Red ant als voorslag gebruiken ivm schuren over taludrand?


Plaats reactie
marco klomp
Berichten: 11
Lid geworden op: 26-10-2004 10:50
Locatie: zeist

01-11-2004 17:31

Gekke vraag misschien, maar kun je red ant van pb products (waar je normaal onderlijnen van maakt) ook gebruiken als voorslag? Daar ik op de rand van een talud vis, en er al meerdere vissen de diepte ingedoken zijn (waardoor de hoofdlijn over de rand van het talud schuurt, en breekt), zit ik erover te denken een rolletje te kopen en op iedere hengel een voorslag van 20 meter te zetten van dit spul, daar het schuurbestendig is. Wie o wie kan mij het antwoord geven ? is dit als voorslag te gebruiken of niet?

Groeten
Marco
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

01-11-2004 17:33

Jazeker wel,

Maar er zijn nog meer mogelijkheden, bijvoorbeeld Armakord van Korda en Quicksilver van Kryston.

Gr. Raymon
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

01-11-2004 18:13

Marco,
Het is inderdaad een prima voorslag materiaal waar je ook hele mooie ondelijnen kan knopen.
Ik gebruik het zelf ook wanneer ik voorslag materiaal nodig heb.
Het is niet te duur en super schuur bestendig.
Ik raad je wel aan om je weer haak plat te knijpen zeker wanneer je met 20 meter van dit spul gaat zitten mocht je hem toch verspelen dan heeft de vis nog een kans.
succes
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

01-11-2004 20:01

kan er mij iemand eens wat tips geven ivm het werken met voorslagen.
Ik gerbuik het niet om de vis te sparen, ik denk altijd => toch liever niet.
Maar tegenwoordig heb ik veel last van afgeschuurde nylon (die nog niet over gaat) door palen en mossels.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

01-11-2004 20:24

Yupse,

Ik ben genoodzaakt om in vele gevallen voorslag te gaan gebruiken en daarvoor gebruik ik over het algemeen de fox gravitron. Vind deze uitstekend, heb er nog nooit problemen mee gehad.

Om deze te knopen aan mijn hoofdlijn gebruik ik altijd de Mahin knoop. Is niet de eenvoudigste knoop om te gebruiken maar is uitstekend !!!! Deze knoop bezorgt me geen hinder zowel niet bij het inwerpen als bij het drillen van een vis.

Indien iemand deze knoop nog niet kent wil ik hem gerust nog eens uitleggen, zend me eventueel een pb.

Mvg

Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-11-2004 11:15

Danny,

Als ik je goed begrijp gebruik je geen voorslag om de vis te sparen?
Dan zal ik als ik jou was snel voorslagmateriaal gebruiken, voorals als je last hebt van geschuurd nijlon omdat het schuurt langs palen, mossel, plateaus e.d.

Door bij obstakels zonder voorslag te gaan vissen is de kans vele malen groter dat je de vis juist wel 'pijnigd' omdat je lijn sneller kan breken en de vis dan met ellende en al achter zich aanzwemt.
Door met een schuurbestendige voorslag te vissen voorkom je dit probleem!
Er zijn wel 2 dingen waar je op moet letten:
- Vis met safety systeem, niet met inline-lood, deze kan niet over de voorslaglood schuiven bij lijnbreuk. Hierdoor raakt de vis het lood niet kwijt! Schade is niet te overzien!
- Gebruik altijd een erg lange voorslag(ik gebruik 20-30 meter voorslag) en knijp je weerhaak plat, maar dril dan wel voorzichtig!
Het nadeel van een platgeknepen weerhaak is dat de haak meer speling in de bek krijgt ten aanzien van scheuren van de bek.
Voordeel is dat als je lijnbreuk hebt de haak sneller uit de bek gaat.

Marco,

Om op jouw vraag terug te kommen:
Ik gebruik altijd de Red Ant van PB, hij is zeer schuurbestenig en sterk.
Voor mij de betere voorslaglijn!
Purple peeke

27-11-2004 19:44

Red ant is toch ontworpen met als hoofddoel voorslag en niet als rigmateriaal.
Ik gebruik hem ook en ik moet zeggen bere bere sterk.
Ik gebruik de knoop die word besproken door ed cremers in korda vision.
De dikste draad een eindje dubbel nemen (5cm) dunne draad door het lusje een keer of 8 over de beide draden (de dikke) en dan de dunne draad terug in het lusje,knoop nat maken,goed aantrekken en de eindjes kort afknippen.
grtz purple peeke
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

27-11-2004 20:02

marijn ham schreef:- Vis met safety systeem, niet met inline-lood, deze kan niet over de voorslaglood schuiven bij lijnbreuk. Hierdoor raakt de vis het lood niet kwijt! Schade is niet te overzien!


Marijn, dat is in hoofdzaak de reden dat ik geen gebruik.
En hierdoor zal ik ook dergelijk stekken mijden, met als gevolg minder kans tot een beer :-?

Ik heb altijd een afkeer gehad van een voorslag, ik zal er me toch eens een keer moeten overhalen tot het gebruik ervan.

Alleen al het idee van een verbinding te hebben met een knoop :D ik gebruik wel een voorslag (lach niet) van 0.80 mm op men peil hengel :D
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Plaats reactie