Knopentip van de week


Plaats reactie
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

25-09-2004 23:47

Voorslagknoop.

Voorop gesteld heb ik een uitgesproken pesthekel aan voorslagen, vanwege de knoopverbinding en het meestal onverwoestbare karakter van het voorslagmateriaal. Als het echt niet anders kan, sluit ik dan maar een compromis in de vorm van een wat dikkere nylonvoorslag die dan weer wat slijtvaster is dan de hoofdlijn maar beslist niet onverwoestbaar. Ook vind ik het prettig dat de voorslag flink wat rek heeft. Dat zorgt er dan weer voor dat het materiaal minder schuurbewegingen maakt langs het eventuele obstakel. Dat laatste verdient mischien wat toelichting, ik hoor het wel.......

Ook zo'n geetter met een goede voorslagknoop? Alles uit de boekjes geprobeerd en bij het testen toch weer veel te makkelijk breken? Ik heb ze ook allemaal geprobeerd met het lastig goed te knopen Daiwa Infinity Duo. Echt een superlijn op alle punten en prima een haak of wartel aan te knopen met de welbekende grinner, behalve die voorslag dus.

Na vele knopen te hebben uitgeprobeerd kwam die dubbele grinner het beste uit de bus met nylon voorslag, maar nog niet helemaal 'je van het'. Dat is zeg maar die knoop uit 'de dunne lijn', maar dan beide grinner-knopen met 5 slagen gelegd.

De verbetering op deze knoop bleek: de hoofdlijn in zijn geheel dubbel te nemen (gewoon een lus maken) en de grinnerknoop met 5 slagen te maken over de voorslag heen. Vervolgens de grinnerknoop die je met de voorslag maakt ook over die dubbelgenomen hoofdlijn leggen. Die laatste knoop met drie slagen leggen (is getest). Vervolgens de boel al straktrekkend naar elkaar toe schuiven en je hebt slechts 10% sterkteverlies op de knoopverbinding i.p.v. >40 % met een enkele lijn. De knoop pakt iets dikker en lomper uit dan de originele, maar de sterkte prefeleert wat mij betreft.

Succes met knopen,

Bas

P.s. Iemand een betere (liefst wat gladdere), ik hoor het heel graag.
Laatst gewijzigd door Bas B. op 26-09-2004 00:02, 3 keer totaal gewijzigd.
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

25-09-2004 23:55

ga binnen kort weer naar me thuis water, ik zal het eens uittesten.
thnx 4 the tip :)

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Rik Verslype
Berichten: 52
Lid geworden op: 21-04-2002 02:00
Locatie: Oostende

26-09-2004 10:54

Ik gebruik altijd een Mahinknoop .Goed gemaakt loopt die wat konisch af richting voorslag waardoor haperen achter de geleideogen gereduceerd wordt .

http://www.swatman.demon.co.uk/knot07.htm

GrtZ,

Rikken
I'm so ugly... I worked in a pet shop, and people kept asking how big I'd get.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-09-2004 11:03

Hallo Rik,

Die had ik ook geprobeerd. Met die Daiwa-lijn bracht ie niet de gewenste sterkte. Echt lastig te knopen die lijn. Bij andere lijnen zal deze knoop beslist goed werken.

Bas
Gebruikersavatar
Rik Verslype
Berichten: 52
Lid geworden op: 21-04-2002 02:00
Locatie: Oostende

26-09-2004 11:20

Bas ,dit zal inderdaad wel sterk varieren van lijn tot lijn ,ikzelf gebruik hem met techniumdraad en hij bevalt prima .
Ik moet wel de knoop testen op breeksterkte voor gebruik ,in 5% van de gevallen oogt hij perfect maar breekt hij snel .Zal ervan afhangen hoe de wikkelingen zich leggen denk ik . Alleszins goed op kwijlen wil je hem mooi maken :)
I'm so ugly... I worked in a pet shop, and people kept asking how big I'd get.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

26-09-2004 12:08

ik gebruikte altijd de bloedknoop, zelden dat me ljin op de knoop brak.
Gebruikersavatar
Arend Bleijerveen
Berichten: 98
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Blokker
Contacteer:

26-09-2004 13:02

Hallo Bas,

Ik gebruik tot nu toe altijd de Albright knoop voor het aan elkaar verbinden van verschillende diameters nylon of voor het knopen van nylon aan braid. Het is een gemakkelijke knoop en mits goed gelegd en versterkt met een druppel lijm heeft deze knoop mij tot nu toe niet in de steek gelaten bij combi-onderlijnen.
Met voorslagen vis ik bijna nooit en heb dus niet voldoende ervaring om een oordeel te kunnen vellen.

Je zal deze knoop wel getest hebben, maar voor het geval je hem over het hoofd heb gezien :)
http://www.cptdave.com/albright-knot.html

Cheers Arend
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

26-09-2004 13:58

Arend
Voor de onderlijnen is de Albright inderdaad een goeie, mag hem zelf ook graag gebruiken!
Voor een voorslag (tegenwoordig) liever niet.
Hij klapperd zo door de ogen van de hengel.

Rik
Mijn vader heeft mij jaren geleden jou ondertekst verteld.
Wijze woorden die bij mij zijn blijven hangen :wink:

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-09-2004 15:14

Hallo mensen,

Bedankt voor de tips.

Groeten,

Bas
Gebruikersavatar
Rik Verslype
Berichten: 52
Lid geworden op: 21-04-2002 02:00
Locatie: Oostende

26-09-2004 20:36

[quote="Robert Campbell"]Arend
Voor de onderlijnen is de Albright inderdaad een goeie, mag hem zelf ook graag gebruiken!
Voor een voorslag (tegenwoordig) liever niet.
Hij klapperd zo door de ogen van de hengel.[/quote]

Robert ,bij de Allbright staat het stompje van de voorslag richting geleideogen ,vandaar het haperen .Bij de Mahin daarentegen staan ze allebei richting molen .Daarbij is de knoop ook nog eens konisch van vorm in de richting van de ogen ,je hoort hem er zelfs niet doorgaan .

GrtZ ,
Rikken
I'm so ugly... I worked in a pet shop, and people kept asking how big I'd get.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-09-2004 21:46

Bij de Mahin is het terugwikkelen van de hoofdlijn over de al gelegde wikkeling lastig. Dit kun je vereenvoudigen door na de eerste wikkeling gewoon direct terug te steken. Deze vereenvoudiging is van Warwick, maar ligt voor de hand. De knoop geeft goed gelegd nauwelijks sterkteverlies. Iets wat ik met de dubbele bloeknoop wel heb. Maar je moet hem wel eerst oefenen, zodat je hem geheel netjes aan kunt trekken met alle wikkelingen netjes op hun plaats.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

27-09-2004 11:29

Klopt Rik, de Mahin is inderdaad een goeie!
Met dank aan Kees en Mark heb ik hem tegenwoordig goed onder
de knie :wink:

De Unie is bij mij ook nog steeds faforiet, alleen jammer dat deze bij sommige nijlon voorslagen door wil glijden.
Een druppeltje seconde lijm bied dan uitkomst.

Ook heb ik laatst een goeie knoop gevonden voor leadcore leaders op de site.
Een dubbele platte knoop maken in je leadcore zodat je een achtje krijgt.
Dan de nijlon door beide lusjes drukken en een kleine unie maken (3 a 4 slagen).
Deze knoop heb ik veel vertrouwen in.
Hij zit goed strak, is bij mij nog niet losgekomen of gebroken.
OK ik vang de laatste tijd weliswaar geen vissen maar heb wel een aantal keren goed vast gezeten.
Bij alles of niets bleef de knoop goed.

Dat splitsen van de leadcore is mij nog niet helemaal duidelijk hoe dat moet.
Weet niet of ik daar wel zo veel vertrouwen in heb.
Wie van jullie splitsen de leadcore?

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

27-09-2004 11:41

Ik heb het weleens gedaan, met Fox leadcore. Maar ik vind het vreselijk om te doen. Het is een heel gepriegel. Fox heeft daar van die leuke kleine naaldjes voor en daar heb ik er menigeen van gesloopt. Als je zelf leadcore splitst moet je het ECHT goed doen anders is er de kans dat het weer losgaat.
Nee, als ik nu leadcore gebruik dan is het een kant en klare leader, die voorzien is van 2 lusjes aan beide uiteinden. Veel makkelijker.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

27-09-2004 12:59

Voor de liefhebbers, hier staan ze allemaal met een leuke animatie:
http://www.shakeysvissite.nl/knopen.htm
Alleen noemen wij ze anders meen ik :-?
Plaats reactie