rigs ontrafeld??


Plaats reactie
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

21-01-2011 09:11

Roger,

Ik had hier wel wat boarders verwacht.
Laatst kreeg ik toch echt het gevoel dat de conclusie van ruim dertig jaar boilie-vissen was, dat een onderlijn niet langer dan 15 cm meer mag zijn.
In de topic van Bartje z'n rigs, had ik aangegeven dat ik het bodemverloop mee pak bij het bepalen van mijn onderlijn.
Presenteer het aas in een kuil, en bepaalde vissen zullen door hun bouw, anders azen dan op een vlakke bodem.

Bijvoorbeeld het wel of het niet gestrekt liggen van de onderlijn, kan een verschil in vangsten betekenen.

Als ik jouw laatste stukje hier lees, dan moet ik zeggen dat het tenminste echte rigtalk is.
In veel bladen lees ik onder dit onderwerp, vaak alleen maar dat er weer een nieuwe altijd werkende onderlijn is uitgevonden.
Hoe men deze in elkaar zet wordt vaak met illustratie's duidelijk gemaakt.

Slechts zelden lees ik, dat in welke relatie het staat t.o.v. het aasgedrag van de karper.
Jij bent daar in ieder geval wel duidelijker in.
Ik kan het allemaal goed volgen en moet zeggen dat er geheid wat eye-openers voor sommige mensen tussen kunnen zitten.

Trouwens het 'grote' verschil in gewicht tussen haak en haakaas op heffen, is iets wat mij ook al langere tijd bezig houdt.
Een pop-up/wafter inzetten op de bodem ter mis-leiding is leuk, maar in de bek van de karper is haar rol als balanceerder uitgespeeld.
Het gewicht van de bol t.o.v. de haak, is er vaak de oorzaak van wanneer het haakaas zich niet helemaal natuurlijk gedraagt.
En niet zoals men 'altijd' beweerdt dat het aan de haak ligt, de boilie is zwaarder en zal eerder het gedrag van de haak beïnvloeden.

met kousen-krimpende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

21-01-2011 22:40

Lood loodmontage en verzwaringen

Het alweer derde stukje over rigs.

Buiten alleen voor het werpen is lood vaak op onze rigs van meer belang. Je kunt de vis zichzelf laten haken op lood, je aanbeten fijner doorkrijgen, het de vis moeilijker maken om het aas kwijt te komen, je haak anders laten draaien, kunt je boilie anders presenteren, kunt je rig strak op de bodem houden, je haak agressief in de bek laten staan, en je kunt natuurlijk je kansen totaal vergooien, en dat allemaal met lood of een andere manier van verzwaren.
In je keuze van je werpgewicht zou ik rekening houden met schuwe vis(de vorm van je lood is van invloed op het geluid dat het lood maakt als dit op het water terecht komt. Dit kan een teken van gevaar zijn voor de vis, en dus een teken van voorzichtig azen. Je staat dan gelijk al op achterstand, een vis op zijn hoede is gewoon lastiger te verschalken. Verder is de manier waarop je je werpgewicht bevestigd weer van invloed op je rig in op een aantal manieren. Je rig kan er hopeloos door in de knoop rollen doordat je kogelloodje van het taluud rolt, en je soepele onderlijn lekker in een knoop rolt. Allerlei rondere vormen dus ook langwerpige soorten kunnen op steile taluten een goede presentatie minder soepeltjes laten liggen op de bodem als dat je zelf graag gezien zou hebben. Een inlinelood heeft weer een director gewicht aan het eind van je onderlijn dan een langwerpig of rond wartellood, en is ook vanuit het oogpunt van het fixeren van je onderlijn bij stifrig om een bepaalde actie op de onderlip van de vis te krijgen makkelijker voor elkaar te krijgen. Wat ik verder vaak hoor is dat zware loodgewichten dressuurdoorbrekend zouden zijn, terwijl ik steeds meer het gevoel krijg dat het juist andersom het geval is tegenwoordig. Vissen die voorzichtig azen zwemmen gerust je rig strak, verslepen het lood een stukje en spuwen dan zonder probleem de boel weer uit. Bij een groter gewicht is het teken dat het niet klopt duidelijker aanwezig dan bij een klein gewicht, schuivend geeft nog minder teken van gevaar, zeker als gevist word met een erg lichte waker. Enkele van de beter vangende vissers die ik ken vissen echt extreem lichte wakers, ook op afstand en door wier, toch lijkt de registratie net zo goed te zijn.. Je kunt je kansen ook prima om zeep helpen door 130 gram inline snoeihard de modder in te boren met een 10cm lang rigje. Zo is het altijd mogelijk een vis te verschalken, maar dan zijn ze wel echt los, anders vette pech. Datzelfde geld ook voor lood ingooien op een ondiepe zandbodem. De kans is dik aanwezig dat er een stuk tube van dat ouderwetse tubelood als een antenne uit de bodem steekt om vervolgens de hoofdlijn als een snaar op 25 cm van de bodem naar je hengel te laten gaan. Top omstandigheden om een lijnschuwe vis te vangen ;-) maar ook je ziplead zal zich rechtop in de bodem planten, en toch net wat anders de lijn laten lopen dan je je voorgesteld hebt voordat je uit gooide. De bodem maakt dus wel degelijk verschil voor en rig en de gehele eindmontage.

Goed het saaie gedeelte hebben we gehad voor vandaag, allemaal gesneden koek tot zover, maar ik wil me een beetje leeg schrijven over dit onderwerp, dus het moet er wel in dat stukje over werpgewicht etc.
Verzwaringen is de 2de soort lood van vandaag. We gebruiken allemaal wel eens verzwaringen in de rig, de meesten bij een pop-up, sommigen als shot on the hook, anderen als verzwaring om de onderlijn op de bodem vast te pinnen, en een enkeling om zijn rig wat anders mee te geven. Het hoe en waarom van verzwaringen in je rig is een van de moeilijkste stukjes om uit te leggen, maar het komt er op neer dat ze of moeten camoufleren, of vaak de haak of het aas in een bepaalde positie moeten brengen. Bij een pop-up is het aas dat in een bepaalde positie gebracht word, namelijk redelijk kort bij de bodem, door het drijvend gewicht van een pop-up is het mogelijk het gewicht van je haak op te heffen zodat je boilie zich net zo gedraagt als een normale boilie, mits je een soepele onderlijn gebruikt, bij een stifrig , met name het moderne spul is de lijn erg stug, en de boilie gaat zich dan toch anders gedragen, met een kleine boilie zal dit anders gedragen erger zijn dan met een grote boilie. Ergens in het begin van dit topic maakt piet vogel een opmerking over de triggerrig. Deze rig is bekend geworden onder de engelse karperboeklezers door het eerste boek van terry hearn als hinge link. Deze rig is mits slim gevist een erg goed uitgedachte rig, er moet echter wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. De bodem moet hard zijn, het lood moet plat liggen als het om een inlinelood gaat. Na even dan een stukkie advanced rigtalk voor de liefhebber. Terry vist deze rig met een swivelring bij het lood, waar een lus van een stukje stifrig aan zit. Door de verzwaring van de swivelring weet je dat deze de 2de lus iets van de bodem houd, die staat iets of wat omhoog. De lijn zelf loopt verder plat over de bodem naar de lus in lus verbinding, die weer verzwaard is door een stukje kneedbaar lood, op de knoop van de 3de lus gezien vanaf het werpgewicht. De 2de lus word plat op de bodem gelegd. Gewoon een kwestie van verwarmen in heet water, iets verdraaien en zo laten afkoelen. Het 2de stuk stifrig word getekend met de haakpunt weg van het werpgewicht. Dit is bewust gebeurd, of anders brilliant toeval. Vanaf het lood gezien is de kortst mogelijke afstand om op te nemen geeft de agressiefste stand van haken. Neemt de vis het aas van de andere kant op, dan kan de haak prima draaien door de 3 scharnieren die de rig heeft(swivelring en 2 lussen) en heeft meer tijd om te draaien omdat het aas verder opgenomen kan worden. door de pop-up die op de haaksteel zit en naar boven trekt komt de punt naar onderen te liggen en dus de meest ideale stand om in te prikken. Terry viste deze rig vrij kort, en toch met niet al te zwaar lood, vaak 1,5 oz. doordat het een pop-up montage is die makkelijk kan worden opgezogen(net voldoende uitgelood) heeft de vis het vrij snel in de bek. Door de pop-up is de detecteerbaarheid, lees gewicht van rollend spul in zijn muil, wat lastiger, een kleine beweging en de vis prikt zich. Door het lichte werpgewicht is het moeilijker om precies te plaatsen waar de weerstand vandaan komt, en dus een fluiter.
Morgen verder, ik had niet te veel tijd vandaag, maar verzwaring is een leuk stukkie rigtalk

Groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-01-2011 01:05

Roger,

Zeer interessante materie en ik heb er weer het nodige van geleerd.

Belangrijkste vraag is m.i. waarom spuugt een vis het haakaas uit en waarom zie je dat (op veel onderwaterbeelden) meestal bij vissen die het haakaas niet diep opnemen en dan vooral als er met verschillende dingen wordt gevoerd.
Gebeurt meestal ook nog eens als de onderlijn nog niet gestrekt is.
Strekt de onderlijn zich in die gevallen en de vis prikt zich, dan volgt er toch lang niet altijd een inhaking.
Waarom gaat die handel niet dieper naar binnen? en kunnen we daar wat aan veranderen?
Uiteraard en ben benieuwd hoe anderen daarover denken.

Wanneer worden vissen bijna altijd gehaakt, als ze het haakaas diep aanzuigen.
Na voorvoeren, vertrouwen in het aas?, overigens misschien niet eens gebaseerd op het is veilig, maar het aas is ….

Instant vissen en je kunt er beter 250 bollen inschieten dan 50?

Anti-eject, is overigens niet iets waar ik echt in geloof, je zal er heus wel eens een vis mee kunnen haken, zijn denk ik meestal toevalstreffers.
Klemmen van het aas, hetzelfde verhaal. Kan misschien wel, maar dan moet je wel een hele grote bol hebben.

Wie volgt?

H.
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

22-01-2011 18:11

hallo allemaal

Verzwaringen

Dit is echt een leuk stukje omdat je behoorlijk wat “actie” aan je rig mee kunt geven.
Leadcore
Reeds in 2003 viste bart van den hurk al met leadcore onderlijn, dit om zijn onderlijn op de bodem te houden, maar vooral om een minder opvallende verzwaarde onderlijn te vissen. Door de leadcore kun je een terugtrek in je rig krijgen, waardoor de haak vanzelf naar voren in de bek rolt. In datzelfde jaar viste ik met de aangepaste wittypoolrig, nog een variant op het zelf naar voren glijden van een rig. Deze rig heeft ooit in de kw gestaan bij een artikel limburgse parels, en was op dat moment de enige rig die nog fatsoenlijk vis opleverde. Dit is tevens de enige maal dat ik ooit gezien heb dat een rig echt verschil maakte, en ik heb toen op een week tijd 7 vissen gevangen terwijl de anderen 1 vis hadden die week. Aan het aas lag het toen niet omdat we alle drie de zelfde boilie visten.
Zoals al geschreven kun je met een verzwaring van welke aard dan ook, mits doordacht iets bereiken met je rig. Zo kun je de stand van de haak beïnvloeden, het aas beïnvloeden(pop-up) maar ook je rig een andere actie meegeven.
Tijd om een beetje te filosoferen. Hetgeen je het liefst zou zien is dat je geen enkele merkbare beweging in de bek van de vis creëerde voordat je haak prikt, of op het punt staat om te prikken. Iedereen kent de shot on the hook om te zorgen dat de haakpunt lekker agressief naar beneden staat het enige nadeel is dat die dan direct tegen je weerhaak aan zit, en eerlijk gezegd zit dat me niet lekker. Voor mijn gevoel(subjectief weet ik) belemmerd die daar een goede inhaking. Tevens betekend dit dat je ook ver naar achteren kunt haken, en dat is niet bevorderlijk voor je haakgrip in de bek. Veel mensen weten helemaal niet dat ze een losser gehad hebben omdat de haak voor in de lip alsnog gepakt heeft, maar als je scherpere rigjes gaat vissen en je schermt de haakpunt niet af dan zul je als je verder in de bek gaat zoeken regelmatiger een eerdere losgeschoten haking kunnen vinden. Nu heb je de shot on the hook. Wat nu als ik die op een iets langer schuivend systeem zet, met een plat loodje aan het eind. Dit loodje noem ik voor het gemak even het anker. Ik wil die lineshot(1,5 cm lang) on the hook laten bewegen tussen weerhaak en pakweg de helft van de bocht. Het gewicht moet niet te zwaar zijn+/-0,75 gram. Nu vis ik deze in combinatie met een pop-up die zwaar overgeload is(3 gram plus). Het vertrekpunt van de hair zou ik zoals de rig van bart boven het haakoog maken, dus op een langere linealigner. Door het overloaden zal de rig terug zakken naar voren in de bek. De lineshot blijft liggen en daardoor beweegt de haak in een boog van boven schuin naar beneden en zal dus iets verder naar voren in de bek vlees gaan pakken. Hoe verder ik naar voren de haak kan laten prikken hoe beter, en hoe minder de vis ervan voelt des te beter, toch? Dit zijn 2 voorbeelden van verzwaring die reeds bekend zijn, alleen met een beetje logica op elkaar af te stemmen zijn tot een ander type rig.

Dit is het hele doel van rigs. Maak gebruik van je aas en onderlijnmateriaal om dingen zo te laten werken dat je zoveel mogelijk voordelen hebt, en maar weinig nadelen. Zorg dat dingen elkaar niet tegenwerken. Ik heb ergens geschreven dat in de bovenlip haken nogal moeilijk voor elkaar te krijgen is, maar bedenk me net dat je dit wel bewust voor elkaar moet kunnen krijgen mits de vis spuwt.

Dat is dus het laatste stukje van rig. Wat is het aasgedrag van een karper. Die kan namelijk behoorlijk verschillen per water maar ook per aassoort en per voerstek. Zo zal een vis op een compactere voerstek met een hoge voordichtheid minder bewegen, en ook korter bij de bodem zitten als een verspreide voerstek, met een lage(re) voerdichtheid. Een vis met een korte afstand naar de bodem, en weinig beweging zul je korter moeten houden, en dus korter vissen dan een vis die hoger aast en meer vaart maakt.

Vissend op een ondiepe plaat heb ik ooit gezien hoe een vis op behoorlijke snelheid door het ondiepe kwam aanjagen. Ik zag een korte snelle flit waar mijn haakaas lag, en mijn hengel stond instant krom. Het had daar niet uitgemaakt wat ik viste, door de snelheid van de vis was de reactietijd die de vis zichzelf gaf te kort, en dus met een meter lange onderlijn had ik die vis ook gehad. Verder heb ik ook verschil gemerkt bij kleine voerplekken met 30-50 bollen waar smorgens alles op was behalve 1tje. Dus toch gefopt. Bij meer voeren werd wel in die nacht gevangen, en lagen er nog behoorlijk bollen op de stek.. allemaal vertrouwen van de vis denk ik. Soms maken we het onszelf ook gewoon moeilijk.

Ik hoop dat mensen er wat aan hebben, rig is zo groot als je fantasie en logica het toelaten, en door dit artikeltje ben ik zelf weer leuke dingen gaan bedenken om een rig wat meer werkend te maken ipv passief wachten tot een vis dingen doet. Tevens moet ik eens testen of ik inderdaad vissen kan haken bij spuwgedrag, maar in theorie moet het kunnen..

Groetjes

Roger
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

22-01-2011 22:37

l

hpe

leuk dat je meedoet kerel.

zoals je zelf al zegt is de bodem en het verloop inderdaad belangrijk voor de lengte van de rig, ook de bouw van de vis is belangrijk, en ook of je rig gestrekt ligt kan afhankelijk van je stekkeuze en waar de vis vandaan komt behoorlijk je rigkeuze verzieken. Nu ik er weer even over na ben gaan denken zie ik wel meer rottigheid zitten in pop-up vissen, door de drijfkracht van je boilie kun je gewoon meer ellende voor de vis veroorzaken. toch is dit door de opvallendheid van het aas nooit mijn eerste keus geweest.. moet ik zelf toch nog even over nadenken. Ik denk dat pop-up vissen voor mij nooit echt in the picture is geweest vanwege de aanpak die ik koos/kies. vaak voer ik verspreid, veel en groot, dus is pop-up niet echt van meerwaarde, maar zoals gezegt rigwise is dit wel beter op te knappen heb ik het gevoel.

Verder denk ik dat de haak vaker uit de bek rolt dan ons lief is.. heb net iemand een pb teruggestuurd waarin ik het hierover had, en hoe misschien dit op te lossen viel… maar goed misschien heeft iemand wel een idee hoe??

En ja hpe ik denk inderdaad ook dat hoe groter je aas, hoe meer het je rig beinvloed, en hoe minder met name de haak en het onderlijnmateriaal de haking beinvloeden als het aas gaat bewegen(spuwen of rollen)

Hilco

Ooit heb ik eens een stukje geschreven op dit forum over aaspreferentie. Als je ooit net als ik op je muil gegaan bent door veel dingen door elkaar te voeren, en dan met 1 ding te vissen weet je dat een vis wel degelijk een voorkeur kan hebben voor 1 bepaald voer, en dus bij voorkeur hier op aast. Dit kan zelfs zo erg zijn dat ze andere dingen helemaal niet opnemen, of gewoon weer uitspuwen.

Over dat instant vissen hilco, met name als er gevoerd word ben ik helemaal gek van het vissen op een gemiddelde voorvoer situatie, soms een echte killer. Je zult verbaasd zijn hoe snel je runs kunt krijgen zelfs op veel voer.. Ik kreeg op 15 kg tijgers 1,5 uur na aanvang al runs, terwijl ik gewoon in het midden van de voerstek ergens viste.
Dat klemmen heb ik inderdaad veel op grotere boilies meegemaakt, ik vis graag 22 of 24 mm bolies. Maar ik heb het ook wel meegemaakt op tijgers, en dan goed ook, bij aanslaan mijn hair eraf! Dus toch goed geklemt zou ik zeggen. Kom ik dit vaak tegen? Nee dat zeker niet, bijna altijd op lastiger water, ik ben niet voor niets grijs geworden ;-)

Groetjes

Roger
I think and therefore I am....
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

23-01-2011 13:17

Roger,

En waar staat dan de handpalm-test?

Elke karpervisser die zich enigzins bezig houdt met onderlijnen en de werking daarvan, heeft deze test wel eens gedaan.
Is dat met of zonder boilie?
Hoe haalt men de onderlijn over handpalm, en aan welke zijde van de onderlijn trekt men deze dan over de handpalm?

Zelf haal ik mijn onderlijnen altijd over mijn middelvinger :lol: , dit doe ik puur en alleen om het draaiende vermogen van de haak te testen.

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

23-01-2011 17:49

hallo allemaal

hpe

de handpalmtest is eigenlijk beter om de draaiing van de haak te bekijken omdat de haak gewoon lastiger draait op de vlakke hand, en je dus beter kunt beoordelen hoe gemakkelijk(of niet) je haak draait met boilie. Het zal je dan ook opvallen hoe groot de invloed van een boilie is op het inhaken. probeer het maar uit. je legt de haak plus boilie op je hand en trekt aan je lijn schuin naar beneden de haak weg. ik ben rechts en dus de bij mij trek ik hem van de pink kant van mijn hand, ook omdat het hier mooi glad is en dus inhaking minimale kans heeft. rolt het boeltje van je hand zonder ingehaakt te hebben, dan klopt het nog niet helemaal. natuurlijk heeft ee karperbek een heel andere strucktuur en vorm, maar als de haak draait als het erg lastig is zal dit in de bek alleen maar makkelijker zijn. probeer ditzelfde met je middelvinger, en hij zal zoiezo 9 van de 10 maal draaien, ongeacht welke rig je vis.

naar aanleiding van dit onderwerp ben ik toch maar eens die films gaan bekijken, en ik ben helemaal niet ontevreden over wat ik geschreven heb in de afgelopen dagen. zeer veel was zoals ik reeds verwachte. met name de films van korda waren grappig om te zien. Dat ik graag verspreid voer is ook al geen overbodige luxe omdat je duidelijk verschil ziet tussen azen op een voerplek met een grote dichtheid, en eentje met een kleine dichtheid. de vis blijft veel meer liggen en je ziet ook dat ze dingen weer uitspuwen.. iets waar ik helemaal niet blij van zou worden als ik daar op zou vissen.

groetjes

Roger Feijen
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

06-02-2011 15:29

Hallo

De beurs in zwolle is voor mij weer achter de rug. En iedereen die mij kent weet dat ik wel warm loop voor een discussie. Lopend met Chris Noorlander over de beurs kwamen we uit bij de stand van??(kom ik zo op terug). Door toeval,(lees mijn nieuwsgierigheid) kwamen we verzeild in een discussie over haakvorm, en waarom ik denk dat een naar binnen gebogen haakoog op een langer stelige haak meer lossers creëert. Tot mijn verbasing werden er allerlei argumenten aangehaald waarom dit niet zo was. Op zich niets mis mee, iedereen heeft zijn eigen mening over dingen, en zo hoort het ook. Ik vind het alleen jammer als mensen dingen gewoon aannemen(dus ook van mij hoor) en dus een foute onderbouwing geven. Erger word het als mensen wel de klok hebben horen luiden maar de klepel niet weten te vinden(boek van luc de beats is de grondslag van de uitspraak alleen zegt luc boven 5 kg). Er werd keihard beweerd dat haken niet meer dan 1kg aan kracht te verduren kregen door de rek van de lijn etc. en dat de plaatsing van het oog daarom er niet toe deed. allemaal leuk en aardig natuurlijk, op mijn vraaag hoe het dan mogelijk was dat vissen toch door een 20 lbs onderlijn vlogen werd mij verteld dat die dan beschadigd was. Bij de uitspraak "dan moet je maar eerst wat boeken lezen" om de discussie af te sluiten werd het Chris iets te veel, waarna hij toch even met de standeigenaar moest praten over het personeel.

Ik vind het toch wel raar dat mensen niet weten hoeveel kracht er werkelijk op een haak komt te staan. ik denk dat veel mensen nooit de moeite gedaan hebben genomen om even stil te staan hoeveel gram een groot zakje pellets weegt dat je met een rotgang probeerd uit te gooien richting je stek, geloof me de kracht op de haak komt alleen bij het uitgooien van dit zwikje al ruimschoots boven de kg uit, en dan haak je nog geen vis op gevlochten lijn.

ik kan iedereen aanraden om verschillende typen haken eens in te haken op een bout en met een weegschaal eens te kijken hoeveel een haak kan hebben voordat ie uitbuigt, maar vooral wat er met de haak gebeurd voordat ie uitbuigt, of breekt.

natuurlijk weet ik dat de haak anders reageert als de inhaking anders is, dus ondiep gehaakt, met weinig vulling van de haak geeft een andere buiging van de haak bij belasting, en ook zal de haak sneller vervormen, maar toch is die buiging voor ieder haaktype weer anders, en een oog dat niet recht op de steel staat zal de haak anders doen buigen onder belasting dan een type met het oog recht op de haak.

tot slot ben ik vaker met personeel van de betreffende stand in aanraking geweest. ik denk dat het komt omdat ik kritische vragen stel, en daarvoor argumenten aandraag. Om daar wat mee te kunnen zul je beslagen ten ijs moeten komen, en anders wijs je me gewoon wat foto's aan op de muur van roem(discussie toen een korte stifrig is niet op te nemen als de vis van de gestrekte kant komt, inmiddels aangetoont door tallose onderwaterbeelden), of je zegt dat ik eerst wat boeken moet lezen voordat je met me wil discussiëren. prima hoor, even goede vrienden. Ikzelf heb genoeg foto's om de hele muur vol te gooien met mooie vissen, en heb meer boeken gelezen dan menigeen op dit forum, van nederlands naar engels etc. maar de wil om te denken komt niet daaruit. Ik ben altijd al iemand geweest die eigenwijs was, dat weet ik. mijn inmiddels vrouw word er hoorndol van. maar in de karpervisserij word te veel voor waar aangenomen zonder er zelf bij stil te staan, en lang niet alles is als geroepen word. Degene met de meeste boeken-wijsheid heeft niet altijd gelijk, en diegene met de grootste vis verteld niet altijd de waarheid. Dat is denk ik ook de reden dat ik soms terugkom naar dit forum. soms denk je niet ergens over na, en een ander kan je dan juist ertoe zetten om dit wel te doen. Het resultaat is dan niet zelden een nieuw inzicht, en een vergrote kennis. En karpervissen is nu eenmaal een denksport.

met doordachte groet

Roger Feijen
I think and therefore I am....
K. van den Herik

07-02-2011 07:23

Roger,

Als een keer of 4 de uitdaging in de groep geworpen om eens op een unster te testen. 10 meter of meer nylon lyn uitstaan dan moet je heel erg je best doen om 2 kilo te trekken. < 10 meter kan de kracht oplopen tot een kilo of 4.

Heb ik geen boek voor nodig.

Onder de top krijg je m.i meer kracht omdat je hengel rond en dus korter wordt.

De beetrunner heeft bijna 500 gram kracht nodig om op gang te komen.
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

07-02-2011 17:38

Roger,

Discussiëren met gesponsorde karpervissers, is vechten tegen windmolens.
En het heeft denk ik weinig nut om hun werkgever (sponsor) hier op aan te spreken.
Dit soort gasten praat naar de mond van de baas, dan kan het wel eens zijn dat de argumenten slecht zijn onderbouwd.

Hier op het forum zitten ze ook.
Karpervissers die amper nat achter de oren zijn, vertellen op dit board wel even, hoe het in zijn werk gaat.
Van mij mogen ze.
Alleen als jij jouw vraagtekens erbij zet, dan worden er inderdaad een aantal vangsten ter bevestiging van hun gelijk opgevoerd.

Veel lezen over karpervissen is geen verkeerde insteek, maar men moet zich wel aanleren, het te toetsen in de praktijk.
En daar ligt het grote euvel, Jantje ving er vorige week drie, met dat aas, op die onderlijn en met die haak.
De rest volgt, en sommige vangen zelfs vissen op dezelfde wijze, maar het waarom, dat ontgaat ze.
Veel karpervissers gaan op deze manier te werk.
Ze weten niet waarom ze blanken en ze weten al helemaal niet waarom ze vangen.

met niets-wetende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

07-02-2011 21:51

ben ik weer

klaas, ikzelf heb het afgelopen najaar klaar gespeeld om een 15 lb lijntje stuk te trekken op een vis. ja, daar is geweld voor nodig, en dat is iets dat ik normaal niet zou doen, maar ik had die langzaam lopende run in de verkeerde richting niet verwacht met een slip die dicht stond. let wel ik vis 43/00 op 35 meter op een 3lbs stok, die ik echt rond trek, en daarmee haal ik easy 4 kg helaas. beetje kopschudden en tabee 7 kg+ lijntje.

probeer eens wat een unster doet als je gaat schudden, je zult verbaast zijn van de piekbelasting, en dan heb ik het niet over die vis die rechtstreeks het wier in duikt, en je lood dat zo lekker soepel mee gaat door het wier. de krachten zijn groter dan lucie roept, een piekbelasting is namelijk net zo makkelijk een belasting als een duurbelasting, en beiden zijn net zo funest voor je materiaal. allemaal leuk zo'n boekje, maar praktijk is toch wat anders, en een lood dat even blijft haken is voor velen het einde geweest van een 20 lb lijn.

ik wil hiermee trouwens niet zeggen dat je het niet getest hebt klaas, maar een unster met een veer en een dingetje dat stil blijft staan bij het maximum gewicht(zit in de tas van vele karpervissers, want ik vang ze vaak net onder de 40 P) is soms een handig atribuut als je gaat testen, en dat is serieus bedoeld.

hpe

Wat me soms wel enigzins verbaasd is de wil van de fabrikant om zich in te laten met iemand die echt moeite heeft zijn naam te spellen laat staan dingen uit te leggen. Ik snap natuurlijk dat je wil verkopen, maar een nobrainer is natuurlijk niet de beste reclame denk ik dan.. misschien is het wel zo dat de massa bedient moet worden en dat die inderdaad onder de indruk is van jimmy alwaysfishing omdat die de grote vissen gevangen heeft. Ik kon in brunssum ook zo iemand, voelde zich "the man" omdat hij als afgekeurde altijdvisser op groot water stekkenpezend zijn grote vissen ving. Ik heb van hem veel geleerd, met name waar de wateren lagen, voor de rest kon hij zo op de stand van menig fabrikant aan de slag.

tuurlijk begrijp ik ook wel dat een zoveelste discussie voeren lastig is, zeker als het pittiger word, en de onderwerpen dieper ingaan op de materie. Ik denk dan ook dat velen(omstanders/luisteraars) het niet meer kunnen volgen, en dat je misschien voor velen koeterwaals praat, maar sommigen leren dan wel wat, en als fabrikant heb je in mijn ogen meer punten gescoord als je mensen dat kunnen, omdat in mijn visie dat ook betekend dat die kennis gebruikt is om je product te maken, en je pruduct dus wel eens beter zou kunnen zijn.

maar wat doe je als fabrikant? je pakt jan breinloos met een boekje grote vis, en die laat je als een baby de hele dag onzin brabbelen. da's reclame, dat wekt vertrouwen

ps erg zwart wit weer, niet allemaal zijn ze zo, en zeker niet allemaal kunenn ze niet mee. ik ben er teveel tegen gekomen die wel mee kunnen, sommige tot hoogte x, maar sommigen leggen mij nog het een en ander uit(weet iemand welke beurs die staan, of welke stand??) grijnz


groetjes

Roger

ps mijn onderschrift is precies zoals ik erover denk, anders had er wel gestaan i always fish and therefore i am
I think and therefore I am....
Gebruikersavatar
Chris Noorlander_
Berichten: 148
Lid geworden op: 16-05-2007 22:36
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

07-02-2011 22:03

Hallo Roger,

Wat grappig dat je dit aanhaalt, ik was deze anekdote alweer bijna vergeten.

Toch is het te idioot voor woorden dat men op zo'n beurs iemand -schijnbaar- zonder enige vorm van kennis over rigs (1 kg trekkracht :o ) een adviserende taak geeft op een stand waar onder andere rigs worden verkocht. Dat tot daar aan toe, maar als deze mensen dan ook nog zo onbeschoft zijn om weg te lopen van een gesprek met de mededeling "Ga eerst maar eens wat boeken lezen" begrijp ik dus écht niet wat ze daar te zoeken hebben. Maar allez, het is niet de eerste keer dat ik me ergens over verbaas in dit soort contexten en ik heb inmiddels ook begrepen dat een goed gevuld fotoboek belangrijker is dan iets van een beetje kennis, zelfs als je een adviserende rol hebt.

Schijnbaar staat er dus -ergens- in een boek iets over die 1 kg. trekkracht die maximaal op een haak komt, geschreven door een megadepega-bekende karpervisser (incl. bijbehorende foto's van zwaargewichten dito arrogant smoelwerk). Nuja, dan heb ik nieuws: Ook deze lui kunnen flink wat bullshit typen. Tip 2: Denk ook vooral zelf een beetje na.

Ik heb veel respect voor de eigenaar van het bedrijf achter de betreffende stand en ik hoop van harte dat hij wat fatsoenlijker en minder onbeschoft personeel kan vinden; Liefst met een klein beetje kennis. Of is dat anno 2011 écht niet meer nodig?

m.v.g. Chris
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier!
Elmar Klijnsma
Berichten: 40
Lid geworden op: 26-02-2010 19:46

07-02-2011 22:34

Hoi Mannen,

Iemand van jullie ervaring met een sliding hair, zoals beschreven door o.a. Luc de Beats?

Mzzl, Elmar
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-02-2011 22:42

Chris en Roger
Het siert jullie dat je de naam van het merk niet noemt (Rigsolutions) maar jullie weten dat ik er goed tegen kan, recht is recht en krom is krom! Kritiek moet kunnen en daar zul je mee moeten omgaan en van leren. Ik weet zeker dat dat zal gebeuren.
Even over het gevulde boekje met dikke vissen, geloof mij, niet één keer heb ik daar als eigenaar naar gevraagd. Het interesseert mij geen fluit of iemand dikke vissen heeft gevangen. De mannen op mijn stand zijn allemaal gewone onbekende vissers die ik heb geselecteerd op hun vriendelijkheid. Het verbaast mij daarom dat dit is voorgevallen. Ik weet dat je hier geen boodschap aan hebt maar vergis je niet hoeveel iemand achter een stand tijdens de twee dolle dagen te verduren heeft. Nogmaals geen excuus.
Gr Piet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-02-2011 22:55

Roger,

Die lijn zal onder normale omstandigheden niet knappen, want dan komt er op enige afstand maar een paar kg op de haak. Er is derhalve iets wat je geholpen heeft de lijn stuk te krijgen bij een minder grote kracht dan de treksterkte van de lijn. Dat is trouwens niet alleen te meten, maar ook gewoon te beredeneren en uit te rekenen via het hefboom principe. Ik ga daar verder niet veel woorden over vuil maken, maar "de grote krachten die op een haak komen" is visserslatijn. Overigens zijn je bijdragen doorgaans prima beredeneerd hoor. Dus mijn complimenten.

Groet,
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

07-02-2011 23:24

hallo

piet

diepe buiging naar jouw, ik vind het netjes dat je even meld dat dit niet zo hoort. natuurlijk snap ik wat er op zo'n beurs allemaal gebeurd, ik sta aan de andere kant, en hem zal het dus ook gebeuren, en waarschijnlijk vaker(hoewel ik nogal discussieer, dus krijg ik dat natuurlijk sneller). toch netjes van je! "buigt naar piet"!!

Kees

een vis van 20 g plus die ergens heen wil, maar niet mag genereerd wel wat kracht. F=m*a dus kort gerekend, als ik met 25 kg kracht trek en de arm is 2,1 meter hoepelkromme hengel, niet richting hemel geheven, want dan gaat ie gegarandeerd aan barrels, dan hebben we het over 25/2,1 = net iets boven 4 kg. Is dit een normaal gegeven? nee, dit gebeurd je zelden, maar laten we eerlijk wezen, we hebben allemaal wel eens lijnbreuk gehad, en dat was ook wel eens dat je niet bij takken mosselen of beschadigde lijn zat. We liepen bij die stand weg, en liepen herman tegen het lijf, die ook al dacht waarom hij dan uitgebogen haken had gehad, en zo meeer

maar goed, ik ben luc niet, dus het zal wel

en kees je hoeft het ook niet met me eens te zijn, is helemaal niet nodig. ik ben net als jij hier om te leren ergens van, en van mij leer je dan nu even niks, omdat we andere meningen hebben. prima.

groetjes

Roger
I think and therefore I am....
K. van den Herik

08-02-2011 08:33

ho ho. met de HENGEL Roger.

Elke hoek die een lijn verder maakt dempt de kracht op de hengel, maar niet op de haak.

Het is godsonmogelijk om een goede lijn, pak hem beet 30/100e op 25 meter vast te binden en met je hengel kapot te trekken. Sorry Roger, op 35 meter zal die 4 kilo niet mee vallen.

Ik doe niet aan formules verder. Ik laat iemand aan zijn hengel trekken op een unster. en dan wil ik over een half pondje niet lullig doen. En wie denkt dat ie veel meer trekt: Er waren er op carp 2000 die dachten 55 kilo te trekken.

Eerlijk proberen en ook zeggen als het het geprobeerd hebt he? hahahaha



Logisch ook jou 3lbs schijnt bij een gewicht van 3 lbs aan je topoog in in een hoek van 45 graden te staan. Klein beetje meer en je hoort kedeng... van de stok.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-02-2011 09:25

Heren Piet geeft niet zo maar een antwoord wat hem uit komt.
Niet dat het hier gesuggereerd wordt maar alvast indien nodig.

Jaren geleden stond ik een week op de VISMA voor Ashima onderlijnen te maken en te demonstreren.
Wist ik veel, maar inderdaad je maakt in die week wat mee.

Op een gegeven moment stond achter mij de wereld eventjes stil naar later bleek.

Piet en echtgenote stonden voor de stand en iedereen wachtte in spanning af wat hij zou doen.
Hij kon het mij behoorlijk moeilijk maken namelijk.
Ik kende Piet toen helemaal niet later hebben ze mij verteld wie hij was.

Na enige ook persoonlijke vragen en de antwoorden van mij stopte hij met onnodig lastige vragen stellen.

Piet verdient inderdaad het respect in ieder geval dat van mij.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

08-02-2011 10:30

Jullie maken er een hele materie van, maar lees het met grote interesse.

Ik ben geen rig goeroe maar ben er toch wel veel mee bezig. Nu is de handpalm test wel allemaal leuk en ik ook pas hem toe, maar ik neem aan dat jullie ook rekening houden met het gewicht onder water? Dus verzwaring van je lood of je rig enigzins verzwaren. Nu heb ik het andere topic (rigs ontrafeld deel 1) ook gelezen en las ook dat Piet jaren geleden goed ving op zwaar lood en een combi-rigje van 10 cm. Voerstrategie (verspreid) speelt dus ook een belangrijke rol om de vis in beweging te houden (niks nieuws). Nu hoor je compact voeren korte rig en verspreid voeren met langere rig.

Waarom voor beide gevallen niet kort? Zal ongetwijfeld met aasgedrag te maken hebben maar toch......Uitgaande van harde bodem.

Dus mijn vraag, waarom voor beide gevallen niet kort?
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

08-02-2011 10:47

beste roger en piet,

helemaal top hoe jullie op elkaar reageren met respect!! daar kunnen velen op dit board nog iets van leren.

beide standpunten helemaal mee eens een topvisser herken en erken je niet aan zn fotoboekje.
en wat ik zaterdag op de beurs zag lopen.....respect voor degene die alle vragen kan en wil beatwoorden.

hpe, elke karpervisser die gesponserd wordt zal nooit de hand die hem voed afkraken en dat is logisch.

elmar, sliding hair over de onderlijn geknoopt geeft naar mijn idee nog meer zichtbaarheid aan de montage. ik zou eerder gaan voor een ringetje aan de haak (korda) en daar de hair aan knopen, kan je ten alle tijde een nieuwe kortere of langere hair knopen.

over een uitgebogen haak: komt bij mij ook wel eens voor, kan aan de manier van inhaken liggen, net iets te strak gedrild, fout in de haak (komt ook voor).

met vriendelijke groet,

mark
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

08-02-2011 13:09

Ik heb het topic ook met aandacht doorgelezen en het is eindelijk weer een discussie op niveau. Klasse heren!

Dries,

Mijn eigen ervaring met korte en lange onderlijnen in combinatie met verspreid of compact voeren is het volgende uitgaande van een harde bodem!

Ik typ hier alleen mijn eigen ervaringen, dus of het klopt of niet klopt is voor iedereen weer anders. Men kan hier ook weer onderscheid maken tussen voeren en niet voeren van te voren. Op compacte stekjes (stekjes gemaakt met de voerboot), zou ik zelf een korte onderlijn prefereren. Het is vaak zo (niet altijd) dat de vissen wat passiever kunnen gaan azen op een kleine, compacte voerstek. Dus het haakaas wordt opgenomen en er word voor de rest nauwelijk gezwommen. Voordeel hiervan is dat een kortere onderlijn veel eerder zou strekken en dus prikken, wat een schrikreactie teweeg brengt. Zou je hier met een te lange onderlijn vissen, dan bestaat de kans dat de vis niet geprikt wordt. Dit heb ik helaas zelf al meerdere malen mogen aanschouwen. In vergelijking met een grotere, verspreide voerstek probeert men de vis te laten zwemmen. Dus van single naar single. Dus zullen ze eerder geneigd zijn om verder te zoeken naar andere boilies. Dus aas op nemen en verder zwemmen. Hier maakt het minder uit of de onderlijn dan wat langer is dan normaal gesproken. Maar waarom dan ook geen korte onderlijn voor de zekerheid? Het prikt volgens zeggen toch eerder. Mijn mening is dat er net zo goed met dezelfde korte onderlijn gevist kan worden (als het nog steeds om hardere bodems gaat). Uitgaande van dat de vis op dezelfde hoogte aas. Iemand anders toevallig grote verschillen gezien op een grotere voerstek icm lange en/of korte onderlijn? Ik zie zelf geen verschil in aanbeten of de grote van de vis. Maar misschien staat het in de boekjes weer anders, of dat iemand hier andere gedachtes over heeft?

Heb het hierboven voornamelijk gehad over boilies, maar met particles heb ik daarnaast totaal andere ervaringen. Vooral met het vissen met tijgernoten/hennep. Voornamelijk door de concurrentie zijn de vissen veel eerder geneigd om de fout in te gaan. Hierbij gebruik ik vaak een iets langere, soepele onderlijn om mishakingen te verkomen door het wilde gedrag van de karper. Hoog aanzwemmen, rechts aanzwemmen, links aanzwemmen. Als een torpedo op het voer duiken etc.

Haakkeuze is voor iedereen zijn eigen ding. Ik prefereer voor haakjes met een niet al te lange steel en een rechtpuntje. Gewoon omdat een rechtpuntje iets eerder zou prikken dan een klauwhaakjes bijvoorbeeld. Ik kies zelf vaak voor haakjes in 6 of 8 en kan hiermee aardig wat druk mee uitoefenen. Het is mij wel eens overkomen dat mijn haakje brak of uitboog. Mijn gevoel is dat de haak daarbij in het hardere gedeelte van de bek gezeten heeft en niet de hele bocht gevuld was met vlees. Nadeel, teveel druk alleen op de punt van de haak. Vaak is het de rig wat aanpassen. Iets sneller laten draaien na mijn mening dmv een krimpkousje bijvoorbeeld. Hierdoor zou je de haak iets verder haken. Vaak kies ik dan ipv van een 6 een 8. Voordeel hiervan is dat de haakbocht wat sneller gevuld zou zijn.

Loodgewichten
Ik twijfel inderdaad vaker of de keuze van het gewicht van het lood. Tegenwoordig zie je iedereen alleen met loodgewichten vissen van 100+ om de eerste prik goed te reduceren. Is dit onderwater nou zo wezelijk verschil? Noem maar een loodje van 1,5 oz of 3 oz. Zou de haak echt dieper prikken? Kan hier wel in mee komen met Roger. Iemand toevallig ervaring mee?? Aan de andere kant voorkom je met lichtere loodjes natuurlijk veel meer dressuur. Ze kennen het nog niet. Gewoon de keuze met lichte hangertjes, lichte loodjes evt met schuivend lood? Je merkt alles en kan reageren op de karper. Penvissen worden de vissen ook niet geprikt op het lood. Zou dit uberhaupt een groot verschil zijn met het karpervissen op afstand?
~~Dreams can be true.~~
Elmar Klijnsma
Berichten: 40
Lid geworden op: 26-02-2010 19:46

08-02-2011 14:11

Mark/anderen,

Ik ben het met je eens m.b.t. de zichtbaarheid, al maak ik me daar het minst zorgen over. Ook gaat het mij niet om het aanpassen van de hair e.d. Maar wat mij betreft ligt de kracht van dit systeem in het idee dat wanneer het aas aan de hair opgenomen wordt, deze naar achter in de keel gaat en geklemd/gekauwd wordt. Wanneer de vis dan beweegt (door zwemt/omhoog komt) de haak naar de voorkant van de bek schuift. Is dit inderdaad zo? En hoe zorg je ervoor dat de weerstand op dit systeem zo laag is dat dit ongemerkt gebeurd, dus geen/nauwelijks druk op het aas? Het volgende probleem zit dan in de gevoeligheid ervan. Hoe zorg ik ervoor dat wanneer er met de rig gerommeld wordt, de hair op de juiste plaats blijft? En dan nog, hoe stuur je de punt van de haak?
Deze rig zat vroeger in het assortiment van PB. Toen begreep ik de rig anders en vond hem omslachtig/onhandig. Is er iemand ie ervaring heeft met de beschreven rig?

Groet, Elmar
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

08-02-2011 14:44

Mark,

Daarom voor mij geen sponsoring, mijn eigen verlochenen doe ik wel bij de vrouwtjes. :lol:
Je hebt een PB.

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

08-02-2011 20:27

Beste Elmar,

(ik begreep je verkeerd. dacht dat je de lengte van de hair op de onderlijn wilde knopen, en deze dan liet doorlopen via krimpkous op de haak)

als ik deze rig gebruik dan doe ik dat bij een pop up het ringeltje behoorlijk dicht bij het oog van de haak en bij een liggende boilie het ringetje zo dicht mogelijk tegen de haakbocht.

dat er door witvis de rig in de knoop gaat heb ik geen last van gehad, zodra de karper de boilie opzuigt trekt het systeem zich automatisch naar de bedoelde staat, en bij uitspuwen schuift de boilie richting het haakoog.

het sturen van de de haakpunt zit m meer in de montage van de haak/krimpkous zoals je al schreef door luc de baets, de onderlijn verlaat de krimpkous aan de kant van de haakpunt voor een nog betere draaiing van de haakpunt.

beste Hans,

Als je testvisser bent zou ik het ook niet van de daken schreeuwen dat de firma waarvoor ik vis er geen verstand van heeft maar zou ik dat achter gesloten deuren kenbaar maken,
en me er in het openbaar niet over uitlaten.

ik hoop dat fabrikanten niet alleen testvissers zoeken die uren maken en met mooie foto's komen maar ook daadwerkelijk een terugkoppeling geven zodat de testvisser info kan geven aan de fabrikant hoe dingen beter kunnen. Zo heb je beide wat aan elkaar.

met vriendelijke groet,

Mark
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

08-02-2011 20:33

Hallo allemaal

Allereerst vind ik het leuk dat er nu mensen reageren in plaats van alleen lezen.

Door de discussie haak en krachten daarop zijn we toch weer in de rigs terecht gekomen, alleen met meer reacties.

Raar maar waar verhaal. Ik heb rigs altijd puur theoretisch bekeken, wat is mogelijk, en wat niet, wat is aannemelijk, en wat niet. Nu door de discussie nu weer op te starten ben ik weer met rigs aan de gang gegaan, maar ben tevens dingen gaan staven aan de hand van de onderwaterbeelden. Met name korda 5 en 6 zijn erg interessant in dit opzicht, omdat het een vorm van dressuur laat zien de me van dressuurwateren erg bekend voor komt. Ik kan iedereen aanraden om de beelden te bekijken, ze zijn echt een eyeopener voor velen. Ik las elders dat kopschudden een normaal fenomeen was tijdens het azen.. als je de korda 5 en 6 bekijkt zul je daar zien dat kopschudden daar alleen maar gebeurd om de haak kwijt te raken. Wat wel grappig is, is dat dit wel standaard gebeurd, bij het bemerken van onraad, vaak na of samen met spuwen.

Kijkend naar bepaalde beelden zie je gewoon onderdelen van de rig bewegen, soms de leadcore(chod rig style gevist), soms allen de onderlijn, of de leadclip, inclusief hoofdlijn met leadcore eraan. Let wel mensen, tijdens het opzuigen zie je dus de leadcore van de grond komen, en een cm opschuiven in de richting van de karperbek. Gevist werd er in dat geval met een 15 mm straight from the bag, een beetje bij geknipt om de vorm aan te passen.

Wat de vorm betreft zagen de engelsen dat rond echt vermeden werd, in mijn ogen bullshit, daar alleen chopped baits bijgevoerd werden, en dus die ronde bol er wel uit sprong qua vorm. Maar goed, je moet je falen wel een naam geven, en onnozelheid kun je nu wel aan fairbrass over laten denk ik(sorry moest even want ik heb me wel zitten verbazen daarover). Wat wel een voordeel is, is dat je rig dan wel van erg goede huize moet komen om dan nog vis te vangen.
De video’s zijn gin clear water video’s, en er is tot in detail te zien wat er gebeurd.
In een aantal gevallen zie je dat kopschudden de zaak los krijgt. En in een geval zie je gewoon het lood In een flist voorbij schieten(niet gezien door de engelsen by the way), en omdat de karper met zijn bek open in de richting van het lood wijst schiet de haak los. Hij scheurt dus uit. ALLE vissen die met de kop naar boven probeerden met kopschudden de haak kwijt te raken werden goed gehaakt. Zijwaarts met de onderlip naar onderen waren de losschieters, en eigenlijk volkomen logisch omdat de haak als het ware recht naar boven getrokken word, en er dan simpelweg te weinig vlees is om uitscheuren te voorkomen.
Verder waren mijn engelse vrienden erg gecharmeerd van korte combi’s. Ik snap wel dat je de haak wil laten draaien, en dat een stukje soepel het uit zichzelf laten draaien van de haak vereenvoudigd, alleen denk ik dat je met stiff meer controle kunt creëren

Goed, wat heb ik geconcludeerd uit de beelden(heb trouwens zeker 8 films gezien met onderwaterbeelden)

Ik had gelijk in 2000 op de beurs door te stellen dat door de gestrekte ligging een vis zwemmend uit de verkeerde hoek het aas niet kan opnemen(duidelijk te zien in verschillende beelden
Ik heb gelijk met mijn stelling dat de kracht op de lijn erg groot is bij het opzuigen van aas door een karper

Hoe gaan we dat gebruiken tegen hem?
Er is namelijk iets dat ik wel geleerd heb uit de vele beelden, en dat is dat de vis erg dicht op het aas zit. Dit zal niet overal zijn, maar bij de beelden die ik tot nu toe gezien heb is dit wel het geval, dus ik zal daar rekening mee moeten houden. Misschien is dat wel de reden dat mijn aangepaste bananerig in 2003 op het parelwater de sterren van de hemel ving, maar ergens anders net als een normale rig was, of zelfs minder. Er zat teveel ruimte in die rig.
Door de beelden is me duidelijk geworden dat de bungeerig van pb meer doet dan ik gedacht had, omdat er meer kracht staat op het aas dan zelfs ik me had voorgesteld. Ik denk dat de 6 gram verzwaring op mijn bananerig in sommige situaties zelfs niet voldoende waren om de rig te verankeren, zeker in combinatie met een 24 mm boilie

Wat heb ik nog meer geleerd. Ik moet ruimte gaan creëren voor de opname, terwijl ik geen ruimte weg mag geven voor het spuwen, altijd een interessant gegeven(smile).
Mijn haak moet altijd draaien tijdens de opname, en wel zo dat ik rekening moet houden met een hoek van 30 graden, want dat is de hoek die ik gemiddeld zag bij een vis die rustig aasde. Lastiger word het als de vis los gaat, want dan veranderd de stand van de vis in allerlei standen, en zelfs hoeken van de onderlip van 90 graden heb ik gezien. Toch zit er door de snellere bewegingen dan een veel grotere kans op haken in, de vis is dan veelal vlot onderweg, en dus zie ik goede kansen voor mijn standaard rig.
Word het echter moeilijk, dan zal ik aannemen dat de vis lager tegen de bodem ligt met het lijf, rustiger aast, en dat mijn rig meer werk moet verrichten.

De beelden hebben mij enorm geholpen om een aantal zaken op een rij te krijgen. Ik ga lichter lood vissen dan de 60 gram die ik de laatste tijd viste.
Ik ga meer werken met stijf onderlijnmatriaal, en dat ga ik dwingen dat te doen wat ik wil.. lekker cryptisch, maar jullie mogen zelf ook wel wat doen, voorgekauwd is maar voorgedouwt.


Groetjes

Roger
I think and therefore I am....