Formaat pop-up


Plaats reactie
Laurens de Bruijn
Berichten: 5
Lid geworden op: 07-03-2018 15:41

08-03-2018 14:44

Ik heb van een medevisser wel eens gehoord dat hij bewust met een kleiner formaat pop-up viste, dan het formaat boilie waarmee hij voorvoerde.

Wat is jullie ervaring hiermee? Is het inderdaad beter met een 15 mm pop-up te vissen als je met 20 mm boilies voorvoert?

Met vriendelijke groet,
Laurens
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

08-03-2018 19:15

Het formaat van de boilie of pop up moet zo veel mogelijk corresponderen met het formaat van de haak. Bijvoorbeeld 12 mm met haakje 8, 15 mm met 6, en 20 met 4.
Dit is geen wet van meden en perzen en er komt ook een persoonlijke voorkeur van de visser zelf bij kijken. 20 mm boilies zijn sneller gedraaid en goedkoper dan kleine formaten, dus daar voer je meestal mee. Ik voer zelf in het voorjaar overigens met miniboilies, maar dan gebruik ik ook niet veel.
Verder heeft een pop up van 20 mm meer drijfvermogen dan een kleinere maat en dat is vaak weer nodig voor de chod of hinged stif rig. En als brasem en andere ongewenste gasten lastig zijn is een groter formaat boilie een must.
Uit ervaring weet ik dat je met afwijkend haakaas goed kan vangen. Bijvoorbeeld een witte popup met bruine voerboilies. Maar dat is ook weer een persoonlijke voorkeur.
Plaats reactie