The Ronnie Rig


Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

26-08-2018 18:41

Ben ik ook benieuwd naar.
Zou leuk zijn als Ernesto of iemand van cw hier op in gaat.
Doen ze waarschijnlijk niet wat ik wel jammer vind.
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

18-09-2018 15:25

Het moet i.i.g. niet zoals op het filmpje en van iemand zoals Ernesto mag je ook wel verwachten dat hij dit weet.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

21-09-2018 22:20

iemand ervaring met de ronnie direct gevist op een leader, dus eigenlijk als de chod.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

22-09-2018 09:33

Als je de Ronnie Rig als Chod vist heb je niet genoeg lengte, de vis heeft dan amper tijd en ruimte om de haak goed in de bek te krijgen om zich zelf te kunnen haken.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

22-09-2018 12:26

Uhm, zeer agressief hakend, alle kanten omdraaiend! Wat jij zegt niet van toepassing Arno, zeker niet op de leader gevist, niet gefixeerd. Vrij schuivend, 15 tot 20 cm. over de leader.

Groet.

Allicht een x uitproberen, wat Michiel de Vries roept!
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

22-09-2018 22:07

Niet van toepassing? sorry Robertino maar als je weet wat er onder water gebeurd dan kun je dit niet zomaar zeggen.

Een chod heeft lengte nodig en een Ronnie Rig een boom sectie, geloof me maar dit is allemaal getest.

Persoonlijk vindt ik de chod een slechte en kleine vissen rig, een Ronnie Rig is beter als een chod als je deze vist met boom.

Ook de Ronny Rig draait verre van optimaal en daarnaast belemmer je de haak om fatsoenlijk in te haken.

Ik zou zelfs niet tegen betaling vissen met die rigs.

Als je snapt en weet waarom dit zo is dan maak je zelf een rig die wel alle voordelen heeft en niet deze nadelen.

Tip: test je rigs eens in een bak met water, is zeer leerzaam!
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

22-09-2018 23:31

Niet erg hoor, zal het in de praktijk beoordelen, foto klikken alvorens onthaken. Denk dus dat het wel degelijk kan werken, inderdaad nu nog theorie, maar denk met een grote haakmaat wel effectief.

Vis zelf ondanks de spullen, en ja, kan ook zelf knopen. Niet met de ronnie/ spinner rig, gewoon een chod, vaak wel effectief naast mijn andere onderlijn. Gewoon basic, bodemaas, laat ik eens gek doen snow man.

Groet.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

23-09-2018 01:12

:lol: Arno je maakt trouwens wel gedurfde uitspraken, over rigs die je in de praktijk niet eens gebruikt! In ieder geval laat mij maar aanmodderen, chodje kan je overigens ook kort vissen, van de week die ronnie echt ff in de test als chod! Zal als überhaupt beet krijg, fotootje plaatsen, over de inhaking!

Groet.

Morgen weer verse bollen draaien, ook testen natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

23-09-2018 14:49

ik ga het zelf ook nog wel proberen, heb zelf alleen bijna geen ervaring met het vissen van pop-ups
nooit echt vertrouwen in gehad.

mijn visserij bestaat voornamelijk uit oppervlakte en penvissen, en heb sinds dit jaar een leadertje met een chod bij me, voor als ik vis zie die buiten bereik ligt voor het penvisssen en niks doen aan de oppervlakte.

maar in het voorjaar nog wel paar vissen gevangen met de chod, maar de afgelopen paar maanden helemaal niks, en ook meerdere keren vis over de chod zien zwemmen, of zien "azen" naast m,ijn chod, gooide meestel max 10 kleine pellets van 6mm verspreid rondom de chod.
dus hoop dat de pop-up dichter bij de bodem aanbieden mss helpt in aanbeten krijgen
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

23-09-2018 15:34

Jup, leuk zoals jij het doet, vis zelf meestal statisch/ instant. Gebruik de chod meestal om, waar ik activiteit in het water bespeur, makkelijk naar toe te gooien! Weet zo af toe toch wel een karper te scoren zo. Afgelopen weken ook aan het rommelen met zelfgedraaide bollen, hengel die als eerste afliep bij mij, toch de chod. Maar goed ....

Ff. On topic, vind juiste plaats voor de stop, hoogte haakpunt/ weerhaak! Ook net boven het oog van de haak op de steel, waar je normaal het D- lusje hebt, vind ik een goede plaatsing, gebruik zelf baitscrews met oval ringetje! Daarom ......

Groet.

Proberen zeker, in mijn geval naked op de fluorocarbon hoofdlijn, nagenoeg onzichtbaar op de bodem.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-09-2018 21:18

Arno van Beek schreef:Als je de Ronnie Rig als Chod vist heb je niet genoeg lengte, de vis heeft dan amper tijd en ruimte om de haak goed in de bek te krijgen om zich zelf te kunnen haken.


de praktijk wijst anders uit. Ken meerder mensen die zeer succesvol zijn met ee rechtstreeks geviste ronnie. Vergeet niet dat de leader geen stok is, en dus een beetje meegeeft bij opname
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

27-09-2018 22:40

Wie weet wat ze hadden gevangen met conventionele rigs... Als ze los zijn maakt het niks uit.

Er valt voor beide wat te zeggen, zo snel mogelijk prikken, chods ronnie op de lader, of meer speling.

Ik denk dat grote vissen meer ruimte nodig hebben dan maar minder aanbeten.
Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

20-10-2018 06:47

Goedemorgen, laat ik het maar de Rhoddie rig noemen, 2 van 5. En zo zat het gehaakt!

image.png


image.png


image.png


Groet.

3 op eigen recept 8)
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

21-10-2018 13:00

die zitten heel erg mooi gehaakt.

ik heb afgelopen weken nog mijn visjes aan de oppervlakte gevangen dus heb nog niet met de ronnie gevist, maar deze foto's geven iig vertrouwen dat het wel goed zit
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

21-10-2018 14:20

Jup, dat maakt het vissen voor mij toch leuk, geeft inderdaad vertrouwen. Vanavond weer verder borduren op de Ronnie als chod gevist!, wel ander water, kijken wat het daar doet.

Groet.

Als je iets niet probeert in de praktijk, kan je er ook niet over oordelen!
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

21-10-2018 17:04

Simpeler kan haast niet,

image.png


Zo zit het ook als ik het systeem met de leader vis, chod (wel ander ql. dan)/ heli ( bodemaas, dus onderlijntje)/ nu dus ook de Ronnie als chod! Verder heb ik de mugga van Gardner gebruikt als haak, was in ieder geval zeer tevreden met het resultaat.

Groet.

Nog visveilig ook, beoogd, is natuurlijk niet de bedoeling (lijnbreuk :wink: )
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

14-11-2018 16:05

vandaag ook mijn eerste visjes gevangen op de rig.
de ronnie direct op de leader, alle 3 mooi in het onderlipje
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

30-03-2019 23:00

Het is af en toe ook wel heel verleidelijk om eens wat nieuws te proberen. Zeker als je matig vangt. Maar kan me van vroeger nog herrinneren. Viste ik met een lijn, en een haak met een deegje. En dan als wakertje een stukje alu folie. Free linen noemen ze dat nu geloof ik.

Ik ving als een malle. En toen kwamen de eerste electronische piepers keihard opzetten. Met hele onderlijnsystemen, tubes en weet ik veel wat er allemaal op de lijn zat.

Uiteraard mee gegaan met de tijd, maar heb nooit meer zo goed gevangen als met dat alu wakertje. Dat kon trouwens ook mede komen doordat het leek of ineens iedereen en zijn zus op karper ging vissen.

Ik vond het niks. Terug gegaan naar korst- en penvissen. En dat 25 jaar volgehouden.

Toen, wel bekend, gaan vliegvissen, en naast dat dat enorm leuk is, opende het ook mijn ogen: ik was altijd alleen maar met karper bezig, terwijl er zoveel mooie visserijen zijn, die ik nog nooit had gedaan.

Op roofvis, op soorten jacht, op zeebaars en fint in de europoort, op de grote rivieren op winde, baarsjes peuteren, grote ruisvoorns op een licht hengeltje, etc etc.. Echt het ene is nog leuker dan het andere. En uiteindelijk toch ook weer terug bij de karper. En waar ik vroeger de lol niet van in zag, je hengels in een pieper leggen en maar wachten, zie ik dat nu wel.

Maar goed, ik dwaal helemaal af haha!

Nu ik weer begonnen ben, met de piepers dus. Op zoek naar de juiste rig. En weer allemaal moeilijk doen, hele forum nagebouwd kwa rigs, en tsja... veel vangen doe ik niet. En toen dacht ik ineens aan dat alu wakertje, de eenvoud er van, en de goede resultaten.

Ok.. dus ik terug naar een heel eenvoudig rigje, onderlijn, alinger en een haak met een hairtje.. en zie daar!!!! De vangsten worden weer een beetje beter.

Kan toeval zijn, maar ik denk dat eenvoud het vaak wint van allerlei tierelantijntjes op je lijn.

Maar goed, zogezegd... worden de vangsten minder, ga je toch weer zoeken, en dat zal ik zelf ook gewoon weer doen hoor haha, :lol: .


-

Edit. 1 ding over het hoofd gezien, bedenk ik me nu na dit verhaal. Misschien ligt het ook aan de kundigheid van de rigbouwer, hoe effectief je rig is. Kan me zo voorstellen dat mijn chod rig niet helemaal het zelfde is als van iemand met verstand van zaken. Dus wellicht vergelijk ik wel eenvoud met een slecht geknoopte chod-, ronny- en anderen riggen. Zou ook prima kunnen. Maar ik ga nog ff door met eenvoud, :-).
Zit hier wel vis?
erik bruinink
Berichten: 21
Lid geworden op: 03-11-2015 21:00
Locatie: Drenthe
Contacteer:

01-05-2020 09:41

Iemand de ronnie rig al ingezet met de Trig-Hammers van ESP?

gr. erik
It’s hard to light a candle, easy to curse the dark instead