rigs ontrafeld??


Plaats reactie
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-12-2004 13:48

Marijn,

Ook op een voerplek zal ik een goed werkende rig gebruiken, maar ik
hecht dan wel "minder" waarde aan m'n rig.....
Bij instant vissen, kunnen de zaken anders liggen. Meestal houd ik m'n rig
dan nog vrij standaard, maar voer dan b.v. veranderingen in als, andere
type haak, ander onderlijn materiaal, lengte enz. enz.
Ik denk dus, dat vooral voor de INSTANT VISSER een rig soms verschil
kan maken, al zijn er natuurlijk ook nog veel meer variabelen; maar daar
ging het hier niet over.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-12-2004 14:01

Geert,

Ik heb je wat gestuurd per PB, deze discussie heeft er weinig baat bij, ik lees het wel.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

07-12-2004 14:31

Marijn,

is het dan niet beter om op zo'n manier te vissen? Ik had het overigens niet alleen over voorvoeren, maar over voergedrag. Groot verschil. Ik vind dat dus wel van belang op het ontwerp van mijn rig. Voergedrag is direct van invloed op het aasgedrag en dat weer op het ontwerp van de rig.

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

07-12-2004 14:38

marijn ham schreef:Als er vis op je stek zit en ze zijn lekker aan het vreten, dan houd niks ze tegen en zullen ze gewoon doorgaan totdat ze gehaakt worden.


Marijn, wat ik gemerkt heb ik de loop der jaren is dat vissen zelden nog maar echt los gaan op je voerstek.. zeker op de iets drukker bevistte wateren.

Ik zal dus op voerplekken net zo scherp vissen als tijdens instantsessies... je zal er maar 1 voorzichtige karper meer door vangen.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

07-12-2004 14:58

Ik denk dat we nu veel meer single vissen dan we denken.Vandaar dat ik nu ook meestal vis op de zelfde hoeveelheid voer als de dag dat ik ga voeren om ze een veiligheids gevoel te geven.Eigenlijk een beetje zoals Bart aangeeft maar ik voer mijn 3 a 4 kg OOK aan het begin van mijn sessie .
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-12-2004 15:32

Bertil,

Dat karpers (vooral op boilies!) lang niet meer zo tekeer gaan op een
voerplek, op druk bevist water is duidelijk. Maar soms kan het al enorm
verschillen, hoe je je aas voert en welk aas je voert enz. enz. En dan nog
je aasaanbieding: B.v. een klein 10mm boilietje op een handvol 20mm,
het zijn zomaar enkele voorbeelden.
Ik hecht dus beslist wel waarde aan m'n rigs, maar ik vind persoonlijk dat
je je er niet blind op moet staren. Het is een combi van...! :wink:

groetjes Benny
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

07-12-2004 15:47

Bertilleke,

Daarom moet je zorgen dat je geen voerstek hebt. :D

R.
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

07-12-2004 15:50

Hallo,

Kees en Piet vermelden dat zij tijdens observaties kunnen zien dat de visssen het aas niet snel uitspugen maar dit juist heel erg langzaam doen.
Helaas heb ik dit zelf nooit kunnen zien maar volgens mij zou je dit kunnen oplossen door de onderlijn te overloaden.
Door de onderlijn sterk te overloaden zal het loodje de haak eerder naar beneden trekken als de boilie, wat als gevolg zou kunnen hebben dat de haak alsnog draait en daarna vlees pakt in de karperbek. Het is natuurlijk wel een vereistte dat de vis het looodje van de bodem zal tillen omdat de rig anders totaal geen effect zal hebben.

Ook zou ik van jullie het volgende willen weten. Ik zie hier dat door bepaalde personen over de overloaded banananrig wordt gesproken. Nu vraag ik mij af of deze rig wel zin heeft op de wat heldere wateren. Naar mijn mening valt deze rig zo sterk op dat een vis bij het "zien" van zo,n rig in de meeste gevallen de voerplaats direct zal verlaten.

Met geinteresseerde groet,

Martin Post
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

07-12-2004 18:23

ff snel tussendoor

ik ga zo aan de slag, dus mijn antwoord en waar ik heen wil word dan wel duidelijker hoop ik

maaaaaaaaaaaaaaaaaaar deze duscussie gaat over rigs, en is dus op 99% van de wateren in nederland met heel wat andere dingen vrij simpel te omzijlen, echter zoals terry hearn eens schreef, het gaat om procenten, en een rig is gewoon een paar % simpel als dat

Ik ben niet hoogmoedig, maar heb wel het een en ander te vertellen, net als dat ik hoop dat er hier het een en ander verteld word.

het zal straks allemaal duidelijker worden hoop ik

Om deze discussie niet te laten verzanden in alle dressuurvormen, wil ik het wel graag puur bij rigs houden.

bart fijn dat je er bij bent ;)

groetjes

RF
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

07-12-2004 18:52

Zo we zijn dus nu echt van start, helaas een beetje vertroebeling erbij door andere dingen (jahaa ook heel belangrijk) erbij te halen, maar dit onderwerp heet rigs ontrafeld??, en dus niet aasgedrag of dressuur ontrafeld. Alles wat met je rig te maken heeft dus wel, de rest is van later zorg, laten we eerst met zijn allen eens zorgen dat we dit helemaal door en uitkauwen, en dan komt de rest wel

Mijn mening over rigs

Ze maken in 99% van de gevallen vrij weinig uit als de rest van je aanpak maar goed is. Probleem in NL is dat je toch met een goede aanpak je visjes wel vangt, en dat een rig dus niet zo opvallend goed scoort. Tenzij je dus in extreme situaties komt waarbij die rig dus DE factor is en je geen moer meer vangt. Dan is de rig ineens de duidelijke maker van je dag.

Zoals piet al aangeeft zijn er vissen bij die het aas gewoon weer uit de bek valt, helaas heb ik die video nog niet gezien, maar het ligt volgens mij aan of de aashouding waardoor dit gebeurd, of de vorm van de bek, of toch door een stroming die de vis creeerd. Wat ik begrepen heb is dat het zich in die video om een vis handelt, en dat het aas dus gewoon uit de bek valt.. Ik twijfel zwaar aan een dressuursituatie in dit geval hoor. Naar mijn mening is dit gewoon natuurlijk gedrag voor de vis, en kun je dit idd op een vrij simpele manier oplossen.

Het word anders als de vis echt op de hoede is voor rigs, dan gaat het volgens mij echt met geweld.. ik heb vissen van de stek af zien stuiven in blinde paniek, nadat ze met mijn rig te maken hadden gehad(niet gehaakt), dit zijn vissen die geschrokken zijn van mijn onderlijn of hoofdlijn. Ik heb het zelfs gezien bij het stuiten op een voerplek(zonder rigs of iets van visspul in de buurt)

Wat is er aan de hand denk ik(let wel ik heb de wijsheid niet in pacht). Als de vis de rig zomaar uit de bek laat glijden is volgens mij geen sprake van rigdressuur, maar van dom toeval. Als je die rig beter had geknoopt had de haak moeten draaien, en dus moeten prikken voordat hij de bek uit rolde.

Waarom donderd die haak dan uit zijn bek zonder te draaien??

Kijk en dan kom je waar ik wezen wil. Je rig bestaat uit allerlei onderdelen die elkaar possitief maar ook negatief beinvloeden, en ons begrip in hoe dat in elkaar steekt maakt dat we bij iedere situatie een rig in elkaar kunnen draaien die voor die situatie ideaal is.

Je rig heeft altijd:

Een haak
Een onderlijn
Een hair
Je aas
Je loodvorm

Toevoegen kun je nog

d-rig op je haak
linealigner
tube en van alles anders(rekker rig bijvoorbeeld)
stalen ringetjes
stoppertjes of elastiekjes
eventueel foam of kurk(pop-up)

alles beinvloed elkaar in je rig. Je maat boilie beinvloed je hairlengte, je onderlijnmatriaal keuze(zinvolle keuze), en je haakdraaiing in ieder geval, en voor sommigen ook je haakmaat keuze.

Je hairlengte is buiten dat het belangrijk is voor je inhakingskansen, ook nog van invloed op je haakdraaiing, en ook nog anti-eject na het prikken.

Je onderlijnmatriaal is weer van invloed op de draaiing van de haak en eventueel antieject van je rig(als je boilie niet te groot is), maar ook niet onbelangrijk is hoe het daar op de bodem uit ziet waar je vist(je stifrig kan een mooie antenne zijn bij een zachte modderbodem en een inline peer.

Je linealigner verlengt je haaksteel waardoor met name kortstelige haken zich gaan gedragen als langstelige haken tijdens het haken(voordeel) de inhakingshoek is dan beter, en dus minder losser. Maar te lang, en je haakt te ver naar achter en je lost vissen. Tevens zorgt die line aligner voor een betere draaiing en zelfs bepaling van waar die haak gaat draaien.

Stalen ringetjes hebben zo goed als geen invloed

Stoppertjes.. ze maken me wijs dat een vis dit kan voelen en daardoor mijn aas laat liggen… tja met een haak maatje 10 aan de hair heb ik met die stelling wel wat moeite, die zou namelijk veel eerder opvallen en dus om die reden al genegeerd worden

Pop-up

Bij pop-up vissen word de hele haking anders. Je haak ligt namelijk niet in de bek, maar zweeft. Dat heeft volgens mij tot gevolg dat ik een pop-up niet met een gebogen line aligner zou vissen, bij het weg zwemmen van de vis zou die linealigner misschien wel kunnen voorkomen dat ik de vis haak.

Leuk stukkie om mee te beginnen denk ik nu nog een “beetje” uitdiepen

Groetjes

RF
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

07-12-2004 21:53

[quote="Piet Vogel"]Michel
Ik was eigenlijk al bezig en keek nog even naar de vraagstelling en Roger had al geantwoord dus zo snel was ik niet.
Neem de nieuwe DVD van Ronald, er was een vis die hij Houdini noemde omdat hij nooit geprikt werd. Wat ze lieten zien was een vis die na het opnemen van het aas bijna niet bewoog. Als iets niet klopte met wat naar binnen ging l(ook steentjes) liet hij het als het ware weer rustig naar buiten glijden. Dit gebeurde maar met 1 soort onderlijn namelijk een veel te lange. Volgens mij werd de vis door de lange rig totaal niet geprikt en ging de rig er niet uit als een schrik reactie maar meer als zo iets van "het klopt niet" Wat ik graag had gezien was dat zij daar terplekke een aanpassing deden aan de rig bijvoorbeeld door hem in te korten en te voorzien van een zwaarder lood. Volgens mij had er dan wel een prik plaats gevonden en had de vis zich op zeker verplaats zodat het zware lood het werk kon afmaken. Jammer maar dat vond ik een gemiste kans in de DVD ook als het bleek dat het niet werkte
Piet[/quote]


ja,

zou dan een helicopterrig met pop-up dan geen oplossing bieden op zo een situatie?

aan die rig zit er voor mij een groot voordeel, ma ook een nadeel aan vast

voordeel: De rig is reeds gestrekt en bij het opzuigen van de boillie (eerder happen) zou er normaal gezien, als het systeem goed is, dadelijk geprikt moeten worden.

het nadeel: onnatuurlijk gedrag van het aas tov ander aas dat gewoon op de grond ligt.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-12-2004 22:00

Hmmm Roger,

Merendeel van de karpers wordt gevangen op heel eenvoudige rigs. Je kunt de efficiëntie op een aantal punten best wel verbeteren, maar daar ben je kennelijk toch niet op uit.

Ik wens je succes met de verdere discussie. Maar mij niet gezien. Een karper die dermate rig schuw is dat hij een betrekkelijk eenvoudige rig kan omzeilen wordt voor mij gewoon veel te vaak gevangen. Tijd om het arme beest eens met rust te laten. :-?

Kees
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2004 08:14

Bart
Sorry voor late reactie, Als een vis mijn korte onderlijntje zo diep zou opzuigen en tussen de keeltanden zou vast klemmen moet hij met zijn lippen tegen het lood aankomen. Wat ik bedoel, mijn rigje is zo kort dat hij nooit zo diep komt als jij beschrijft. Ik kan mijn ook niet voorstellen dat een vis die zo'n korte rig wel opzuigt dan verder helemaal stil kan blijven liggen waardoor de haak niet zijn werk kan doen. Volgens mij zal zo een vis toch wel degelijk bewegen door b.v. iets horizontaal te komen. Als dit gebeurt volgt er (mits de rig klopt) een prik, zwaar lood zou er zeker voor zorgen dat die prik hard genoeg is voor een schrikreactie. Meestal volgt de prik al bij het opzuigen!! Bart het water dat ik bevis staat stijf van de dressuur omdat het al vanaf de begin jaren 80 dag in dag uit bevist word door soms wel meer dan 30 man. Daardoor vang je de vissen op de bekende stekken (manieren) niet meer zo gemakkelijk als een aantal jaren geleden. De stekken die ik bevis zijn vaak ondiepe heldere stukken en zoals ik al vaker heb vermeld kan ik daar heel veel waarnemen. Hetgeen dat jij beschrijft heb ik bij ons nog nooit gezien maar elk water is anders. Bij ons is er wel een groot voordeel en dat is voedselnijd. Door het grote aantal vissen zullen er vaak meerdere vissen tegelijk rond je aas komen en als er iets is wat de schroom doet verminderen dan is het dat wel.
Leuke en leerzame topic dus reageer allemaal!!! ook al heb je wat tegen de starter.
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-12-2004 08:45

Welke rig gebruik je in welke situatie? misschien kunnen we ons iets meer toespitsen op de verschillende manieren van azen, en daar de meest optimale rig bij beschrijven?

En welke eigenschappen zijn altijd goed/ slecht voor een bepaalde rig?

Wanneer gebruik je wel die korte hair (<0,5cm) bijvoorbeeld? of kun je die beter nooit gebruiken?

Weegt het positieve effect van het extra loodje bij de shot on the hook rig in de meeste gevallen op tegen het meer waarneembare? (door gebruik van dat extra loodje)

Is een dunnere/soepele onderlijn altijd beter dan een dikkere soepele onderlijn? (indien situatie het toelaat?)

Neerwaartse druk van de onderlijn is bij recoil, leadcorerig of bijvoorbeeld extra loodje op de onderlijn, in een aantal gevallen positief, omdat dit stukje extra neerwaartse druk er voor zorgt dat de haak eerder in een prikpositie komt? ik heb hier positieve ervaringen mee

Prikt een combirig in de meeste gevallen beter in de onderlip (ipv in de zijkant) omdat er minder spelingruimte is dan bij een soepele onderlijn omdat er al een groter gedeelte gestrekt ligt?

Hoe voorkom je dat een haak kantelt (op de kop de bek uit gaat) bij het uitspuwen van het aas? een langer line aligner met krimpkous icm een langere hair die niet te ver is doorgeknoopt optimaal voor dit probleem?

Dus waarom werkt iets wel of niet goed?

Kom op mensen graag ff reageren?


M.v.g Ulco,
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

08-12-2004 09:23

Mischien iets heel doms van mij hoor.

Ik lees nu al een aantal keer dat je een extra loodje op je onderlijn kan zetten zodat deze de neerwaartse druk verhoogt waardoor je haak eerder zou moeten prikken.

Het volgende:
Als de karper de boilli als eerste eruit werkt zoals hier beweerd word zou dat ene loodje dan werkelijk wat uitmaken?
De boilli weegt een x aantal gram en word er zonder enig probleem uit gewerkt dus een loodje van 1 mischien 1.5 gram(in het water nog lichter dus) zal hier in mijn optiek geen enkele nut hebben.

Dan nog iets anders:
als de boilli er als eerste uitkomt draait dus de boilli in zijn geheel om en dus ook de haak.
Deze zou dus dan met de onderkant(ronde kant) dus ook weer naar buiten gaan en dus zoiezo minder prik kans hebben.

Maar wat nou als we de haal is op zijn kop aan de onderlijn bevestigen
prikt hij dus waarschijnlijk al op het moment dat ie naar binnengaat en op het moment dat ie draait prikt ie dus ook als ie naar buiten komt?

wie o wie
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-12-2004 10:15

Haak op de kop werkt niet kan ik je meteen wel melden drilt ook zo lastig :wink:

Door bijvoorbeeld dat beetje extra neerwaartse druk zal de haak eerder naar onder in de bek zakken, ipv dat de haak achter de boilie aanzweeft. Tevens zorgt een klein beetje neerwaarste druk ervoor dat de haak minder snel kantelt bij het uitspuwen. En is de karper heel ligt gehaakt dan zorgt net dat beetje tegendruk er soms ook voor dat bij het spuwen de haak wel blijft zitten volgens mij.

Nog een extra puntje heeft een zwaardere haak ook het voordeel dat deze eerder naar onder in de bek zakt, en eerder in prikpositie zal zijn?

Mvg ulco,
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

08-12-2004 11:19

Roger,

M.i. heeft het een zeker met het ander te maken.
Een korte onderlijn i.c.m. lange bent-hook (krimpkous) haakt minder goed dan een wat kortere bent-hook.

Verder denk ik dat veel met ervaring te maken heeft.
Ik denk dat sommige vissen slim genoeg zijn om welke rig dan ook te omzeilen. Hoe je hem ook aanbied.. sommige vissen zijn niet te haken en te prikken.

Bertil,

Natuurlijk, op sommige watern waar redelijke hengeldruk bestaat zal je de vis niet snel meer los zien gaan.
Ik vis ook nog op wateren waarvan ik zeker weet dat ik vissen vang die nog nooit een onthaakmat hebben gezien.
Op het moment dat ik daar de vis op mijn stek heb, en ze gaan los... dan kan je nachten meemaken met 10-15 vissen per nacht!
Veelal iets onder de 20 pond, maar goed... de hengel die weer iets van de stek verijderd is levert mooie bonusvissen op.

Op wateren waar wel meer wordt gevist, probeer ik het met alternatieven klaar te spelen dat de vis toch los gaat op mijn stek.
Hier voer ik 5 kilo hennep en 3 kilo hazelnoten... En juist omdat deze combinatie niet wordt gebruikt, vang ik juist op die maffe noten veel karper. De brasem moet je dan maar voor lief nemen.
Als ze los gaan op de noten, gaan ze ook echt os.

Als ik ditzelfde probeer maar mijn noten vervang ik door boilies, dan vang je nog steeds je vis, maar niet in de hoeveelheid als dat ik met noten vis.
De vis kent het aas niet, maar doordat er 1 begint te azen, gaan de anderen mee...
Ze komen erachter dat de noten goed te eten zijn en dan gaan ze echt wel... Natuurlijk heb je in een school een aantal vissen die weer voorzichtiger zijn, maar over het algemeen werkt deze aanpak prima!
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2004 13:35

Camiel
De reden dat ik niet inga op jouw voorstel van een loodje op de haak is dat ik daar deze zomer diverse keren mee heb geexpirimenteerd met een slecht resultaat. Div. keren op die rig een loschieter gehad en ook waren de vissen die ik wel lande maar net in het uiterste puntje van de onderlip gehaakt. Diverse rig lengte's geprobeerd
Jongens blijf reageren omdat we van elkaar kunnen leren
piet
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

08-12-2004 13:47

heeft iemand wel eens een stukje stif van ongeveer 3 a 4 cm aan de bovenkant van de haak uit laten komen. met als doel dat dit makkelijk naar binnen gaat maar bij het naar buiten gaan wordt de haak tegen de lip aangeduwt. zomaar een idee wat denken jullie hiervan?
mvg henk
groetjes henk
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

08-12-2004 13:48

Piet,

Kun je ook specifiek aangeven hoe je deze rig met loodje op haak hebt gevist? Bij sommige mensen is de inhaking super bij deze rig bij andere mensen veel losschieters! moet een reden zijn om dit verschil te verklaren lijkt mij, misschien manier van azen of toch kleine verschillen. Bijvoorbeeld haaktype, lengte hair o.i.d.

Vis zelf nog maar sinds kort met deze Shot on the hook rig, en heb er nog maar 1 karper op kunnen landen. Deze zat uitstekend gehaakt in het midden van de onderlip!

Zelf gebruik ik hem icm met korda wide gape 10 en stukje krimpkous. No Knot koop ver doorbinden minimaal tot tegenover de haakpunt. Zodat kleine loodje in de bocht blijft zitten en niet bovenop de haak komt te zitten. Gebruikte een ligt zwevend stukje boilie. Verder een 6-7 tal brasem op deze rig gehaakt een ook al deze vissen precies in het midden van de onderlip! 1 losschieter

Mvg Ulco,
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2004 13:51

Camiel
Sorry ik heb niet goed gelezen jij ging niet voor dat extra loodje!!!
Marijn even wat anders, hoe krijg jij 3 kilo hazelnoten naar beneden? Ik gebruikte die om in combinatie met pinda's de boel te laten drijven. Met andere woorden drijven die hazelnoten niet allemaal?
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

08-12-2004 13:57

Roger wat gaan we uitdiepen?

Haakmaat bijvoorbeeld? Waarom vis je met zulke kleine haken.. en dan line-aligner of banaan???
Ik zie daar totaal geen voordeel in.. ? Graag uitleg van jou hoe en waarom en welke meerwaarde het heeft?

Ten tweede.. heel vaak zie je korte stiff rigs.. en gaat men langer vissen gaat men over op soepel... waarom..?? hebben mensen al weleens met lange stiffs gevist 20cm plus.. met stiff hair? en waarom..

Nog wat over de hair.. ik vis hem ongeacht welke rig meestal soepel.. (bij gecoat materiaal afgestript) maar is het niet beter om de hair stiff te houden? Zo ja waarom, zo nee waarom niet?

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-12-2004 14:06

Ulco
Deze heb ik geprobeerd op een longshankhook met een hair die 1 cm ruimte had tot de haakbocht. Verder was de onderlijn van Sufix Stealth met een lengte van 10 cm. Natuurlijk standaard met en hinget voor stukje
O Roger wat vind ik dat toch een mooi woord!! hinget!!!

Henk
De rig die jij beschrijft was een jaar of wat geleden populair. Toen werd hij gemaakt met twee uitstekende sprieten. Denk dat het wel kan werken maar het het nog nooit geprobeerd. Deze zomer ga ik dat zeker doen!!
Wat we er misschien mee kunnen bereiken is dat de vis na het opzuigen moeite moet doet om het zaakje dat niet klopt (volgens hem) weer naar buiten te krijgen. Als dat op een of andere manier niet goed gaat en hij voelt dat er iets prikt zal hij op zeker bewegen, hierdoor strekt de onderlijn en als het goed is draait de haak wat een tweede prik tot gevolg heeft. Dan moet er wel een paniek reactie komen.
Dit zelfde effect kun je min of meer verwachten door een onderlijn van semi stiffr materiaal te gebruiken. Hierdoor kan het zijn dat met het Spuwen (zo zal ik het maar even noemen) de rig niet zo makkelijk als een soepele rig naar buiten komt en dat de hinget ervoor zorgt dat er ergens een prik volgt. Dit is ook een van de redenen dat mijn rig zo kort is. Let op ik zeg een van de redenen.
piet
gerrit koop

08-12-2004 14:48

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 08-02-2005 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-12-2004 14:49

Overloden of shot on the hook, 2 verschillende princiepes in mijn ogen, tenminste op de manieren dat ik ze gebruik. Met beide onderlijnen goed vis gevangen, maar goed, de werking in mijn ogen.

Een shot on the hook zorgt ervoor dat die punt inderdaad richting het vlees staat, omdat het zwaartepunt van het geheel (haak, boilie en loodje) bij de punt ligt, tenminste ervanuitgaande dat er met een pop up wordt gevist (wat ik icm deze methode gebruikt heb). Omdat het zwaartepunt van het geheel bij de punt ligt, zal deze wanneer de vis na opzuigen ook maar wat beweegt direct vlees pakken, mits de onderlijn gestrekt is, anders beweegt er niet veel. Om ervoor te zorgen dat de onderlijn bij de lip vlees pakt en niet verder in de bek is het belangrijk dat de onderlijn niet te lang is, anders is het voor de vis dus mogelijk om het aas verder naar binnen te zuigen. Je haakpunt kan je het beste in voorzorg afschermen, om ervoor te zorgen dat de punt geen kans krijgt om verder in de bek vlees te pakken. In de praktijk betekend dit dat ik hem gebruik als een combi rig van 9 a 10 cm fluorcarbon (50/00), met een 3 tal centimeter soepel. Het stijve gedeelte valt weg van het lood, waarbij het soepele stukje terugvalt richting het lood. De vis heeft dus maximaal een spelingsruimte van 6 centimeter in strekkende richting (ervan uitgaande dat de bek tegen de boilie aanzit op het moment dat deze opgezogen wordt). De haak (middellangstelige, big T raptor maat 7 heb ik zelf gebruikt) verlengd met een stuk krimpkous van ook 3 centimeter. Ervoor zorgend dat er enkel een soepel scharnierpunt in de onderlijn overblijft van een paar millimeter op dus 3 centimeter van de haak, deze buig ik in een hoek van een 40 graden richting de haakpunt. De punt is dus afgeschermt en zal pas wanneer de krimpkous gedeeltelijk buiten de bek gaat of buigt vlees kunnen pakken. De krimpkous houdt in de bek de punt als het ware van het vlees weg. De hair vis ik kort (pop up), met een klein stukje soepele siliconeslang op de haaksteel om de hair op precies ter hoogte van de weerhaak los te laten komen. Tussen mijn pop up en haaksteel (silicone) zit een ruimte van 2 a 3 millimeter. Een heel verhaal, maar in mijn ogen nodig om deze onderlijn goed te laten functioneren, bij mij leverde deze meer vissen op, perfect gehaakt in de onderlip. Wel moet ik erbij vermelden dat het gewicht van het loodje rond de 2 gram was, waarbij een gedeelte opgeheven wordt door het drijvende vermogen van de pop-up.

Een vraagje tussendoor, misschien weet een van de biologen dit hier. Wanneer de karper iets opzuigt en zijn bek sluit, waarna het water door de kieuwen weggepompt wordt (tenminste zo gaat het toch?). Dan ontstaat er dus een vacuum in de bek die niet meer gevuld is met water. Hierin kan de pop up dus niet meer drijven. De onderlijn zou zich dan ongeveer hetzelfde moeten gaan gedragen als met een zinkende boilie, buiten het feit dan natuurlijk dat het soortelijk gewicht van die pop up kleiner is. Een logische redenering? Of blijft de bek van de karper altijd vol water onder water? Zo ja (in geval van vacuum), dan zal zonder de opwaardse kracht van het water, de zwaarte kracht weer intreden, dan als gevolg hiervan zou een pop up ook op de bodem van de bek moeten liggen en niet zweven in deze. Waarbij dan ook er met de hoogte van de pop up gespeeld kan worden om inhaking te forceren, waar het overlood verhaal bij komt kijken, dit is voor eventuele uitleg in een later stadium.

Overloden is in mijn ogen een gewicht op de onderlijn wat buiten de bek van de karper blijft, als het ware een klein 2de gewicht buiten het werplood. Wanneer dit zwaar genoeg is zal het, wanneer het door de vis van de bodem getilt wordt met de boilie in de bek, ervoor zorgen dat de boilie in de bek begint te schuiven (de wrijvingsweerstand + het gewicht van de boilie moeten kleiner zijn dan het trekkende gewicht van het lood aan de andere zijde van de onderlip buiten de bek. Ervoor zorgend dat de haak dus al in beweging kan komen voordat de onderlijn gestrekt is door de vis. Het effect hiervan is in mijn ogen dan ook groter bij langere onderlijnen dan kortere. Omdat de vis dan juist eerder de prik krijgt. Terwijl bij een kortere onderlijn de bewegingsvrijheid die de vis heeft voor een prik niet veel uit zal maken. Waarbij het gewicht er ook nog voor zorgt dat wanneer de onderlijn geprikt is deze moeilijker te verwijderen is door de karper (verder uitgelegd in mijn Rotary). Een begin, naar de hoe en waarom zoektocht.
mvg

Bart van den Hurk