D-rig, pop up of groundbait


Plaats reactie
jos verschuren
Berichten: 77
Lid geworden op: 27-08-2004 12:17

29-09-2004 10:35

vraagje,

is het nu wel of niet goed om een d-rig met een gewone zinkende boilie te vissen, en waarom wel of niet? vraag me dit al een tijdje af!
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

29-09-2004 11:01

Dit is heel persoonlijk de een zegt dat het niet goed is om met een zinkende boilie te vissen, omdat die gene vind dat de boilie omhoog gelift moet staan waardoor de haak al rechtopstaat en zo makkelijker inhaakt
Ik zelf ben het daar gedeeltelijk mee eens omdat je op deze manier een snellere inhaking zult krijgen.
Maar ook heb ik gevist met een zinkende boilie en heb er tot nu toe nog geen hinder van ondervonden .
De d-rig moet alleen wel gebruikt worden met een boilie in mijn ogen een particle heeft mijns inziens te weinig gewicht om de haak en het stijve matieaal dusdanig te laten draaien dat de haak prikt
Een kijken wat een ander zijn mening is
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

29-09-2004 19:36

Persoonlijk vind ik dat de D-rig in beide gevallen goed werkt.
Als ik met drijvend aas vis, dan vis ik vrijwel altijd met de D-rig, maar soms vis ik hem ook met zinkende boilies. Ik heb nooit ergens hinder van gehad, het voordeel is natuurlijk dat het aas de haak vrij meeneemt en dat de haak alle kanten vrij op kan draaien en dus goed kan haken.
Tot nu toe heb ik nog geen nadelen kunnen vinden aan de D-rig.
Succes, DV
Jeffrey Pijl
Berichten: 157
Lid geworden op: 31-08-2004 18:54
Locatie: Delft

05-10-2004 15:42

Ik gebruik de d-rig pop up maar ook als ik een gewone boilie eraan heb zitten,maar niet met particles. overigens maak ik dan van d-rig een soort "love-rig" zeg maar de "d" is net zo breed als de haakbreedte.

MVG
Jef
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

08-10-2004 21:02

wat is volgens jou dan het voordeel van een "love rig" i.p.v de gewone "d''
???
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

11-10-2004 13:05

Ik gebruik de D-rig alleen met popups. De reden hiervoor is dat wanneer je een D-rig met een zinkende boilie vist, en de vis vanuit de richting van de wartel en het lood de boilie op wil zuigen, de haak "met de steel vooruit" de bek in zou moeten. Dit bemoeilijkt de opzuiging en kan dus niet de bedoeling zijn.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

11-10-2004 14:56

Marcel,

Kwestie van een schanierpuntje in de onderlijn maken mbt soepel gevlochten/ringetje/warteltje en dat probleem is opgelost.

De D-rig is met beide soorten boilies te vissen, maakt voor de werking niets uit. Het gaat erom dat wanneer een karper gehaakt is en met blazen de boilie probeert te verwijderen, deze naar achteren schuift waardoor de kracht voorbij de punt komt te staan bij het oog. Hierdoor is de haak moeilijker te verwijderen. In princiepe hetzelfde als met een blow back rig. Verder geeft een D-rig weining voordeel.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

11-10-2004 16:57

[quote="Bart van den Hurk"]Marcel,

Kwestie van een schanierpuntje in de onderlijn maken mbt soepel gevlochten/ringetje/warteltje en dat probleem is opgelost. quote]

Bart,

Het is lastig om zonder visualisatie duidelijk te maken wat ik bedoel, maar een scharnierpunt in de onderlijn verhelpt het probleem dat ik bedoel niet. Wanneer een karper "vanaf het lood" de boilie opzuigt, kan het ringetje op de D naar het oog van de haak schuiven, waardoor de haak met de steel eerst naar binnen wordt gezogen. Een bemoeilijkte opzuiging is het gevolg. Een scharnierpunt in de lijn verhelpt alleen de opzuigbaarheid welke een volledige stifflink tekort komt.
Ik zie dit echt als dusdanig probleem dat ik geen D rig (of andere blow back rigs) gebruik met een bottom bait.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

11-10-2004 22:20

U gaat niet door naar de volgende ronde,

Wanneer de karper het aas aanzuigt zal de haak met dezelfde snelheid naar binnen gaan, zeker bij een D-rig waar de boilie kort op de hair zit. No offence :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

12-10-2004 09:16

Ik ga nog een laatste poging doen om duidelijk te maken wat ik bedoel. Het zou natuurlijk veel makkelijker zijn om dit in levende lijve te demonstreren met een rig in de hand maar ik doe nog een poging met het toetsenbord.

Het voordeel van de D rig is, wat jij hier ook beschrijft, dat het voor de karper wanneer deze de boilie heeft opgezogen en dus de haak in de bek heeft het erg lastig wordt om deze uit te spugen omdat de kracht die het spugen teweegbrengt direct op de haakpunt wordt overgebracht doordat de weggespuugde boilie "aan het haakoog trekt".

Tot zover zijn we het met elkaar eens toch?

Wanneer een bottom bait gebruikt wordt, en de karper vanuit de richting van de haaksteel (bij een stiff- of combi link dus per definitie vanuit de richting van het lood) de boilie probeert op te zuigen zal de boilie dus ook aan het haakoog trekken, waardoor de haak met de punt naar voren de bek in moet. Hierdoor treedt hetzelfde effect op als wanneer de karper de opgezogen boilie uitspuugd zoals boven is beschreven alleen dan in negatieve zin omdat het opnemen van de haak nu precies evenveel bemoeilijkt wordt dan het uitspugen van een al opgenomen haak.

Het verschil met een popup is dat door het drijfvermogen de boilie altijd in een goede positie op de D zit, namelijk aan de kant van de haakbocht. Het maakt bij een popup dan ook niet uit van welke richting de karper het aas probeert op te nemen. Van alle kanten lukt dit prima (tenzij de karper vanuit de bodem zou komen, dan treedt de hierboven beschreven problematische situatie weer op).

Ik hoop dat dit duidelijk maakt wat ik bedoel.

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

12-10-2004 09:33

Marcel,

Met een (dikke)stiff zou die kans idd nog evt. aanwezig kunnen zijn.
De kans hierop is gevoelsmatig groter bij een langere haaksteel.
Bij een braid onderlijn of een combi,ben ik er van overtuigd dat dit niet het geval is.
Door de zuigkracht wordt de haak gewoon in de goede positie gezogen,ongeacht de benaderingshoek van de karper tov het aas.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

12-10-2004 10:32

[quote="Dennis van den Bogaert"]Marcel,

Met een (dikke)stiff zou die kans idd nog evt. aanwezig kunnen zijn.
De kans hierop is gevoelsmatig groter bij een langere haaksteel.
Bij een braid onderlijn of een combi,ben ik er van overtuigd dat dit niet het geval is.
Door de zuigkracht wordt de haak gewoon in de goede positie gezogen,ongeacht de benaderingshoek van de karper tov het aas.

Dennis[/quote]

Dennis,

Ik ben het met je eens dat de kans dat deze situatie zich voordoet groter wordt naarmate de haak langsteliger is. Hierbij wil ik wel opmerken dat hoe langsteliger de haak is, des te beter het D rig systeem de kracht in de juiste hoek op de haakpunt zet.
Mijn mening is echter dat je ook met braid of een combi gewoon niet weet hoe de boilie op de bodem ligt. Na het ingooien is de kans vrij groot dat de boilie ergens halverwege of zelfs langs het haakoog komt te liggen. Ik vind dit geen acceptabele aanbieding. Waarom zou de boilie bij het opzuigen volgens jou wel goed op de D gaan zitten? Dit kun je zelf testen. Leg een beaasde D rig met braid op de grond (laat hem 10 keer in bad vallen wat mij betreft) en pak alleen de boilie op. Wedden dat een heel aantal keren de haak met het oog omhoog onder de boilie hangt?
Met een popup weet je zeker dat (mits je in de war gooit) de aanbieding perfect is. Let wel, ik ben eigenlijk helemaal geen fan van popups. Ik gebruik ze alleen als de bodemsamenstelling hierom vraagt. Ik maak dan wel meteen van de gelegenheid gebruik om met een D rig te vissen. Normaliter (bottom bait) zal ik dit dus nooit doen.

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

12-10-2004 10:43

Marcel,

Ben met je eens dat wanneer je de rig vanuit een bepaalde hoek oppakt van de bodem,het ringetje wel eens "verstrikt" kan zitten bij het haakoog.
Desondanks is de zuigkracht van de vis zo groot,dat ik er overtuigd van ben dat de rig in 99% van de gevallen toch de bek in zal gaan,zoals ie bedoeld is.
In het geval van vissen met een combi of braid onderlijn.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

12-10-2004 11:13

Marcel,

Verschillende mensen, verschillende denkwijzen, niks mis mee. Ik snapte bij de vorige uitleg al precies wat je bedoelde, kan me er alleen niet in vinden.

Over de ligging, bij bodemaas zal idd de pop up veel eerder bij het haakoog of op het midden van de steel liggen. Door de valversnelling van het lood in het water zal de onderlijn gestrekt zijn met de boilie in normale positie. Wanneer het lood de bodem raakt en de onderlijn zich wegduwt (igv stiff of combi), is de neerwaardse kracht op de boilie nog steeds daar. De onderlijn zal de boilie wel weg duwen, maar door de neerwaartse kracht zal de boilie gaan schuiven. De kans dat bodemaas dus ideaal ligt is zeer klein. Dit is enkel met een pva wokkel op te lossen door de boilie met deze op de haak te klemmen.

Oh, en al zou de boilie bij het haakoog aanzuigtheorie kloppen, wat ik iig betwijfel. Dan zal bij het opzuigen de haak gaan kantelen (van dwars de bek binnen naar met de rug van de haak naar de onderkant van de bek en de punt naar de bovenkant.) door de onderlijn op de onderlip. De vis blijft (in een fractie van een seconde) doorzuigen, en de boilie schuift alsnog naar het begin van de D bij de punt. Het zuigen van de vis stopt, verplaatst zich, en door het zwaartepunt van de haakpunt ligt de haak plat op het vlees. Et Voila, een normale aasopnamesituatie, waarbij de vis gewoon gehaakt kan worden.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

12-10-2004 11:16

OK, dan zijn we eruit volgens mij :)

Dennis / Bart, geef even aan of je het eens bent met de volgende conclusie:

De presentatie bij een bottom bait is niet altijd optimaal. Het opzuigen van het aas door de karper kan bemoeilijkt worden. Aan eenieder om te beslissen of zij de presentatie wel of niet acceptabel vinden. Het hangt dus af van je vertrouwen in het opzuigen van de haak welke in een aantal gevallen niet optimaal gericht naar binnen gaat.

Als je daar vertrouwen in hebt (en ik denk dat zeker met kleine haakjes de zaak toch vaak goed naar binnen zal gaan) is de D rig bij bottom baits ook goed toepasbaar. Als je echter wil dat de boilie ALTIJD 'goed gericht' de bek ingaat (maar daarbij ook veel makkelijker is uit te spugen), kies je voor een goed geknoopte hair.

Mijn voorkeur is inmiddels duidelijk.

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

12-10-2004 16:35

Hallo allemaal

Tijdje weg geweest grinnnnnnn maar goed weer ff terug..

Here we go..

WAT EEN BULLSHIT!!! sorry dat ik het zeg

Ik lees hier een berg bagger die er allemaal niet toe doet. wat doet er dan wel toe??

soepele onderlijn:

bij een soepele onderlijn is datgene dat opzuigen en uitspuwen bepaald je boilie. Niet mee eens?? wat weegt het meest in je hele rig? wat is daar het meest onderhevig aan stroming? waar is die stroming het sterkst? waar zal die boilie hoogstwaarschijnlijk in die stroming liggen? antwoorden: soepele rig weegt de boilie het meest, heeft het grootste oppervlak/inhoud, dus is het sterkst aan stroming onderhevig. de stroming is in het centrum het sterkst omdat de bekwand de stroming verminderd(vaststaand feit, dus niet mauwen van niet!!), dus de boilie gaat door het midden naar binnen en zal ook door het midden naar buiten gaan(hoogstwaarschijnlijk heet dat, en als jij op onwaarschijnlijk een rig wil maken, be my guest!!). In je rig werkt die D-rig dan zo tijdens het opzuigen: de boilie eerst vanwege zijn oppervlak, dan je haak vanwege het feit dat die nu eenmaal aan je boilie vast zit, en dus automatisch mee word getrokken, en nu komt het: DE HAAK DRAAID OMDAT JE ONDERLIJN HEM REMT, EN DIE HAAK NU EENMAAL AAN HET OOG BEVESTIGD IS!! dus die gaat bocht first naar binnen. een D rig werkt alleen als hij al geprikt is, want anders gaat die haak door het ?? naar buiten omdat de boilie door het ?? naar buiten gaat omdat de stroming in het ?? het grootst is( vul in de plaats van die ?? zelf maar in wat je denkt). simpel gemiereneuk, maar wel heel logisch.

stiffrig

nu word de zaak wel gecompliseerder. je stijve lijn zal invloed hebben op je rig, en dat wil je ook. dus hang je er een 22 mm boilie aan, en zie daar, die lijn buigt gewoon onder de kracht van de boilie in de stroom(tijdens het opzuigen en uitspuwen). begrijp je niet?? lees dan vooral niet verder, ga lekker vissen met een standaard rig en maak je niet zo druk!! rigs zijn niks voor jou, en daar is niks mis mee. Je haak zal ALTIJD!! draaien omdat er kracht op de lijn(je onderlijn in dit geval) staat(die moet buigen weet je nog??). dus je vist stifrig?? dan vis je kleine boilies, en anders heeft het weinig zin, dan bepaald de boilie nog wat er gebeurd, en kun je net zo goed soeple vissen(vanuit haaking gezien niet vanuit werpeigenschappen)


ps ik wil geen gemiereneuk horen over je haak en de invloed daarvan, want die is er alleen als je met maat 2 of groter vist(gewicht) een kleine haak weegt geen drol als je het vergelijkt met de rest van de krachten(lijnweerstand door het water van je onderlijn, en zeker gewicht en inhoud van je boilie op de stroming in en uit de bek). vis je met maat 2?? dan is dit stuk ook niet voor jou bedoeld, je hebt nergens last van als je met die vleeshaak nog vis kunt vangen.

lekker stukkie?? beledigd, of informatief??

lekker gaan vissen, de kans dat rigs echt wat uitmaken is zo klein, en als, dan heb je in 99 % van de gevallen je aanpak niet op een rijtje, of zit je op een stek waar al 1000 jaar op karper gevist word.

groetjes van een steeds minder vissende karpervisser
Plaats reactie