar buiten geweest, mijn vrouw onder de carpoort, en ik van +/-35 meter trekken aan de hengel. de hoofdlijn werd bevestigd net boven het lood aan de haak van de weger. Reden om het zo te doen is dat ALS er iets mis gaat mijn zwangere vrouw geen haak of lood tegen haar aan krijgt, want dan kan ik ieder verder experimentje waar ik haar hulp bij nodig heb mooi vergeten. De redenering om net boven het lood vast te binden was dat het ging om de rek in de lijn, en ik mag aannemen dat we niet gaan miereneuken over die laatste 20 cm hoofdlijn, en daar er geen rek zit in de gevlochten rig die er op zit, de krachten op de haak vergelijkbaar zullen zijn. Op de baitrunner, weg lopend van de weegschaal haalde ik al 1 kg+, nu vis ik de baitrunner iets strakker dan de meesten, maar toch die 1 kg kan naar het land der fabelen. trekkend op 35 meter haalde ik 5-5,5 kg. er zit nog meer in, want ik weet zeker dat ik in frankrijk afgelopen jaar echt harder heb moeten trekken(en dus ook onderlijnbreuk had). De reden toen was dat ik wilde dat de vis in de run zou keren, iets waar die vis anders over dacht helaas. Tevens word je bang dat iets het niet houd, en zoals gezegd heb ik mijn vrouw soms nog nodig voor experimentjes, en wil ik haar vertrouwen in mij niet beschadigen. en met 5,5 kg had ik mijn punt al gemaakt.

Door snelle bewegingen van de vis, of het lood dat heen en weer zwiept, zou dus de piekbelasting nog wat hoger kunnen liggen. Ik snap dat luc de beats een leuk verhaal heeft opgehangen en wij vissers er allemaal achteraan hobbelen, toch probeer het zelf maar eerst voordat je roept dat het niet kan

bedenk 2 dingen: ik vis zware lijn, die rekt wel, alleen de rek verloopt anders, dunnere lijn zal sneller rekken dan dikke lijn.
ik vis een 3lbs stok, en die kan echt veeeeeel meer hebben dan menigeen denkt. die 3 lbs is nodig om een hoek van 90 graden te bereiken echter het breekpunt ligt veel hoger, altijd meer dan 3 maal zo hoog geloof me. Vroeger had ik figter carp van dam, en wat die dingen konden hebben bij een testcurve van 2 lbs, is out of this world, simpelweg onverwoestbaar, heb ik 50/00 mee stuk getrokken aan de hengel hangend, en 200gram lood voluit weg gesmeten. waar, dat werpen ging als een zwabber, maar een normale stok had in 3en gelegen.

tot zover het kracht op de haak verhaal

ps "het karperbekje" is klaar dus ik ga wat testen doen vandaag.

groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

12-02-2011 12:21

Roger Feijen schreef:. Vroeger had ik figter carp van dam, en wat die dingen konden hebben bij een testcurve van 2 lbs, is out of this world, simpelweg onverwoestbaar, heb ik 50/00 mee stuk getrokken aan de hengel hangend, en 200gram lood voluit weg gesmeten. waar, dat werpen ging als een zwabber, maar een normale stok had in 3en gelegen.



DE reden waarom ik er één heb omgebouwd tot obstakelsleurstok ;) Je trek je topdeel gewoon weer recht...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

12-02-2011 17:27

knap Roger.

Leen ik en jacco kwamen op 4, zeer kort onder de hengel.

Als ik mijn 35/100e kapot moet trekken moet ik met de hand op de spoel eerst tig meter lopen om de rek eruit te trekken en dan trek ik het eigenlijk nog niet kapot.

Nylon pak hem beet 35/100.

Zal iedereen die beweerd heeft om op redelijke afstand een haak te kunnen vasthouden zoder dat deze uit de hand wordt getrokken, er ook naast hebben gezeten?
K. van den Herik

12-02-2011 17:58

Ik durf best wel te trekken. De hengel is een 3x lbs Sportex kevlar-carbon huppelde pup. De lijn is 47/100e big game
Sorry voor de mindere kwaliteit van de foto's maar het is het idee.

Afbeelding
By moi12b at 2011-02-12

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kom dus net aan 4 kilo. Onder de top. Op afstand 3.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

12-02-2011 18:18

hoi klaas

sorry maar ik kom echt verder, kan er niets aan doen. de afstand was ongeveer 35 meter, het enige verschil is dat mijn vriendin de waymaster op borsthoogte vast hield, dus het gewicht van dewaymaster hoeft minder te worden opgeheven, jij tilt de waymaster namelijk mee op, en die weegt ook nog een x aantal grammen. Toch raar dat ik met mijn 3 lbs dam hengeltjes meer druk kan zetten dan jij met een paar sportexen... mijn hengels zijn wel fast tapers met veel body, misschien dat dit nog wat uit maakt.de lijn is een 43/00 pb lijn

van mij mag iedereen dat experiment komen doen, houd de haak maar vast, dan wil ik best op 100 meter trekken. neem wel iemand mee die je naar het ziekenhuis kan brengen, die haak gaat uiteindelijk je vinger in grinnik

groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

12-02-2011 21:59

heb net 2 redelijk nette figther carbon carps van dam weten te bemachtigen, goeie zet van mij dus... :lol:

of het zijn die oude stokken van jou geweest roger (hebben ze wel aardig geleden :lol: )
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

12-02-2011 22:56

http://www.carpfeeling.com/Content.aspx?ContentID=793

leuk filmpje ;-)

ik vis zelf DAM Imperial Carp 3.60 mtr 3 lb in combinatie met QUANTUM Crypton SCS 1070 molens. Ik ben geen rijk man, maar wil wel goed spul, vandaar

en zoals gezegd hoop ik dat dam hengels onverwoestbaar zijn.

groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-02-2011 01:03

Roger Feijen schreef:
Natuurlijk is het niet mogelijk een rig te maken die ALTIJD haakt. zelfs in de opname van voedseldeeltjes zitten te veel variabelen. een beetje minder of meer zuigkracht, en weg is je plan. met name het minder krachtig aanzuigen zal roet in het eten gooien.



Ik denk dat daar vooral het antwoord ligt, voor wat betreft onze rigs.
Proeven, of eten en we hebben een wereld van verschil?

Slimme jongens, die Romeinen!
K. van den Herik

13-02-2011 09:00

Roger,

Ik had gehoopt op een verklaring, die is nl niet zo moeilijk.

Zodra je met je hengeltop richting klok wijst, kan je veel meer trekken.

Mijn punt is alleen de kracht van de hengel te gebruiken.