Shot on The Hook Rig


Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

28-01-2004 11:24

Wie heeft er al succes gehad met deze rig, en welke voordelen heeft deze rig. Volgens mijn inzien moet het aas dicht tegen de haakbocht gemonteerd worden voor optimale werking.
Met een kleine modificatie is hij ook om te bouwen tot een andere rig
(deze staat ook beschreven in de Karper nr 21), de weerhaak verwijderen en hier een beetje pva overheen draaien, in de haakbocht
een loodhagel die vrij over de haak loopt, na het inwerpen en het zinken moet de pva voldoende tegendruk houden om het loodje op z`n plaats te houden. Wanneer het aas word uitgespuugd verliest de haak het loodje waarna de pop-up stijgt, hierdoor
stijgt het succes op een tweede aanbeet.
Heb hem al wel gemaakt nog niet getest echter, ben benieuwd naar jullie
mening.

met afwachtende groet R Koolen.
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

28-01-2004 11:56

Beste Rinus,

Ik heb er al mee gevist, maar nog geen beet op gehad, dus ook geen suc6 erop gehad.

Bij deze onderlijn hoeft volgens mij het aas niet kort bij de haaksteel te zitten, dit bevordert ook het percentage lossers. Het principe van deze onderlijn/systeempje is volgens mij, dat door het loodhageltje de haakpunt naar beneden wordt gedwongen en zo een grotere inhakingskans biedt. Dat verhaal van die pakreflex en dergelijke daar geloof ik niet zo in. Maar ik zou deze onderlijn absoluut niet vissen met een weerhaakloze haak. Want in de situatie die u beschrijft, dat de vis het aas uitspuwt en de loodhagel eraf valt (vraag me trouwens ook werkelijk af, of wel op deze manier werkt), blijft de loodhagel achter in het water en dat lijkt me vanuit milieu-opzicht niet goed.

Ik hoop dat het een en ander duidelijk is geworden.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

28-01-2004 12:09

Bas,
vraag me ook af of het daadwerkelijk werkt op deze manier,
heb wel getest in de gootsteen, hier werkte het wel, nl met een zwiep in- gegooid en hij bleef goed hangen, of het ook werkt op dieptes zal altijd een vraag blijven of je moet hem achterna duiken :lol: :P
Over dat achterblijvende loodje, dat is een feit oke, maar weet je ook hoeveel lood men in het normale gebruik verliest,
en deze zijn zo`n vele maal zwaarder, het is allemaal niet goed te praten maar dan kun je beter stoppen denk ik, begrijp je mening in deze wel Bas, maar in deze heiligt het doel de middelen.
:wink:
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

28-01-2004 12:44

Ja, rinus, is inderdaad zo. Maar dat je een werplood verspeelt is ook rot, maar niet tegen te houden vaak. Het gebeurt per ongeluk. Maar bij het gebruik van deze rig i.c.m. een weerhaakloze haak weet je bij voorbaat al dat er van die loodjes in het water gaan achterblijven. En dat vind ik niet kunnen. Een beter milieu begint bij jezelf, zeg maar. En dat punt wat u aanhaalt van die dieptes daar heeft u wel gelijk in. Als het bijv. 10 meter diep is en je vist met deze onderlijn met een popup, wordt de(weerhaakloze) haak + onderlijn, tijdens het zinken van de montage, vertikaal gedwongen. En de popup wil tijdens de vlucht naar de bodem, omhoog of heeft weerstand van het water en blijft dus met de haak vertikaal staan. Je kan mij niet vertellen dat dan dat loodje op de haak er niet vaak afvalt, met als gevolg dat je popup op de lengte van de onderlijn van de bodem staat.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-01-2004 16:58

De werking van de rig, hoe jij die beschrijft Rinus.
Dat de aas na de eerste mislukte aanbeet omhoog dwarreld en dat dat nog een kans bied, was Warwiks eerste intentie met deze rig.

Namate het testen, veranderde hij de rig.
Nu zit het loodje vast op de haak bocht.
Wel zodat het loodje kan schuiven en dan met PVA op zijn plaats houden tot dat het op de bodem ligt.

VRG

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

19-02-2004 05:48

Voor degene die nog geintereseerd zijn in deze rig, het volgende.
Een tijdje terug in een andere topic over deze rig, vertelde ik hoe ver ik was met de rig en hoe ik hem viste.
Ondertussen ziet de rig er heel anders uit dan ik hem toen beschreef.

De rig zoals ik hem nu vis.

Ik vis hem nog wel combi style maar niet meer met Green Hornet.
Ik vis hem met 25 pond's fluorcarbon om de rig beter bij mijn lood vandaan te drukken zodat deze kaasrecht op de bodem ligt.
Hou tussen haak en stiff materiaan ongeveer 3 a 4 cm soepele onderlijn materiaal.
Mijn haak heb ik ook aangepast, vis hem nu met de Owner C-7 maatje 8.
Deze haak heeft precies de eigenschappen wat ik wil voor deze rig, rechte punt, lange steel en een naar binnen staand oog.

Het loodje geef ik zo veel mogelijk speling op de haak (kan net niet over de weerhaak).
Ik vis hem (zoals al mijn rigs) met een hair.
Ik schuif een stokje krimpkous over de haak, met deze maak ik de "bent hook" effekt.
De rig wil ik aan de korte kant hebben ivm diepe inhakingen.

Zo vis ik de rig op het moment.

Dit wou ik toch even delen want als ik kijk naar hoe ik mijn rig eerder beschreef en hoe ik hem nu vis, had ik het toen niet bepaald bij het juiste eind.

Vriendelijke groet,

RC

PS. Rinus, vis de rig hoe ik hem nu beschrijf en het zal je zeker niet tegen vallen :wink:
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

19-02-2004 11:00

Ik heb er ook een paar geknoopt, maar ik vraag me af of deze rig al dan niet met een pop-up gevist moet worden. Volgens mij kan allebei. De inhakingskans wordt na het opnemen bij beide boilies vergroot, doordat de haakpunt naar beneden wordt gedrukt door het loodje. In die dwarrellende pop-up geloof ik ook niet zo erg.

Greetz,

Matthijs
Vis en gij zult vangen!!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

19-02-2004 19:48

Ik heb de shot on the hook rig eenmaal geprobeerd (tot zo ver) en ik heb er gelijk een mooie 18 ponder mee gevangen! ik heb em gewoon aan gevlochten onderlijn geknoopt van zo'n 15 cm en ik heb de weerkhaak ook gewoon laten zitten. ik heb ook een siliconenslangetje achter op de haak gezet en die even gebogen met behulp van een aansteker (Bent hook principe zonder de nadelen). Dit was trouwens voor het eerst dat ik iets ving op een pop-up, die ik op een normale hair zo'n 1/1,5 cm boven de haak heb gezet. Ik las ergens dat de vis op deze methode erg ver achter in de bek gehaakt werd maar bij mij zat de haak gewoon vooraan in de onderlip en ik kon de pop-up (zo'n frank warwick geval) gewoon weer opnieuw gebruiken. ik ga deze methode dan ook zeker nog es gebruiken met dezelfde boilie!


MVG Andre
Gebruikersavatar
rinus koolen
Berichten: 346
Lid geworden op: 21-06-2003 02:00
Locatie: eindhoven

21-02-2004 20:21

Zal het eens proberen Robert thnx, morgen is `t weer zover,
heb nu drie verschillende uitvoeringen van deze rig,
tot horens.

Rinus
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

02-03-2004 15:45

ik heb de rig ook gemaakt op de volgende manier.

-ondelijn:Krystom super mantis 15lb
-Haak:haybusa maat 2
-krimpkous:Fox 1.6mm
-lood hageltje
- stukje gevlochten lijn


De onderlijn is nadat hij klaar is +- 13 cm,tussen de haak en het stiff gedeelte heb ik 2cm gestript.
Hair heb ik op 2cm gehouden.
Een lusje van gevlochten lijn om de haak bocht gemaakt en daarover heen het loodhageltje op dicht geknepen,het loodhageltje kan vrij over de haakbocht schuiven zonder van de WEERHAAK af te kunnen.
Ik heb een klein druppeltje Super lijm op het lood hageltje laten vallen,en daarna dicht geknepen,dat heb ik gedaan zodat ik zeker weet dat het lood hageltje blijf zitten als ik inwerp.
het stukje krimpkous van ongeveer 1.5 cm over het haak oog geschoven tot die gelijk was met de haakpunt,dus niet verder!
Vervolgens de krimpkous laten krimpen en naar binnen gebogen in een mooi bochtje,dus het benthook effect gecréerd.
Aan het einde van de onderlijn nog een cm of 2 weggestript,dat ie daar ook de volledige bewegings vrijheid heeft.
En ook nog een lus,voor extra bewegings vrijheid.

Dus ik heb het loodhageltje dus niet met pva gebonden,alleen dus met een stukje gevlochten onderlijn,zodat de haakpunt tegen de bodem staat,voor een optimale inhaking.

Mvg Danny :wink:
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-03-2004 06:04

Danny, ik had eerst ook het stukje krimpkous rond de anderhalve cm.
Mocht het nou gebeuren dat de inhakingen niet helemaal juist zijn of dat je losschieters krijgt.
Probeer dan eens dat stukje krimpkous in te korten, heeft bij mij wel geholpen.
Door de lange krimpkous, zal je haak eerder om de onderlip willen vouwen.
Met dunstelige haken zou dit ook tot haakbreuken kunnen leiden.

VRG

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-03-2004 11:15

met alle respect hoor..maar zijn jllie nu bezig om koste wat kost een vis op deze rig te vangen? of zijn jullie werkelijk van mening dat deze rig mee vis op de kant brangt? In mijn optike kan je de draai eigenschappen van de haak makkelijker verbeteren door een dunnere hair te gebruiken!
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

04-03-2004 13:24

[quote="Martijn Nederpel"]met alle respect hoor..maar zijn jllie nu bezig om koste wat kost een vis op deze rig te vangen? of zijn jullie werkelijk van mening dat deze rig mee vis op de kant brangt? In mijn optike kan je de draai eigenschappen van de haak makkelijker verbeteren door een dunnere hair te gebruiken![/quote]

Robert,

Goeie tip gaat het zeker proberen! :)


Martijn,

Ik vind het idee achter de shot on the hook''zeer goed,vandaar natuurlijk probeer.Als ik het idee achter een rig goed genoeg vind,zal ik hem vervolgens zeker proberen,ik expirimenteer wat af!En om je vraag te beandwoorden,ik weet niet of deze rig uiteindelijk meer vis op dekant brengt dan een van mijn andere rigs,ben alleen wel van mening dat de kans dat deze rig een mooie inhaking kent in de onder kant van de bek,zeer groot is!Mvg Danny Schaltin
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-03-2004 17:55

Martijn, het indraaien van de haak is het probleem niet.
Waar pakt de haak vlees, dat is waar ik aandacht aan besteed.
We proberen toch allemaal DE perfekte inhaking te krijgen.

Ik geef toe dat het in den beginnen, niet werkte hoe ik dat wou.
Hoe ik hem nu vis, no problemo 8)
Ik ben er echt over te spreken!

Of de rig meer vissen op de kant brengt....................... tja, had ik die vis ook gevangen als ik een rode pop up had gebruikt ipv een witte?

Het vertrouwen is bij mij in ieder geval wel gewonnen, dat is voor mij belangrijk.

VRG

RC

PS heb je hem zelf al een kans gegeven?
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

04-03-2004 21:27

Hallo,waar kan ik een foto of tekening vinden vann deze rig,ik wil eigenlijk wel eens zien waar jullie over praten!
Groeten henk
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

06-03-2004 09:16

FOTO,FOTO,FOTO????
henk gerressen

06-03-2004 10:10

hoi Henk

het ie een rig met een krimpkous die +/- 90gr gebogen is ,en op het eind zit ook een stukje krimpkous :o
het is een variant van de banaanerig :P


hopelijk kom je er zo een beetje uit 8)

MVG
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

06-03-2004 10:52

Ok ,bedankt Henk,nou weet ik waar we over spreken.
Groeten Henk
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-03-2004 11:00

Het belangerijkste word vergeten! :)

Namelijk het schuivende loodhageltje bij de haakpunt!
shot = loodhagel! :wink:

Tot slot: Zie overigens geen meerwaarde erin, maar wie er vertrouwen in
heeft waarom niet?

groetjes Benny
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

12-03-2004 18:22

kan ik nou wel of niet met een normale zinkende boilie vissen op deze rig?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-03-2004 18:25

Chris,

Volgens mij kan het wel!
Ik zie er overigens nogmaals geen meerwaarde in, volgens mij kun je
dan net zo goed een overgelode pop-up montage gebruiken, want hierbij
word immers de haakpunt ook op de onderlip getrokken door het overge-
lode gewicht!

groetjes Benny
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

14-03-2004 14:50

Dus dan hebben die rigs daarin allebei hun meerwaarde Benny :) .Greetz Danny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

14-03-2004 15:05

Danny,

Opzich zou je dat kunnen zeggen!
Maar waarom moeilijk doen als het opzich makkelijker kan, en de werking
hetzelfde is, het draaid er in allebei gevallen om om de punt van de haak
zo snel mogelijk op de onderlip te krijgen......!

groetjes Benny
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

15-03-2004 02:38

Daar heb je gelijk in Benny.
Maar misschien dat de rig beter werkt op Dressuur water,omdat de makkelijkste rede natuurlijk herkennig kan zijn,maar ook bijv.het voelen of het zien van bijv. de haak!Wat denk jij?Greetz Danny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

15-03-2004 15:05

Danny,

Ik zal de "shot on the hook rig" nooit en te never gebruiken! Waarom niet?
In eerste plaats al vanwege dat loodje bij de haakpunt in de buurt, knijp
je het loodje te strak op het draad, dan kan ie in de weg zitten bij een
aanbeet simpel weg omdat ie dan niet goed verschuift. Knijp je het loodje
daarin tegen te los op het draadje, dan kan ie er af vliegen; of het loodje
komt op een plaats waar je dat niet zou willen.
Dus mijn inziens gebruik maar gewoon een overgelode pop-up rig! :wink:

groetjes Benny