rigs !!!!!!! Bullshit?


jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

28-09-2004 14:18

Wil even kwijt dat dat geouwehoer over rigs maar is moet stoppen. EEn karper is niet slimmer dan ons naar mijn mening. Aslof De karper elke boilie met precisie onderzoekt, of er geen haak bij zit? :-? Vermoeiend eten lijkt me dat.

wil wel is weten hoe jullie hier over denken?

groeten jurrien ?
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

28-09-2004 14:53

maar wel goed voor de handel!!


ff zonder dollen, eigenlijk ben ik het met je eens. Het is me echter toch wel eens gebeurd dat alleen 1 zeer ingewikkeld rigje het wel deed en geen enkele andere rig een aanbeet opleverde, ook niet met hetzelfde aas op dezelfde stek :roll: Dus ben ik het toch niet met je eens :-?

Ik vind wel dat er vaak onnodig ingewikkeld gedaan wordt. Meestal voldoet een standaart bolt-rigje met een klein haakje en een niet te korte hair uitstekens in mijn ervaring... dus ben ik het weer met je eens, denk ik. :wink:

gr vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

28-09-2004 15:14

Hoi,

Ben met je eens dat sommige rigs beter vangen maar of dat nou de zogenaamde dresseur doorbrekers zijn? Begrijp de logica gewoon niet waarom er kilo's gevoerd worden en dat er dan in een keer moeilijk gedaan wordt over de boilie die aan de haak zit? aslof de karper al die andere honderden boilies met zorgvuldigheid bestudeert? Dat de ene rig beter haakt dan de ander daar kan ik wel wat in zien. Maar dat die rig ervoor zorgt dat je hem toch haakt omdat ie zo voorzichtig is daar geloof ik niet in. Beter tijd in het vissen investeren dan moeilijk doen met een stukkie lijn en haakjes!?

groeten jurrien
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-09-2004 15:49

Nou snij je me toch een onderwerp aan Jurrien.
Ik zeg volmondig, niet met je eens!

Buiten het feit dat sommie rigs het beter doen dan andere op bepaalde wateren wil ik ook even ingaan op het feit dat bepaalde aanpassingen ook zeker beter vis op de kant brengt.

Om maar even een paar voorbeelden te noemen.
Verlenging van je hair kan echt ongeloofelijk veel verschil uitmaken!
In sommige seizoenen, "the shot on the hook" rig kan echt een killer zijn!
Pop up of bodem aas, echt een verschil tussen blanken en slagen!
De lengte van je onderlijn, kan een verschil zijn tussen een mooi gehaakte vis of een losschieter!
Hetzelfde geld voor je haak keus.

Het materiaal waar jij je onderlijnen van maakt, denk hierbij aan de kleur van de bodem en de helderheid van het water.
Zo kan ik nog wel even door gaan, je snapt mijn insteek hierin nu wel.

Tja en of het lastig eten is om al die boilies apart te onderzoeken, jazeker wel maar ze doen het wel!
Niet voor niks dat vaak alleen jou haakaas overblijft terwijl je hele voerstek is leegegeten.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

28-09-2004 16:03

En daar kan de blankkoning over meepraten?? :wink: , had beter eerst even je stukje kunnen lezen voordat ik bij het andere onderwerp mijn visie getypt had.
mvg

Bart van den Hurk
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

28-09-2004 17:23

kijk maar even hierna dan begrijp je me standpunt misschien?

http://www.carpmania.nl/html/intro.htm
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

28-09-2004 17:43

Hallo Jurien

Dat een karper niet slimmer is dan ons heeft totaal niets met de werking van rigs te maken.
Of een karper wel of niet iedere boilie met precisie onderzoekt heeft ook niets met de werking van rigs te maken!

Kortom, niet eens met je stelling, absoluut niet.
Een karper kan in een fractie van een seconde een haakboilie van een voerboilie onderscheiden. Daar is echt geen precies onderzoek voor nodig. Meestal is het een kwestie van opzuigen, en vrijwel direct erna weer uitkotsen als er een rig aan hangt. Het hele rig-circus heeft ook helemaal niets te maken met voorzichtig en precies azende karpers, maar met normaal azende karpers die tijdens dit normale azen de haakboilie van de voerboilies kan onderscheiden. Hoe?

MIJN aanpassingen zijn gebaseerd op volgende struikelblokken:

-Meteen weer uitkotsen na opzuigen. Gebeurt heel erg vaak. De karper heeft meteen al in de "gaten" dat er iets niet klopt. Hij/zij heeft een situatie voor de kiezen gekregen waarmee hij/zij al eerder nare ervaringen mee heeft gehad.
-Uitspugen na het voelen van een naar voren rollende boilie/haak-combinatie.
-Uitspugen NA een prik. Ook dit gebeurt. Niet zelden.

Ik hoef er zeker niet bij te vermelden dat deze voor een karper "aanknopingspunten" ALTIJD -In meer of mindere mate- voordoen. Soms is het niet voldoende voor een karper om te gaan liggen spugen. Dan krijgen we een run, en vangen we een karper. Vaak is het voldoende om te spugen. Einde kans voorlopig. Dus voorzichtig en precies azen heeft er ABSOLUUT niets mee te maken...

De link die je gaf voegt niets toe aan jouw of mijn standpunten, of aan rigs in het algemeen. In dat artikel worden rigs verkocht, met reclame-praat. Wij als karpervisser maken beredeneerde aanpassingen voor bepaalde "dressuur-probleempjes" op een water.

m.v.g. Chris Noorlander
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-09-2004 18:11

[quote="Bart van den Hurk"]En daar kan de blankkoning over meepraten?? :wink: , had beter eerst even je stukje kunnen lezen voordat ik bij het andere onderwerp mijn visie getypt had.[/quote]


:lol: :lol: lolbroek.
Heb net je artikel in de KW gelezen.
Schitterend stukje schrijven Bart, dat motiveert!
Ik kijk uit naar deel 2.


Chris
Mooie heldere uitleg.
Veel plezier in FR binnenkort!

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

28-09-2004 18:18

Jurrien,
ik heb het stukje gezien, maar begrijp niet hoe dit jouw standpunt kan onderstrepen.

Heb hier alleen wel een aantal dingen gezien die mij verbazen........
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-09-2004 20:48

Jurrien,

Ruwweg heb je twee opvattingen. De ene groep houdt een karper voor een stom beest die de hele dag blind de bodem aftast naar boilies van karpervissers. De andere groep kent een karper haast bovennatuurlijke vermogens toe en denkt dat een karper paranormaal begaafd is en op afstand voorspelt dat aan de andere kant van het aas een karpervisser zit. Eigenlijk vind ik dat beide groepen maar eens moeten ophouden met zwammen.

Een karper is een dier met een herseninhoud ter grote van een kip. Hij reageert met name instinctief. Dit instinct moet hem uit levensbehoud behoeden voor het maken van fouten. Helaas voor ons herkent hij bijna feilloos situaties die onnatuurlijk zijn. Bijkomend probleem is dan nog dat hij dit voor bepaalde tijd kan onthouden. Daardoor kan hij sommige zaken direct gaan associëren met gevaar. Heb je zo een stelletje doorgeleerde karpers bij elkaar, dan wordt het waarneembaar lastiger om ze te vangen.

Rigs worden ontworpen met het doel hierop in te spelen. Vaak gebaseerd op specifieke situaties die de ontwerper op zijn weg tegenkwam. Helaas onthouden velen wel de rig, maar niet de situaties waarvoor ze bestemd waren. Dus er wordt inderdaad een heleboel onzin gebruikt.

Niettemin blijven er een aantal heel bruikbare principes over. Principes die in detail te verbeteren zijn. Principes waarop je ook voort kunt borduren om ze binnen jouw visserij succesvoller te maken. De rig is de laatste schakel tussen jou en het aas. Als het beter kan, dan scheelt dat in je vangsten. Is er iets verkeerd aan, dan wreekt dat zich ooit wel ergens. Om daar allemaal achter te komen kun je er eigenlijk niet genoeg over ouwehoeren.

Konden we nou nog maar al die stoorzenders uitzetten die je de zin ontnemen om erover te praten.

Groet, Kees
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

28-09-2004 21:00

kijk een aantal dvd's misschien ga je er dan anders over denken
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

28-09-2004 22:16

Ik zou zeggen met alle respect,ga eens wat meer karper vissen.Dan zul je het verschil merken als je een jaar lang met een en de zelfde methode(rig,aas,lood,enzv)vist.Terwijl je dat jaar daar na verschillende methodes toepast.Dan kom je hier wel op terug :wink:

Greetz Danny
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

28-09-2004 22:24

Lees de rotary letter van de VBK er eens op na;
http://www.vbk.be
VBK rotary letter, magazine 12 (februari 1999), over "Bestaat er zoiets als ondelinge communicatie tussen karpers". Heeft misschien niets met rigs te maken, maar het geeft wel te denken, vooral de bijdrage van Alijn.

E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

29-09-2004 13:02

Voor de duidelijkheid!!!! IK bedoelde dat er te veel rigs zijn die te ingewikkeld zijn. En met alle respect voor jou Ik vis al 10 jaar op karper!!!!

Groeten jurrien
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

29-09-2004 13:10

Jurrien,

Te ingewikkeld om te knopen of te ingewikkeld om karper mee te vangen?

Groeten,

Mark
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

29-09-2004 13:26

Te ingewikkeld om mee te vangen!? Vind het eerder onnodig. Maar duidelijk dat niemand het er mee eens is haha!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-09-2004 13:28

Zegt denk ik wel genoeg dat bijna niemand het met je eens is. :wink:
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

29-09-2004 13:35

Zolang ik beter vang op en zogenaamd dressurwater dan de buurman vind ik het allemaal best :D
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-09-2004 13:39

En zitten ze bij jou ook beter gehaakt? scheuren ook ze minder uit? heb je ook minder losschieters?
Gebruikersavatar
Niels Wijermars
Berichten: 60
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00

29-09-2004 14:32

Misschien had je er nog wel meer kunnen vangen.....
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

29-09-2004 15:04

[quote="jurrien stam"]Zolang ik beter vang op en zogenaamd dressurwater dan de buurman vind ik het allemaal best :D[/quote]

Tja... en verder kijken dan je neus lang is, is zeker geen optie?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

29-09-2004 15:31

Jurrien ;

Wat wil je nu eigenlijk horen ?
CarpeR Diem
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

29-09-2004 16:00

Heb het id dat jullie allemaal beledigd zijn omdat ik het onzin vind! Wilde alleen horen hoe jullie er over dachten. En de reactie dat ik niet kan vissen daar zit ik niet op te wachten!!!!!!!!!!! Ieder zijn ding toch.

groeten jurrien
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

29-09-2004 16:10

Beledigd ? Welnee hoor......., daar is wel meer voor nodig !

Maar je bent nu TWEE dagen op 't board, begint TWEE Topics met de veelzeggende namen ;

* Rigs te veel geouwehoer
* rigs !!!!!!! Bullshit?

om aan te geven dat jij meer vangt als een ander met een veels te ingewikkelde onderlijn ?

Je vraagt om reacties, en weet waarschijnlijk zelf al hoe ze zullen zijn. Vraag creëert het aanbod ; de onzekere karpervisser is altijd op zoek naar een verbetering van zijn/haar manier van vissen.

Er zullen ongetwijfeld een heleboel onderlijnen zijn die géén verbetering zijn op de aloude simpele rig, maar er zijn er ook zeker bij die WEL het verschil kunnen maken.

Om overal tegen aan te gaan schoppen heeft niet zoveel zin, en lokt op den duur alleen maar negatieve reacties op !
CarpeR Diem
michel Tat

29-09-2004 16:38

hey jurrien,

ik ben het 10.000% met Foos eens.

het feit dat jij 2 (bijna) dezelfde topics opent(+1 dag on board bent en al 20 berichten hebt staan) en mensen hun mening vraagt. vind ik wel dat je die mensen hun mening moet respecteren,hetzelfde als dat die mensen jouw manier en visie op het vissen moeten respecteren.

ik vind het pas geouwehoer als je op de reactie van je medevissers steeds er tegen in moet gaan.dan krijg je wrijving en onrust.

iedereen vist op zijn eigen manier en iedereen ziet vissen op zijn/haar manier en ervaart het ook zo.

ik bijv,kan het niet voorstellen om een karper op te eten , maar mijn buurman ziet me maar al te graag een keer thuiskomen met een karper voor hem.(dat doe ik niet trouwens) maar het feit dat die man dat graag eet respecteer ik , al krijgt hij het niet van mij.

er is ook een engels spreekwoord die luidt : knowledge = power

(kennis is macht)

dus mijn mening is RIGS = Geen bull shit want hoe meer je er van weet en leert .deste beter jouw viskunsten worden

groetjes,

michel