Tube VS Leadcore


Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

04-11-2003 16:12

Als je gaat kijken bij 'beginnershoek- hoekafhouder' zal al duidelijk worden waarom ik nou net eens zou willen weten waar jullie de voorkeur aan geven en waarom...
Tube of leadcore?
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

04-11-2003 16:19

Over het algemeen geef ik de vookeur aan tube, want als de lijn breekt boven de leadcoreleader respectievelijk de tube, dan zal de tube eerder loslaten en van de lijn af glijden. De leadcoreleader is moeilijker kwijt te raken.

Leadcore gebruik ik vooral als ik met de methodfeeder vis om de kracht bij de inworp op te vangen. Dit vind ik persoonlijk fijner dan een dikke nylon-voorslag met dito knoop.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

04-11-2003 16:50

Mijn voorkeur gaat uit naar leadcore, omdat ik graag bij opstakels vis. En dan kan ik dat beetje extra stevigheid en schuurvastheid goed gebruiken.......

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-11-2003 17:28

Michel,

Besef goed wat er gebeurd als een karper met
leadcore zich vast zwemt in een obstakel!
Mijn voorkeur gaat dus uit naar een tube, die
ik op het einde voorzie van wat heavy metal,
om de tube plat op de bodem te houden!
Leadcore is in mijn ogen, dan ook alleen ver-
antwoord op obstakel vrije wateren, anders
is het in mijn ogen een gevaarlijk iets voor
de karper bij lijnbreuk (boven knoop leadcore)!

groetjes Benny
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

04-11-2003 17:42

Michel,

Misschien is een stukje ArmouredTube (oid) van Fox iets voor je? Dit is tube, alleen dan wat stugger, en een heel stuk slijtvaster, omdat er geloof ik lood in verwerkt zit.

mvg
Robbert

PS; De prijs is dacht ik iets van 4-5 euro per 2 meter
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

04-11-2003 17:59

Op 2003-11-04 17:28, schreef Benny van de Werfhorst:
Michel,

Besef goed wat er gebeurd als een karper met
leadcore zich vast zwemt in een obstakel!
Mijn voorkeur gaat dus uit naar een tube, die
ik op het einde voorzie van wat heavy metal,
om de tube plat op de bodem te houden!
Leadcore is in mijn ogen, dan ook alleen ver-
antwoord op obstakel vrije wateren, anders
is het in mijn ogen een gevaarlijk iets voor
de karper bij lijnbreuk (boven knoop leadcore)!

groetjes Benny



Precies Benny! Ik gebruik nooit leadcore maar alleen tube deze vind ik een stuk veiliger voor de vis. ik doe op het einde ook heavy metal of of een speciaal loodje van fox (weet alleen niet meer hoe het heet!

groetjes kevin :smile:
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

04-11-2003 20:06

Hoi,

Denk ook eens aan een derde optie, helemaal geen rotzooi boven het lood! keep it simple.

Als het nodig is gebruik ik armatube (de zand kleur van omega) of armoured tube (bruin gekleurd van fox) hier zit geen lood in verwerkt, het lijkt eerder op kevlar, vandaar de ongelofelijke schuurbestendigheid.

Wanneer het om camouflage gaat heb ik het liefst een leadcore met open structuur, zoals die van nash. (opzuigen bodemdeeltjes)
prijstechnisch is de fox gunstiger en die van pb schijnt het meest karpervriendelijk te zijn. keus genoeg.

Dat speciale loodje heet een slider Kevin.
Zo'n glijdend loodje is ook te gebruiken met een stoppertje als je geen tube wilt gebruiken.

Als het kan, gebruik ik dus het liefst helemaal niets boven het lood, maar soms kan het net dat beetje extra zijn.

Jeroen
Jelle Rijmt
Berichten: 202
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00

04-11-2003 20:21

Ik durf gerust met leadcore bij obstakels te vissen. Ik vis wel steeds zonder weerhaak en met een safetyboltrig. Volgens mij zit een vis in even diepe problemen als hij vastzit met een stuk hoofdlijn als met leadcore. Als je je onderlijn niet te zwaar kiest, dan zal deze eerst breken als de kracht te groot wordt. En het is juist omdat leadcore schuurbestendiger is dan nylon, dat de kans op breken boven de onderlijn veel kleiner is.
Dus een weerhaakloze haak, safety-rig, 15lbs onderlijn en leadcore is voor mij meer zekerheid genoeg wat betreft veiligheid voor de vis.
Greetz
Gebruikersavatar
hans de haan
Berichten: 114
Lid geworden op: 07-04-2003 02:00
Locatie: zoetermeer/nunspeet

04-11-2003 20:57

benny.
als je met lood boven je tube gaat vissen
heb je dan geen last van dat je tube omhoog gaat staan in een boogje
ik heb een keer met lood erboven gevist
en je raad het al bij mij was dat dus wel het geval.

jeroen.
als je zonder tube vist gooi je dan niet de hele zooi in de war?
ik wil dat ook gaan proberen maar nooit echt geprobeerd omdat ik dacht dat je tube er juist voor zorgde dat je niks in de war werpt.

mvg hans
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-11-2003 22:24

Hans,

Ik bedoel kneedbaar lood om de tube op het
eind, dus gewoon een lood + tube + op het
eind van de tube wat kneedbaar lood.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

04-11-2003 22:43

Jeroen,ik gebruik eigenlijk ALTIJD een tube of leadcore !
Het voorkomt namelijk ook nog eens het verwonden/insnijden op de flank/ontschubben van de vis tijdens de dril !
Zeker als je een gevlochten hoofdlijn/voorslag gebruikt,is het naar mijn mening onverantwoord om zonder tube oid te vissen !
Natuurlijk zijn er ook situatie's waarin ik het spul niet gebruik,zoals met morstvissen maar dan vis ik sowieso met zulk dik nijlon dat er een minimale kans op verwonden is.
mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Herman Smit
Berichten: 12
Lid geworden op: 25-10-2003 02:00
Locatie: Zwolle

04-11-2003 23:14

Hoi Jeroen en mede karperliefhebbers.
Ik ben het helemaal met Dennis eens dat je eigenlijk ALTIJD met een tube zou moeten vissen (met het vastloodsysteem dan he") het voorkomt echt een boel beschadigingen aan de vis,je laatste meter ligt meestal vlakker op de bodem, is beter beschermt tegen mossels,kreeften en scherpe stenen en glijd heel makkelijk van je hoofdlijn af bij een lijn breuk.
DUS wat mij betrefd altijd een stuk tube (meter of zo)over je laatste stuk lijn(al dan niet nylon of dynema)
Groeten Herman (manus) Smit
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-11-2003 23:25

Herman,

Tube bied inderdaad veel bescherming tegen
bepaalde dingen die jij noemd!

groetjes Benny
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-11-2003 10:36

Op 2003-11-04 23:14, schreef Herman Smit:
Hoi Jeroen en mede karperliefhebbers.
Ik ben het helemaal met Dennis eens dat je eigenlijk ALTIJD met een tube zou moeten vissen (met het vastloodsysteem dan he") het voorkomt echt een boel beschadigingen aan de vis,je laatste meter ligt meestal vlakker op de bodem, is beter beschermt tegen mossels,kreeften en scherpe stenen en glijd heel makkelijk van je hoofdlijn af bij een lijn breuk.
DUS wat mij betrefd altijd een stuk tube (meter of zo)over je laatste stuk lijn(al dan niet nylon of dynema)
Groeten Herman (manus) Smit


In geval van nylon is het dikke kul om tube te gebruiken om beschadigingen te voorkomen!
Ik heb nog nooit een beschdigde vis gehad door mijn hoofdlijn! In het geval van dune dyneemalijne ligt het wat anders. Als je echt zo overtuigd bent dat je lijn de vis kan beschadigen waarom ga je dan uberhoupt nog pen of korstvissen???? veiligheid toch voorop??(leuke nieuwe groep om af te zeiken wanneer iedereen een mat heeft...de penvisser!!)
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

05-11-2003 18:07

Jongens voor jullie allemaal hoog van de toren gaan blaazen over wat jullie vinden van mijn mening!!!!!! Ik kan je er van verzekeren dat je met leadcore bij opstakels een vele male betere kans maakt om het tot een goed einde te brengen en de vis dus ook zonder haak in zijn bek terug tezetten.Dan op elke andere vorm van eindtacle bijvoorbeeld tube,of amnesia of wat dan ook.
(maar ik begrijp jullie standpunt wel hoor maar ik kan je verzekeren het is bij mij nog nooit fout gegaan en ik hoop natuurlijk ook niet dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn..........:sad:

Mvg Michel.
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

05-11-2003 19:49

hoy,

Ik vis bijna altijd met leadcore maar dan moet ik wel verzekerd zijn dat er geen of zeer weinig obstakels in de buurt zijn.
overigens vis ik NOOIT met een inline lood op leadcore omdat dit dus absoluut niet over de knoop afschuift zou het mogen vast raken.

wel ben ik er achter dat leadcore niet zo schuurvast is als ik dacht ik heb al tot 2 keer toe gehad dat de leadcore gewoon doormidden was geschuurt over een steen of iets dergelijke.

Als ik op een water vis met veel planten groei en obstakels durf ik niet met leadcore te vissen maar heb ik meestal musselcracker tube van nash, k weet niet of deze nog te koop is maar ben er zeer tevreden over. boven de tube doe ik een klein schuifloodje van ovegeer 3 tot 5 gram.

Ik heb overigens het gevoel dat als je niet te ver uit de kant vist en de lijn heel strak op het loos spant de leadcore gewoon van de grond af blijft zoals dit met tube zou gebeuren.

groeten rob
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

05-11-2003 20:17

Hoi,

prima als jullie allemaal altijd met een dikke,zichtbare tube vissen, ik kies gewoon vaker voor een dikke maar doorzichtige nylonhoofdlijn omdat ik er van overtuigd ben dat dit minder snel karper afschrikt. (door het visuele aspect)

Ik heb nog nooit een karper tijdens de dril gefileerd dus die ontschubbingsverhalen neem ik met een korreltje zout. Bij dunne gevlochten lijn kan dat wellicht anders zijn, maar hoorde je vroeger ook niet dat silkworm door de dunne diameter de meest verschrikkelijke verwondingen veroorzaakte aan de karperbekken?

Hoeveel veilige tubevissers gebruiken een gevlochten onderlijn?

Jeroen
vdk boy
Berichten: 10
Lid geworden op: 09-11-2003 01:00
Locatie: enschede
Contacteer:

09-11-2003 23:04

gewoon amnesia erop!!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

10-11-2003 01:57

Even 2 dingen heren, ik had een paar jaartjes terug dezelfde gedachte, dat de tube mischien de vissen kon afschrikken.
Heb toen een tijdje zonder tube gevist.
Ik viste met nijlon en op een zekere dag haakte ik een prachtige 28 pond spiegel.

Tijdens de dril zag ik de schubben van de vis naar beneden dwarrelen door het water.
Ik kon niets anders dan toekijken hoe de vis zichzelf aan mijn lijn toetakelde tijdens de dril.
Eenmaal de vis op de kant, vroeg ik mijzelf af waar ik nou in godsnaam mee bezig ben, de vis zag er echt niet uit.
Vanaf die tijd, altijd tube.

Ten tweede, ik ben altijd wel aan het experimenteren met onderlijntjes.
Ik had op een gegeven moment een rig die mijn vangsten echt omhoog deed schieten.
Enigste nadeel van deze rig, ik gooide het vaak in de knoop.
De onderlijn draaide toen om mijn tube, niet 1 of 2 keer maar echt regelmatig.
Maar gezien de vangsten, nam ik dat voor lief.
Ik heb in dat seizoen 12 pakjes tube erdoorheen gejaagd, omdat ik gewoon runs bleef krijgen terwijl de onderlijn om de tube heen gedraaid zat.
Dit geeft bij mij echt aan dat karpers helemaal niet schuw zijn voor loodmontages of tube.
Denk er maar eens over na, hoeveel takken of stenen liggen er wel niet op de bodem van plassen, en dan zouden ze wel schrikken van dat opstekend stokje(tube) die jij op de bodem plaatst, nee heren echt niet.
In Engeland is het tegenwoordig rage om met fluor loden te vissen, ik kan je zeggen het werkt wel.

Vis altijd veilig, de vissen schrikken er echt niet van, besteed liever je aandacht aan de juiste rig want hier valt wel veel in te verbeteren.


RC
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

08-10-2010 09:37

Even een nieuwe ervaring op een oud topic: Gisteren een run op het kanaal, al vrij snel valt ineens de spanning weg, ik verwacht een wapperend eindje fluorocarbon binnen te draaien maar tot mijn verbazing is de leadcore dwars doormidden...
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

08-10-2010 10:23

Toevallig ook meegemaakt op een kanaal hier in de buurt. Afgesneden op de mosselen was mijn verklaring. Nu vis ik er niet meer op, maar er tegenaan. Zodoende kan de leadcore leader niet door de stroming, of wat dan ook, tussen/onder de mosselen gedrukt worden. Ook behandel ik m'n leadcore leaders met Granite Juice van Kryston. Had er eerst weinig vertrouwen in, maar ik kom er nu toch achter dat het wel degelijk invloed heeft. Onbehandelde leaders rafelen na verloop van tijd door de wartel die er overheen schuift (i.v.m. onderlijnlossend systeem), regelmatig behandelde leaders gaan beduidend langer mee. Zaligmakend is het niet, maar sinds ik de genoemde aanpassingen toepas, heb ik geen vis meer verspeeld door lijnbreuk.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

08-10-2010 10:36

Ok bedankt voor de tips, ik zal er eens mee aan de slag gaan!
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

08-10-2010 10:41

Ik gebruik eigenlijk altijd leaders van Korda, de met tungsten verzwaarde kunsstof versie, of leadcore, lus in lus geknoopt aan de hoofdlijn en geen inline lood.
Jaren geleden kreeg ik 's de kans om onder water mijn montages te zien, en twee dingen schrok ik van, mijn combirig reeg ik altijd door een stick, door de olie gaat hij drijven in een boog vanf de link tot de haak, en mijn destijds favoriete tube, de tungsten verzwaarde versie van ESP stond ook omhoog, ik vermoed dat het kwam door opgesloten lucht in de tube, in eerste instantie toen opgelost door er popup weights van Fox op te zetten, maar dan wordt het wel heel log allemaal.
Ik zou best met een tube willen vissen, maar welke ligt echt plat?
En dan bedoel ik als je het zelf geconstateerd hebt, boekjes wijsheden veeg ik mijn jeweetwel af.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

08-10-2010 11:31

ik weet niet heo het er onderwater uit zien maar als die echt plat moet liggen gebruik ik wel eens flying backlead van korda en druk hem vast op de tube zo heb ik er teminste zelf meer vertrouwen in:P
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-10-2010 17:52

Dan nog ben je alleen maar zeker dat op het punt van de verzwaring de lijn op de bodem ligt.

Downforce van PB of Contour van Solar in combinatie met een halfslappe lijn. Strakke lijnen is altijd funest, zeker voor niet-vlakke bodems. En dat is ie vrijwel altijd. Zogenaamde vlakke bodems bevatten meest ook wel relief met een verschil van 5cm.

Tube, en zeker verse, bevat bijna altijd lucht.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm