Stiff-rigs


Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

07-01-2002 14:14

Ik heb niet veel ervaring met de stiff-rig.
Als ik er 1 gebruik, dan is dat altijd in combinatie met een D-rig ipv een hair. Bij deze montage heb je toch de benodigde bewegingsvrijheid om de karper te haken.
Mijn broertje vist echter bijna altijd met stiff-rigs met een stijve hair, en ik geloof niet dat hij meer of minder lossers heeft dan bij de traditionele rigs.

Suc6

Martijn

PS

Bij die D-rig is het van belang dat je met een pop-up vist om het gewenste draai effect te verkijgen!!!!
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-01-2002 16:34

Bij de stiff rig speelt de stijfheid net de grootste rol. Dit is anders voor de karper,het is misschien niet zo makkelijk voor de karper om het aas te pakken maar het is ook niet makkelijk om het zo maar terug uit te spuwen. En van meer lossers heb ik ook nog geen problemen gehad.
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Roel van den Broek
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Roosendaal

07-01-2002 20:25

Ik gebruik de stiffrig nog niet zo lang en heb er nog niet genoeg ervaring mee om er echt een les uit te trekken maar ik vis gewoon met een soepele hair en heb tot dusverre nog nooit last gehad van in de war gooien.

MVG Roel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-01-2002 20:41

Kan iemand eens uitleggen wat überhaupt het nut is van een "stiff rig". Ik weet ook wel dat er mee wordt gevangen, maar dit toont volgens mij alleen maar aan dat de karper het soms niet zo nauw neemt. Indertijd, toen we alleen een stugge nylon onderlijn hadden (minstens 35/100e bij obstakels, met de haak direct aan de hoofdlijn), konden we ons karpertje ook wel vangen. Ik betwijfel echter of het resultaat onder de meeste bij ons geldende omstandigheden beter zal zijn dan met de soepele "braid rig". Deze laatste is gedurende tientallen jaren geperfectioneerd tot een instrument waarmee een uiterst subtiele presentatie met hoge inhakingskans mogelijk is. Als het nut van de "stiff rig" slechts de goede anti-tangle eigenschappen is, dan weet ik nog wel wat andere opties. Een "stiff rig" lijkt me weinig subtiel en een "stiff hair" is daarvan het summum.

Hg Kees
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-01-2002 21:07

Stiff rigs zijn gemaakt van fluorcarbon, en deze materie heeft de eigenschap om licht door te laten, zelde eigenschap als water waardoor de onderlijn bijna onzichtbaar is in water. Een stiff rig maakt het de karper ook moeilijker om de haak kwijt te spelen,maar mits een produkt van Kryston is het ook mogelijk om dit bij gevlochten lijnen te verkrijgen
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

08-01-2002 22:21

Beste mart,
een stiffrig gebruiken wij karpervissers om onze vrienden onder de water spiegel te misleiden. Je moet deze rigs dan voornamelijk gebruiken op de zwaarbevistte wateren, hier komen zij het beste tot hun recht. Favoriet bij mij is dan ook de Withy pool rig waarmee ik mooie vangsten heb mogen boeken. De bedoeling van een stiffrig is het belemmeren van het uitspuwen van onze haak en er voor te zorgen dat deze zich prikt. Mijn advies, op zwaar beviste wateren, proberen loont de moeite. Op nauwelijks beviste wateren, niet doen, waarom het jezelf onnodig moeilijk maken. Susses!
Roel van den Broek
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Roosendaal

09-01-2002 16:34

Ook geloof ik dat op (zwaar)gedresseerde wateren de karper het gevoel van een gevlochten onderlijn wel kent. moet je zelf maar eens proberen, een stukje gevlochten lijn in je mond doen en het er langzaam uithalen(met gesloten lippen natuurlijk) en daarna een stukje nylon

MVG Roel
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

09-01-2002 20:18

Hoi allemaal

Ik heb even getwijfeld of ik wel zou reageren. De reden dat ik het toch doe moet erin gezocht worden dat er een aantal onduideloijkheden zijn met betrekking tot de stiffrig. Dat hij moeilijker op te nemen, en uit te spugen is, is klinkklare onzin!! Waarom? Omdat er een boilie aan vast zit, en de krachten die bij het opzuigen op de lijn staan(buigen van die lijn) veel groter zijn als de kracht die de lijn bezit om niet te buigen. Resultaat, hij buigt gewoon!!! Wat wel zo is, is dat stiffrigs over het algemeen korter zijn, en mooi recht over de bodem liggen(voordeel 1 en 2). Kort wil zeggen minder ruimte, dus sneller haken(voordeel 1). Plat op de bodem voorkomt eerder dat de vis in je onderlijn zwemt(voordeel 2). dat je ze moeilijker in de war gooit is ook waar(voordeel 3). Ook bezitten stiffrigs(nylon) vaak een camouflage(voordeel 4). Indien kort, en uit een stuk, dus zonder lusjes, ook wel hingelink genoemd, is de rig uit een hoek van +/- 90 graden niet op te nemen(nadeel 1). De rig is erg herkenbaar(nadeel 2). Verder is het kanteleffect van de haak(belangrijk of niet, is een nieuwe vraag) gewoon kloten met een grote K mits de rig niet met een linealigner goed is afgesteld(nadeel 3).

mvg

Roger Feijen
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

09-01-2002 21:14

Beste Roger,
ik gebruik de stiffrig enkelt in combinatie met een pop-up, een withy pool rig met pop-up zal echt niet buiger en haakt zeer goed, tenminste dit zijn mijn ervaringen. Je moet de rig echter wel op de juiste wijze prepareren en op het juiste water inzetten.
groeten Ed van Peppen
Roel van den Broek
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Roosendaal

09-01-2002 22:32

Wat is eigenlijk de minimale en maximale lengte van een stiffrig?

Te kort en je geeft de vis te weinig ruimte om het aas op te nemen, te lang en het hele "effect" valt weg.

MVG Roel :smile:
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

13-01-2002 02:22

Beste Cor, daar ben ik het met je eens.
Indien je een stiffrig gebruikt, zal je een karper alleen haken als bij geluk of toeval. Dit is ook een van de redenen dat ik niet een normale stiffrig van enkelt amnesia of normaal nylon gebruik. Ik werk zelf vaak met krimpkous omdat je dit in bochten of hoe dan ook kan buigen om zo een effect van een benthook te krijgen. Ook kun je de krimpkous inzetten als lignaligner en zo toch het effectieve kantelen van de haak verkrijgen. De lengte kan van een stiffrig varieren, het ligt er aan wat voor type stiffrig je gebruikt, maar in bijna alle gevallen zal deze rig vrij kort gehouden dienen te worden.
Met de groetjes van Ed.
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

16-01-2002 10:54

Roel,
de max voor een stif rig is 4" (10cm) en de min lengte is 2" (5cm) ik gebruik deze korte voor het vissen met pop-up's recht van het lood!! en wat die stijve hair betreft zie ik geen verschil (niet meer of minder losschieters) bij de stif rig wel zien dat de hair niet te lang is (en de ruimte tussen boilie en haak bocht niet meer dan 1cm is) en als je naar carp 2002 gaat, kom eens langs de Korda stand!!
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

16-01-2002 19:07

Tommy,

2.5cm!!!!!! lekker strak zeg.Vraagje,gebruik je dit in combinatie met een D-rig of laat ook hierbij gewoon de hair doorlopen zoals bij een "bottum-bait" ??? en hoelang wordt dan de hair ??? gebruik je ook een lus bij de wartel divm het kunnen bewegen van de pop-up ???
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

16-01-2002 19:20

Jeroen,

ik gebruik zowel de D als een hair (bij een hair de boilie zo dicht mogelijk bij de haak bocht) en een loop aan de swivel (altijt een loop bij onderlijnen korter dan 10cm) of gebruik de flexi ring swivels.
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

16-01-2002 19:29

Tommy,

Thanks mate,preciate it.

Las in het VBK blad dat ook jij gebruik maakt van IQ van KORDA en dat jij hier zeer over bent te spreken,is het niet ??? In welke mate gebruik jij stiff-rigs in jouw visserij ??? Mijn eerste aanbeet op een stiff-rig resulteerde in een 13kg spiegel,de zwaarste spiegel van het water.

MVG "GRUM"
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

16-01-2002 19:34

Jeroen,

no problemo mate!!(wink)
ik gebruik de 25lb IQ van korda voor stiff rigs.
mooie vis die je had, keep cathing!!(wink)

_________________
Keep it real
ECHO
Cheers Tommy.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tommy de Cleen op 16-01-2002 19:35 ]</font>
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

17-01-2002 18:45

Oi mate,

Vraagje,wat voor lood motage wordt er gebruikt wanneer er gevist wordt met een 2.5cm pop-up ?? Lood clips of inline ??

MVG "GRUM"
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

17-01-2002 20:09

Jeroen,
maak niet uit, ik gebruik tegenwordig altijd de Korda swivel leads met de Korda leadclips.
maar je kunt ook inline leads gebruiken :wink: :wink:
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
Pieter de Jongh

17-01-2002 20:33

Zover ik er verstand van heb dacht ik dat het voordeel van een stiff-rig het nou net is dat hij zich in de bek, op wel moment dan ook, onvoorspelbaar gedraagt.
Oftewel hij "springt" in de bek waar door hij net een grotere inhakingskans heeft en dus niet gebaseerd op geluk of toeval.
Reden is wel dat de haak zich overal kan prikken en dat theoretisch gezien een losser of het vinden van een nieuwe plaats in de bek mogelijk is.
En ik denk dat je gerust met een onderlijn van 10-20 cm kunt vissen zonder dat dit iets tekort doet aan de effectiviteit!

Ik vis overig zelf niet met een stiff-rig.

Een kantel effect dmv line-aligner lijkt me overbodig daar de kanteling weinig effectiever is dan het "spring"-effect

Met groeten Pieter
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

18-01-2002 10:42

Hoi allemaal

Beste tommy

ik ga je op de beurs zien, en heb beslist een aantal "lastige" vragen voor je mbt stiffrigs. Je gebruikt de IQ? Is dit omdat je door korda gesponserd wordt, of omdat je die van ESP nog niet kent?

Pieter

Dat "springen" in de bek kun je wel vergeten pieter. Ik grijp regelmatig naar de stiffrig, en moet eerlijk bekennen dat ik ze toch nog veel in de onderlip/zijkanten haak. Dus dat springen valt(zoals theoretisch te verwachten) heel erg mee. Het gaat toch echt om de kleine "marge" van bewegen van een stiffrig. En juist daarom MOET je stiffrig in combinatie vissen met een linealigner om een goed kanteleffect(nodig of niet?) te krijgen.

mvg

Roger Feijen
Tommy de Cleen
Berichten: 95
Lid geworden op: 15-01-2002 01:00
Locatie: Belgié, Sint-Niklaas.

18-01-2002 14:05

Beste Roger,
Ik vis met IQ omdat het goed is en omdat ik er niet voor hoef te betaalen :wink:
ECHO/ECPO member and proud of it.
Cheers Tommy"Blackwater"
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

18-01-2002 18:42

Goedemiddag,

Een line aliner op je stiff-rig !?! kan het mij niet helemaal voorstellen.Ik zelf gebruik ook ESP bristle fillament in de 15lb.
Hoe klein kun je gaan met haken wanneer je de 25lb versie gebruikt ??Tommy,op de beurs zal ik je zeker aanspreken mbt de 2.5cm onderlijnen,wil wel eens zien hoe jij deze knoopt.