360 rig


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-06-2004 07:40

Heren,

ik ben zojuist even vreemdgegaan. Op het carpforum UK heerst er nogal wat opspraak over de nieuwe 360-rig. Nu is het me nog niet helemaal duidelijk, maar voor zover ik het heb begrepen gaat ie als volgt:

Geknoopt vanaf het lood: eerst een flexi-ring swivel, stukje stijve onderlijn(?) en dan komt ie. Nu weer een flexi-ring swivel, die met de ring aan het uiteinde van de onderlijn is geknoopt. In spiegelbeeld dus. Vervolgens een long-shank hook met de haakpunt van onderen door het oog van de wartel steken, zodat het oog verankert in de wartel. Plaats een rubber stopje op de haak, om te voorkomen dat ie er weer uit schuift.

Tot hier ben ik gekomen, dus kan jullie niets zeggen over de hair etc, maar met een beetje fantasie, is hier wel uit te komen

iemand de resterende info??

Of het een revolutionaire bijdrage is aan het bestaande prik-arsenaal, weet ik niet, maar het is absoluut vindingrijk te noemen.

Veel knoopplezier

Mitsz
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

09-06-2004 18:54

Mitsz,

Wat is nou eigenlijk de theorie hierachter? Ik bedoel, wat doet deze rig nou eigenlijk? Ik kan me namelijk voorstellen dat de haak net ongunstig kan draaien i.p.v gunstig? Hij kan tenslotte 360 graden in de rondte draaien....

Gr.,
Raymond
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

09-06-2004 22:21

Mitsz bedenken van een rig op papier is allemaal leuk en aardig,in de praktijk testen en af en toe een vis op vangen is ook leuk maar wil nog niet zeggen dat het een goede rig is.
Er zit wel heel veel oneetbaar spul zo vlakbij het aas en juist dat word door een karper vaak als eerste ontdekt.
Verder kan de haak heel goed draaien naar alle kanten de kans dat hij de foute kant opdraait is gewoonweg groter als de goede kant.

Zal niet mijn rig worden daar ben ik wel van overtuigd.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-06-2004 23:51

manne,

om te beginnen, ben ik iemand van heel eenvoudige rigs. Het is wat mij betreft veel belangrijker om de vis met vertrouwen aan het azen te krijgen. Ik vis al jaren met de reversed combi-rig-bij voorkeur met soepele hair-, of een stiff rig op wateren met veel scheepvaart/stroming of verre worpen in het donker. Ook deze rigs werden een aantal jaren geleden met zeer veel argwaan ontvangen door karpervissend Europa, en zijn nu niet meer weg te denken uit het (overvolle) aanbod van ondertouwtjes.

Ik sluit mij dus in eerste instantie aan bij de twijfelaars, daar ik denk dat overcreatieve rigs, het resultaat zijn van te veel visloze uren aan de waterkant. Eenvoud siert niet alleen de mens zullen we maar zeggen.

Toch vind ik elke ontwikkeling op het gebied van onderlijnen zeer interessante materie, en mijn vraag(dus geen zeg!) was dus, of iemand over deze rig iets meer wist. Degenen, die hem hebben gebruikt, waren er tot nog toe zeer lovend over(veel vissen midden in de onderlip gehaakt). Het lijkt me het beste om 'm maar eens uit te proberen op m'n testwatertje, om te kijken of ie echt werkt.

Ikhoud jullie op de hoogte over mijn bevindingen

Laters Mitsz
Fabrice Macours
Berichten: 286
Lid geworden op: 06-01-2004 14:15
Locatie: Tongeren (B)
Contacteer:

10-06-2004 00:22

awel , ik ben het nu al een tijdje bij aan het houden waar ik de vis prik

en 7/10 in de onderlip (niet in de lip zelf, maar iets dieper in de muil)
en 2/10 vanonder aan de mondhoek
en 1/10 ergens ander

--> gewoon met standaardrig + line aligner

daar ben ik dus heeeeeeeeeeeeeeel tevreden over
Joost van Oostenbrugge
Berichten: 34
Lid geworden op: 30-03-2004 09:04
Locatie: Bruinisse

15-06-2004 19:28

he,

ik heb er een verhaal over gelezen in de karper. Ik meen dat het verhaal van ardy veltkamp was. het stond volgens mij in de karper 20. Carp mania heeft de ze rig in zijN ASSORTIMENT.je kan ook kijken op hun website daar staat ook op hoe je hem zelf kan maken maar je kunt hem ook gewoon kopen

groet Joost
Plaats reactie