lead core


Plaats reactie
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

11-02-2004 16:22

Hallo

Een safety rig met lead core is dat mogelijk????
Heeft er iemand ervaring mee???
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

11-02-2004 16:47

Ja ' is mogelijk.

Mvg Michel.
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Walter Haasnoot
Berichten: 118
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: Leiden

20-02-2004 22:16

Dat werkt prima.

Het systeem werkt gewoon precies hetzelfde als bij de normale nylon of gevlochten lijn.

zorg wel dat het stukje tube wat op de safety rig zit om het lood tegen te houden niet te strak zit, want anders raakt een vis het lood niet kwijt.

tip: ik gebruik altijd de safety rigs van Korda, die zijn wat steviger dan die van Nash en er passen wartels van verschillende soorten in. mijn voorkeur gaat uit naar die geribbelde wartels, je-weet-wel, met een structuurtje erop.

gr. Walter
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

21-02-2004 10:54



Bedankt voor de hulp:d
Wanneer kan je dat zien als het te straks zit????
Wat kan je er dan nog aan doen???
Walter Haasnoot
Berichten: 118
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: Leiden

21-02-2004 11:12

Je kunt het makkeijl zelf testen maar je volet het al zodra je de tube op de safety schuift. Als dat veel moeite kost kun je er al vanuit gaan dat de vis ook veel moeite krijgt om het lood kwijt te raken.

Maar je zou je lood in de safety kunnen doen, met onderlijn en alles erop en eraan. Klem je lood in een bankschroef of zet de tafelpoot erop en trek aan je onderlijn.

Er kunnen dan twee dingen gebeuren: je wartel schiet uit de safety of het lood schiet uit de safety (gebeurt alleen als de tube dat toelaat)

De wartel moet uiteraard ook niet te los of te strak in de saftey zitten. ik zie weleens mensen die ze vastlijmen. Nooit doen, want het syteem werkt niet meer (nadelig voor de vis) en...de lijm maakt het kunststof te hard waardoor het zijn soepelheid verliest en breekt (nadeel voor de visser)

succes, Walter
Walter Haasnoot
Berichten: 118
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: Leiden

21-02-2004 11:16

o ja, wat kun je er dan nog aan doen...

heel simpel...tube gebruiken met een grotere diameter, of dezelfde maar dan van soepeler rubber (of een ander merk proberen)

Tube kost gelukig weinig geld dus daar kun je wel wat mee experimenteren, maar zou je steeds verschillende safety rigs gaan kopen dan ben je een klap met geld kwijt.

Zo'n zakkie kost al gauw 5, 50 euro!!
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

22-02-2004 20:59

Beste Walter,

Ik reageer niet veel op technische zaken maar dit kan ik niet aan mij voorbij laten gaan. Het vissen met een safety clip in combinatie met leadcore is absoluut niet hetzelfde als een safety clip in combinatie met een stukje tube. Een safety clip die los komt van de wartel is totaal niet geschikt om te gebruiken met leadcore. Dat wil dus zeggen dat de Korda clip, want dat is nog het enige merk clip (alle andere zoals Nash, Loc Jaw en nu ook ESP hebben hun clips zo aangepast dat je ze kan vast zetten) dat niet vast gemaakt kan worden aan de wartel, niet veilig gebruikt kan worden met leadcore. Als een clip niet vast zit aan de wartel komt bij het vast zitten van de rig het lood inclusief de clip en de tailrubber gelijktijdig los. Dit schuift in zijn geheel naar de knoop van het leadcore. De zachte tailrubber zal zich daar tegenaan oprollen en kan dus niet van de clip afschuiven zodat het lood vrijkomt. Ik heb dit tot in de treure uitgetest omdat ook wij van PB bezig zijn met een veilige loodclip te ontwikkelen. Tot die tijd gebruik ik de zeer veilige clip van Armaled namelijk LocJaw. Deze loodclip zorgt ervoor dat de clip ten alle tijde vast blijft zitten aan de wartel en de tailrubber gemakkelijk van de clip los komt.
Ik heb vernomen dat ook Korda bezig is zijn clip aan te passen. Voor diegenen die graag met een Korda clip vissen en moeilijk willen doen is het toch mogelijk dit veilig te doen. Namelijk door een gaatje van 1 mm door de clip te boren die correspondeert met het oog van de wartel. Steek nu een stukje harde bezemsteel klem door zowel de clip als het oog van de wartel en snij het vlak af. Overigens is de Korda clip wel veilig als er geen gebruik wordt gemaakt van een leadcore leader of een voorslag.

Piet Vogel.
PS: het lijmen van een wartel in een clip is helemaal niet onveilig, het zorgt ervoor dat er tegendruk is op de clip zodat de tailrubber makkelijker los kan komen. In Engeland doen ze dit al jaren.
Walter Haasnoot
Berichten: 118
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: Leiden

22-02-2004 21:11

hoi Piet,

bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Als de knoop (of lus) van de leadcore naar de hoofdlijn maar plat genoeg is, kan de safety clip er toch zo overheen glijden?

(ik schreef over het vastlijmen van de wartel, maar bedoelde het vastlijmen van de tailrubber aan de clip)

mvg, Walter
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

22-02-2004 21:24

Hoi Walter,

Uiteraard is het uit den boze om een tailrubber vast te lijmen aan de clip, daar zijn we het alle twee over eens. Maar toch nog even over de knoop: Ik kan me bijna niet voorstellen (maar ga het morgen meteen testen) dat het mogelijk is om een clip gemakkelijk over een knoop te laten wegschuiven. Het kan misschien wel als je van leadcore rechtstreeks naar je hoofdlijn gaat waardoor de knoop inderdaad klein is, maar als je van leadcore ook nog eens naar een voorslag gaat is de knoop zeker te dik. Dit is de manier die ik toch zelf gebruik: leadcore in combinatie met een voorslag. In eerste instantie denk je dan dat dit niet veilig is. Toch kan ik je garanderen dat dit voor mij de veiligste manier is om een vis bij een obstakel te kunnen landen. Ik hou me dan wel aan de regels die gelden voor het veilig vissen bij obstakels. Waarvan ik de belangrijkste vind: altijd die "verdomde" weerkhaak plat knijpen.

Vriendelijke groet,
Piet Vogel.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

22-02-2004 21:53

Pff,Piet ook al aanwezig op dit board ?
Gaat hard achteruit hierzo................... :D
Geintje :wink:
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

23-02-2004 00:38

Waarvan ik de belangrijkste vind: altijd die "verdomde" weerkhaak plat knijpen.

Vriendelijke groet,
Piet Vogel.[/quote]

hallo Piet,

die tijd van de verdomde weerhaak platknijpen is voorbij.

Ashima heeft verschillende modellen en maten weerhaakloze haken in zijn assortiment! reuze makkelijk en bovenal veilig! ;-)

met vriendelijke groet,

Mark Zelle
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

23-02-2004 08:54

Wat ik hier nu akan aflleiden is: als je die montage met leadcore doet kan het wel zijn dat de safety rig niet tot zijn doel komt.

Welke loodmontage gebruiken jullie dan in combinatie met leadcore????
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-02-2004 09:07

Beste Mark,

Weerhaakloze haken bestaan al heel lang. Uit ervaring kan ik spreken (ik vis bijna alleen maar bij obstakels) dat weerhaakloze haken veel meer schade achterlaten tijdens een zware dril dan een gewone haak waarvan de weerhaak is platgeknepen tot een bobbeltje. Wat ik nu schrijf is absoluut niet nieuw want zelfs een groot gedeelte van de syndicate wateren en betaalwateren hebben hun verbod op weerhaakloze haken veranderd naar het platknijpen. Wij van PB hadden al heel lang weerhaakloze haken kunnen opnemen in ons pakket. Ik heb dat echter altijd tegen gehouden omdat ik er totaal niet achter sta.

Mvg
Piet Vogel.
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-02-2004 09:15

Beste Kenny,

Het is juist heel goed mogelijk om een safety rig te combineren met leadcore. Mits je het op de volgende manier doet:
1. Gebruik een clip die ten alle tijde vast blijft zitten op de wartel waardoor het voor de tailrubber gemakkelijk wordt om eraf te schuiven en het lood vrijkomt.
2. Aan de hand van de obstakels kun je zelf bepalen hoever je een tailrubber op de clip schuift. Dus als er weinig obstakels zijn kun je de tailrubber ver op de clip schuiven maar als er veel obstakels zijn moet je hem er maar een klein beetje opschuiven. Hou er dan wel rekening mee dat als je hem er maar een klein stukje overheen schuift je vaak je lood tijdens de dril verliest. Het is dus een kwestie van afwegen.
3. Daar ga ik weer: ALTIJD je weerhaak platknijpen.
4. Bij obstakels gebruik ik boven mijn leadcore minimaal 10 meter snagleader omdat ik zeker wil zijn dat ik tijdens het schuren van de lijn genoeg power overhou om de vis veilig te landen. Ze zeggen wel eens dat dit onsportief is maar geloof mij het is veel onsportiever om een vis te laten zwemmen, ondanks dat je lood eraf is, met een complete rig met daaraan een meter leadcore. Tuurlijk raakt hij dit wel kwijt maar voorkomen is beter dan genezen.
Wil je meer weten over obstakel vissen lees dan mijn artikel in het een na laatste VBK blad (ik ben het nummer even vergeten maar daar kunnen ze je bij het VBK vast wel aan helpen).


Mvg
Piet Vogel.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

23-02-2004 09:23

Bedankt voor de reactie
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

23-02-2004 09:27

Hoi Piet,

Ashima heeft al heel lang weerhaakloze haken in zijn assortiment. we hebben nog nooit klachten gehoord.

ikzelf vis zo nu en dan ook wel weerhaakloos en heb er ook geen slechte ervaring mee. haak zit prima.

oke, back to the topic: Lead Core


groeten Mark
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

23-02-2004 10:05

Piet,

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Hopelijk helpt dit de vissen hun bek onbeschadigd houden, dit met betrekking op de safety clips!!

Met weerhaakloos vissen heb ik geen ervaring, daar kan ik dus niet over oordelen.

Hopelijk blijf je alert op zulke zaken en reageer je indien nodig.

Vr.Gr.,

Bertil
Laatst gewijzigd door Bertil Wielink op 23-02-2004 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

23-02-2004 15:10

Altijd goed/leerzaam/interessant om even door te lezen.

op http://www.vbk.be de Rotary....staat er ook 1 tussen over het gebruik van leadcore.

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

23-02-2004 15:44

Bertil, Piet,

ik vind het ook goed dat Piet ook ervaring verteld. ik heb Piet hierover een mail gestuurd.

Piet moet zich niet aangevallen voelen door mij, mijn eerste posting was een geintje en in de tweede verdedig ik mij.

mijn ervaring met weerhaakloos is voor 80% met de pen.
ik zal dan ook dit jaar beide haken eens proberen in zwaardere situatie's.

groeten, Mark :wink:
Plaats reactie