kleur van de rigs


Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

09-06-2002 12:26

maakt de kleur nog uit van de rig. ik kan me namelijk wel voorstellen dat een karper een zwarte,bruine onderlijn minder snel opmerkt dan een witte, blauwe onderlijn.
met vr. gr. rob
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

09-06-2002 18:43

ik denk eerder dat het de visser word die hier word gevangen. Bij mij in de buurt ligt er een putje waar een vrij grote hoeveelheid aan karper rond zwemt en die praktisch dag in, dag uit worden geconfronteerd met verschillende rigs etc... Het gekke is nu dat ik er soms jongens zie zitten vissen met FLUO GELE draad, niet direct iets waarvan je zegt dat het camoufleert. En ja, die gasten vangen er nog vis op ook. Dus maakt het volgens mij niks uit hoe je rig eruit ziet (groen,geel,blauw,zwart,bruin...) Misschien als je op zeer heldere en ondiepe stekken vist dat het misschien wat uitmaakt, maar ik heb daar toch mijn twijfels over. Toegegeven, ik zou eerlijk gezegd nooit aan de slag gaan met een fluo gele onderlijn, kwestie van toch een beetje meer vertrouwen te hebben...

MVG

Peter
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-06-2002 19:03

De kleur van de onderlijn maakt wel degelijk uit. Maar naar mijn mening is dat alleen maar op wateren waar dressuur heerst. Kijk en daar kan je nu dus twee kanten mee op!
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

09-06-2002 19:57

Ik geloof echt daar er hier nog gasten zijn die sinterklaas geloven...

MVG

Peter
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

09-06-2002 20:39

je reageert op de thread, en er word dan weer op jou gereageerd.
ga er dan gewoon op in,
en reageer dan niet zo 'kinderachtig'.
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

10-06-2002 09:33

beste Christiaan,

Ik weet niet of jij hier boven alles hebt gelezen. Bij mij weten heb ik mijn ideeen over het onderwerp al laten kennen en vind ik het dus niet nodig om dat nog eens te herhalen.

Maar als je toch even iets wil no problem, die kerels met hun fluo draad vangen nl net zoveel als iemand zonder die fluo draad, en geloof mij, er heerst hier dresuur met een grote D !! Het wil nl niet zeggen dat wanneer er veel karper zit dat er geen dressuur kan heersen. Ik ben nog altijd van mening dat het het camoufleren van je rig hier niks te zaken doet...

MVG

Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-06-2002 10:13

ik heb jaren lang met de fluogele big game lijn gevist op dressuurwater en ving me er helemaal klem denk dat de kleur in de meeste gevallen geen fluit uitmaakt hoogstens op een supergerdresseerd putje met kraakhelder water etc etc

mvg martijn
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

10-06-2002 13:47

ik heb alles gelezen ja,
maar hun reageren toch ook gewoon met hun 'iedee'n' ?
dan hoef je ze toch niet zo 'af te kraken' of wel dan....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-06-2002 14:07

Beste Christiaan, je hebt wel gelijk. Alleen kan ik het me wel voorstellen dat iemand soms bij werkelijk onnozele vragen eens uit z'n slof schiet! Zoals ook al in een andere topic gezegd: er heerst veel meer 'dressuur' onder karpervissers dan onder de karpers:-))!!!
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

10-06-2002 14:17

Ik kan het ook wel begrijpen dat sommige mensen soms ff 'gek' worden,
maar die jongens geven ook alleen maar hun iedee'n en opvattingen,
als je dan ineens zo onderuit gehaald word,
is toch niet echt leuk.

maar je heb gelijk :wink:
Rob van den Berg
Berichten: 100
Lid geworden op: 02-03-2002 01:00
Locatie: waddinxveen

10-06-2002 15:20

bedankt voor de reacties maar niet afwijken van mijn onderwerp. Jullie zeggen dus over het algemeen dat de kleur niet uitmaakt op geee-dressuurwateren. de kleur van de rigs daarentegen op de dresuurwateren kan wel van belang zijn. Toch?

kunnen misschien nog meer mensen over dit onderwerp hun visie geven.

alvast bedankt,
rob
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-06-2002 20:12

Jongens,

De theorieën over het camoufleren van rigs komt net als zo veel andere zaken overwaaien uit Engeland. Als je de helderheid van het water van de grintputten daar ziet en het aantal karpervissers per strekkende meter oever, dan begrijp je waarom. Aan onze kant van de Noordzee kan het geen kwaad, maar dan is het nut simpel het versterken van je eigen vertrouwen in waar je mee bezig bent. Ook prima, maar een psychologisch effect waarover je anderen geen advies moet gaan vragen. Sommige hangen een trol aan hun buzzerbars om wat geluk af te dwingen. Voel je jezelf daar prettig bij, doe het dan. Maar je moet goed zoeken om hier een put te vinden waar je een beetje zicht onder water hebt. Als je verder nog overweegt dat een karper slechts grijstinten ziet, zul je begrijpen dat je met fluor gele (licht grijs) en pimpelpaarse (donker grijs) lijnen ook net zo veel vis kunt vangen.

Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-06-10 20:13 ]</font>
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

10-06-2002 22:55

Misschien ben ik een beetje te hard geweest met mijn bericht over sinterklaas, maar enfin, zoals Aart al zei kan het soms best wel eens op de zenuwen beginnen te werken. Bij sommige kerels heb ik soms het gevoel dat je het er echt moet inrammen voor ze het begrijpen...

Laat ik nog ff mijn mening over camouflage neerschrijven.

In NIET helder water MET of ZONDER dressuur maakt het volgens mij geen zak uit welke kleur je spullen hebben.

In HELDER water met dressuur zou ik durven stellen dat het camoufleren van je rig toch wel aan te raden zou zijn en vooral wanneer je op ondiepe plekken vist. Heb de indruk dat een karper daar vrij goed kan "zien". Hij kan trouwens zonder problemen broodkorsten of andere drijvend aas herkennen...

Dus Rob, als je op een helder water vist met of zonder dressuur zou ik je aanraden om je rig een beetje te camoufleren. (baat het niet, dan schaadt het niet...) en als je op niet helder water vist dan maakt het volgens mij niets uit (dressuur of niet)

MVG

Peter
Jos de Jong

11-06-2002 08:50

mannen,

maakt iets uit of niet. ik denk het wel, maar dan alleen op heldere wateren.

mensen die zeggen dat het allemaal niet uitmaakt wat je maar doet snijden zichzelf in de vingers. elk procentje extra dat je kan 'verdienen' door met back leads/slappe lijnen te vissen, je rig te camoufleren, tube te gebruiken, je onderlijn na elke vis te verwisselen etc. etc. maakt je dus echt wel een betere visser die meer zal vangen.
dus gewoon doen, alle kleine beetjes helpen.

groeten, jos
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

11-06-2002 10:00

'door met back leads/slappe lijnen te vissen, je rig te camoufleren, tube te gebruiken, je onderlijn na elke vis te verwisselen etc. etc. maakt je dus echt wel een betere visser die meer zal vangen.'


Back leads vis ik mee, zodat de boten me lijn niet pakken, ik heb geen betere/slechtere vangsten gekregen, omdat ik met / zonder toplood zat.
Rig camoufleren ? wat verstaan jullie daaronder dan ? ik camoufleer niets, gebruik gewoon een groene / bruine / witte onderlijn.
onder camoufleren versta ik iets minder zichtbaar maken, maar wat doen jullie dan extra met de rig ? blaadjes er om heen ? oorlogs kleuren insmeren ? ;P
Tube gebruik ik omdat me onderlijn dan haast niet in de knoop raakt onder het ingooien.
Zonder tube gebeurde dat zeer vaak.
En na elke gevangen vis je rig verwisselen ?
hmmm daar zie ik het nut niet echt van in.
zolang je onderlijn niet beschadigt is, en je haak nog scherp en goed is natuurlijk...
Bram Wulterkens
Berichten: 38
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00

11-06-2002 11:08

beste mensen

het is een stuk belangrijker dat je hele handelte tot een paar meter voor je rig plus je rig zelf op de bodem liggen. je kunt je rig nog zo mooi maken dat hij de kleur van de bodem of van het water heeft. maar als een beetje gedresseerde vis ertegen aan zwemt is hij pleite. ik denk dus dat het handeltje tegen de bodem moet!! liggen het maakt dus niets uit welke kleur je rig heeft. Er word hier wel de hele tijd over gedresserde vissen gesroken, ik vind het echter net zo belangrijk om minder of niet gedresseerde vissen net zo te benaderen. Er zijn nu eenmaal vissen die sneller gevaar kunnen onderscheiden dan de ander.

mvgr bram
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-06-2002 17:32

hoi mensen
als het niets uit maakt hoe je rig eruit ziet wat kleur betreft hoe zou het dan komen dat je in helder water bijna geen run krijgt overdags en in de nacht volop !!!
ga me nou niet vertellen dat dat komt puur en alleen door het aasgedrag van de karper, daar geloof in namelijk niet in .
of overtuig me dat het wel zo is ;-0
vr.groet Henny;-)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henny Jordaan op 2002-06-11 18:24 ]</font>
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

11-06-2002 22:55

Beste Henny,

Hier moet ik je toch even op tegenspreken, ik ken nl een watertje in frankrijk met kraakhelder water (je ziet er de bodem tot op 3 a 4 meter diepte!!) waar het gros van de run's gewoon overdag komt... Misschien de uitzondering op de regel.

MVG

Peter
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

11-06-2002 23:28

Beste Henny, ik heb deze week 2 maal gevist op kraakhelder water met zicht tot op de bodem, Stek: op 0,7 meter diep strak tegen de kant vlak bij een brug waar regelmatig auto's over rijden, als je in het water kijkt zie je met het blote oog werkelijk alles liggen.
Resultaat: 3 vissen tijdens daglicht (avond ochtend) gevangen en 2 losschieters gehad en 1 vis in het donker, gebeurt wel vaker daar.

Mijn lijnen staan zeer schuin en lood en aanverwanten zijn alles behalve onopvallend bij mij op dit water.

De lossers kwamen door een foutief geknoopt onderlijntje STOM STOM STOM.

Ik denk echter dat het wel verschil uit kan maken voor wat betreft de schuin staande lijnen naarmate er een hogere mate van conditionering van de vissen plaats vind.

_________________
Als ze me missen dan ben ik vissen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-06-11 23:50 ]</font>
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-06-2002 21:52

Onder het motto baat het niet dan schaadt het niet gebruik ik graag de producten van Korda.
Deze zijn uitgevoerd in muddy brown (mijn favoriet) of weedy green en vallen aardig weg tegen de bodem.
Misschien maakt het niets uit maar stel dat nou net die ene dikke vis wel gevaar ziet in een zwart stuk lood op een lichtbruine zandbodem (steekt behoorlijk af!), hoef ik in ieder geval daar niet over te twijfelen.
Waar ik vrijwel zeker van ben is dat op drukbeviste wateren strakke lijnen gemakkelijk te detecteren (visueel?) zijn door karpers.
Een stukje leadcore en een slappe lijn doet hier wonderen.
Ieder z'n meug hier maar ik weet wel dat je met een gecamoufleerde eindmontage in ieder geval niet minder vis zal vangen!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-06-2002 23:51

Niet gecoat donkergrijs verkleurd lood mengt het best met diverse bodems. Niemand die het nog levert. Jammer, ik zou het als eerste kopen. Met de tegenwoordige gecoate loodjes worden vissers gevangen. Nu een bekentenis. Inderdaad ben ik gek op het Korda groen en bruin. Gebruik nooit witte gevlochten lijnen en geen nylon dat reflecteert in het zonlicht. Transparante krimpkous voor de line-aligner en een extra dunne flos voor de hair. Zelfs fluorcarbon in mijn combi-rigs. Is allemaal een onderdeel van mijn visserij en geeft me net dat kleine beetje meer vertrouwen in dat ik goed bezig ben. Het is natuurlijk onzinnig om de opvallende fluor gele lijnen, bedoeld voor de kunstaas visserij, juist voor de karpervisserij te gebruiken. Zou ik ook geen vertrouwen in hebben. Maar of het echt veel uitmaakt in de vaak ondoorzichtige soep waarin ik vis?
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

13-06-2002 08:50

mensen ik ben het met jullie eens dat als je de onderlijn goed camoufleerd deze minder opvalt maar ..........of je er nu meer karper door vangt !!!!!!
ik denk dit, als je de karper goed laat wennen aan een bepaald soort aas en er niet te snel mee gaat vissen je zeker veel karper kan vangen al doe je er een ijzerdraad aan ze zullen het aas vertrouwen en opeten ...
gr henny :wink:
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

13-06-2002 10:06

Hier een leuke anekdote uit Crafty Carper van deze maand (wellicht iets off-topic).

Rod Hutchinson zat onder het kantje te vissen met nogal dikke, opvallende voorslag. Een paar vismaten vroegen zich af of hij niet bang was dat hij de vissen zou verjagen met die kabeltouwen. Toen antwoordde Rod: "Ik heb liever dat de vissen de lijn kunnen zien, zodat ze hem kunnen ontwijken, dan dat ze drwars door mijn lijnen heen zwemmen en dan schrikken!"

Logica???

Groet,

Martijn
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

13-06-2002 11:10

Om ook maar even mijn mening te geven...

Ik heb een aantal jaren terug gevist met voor mij de goedkoopste onderlijn. Ik had namenlijk simpelweg gewoon niet het geld om dure gecamoufleerde onderlijnmaterialen te kopen. Wat ik nog wel had was een klos met flour gekleurde 35/00 nylon draad. Dus ik maakte hier ook mijn onderlijnen van.

Resultaat: op een karperput waar ik alles
hebt ontdekt gewoon veel runs

Op een natuurlijk water waar ik
van kan schrijven dat ze best
aardig schuw waren heb ik goed
gevangen.

Het alleraardigst aan deze onderlijn (rig) vond ik nog die schuine lachwekkende blikken die ik kreeg van mensen die er zo hun mening over hadden, en een verhaal afstaken over hun eigen hy-tech materiaal. Een aantal meters verderop neergestreken en met het idee dat ik toch wel niets zou vangen kreeg ik dan lekker toch een run.

Ik vis tegenwoordig meestal met nylon onderlijnen of met zwarte of de transparante amnesia. Witte supersilk of met zo'n gevlochten onderlijn. Niet omdat ik denk dat het fluor onderlijntje niet meer werkt, maar omdat de draad inmiddels op is geraakt en de rest in kleurenland naar mijn idee nat zo goed werkt.

Een stelling:

Zou je je boilies trouwens ook moeten camoufleren zodat de karper deze niet ziet liggen????? Misschien schrikken ze wel van de gele mais, die fluro pop-ups, die rode strawberry's enz........., maar we vangen er toch allemaal wel eens op.....

Ik denk dat het in deze geen reet zal uitmaken, en de meeste gevallen ligt je lood er dergelijke toch wel half in de modder toch. Je onderlijntje plat op de bodem, en je gekleurde aas eromheen. Waarom zou die dan schrikken van de onderlijn???

Misschien heb ik het onjuist so be it, maar niemand kan mij vertellen dat een fluro onderlijn geen vis op de kant brengt. :cool:
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-06-2002 13:27

Jordy,

Begin er niet over! De Engelse trend is nu dat de kleur van de boilie juist op moet vallen. Fluorescerende pop-ups etc.

Groetjes Kees