opbouw safety systeem


Plaats reactie
bas ten Hoopen
Berichten: 21
Lid geworden op: 25-07-2003 02:00
Locatie: Den Haag

05-08-2004 18:50

Hallo,

Ik heb de laatste tijd gebruik gemaakt van het fox safety systeem (safety sleeves), maar ben er niet geheel tevreden over. Het kan zijn dat mijn opbouw niet helemaal juist is. Kan iemand mij deze opbouw uitleggen? En anders: hoe ziet jullie opbouw eruit met andere systemen?

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

07-08-2004 10:10

Hoi Bas

Ik begrijp je vraag niet helemaal. Je hebt het over een safety systeem, waarmee je -denk ik- een systeem bedoeld waar je lood d.m.v. clipje gemakkelijk vrij kan komen?
Ik weet niet hoe het spul van fox eruit ziet, maar ik neem aan (van boven naar beneden)
(tube)
Conisch rubbertje
Safety-clip met daarin het lood
wartel

Wat is het probleem waar je niet geheel tevreden over bent, en hoe heb jij het opgebouwd?

Over mijn safety-systeem:
Mijn mening is dat bijna ieder systeem een safety-systeem is, behalve wanneer het lood er niet meer van af kan komen. Bijvoorbeeld een inline-lood in combinatie met een vette voorslagknoop. Ik bedoel te zeggen; Je hoeft niet persé een in de handel aangeboden "safety-systeem" te gebruiken om toch met een veilig systeem te vissen. In principe zijn de conventinele safety-systemen (loodclip) slechts bedoeld voor situaties waarin men met een montage wil vissen waarbij het lood er lastig vanaf kan komen na een hoofdlijnbreuk.

Wanneer je met vastlood wil vissen, dan is in mijn ogen het allerbeste compromis tussen -veiligheid/anti-tangle/en functionerend trefzeker bolten:

-Geen voorslag, maar eventueel een dikkere hoofdlijn
-Tube
-conisch rubbertje
-inline plat peerlood met zacht rubber aan de onderkant
-wartel + onderlijn.

-Bij hoofdlijnbreuk en "ergens blijven hangen" van het lood, vliegt de boel vrij makkelijk uit het lood (door het ZACHTE rubber).
-In de knoop gooien is welhaast onmogelijk, al doe je nog zo je best
-Bij strakzwemmen door een karper van de onderlijn komt meteen het volle gewicht van het lood op de haak.

Een systeem is safe, wanneer het lood makkelijk kwijt kan. Als je dit in je achterhoofd houdt, dan zit je goed, en zal je ook zien dat je in de meeste gevallen helemaal geen speciaal daarvoor in de handel gekomen clipjes nodig hebt (al zijn ze wel erg handig wanneer je met wartellood gaat vissen). Omdat ik nooit met een voorslag vis, heb ik de clipjes ook niet nodig, want mijn lood komt er simpelweg altijd vanaf bij een lijnbreuk.

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2004 10:24

Bas,

Dit zijn Fox safety sleeves:

http://www.tackleshop.co.uk/ProductDeta ... yID/105/v/

Bedoel je die? Zo ja, wat zint je niet?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

15-08-2004 14:56

deze zijn dan wel iets anders, toch nog steeds even simpel systeem lijkt mij hoor... van boven naar beneden: Tube, daarop het dingetje waaraan het lood komt (plastic met groot oog), daarna de rubberen kraal waarin de wartel komt. Het plastice ding voor het lood schuif je om het rubbertje totdat het klemt, maar niet muurvast zit. Zo zal de karper zich haken, maar als het lood vast komt te zitten na lijnbreuk het gewoon loskomen.

Grootste voordeel tov andere systemen lijkt mij: je verspeelt minder lood tijdens de dril. Ik heb het nogal eens dat mijn lood uit de safety clip komt, Dit lijkt me hier minder waarschijnlijk omdat hij er niet af kan zonder over de hoofdlijn te schuiven. Soort inline dus :wink:
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

16-08-2004 20:15

Nou was ik het afgelopen weekend naarstig op zoek naar deze zachte rubberen safety system van fox...helaas uitverkocht
Genruik de standaard safety system van fox en korda...echter bij elke flinke dril verspeel je gewoon lood, en daar baal ik vreselijk van.

Deze rubbertjes van fox zijn ideaal!!!!..ik gebruik ze heel simpel als volgt, ik schuif de wartel plus onderlijn in het rubbertje en vanaf de andere kant schuif ik het lood met oog gewoon hierop, het lood blijft perfect zitten op deze manier en kan toch vrij vlot loskomen bij lijnbreuk.
Er is echter maar 1 nadeel hieraan...na verloop van korte tijd gaan die rubbertjes scheuren, maar dat is nog altijd beter dan (te)veel lood verliezen.

Volgens mij moeten ze bij fox het success hiervan ook kennen maar wordt het niet wereldkundig gemaakt daar ze flink geld verdienen aan al dat lood wat wij allen met elkaar verspelen.
gr
Hans Brinkel
p.s weet iemand waar ik deze rubbertjes gewoon kan kopen??
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-08-2004 20:23

Geen idee Hans,

Ik gebruik een dergelijk systeem van Solar. Scheurt niet, maar ligt niet overal in de winkel.

Groet, Kees
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

18-08-2004 14:13

Hey Hans,

Ik heb eerst bij de standaard safetysystemen mn lood ook regelmatig verspeeld. maar dit kan je grotendeelds voorkomen door de tube verder over de safetyclip te schuiven. De rubberen tube is hier namelijk smakller van binnen dus zitten de clip en het rubber steviger op elkaar gedrukt. Op deze manier verspeel je vele malen minder lood tijdens de dril. Let hierbij wel op deat je de safetyclip niet knikt!

mvg Rob
bas ten Hoopen
Berichten: 21
Lid geworden op: 25-07-2003 02:00
Locatie: Den Haag

27-08-2004 12:11

Heren bedankt voor de reacties. Ikzelf ben net terug van vakantie (france) en kon dus niet reageren.
Ook deze vakantie heb ik hetzelfde probleem weer gehad met dit systeem. Het is hier reeds genoemd: verliezen van lood. Ook afgelopen week te veel verloren en dus overgestapt op een ander systeem.

In ieder geval bedankt voor reacties! En als er nog iemand andere suggesties heeft......... Altijd welkom
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

27-08-2004 22:32

Zelf heb ik nog nooit lood verloren doordat het lood tijdens de dril uit de safety clip schoot. Ik gebruikte de safety clips van Korda. Ik drukte die rubbers altijd flink aan op de safety clip.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-08-2004 23:07

Jaah, maar dan is het geen safety meer, Bert.

En dat is nou net het onveilige van de safety clipjes. Ze werken alleen goed als het lood kan loskomen. Daarvoor moeten ze strak op de wartel blijven zitten en de rubber sleeve niet te strak aangedrukt. Tja... :-?

Groet, Kees
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

27-08-2004 23:21

Kees,

Waarom is het dan geen safety system meer? De lijn zal bij lijnbreuk toch door de safety clip, met het lood eraan, getrokken worden. Dit kan natuurlijk alleen als de wartel er niet overdreven strak in zit. Dat is bij mij niet het geval.

Het rubbertje dat je over de clip schuift om het lood te bevestigen kan toch zo strak mogelijk zitten? Als de karper de wartel uit de safety clip kan trekken is er toch niks aan de hand? Vaak is de wartel toch na een dril al uit het safety clipje?

Bert
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

27-08-2004 23:25

Mocht de karper de wartel tijdens lijnbreuk nog niet uit het safety clipje zijn, dan kan de karper door langs de struiken te zwemmen toch alsnog de wartel eruit trekken?

Mocht dit niet lukken, dan is een karper toch na enkele dagen de haak kwijt? Of is het onzin dat de karper een haak snel kwijtraakt?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-08-2004 08:49

Bert,

Dat nauwe kanaaltje met een stuk tubing er nog achter? Als de zaak al niet in de war ligt, dan raakt het wel in de war. Kans is mij te groot dat dit gebeurd.

Het lood gaat er alleen af als de sleeve niet te strak zit en de clip op de wartel blijft zitten. Voor al dat andere is het niet ontworpen, niet optimaal en kun je safer een ander safety systeem gebruiken. Solar semi-fixed met runring bijvoorbeeld. Desnoods inline lood.

Met dit soort zaken gaat het niet om safe in een aantal gevallen, maar om 100 % safe. Die enkele karper die vast komt te zitten omdat het niet werkt is al veel te veel.

Groet, Kees
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

04-09-2004 23:14

Gebruik safety-systeem van Nash. Natuurlijk niet op de reguliere manier..

vanaf hengeltop:
stoppertje (stukje silicone tube met bezemsteeltje)
plm 20-30cm tube met daaraan een rubberen sokje
loodclip met lood daaraan, en sokje er overheen geschoven (stevig)
kraaltje
stukje silicone tube wat over de knoop schuift
wartel v/d onderlijn etc

Lood wordt vastgezet mbv stoppertje. Knopen zijn goed afgeschermd. Stoppertje zorgt voor prik-effect. Bij vastgooien in riet is te merken dat het stoppertje netjes een stuk terugschuift, dus is meer dan aannemelijk dat een karper bij lijnbreuk middels een obstakel de loodmontage verliest.
Sommige vissers schuiven het liefst de loodclip over de wartel, maar persoonlijk ben ik hier geen liefhebber van. Bovendien kan ik zo on the spot beslissen of ik het lood (middels dat stoppertje) vastzet, of dat ik het semi-los wil aanbieden.

Wil best een foto maken, mocht dat wenselijk zijn.
fishing rocks
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-09-2004 11:11

Beschrijving is duidelijk Toon.

Je stopt af met een stoppertje achter de tube. Het stoppertje zit niet zo vast dat het niet zou kunnen schuiven. Ik ken het systeem en een zeer vooraanstaand karperpublicist gebruikt iets dergelijks, maar dan met in-line lood (iets veiliger mijn inziens). Ik heb de publicist beslist zeer hoog in het vaandel staan, maar ben daarmee nog niet overtuigd van de absolute veiligheid van dergelijke systemen in alle situaties. De kans is aanwezig dat, bij breuk in de laatste paar meters van de lijn, de zaak hopeloos in de war raakt waardoor het lood niet afglijd. Er is nou eenmaal frictie door stoppertje en het nauwe kanaal van de tube die afglijden moeilijker maakt. Het lood zit stevig vast middels de ver over het plastic geduwde sleeve en komt niet makkelijk los (dat werkt anders met in-line). Overigens, echt heel onveilig wordt het als dergelijke systemen nog gecombineerd gaan worden met een voorslag.

Ter info, de nieuwste clips van Fox fixeren de wartel met een pennetje. PB is meen ik ook met iets bezig waar de wartel gefixeerd zit. Zal niet voor niks zijn. Bij de Fox versie vind ik de sleeve net iets te goed vast zitten en zou ik het lipje wat inkorten om het loskomen te bevorderen. Verder lijkt het een goede clip. Maar ik heb er eerlijk gezegd geen ervaring mee. Op mij blijven deze clipjes minder feilloos overkomen dan beweerd wordt. Misbruik ligt teveel voor de hand en dan is de toevoeging safety niet meer van toepassing.

Groet, Kees
Plaats reactie