Eten karpers de amerkaanse rivierkreeften ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
huub engelen
Berichten: 210
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: venlo
Contacteer:

09-09-2017 12:13

Hallo

Eten de karpers de amerikaanse rivier kreeften?

Ik hoop het wel want het begint een aardig probleem te worden op één van onze 3 visvijvers.
Op de karpervijver word er maar zelden een kreeftje gevangen maar op de witvisvijver ( bijna geen karper ) een paar maar op de andere vijver ( waar bijna geen karper zit ) worden er met de pen een 10 stuks op een morgen gevangen.
Deze laatste vijver ligt wel meer in de schaduw dan de andere twee.

gr. huub engelen

www.carpheaven.nl
Gebruikersavatar
Marc Fransen
Berichten: 79
Lid geworden op: 04-04-2016 14:01
Locatie: Den Haag

09-09-2017 12:57

Ja hoor, karper eet deze rode amerikaanse rivierkreeftjes ('Procambarus clarkii' aka 'red swamp crayfish' ).

Regelmatig zie ik kreeftresten in de karperpoep.

Eén voordeel, in water met deze kreeftjes is meestal ook grote karper te vinden.

De kreeftjes zijn bij ons al jaren een extreem probleem en ze zijn helaas ook nooit meer weg te krijgen.

En deze kreeften zijn slim en leren snel !
Hier trekken ze als eerste je boilie stopper eraf of ze proberen op een andere manier je aas van je haar te trekken of knippen je hair gewoon af.
Boilies knippen ze in no time kapot.
En ook de Korda boilie wraps helpen geen reet, na tien minuten hebben de kreeftjes het plastic al kapot geknipt waardoor er flarden scherp plastic uitsteken, wat het opzuigen van de boilie door karpers alleen maar bemoeilijkt.
Het enige wat nog een beetje bruikbaar is als aas zijn tijgernoten op een stevige hair met een captive boilie stopper, ik gebruik daarvoor de Korum Quickstops XL.
Ik vis wel met boilies soms, maar dan moet dan elke 20-25 minuten een nieuwe er aan zetten.

Wat ook zeer klote is is dat de kreeften je onderlijn helemaal in de klit draaien, je haken snel bot maken en het water zeer troebel maken en grote burchten graven in de kanten tot wel een anderhalve meter diep, waardoor de kanten instorten.
Ook verdwijnen alle waterplanten (op waterlellies na) waardoor het ecosysteem van het water veranderd en er bijvoorbeeld sneller blauwalg ontstaat.
Helaas loopt Nederland ontzettend achter in het bestrijden van deze f*cking indringers.

Groeten uit Den Haag,
Marc
Laatst gewijzigd door Marc Fransen op 09-09-2017 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

09-09-2017 13:35

Zal best wel.. als ze net verschaald zijn.

Lees dit korte stukje maar eens (geheel) over deze krengen:
http://edepot.wur.nl/233872
Gebruikersavatar
Marc Fransen
Berichten: 79
Lid geworden op: 04-04-2016 14:01
Locatie: Den Haag

09-09-2017 14:00

Bedankt, die link kende ik nog niet.

Ook heel veel goede info is te vinden in dit 'factsheet' van de NAS, een Amerikaanse organisatie van biologen ed.

https://nas.er.usgs.gov/queries/factshe ... ciesID=217
hans de vos
Berichten: 56
Lid geworden op: 09-08-2017 08:25

12-09-2017 10:38

als je een kreeftje hebt kan het rauwe staart vlees prima op je hair , en kan best wel eens een bijzondere vangst opleveren , succes iig
Danny Schreuder
Berichten: 5
Lid geworden op: 22-09-2017 23:39

01-10-2017 14:41

Marc Fransen schreef:Ja hoor, karper eet deze rode amerikaanse rivierkreeftjes ('Procambarus clarkii' aka 'red swamp crayfish' ).

Regelmatig zie ik kreeftresten in de karperpoep.

Eén voordeel, in water met deze kreeftjes is meestal ook grote karper te vinden.

De kreeftjes zijn bij ons al jaren een extreem probleem en ze zijn helaas ook nooit meer weg te krijgen.

En deze kreeften zijn slim en leren snel !
Hier trekken ze als eerste je boilie stopper eraf of ze proberen op een andere manier je aas van je haar te trekken of knippen je hair gewoon af.
Boilies knippen ze in no time kapot.
En ook de Korda boilie wraps helpen geen reet, na tien minuten hebben de kreeftjes het plastic al kapot geknipt waardoor er flarden scherp plastic uitsteken, wat het opzuigen van de boilie door karpers alleen maar bemoeilijkt.
Het enige wat nog een beetje bruikbaar is als aas zijn tijgernoten op een stevige hair met een captive boilie stopper, ik gebruik daarvoor de Korum Quickstops XL.
Ik vis wel met boilies soms, maar dan moet dan elke 20-25 minuten een nieuwe er aan zetten.

Wat ook zeer klote is is dat de kreeften je onderlijn helemaal in de klit draaien, je haken snel bot maken en het water zeer troebel maken en grote burchten graven in de kanten tot wel een anderhalve meter diep, waardoor de kanten instorten.
Ook verdwijnen alle waterplanten (op waterlellies na) waardoor het ecosysteem van het water veranderd en er bijvoorbeeld sneller blauwalg ontstaat.
Helaas loopt Nederland ontzettend achter in het bestrijden van deze f*cking indringers.

Groeten uit Den Haag,
Marc



Ey ! Ja hier ook ,na een uurtje vissen is de 20mm boillie veranderd in een 10mm boillie :o . Nu het najaar is begonnen lijken de problemen af te nemen en heb ik na een sessie van ca.4uur meestal nog intacte boillies gelukkig .Herkent iemand dit ?Dus dat nu het najaar is begonnen de problemen met de kreeftjes minder zijn .


gr.danny
Plaats reactie