boilies op insectenmeel basis


Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

21-06-2017 16:28

Ik mis dat hier op het forum dat ik niks lees over een nieuwe methode van maken van vismeelboilies maar dan op insectenmeelbasis. e.e.a. was te lezen in Het Visblad vorige maand, momenteel is het nog een kleinschalig project en gaat het voornamelijk over boilies voor de methodfeeder maar een stap naar karpervissen is zo gezet.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

21-06-2017 16:35

https://www.ttbbaits.com/c-3778682/pros ... eadymades/

Hallo Antoinette, misschien is dit interessant voor je.
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

21-06-2017 16:58

Tnx voor de link, ik ga dat inderdaad eens nader bekijken.

Heb ook nog even op de website van SVN gezocht naar het artikel:
Black soldier fly boilie’
In de zoektocht naar alternatieven voor vismeel, neemt de larve van de zwarte soldatenvlieg – de ‘black soldier fly’ – een prominente plaats in. Daan Biemans is als productiemanager bij Protix Biosystems én fanatiek karpervisser zowel aan de voor- als achterkant betrokken geweest bij de ontwikkeling van een geheel nieuw type boilie. We gingen met de Brabander op pad om met deze ‘duurzame’ boilie de proef op de som te nemen. Je leest er alles over in de karperrubriek.

http://www.sportvisserijnederland.nl/ac ... video.html
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-06-2017 17:19

Stond in het Visblad dat ze bij TTB waren gemaakt...

Sprinkhaan (e.a. insecten) een mooie proteïnebron voor de mens, waarom niet voor de vis :wink: .

Belangrijkste punt is wat mij betreft inderdaad dat vismeel gemaakt wordt van, ..alles wat heren zoals Klop van een water wegkapen. VIS dus!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

21-06-2017 18:13

Dat is inderdaad ook mijn belangrijkste motivatie om naar ander aas te zoeken, dat de vismeel waar de boilies van gemaakt worden helemaal tot een halt geroepen word en er enkel straks nog op insectenbasis toegestaan is. Al ben ik bang dat daar dan ook weer de nodige nadelen aan zullen kleven.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-06-2017 18:29

dat de vismeel waar de boilies van gemaakt worden helemaal tot een halt geroepen word en er enkel straks nog op insectenbasis toegestaan is.Verbieden gaat me te ver. Zelfregulatie of meer bewust kan mooi meegenomen zijn...

Maar voorlopig wordt er door de mens bijvoorbeeld nog bergen zalm gegeten. En voor elke 100 gram zalm is nog steeds 300 gram aan ander visproduct nodig om die wel erg lekkere krengen groot te brengen.

Keuzes, keuzes, keuzes.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

21-06-2017 20:25

CG baits heeft al 5 jaar een madenboilie en is al vaker genoemd hier. Tegenwoordig kun je zelf zijdewormmeel en nog een insectemeel kopen. Even zoeken bij de betere ingrediënten boer. Sinds dit jaar kun je als consument ook kreeftenmeel kopen. Ook een leuk alternatief voor vismeel.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

21-06-2017 21:29

Marco Mostert schreef:[i]
Maar voorlopig wordt er door de mens bijvoorbeeld nog bergen zalm gegeten. En voor elke 100 gram zalm is nog steeds 300 gram aan ander visproduct nodig om die wel erg lekkere krengen groot te brengen.

Keuzes, keuzes, keuzes.


Ja het hele leven bestaat inderdaad uit keuzes, vismeel word ook in de aquariawereld gebruikt als voer, in de commercialfisheries als voer, bij het methodfeederen als voer, bij alle kwekerijen welke de mens als doel dienen word vismeel als hoofdbestandsdeel gebruikt.

En misschien ben ik een optimist (of naïveling) (ligt eraan hoe je het bekijkt) ik denk dat alle veranderingen beginnen met een eerste stap die je zelf moet zetten en niet moet kijken naar je buren die die stap niet zetten. Pas als je zelf begint zal de rest op termijn volgen.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

21-06-2017 21:30

James warner schreef:CG baits heeft al 5 jaar een madenboilie en is al vaker genoemd hier. Tegenwoordig kun je zelf zijdewormmeel en nog een insectemeel kopen. Even zoeken bij de betere ingrediënten boer. Sinds dit jaar kun je als consument ook kreeftenmeel kopen. Ook een leuk alternatief voor vismeel.



Ik ga me er eens meer in verdiepen want ik vind het een serieus groot probleem.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-06-2017 10:44

James warner schreef:CG baits heeft al 5 jaar een madenboilie en is al vaker genoemd hier. Tegenwoordig kun je zelf zijdewormmeel en nog een insectemeel kopen. Even zoeken bij de betere ingrediënten boer. Sinds dit jaar kun je als consument ook kreeftenmeel kopen. Ook een leuk alternatief voor vismeel.


Kreeftenmeel of krill is gewoon het verplaatsen van het probleem. Als we toch dierlijke eiwitten willen blijven gebruiken zijn insekten het enige alternatief wat qua duurzaamheid zoden aan de dijk kan zetten.
De grote vraag is hoe het zit met de attractie en in hoeverre de markt er op zit te wachten. Dat er hier op cb een paar idealisten interesse hebben in zo'n bol maakt het voor een grotere boilieboer nog niet de moeite waard om er een te ontwikkelen. Ik weet dat ttb er een heeft, ik weet ook dat mtc er meerdere keren mee bezig is geweest (zowel met zijderupsen als met andere insectenmelen) en elke keer is er van af gezien of is ie na een tijdje weer uit het assortiment gehaald, omdat er gewoon te weinig animo voor is.
Het is een beetje hetzelfde verhaal als met echt afwijkende boilies. Met heel veel moeite kan je zoiets maken, iedereen heeft de bek vol van afwijkende boilies, maar als het puntje bij paaltje komt heeft 98% er toch geen vertrouwen in.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-06-2017 16:02

Vismeel wordt geproduceerd van visafval, zonde om weg te gooien toch.
Het zou misschien een betere bestemming kunnen krijgen maar dat is met maismeel en tarwemeel ook.
Zalmkweek is trouwens 1 op 1 iedere kg voer levert uiteindelijk 1 kg zalm op als ze goed produceren.
Veel hogere opbrengst dan met vlees.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-06-2017 19:49

Je hebt gelijk, ik was in die - wat mij betreft niet zoverre - 90-er jaren blijven hangen...
In de jaren negentig was er meer dan 3,5 kilo visjes (ansjovis) nodig om een kilo zalm te kweken.
Uit: https://fd.nl/ondernemen/topics/innovat ... ees-en-vis

En granen; Laten we het hebben over soja en Monsanto. Zijn we nog wel even bezig 8) :D .

Vismeel wordt geproduceerd van visafval, zonde om weg te gooien toch.
Dat zou je de regering moeten vertellen met het verplicht met rode kleurstof overgieten en vernietigen van ladingen te kleine vangst door zeevis beroepsvisserij. Want dat vernietigen zou een motivatie moeten zijn voor de beroepsvisserij om hun vismethodiek aan te passen...

Jaha, die klagen op hun beurt weer liever over het nutteloos vernietigen :roll: ...

Poppenkast.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

22-06-2017 22:56

De vraag naar vismeel is vele malen groter dan dat visafval aankan, in NL alleen al worden bijv. de bijvangsten in zoet water verwerkt tot vismeel en dat zal in andere landen niet anders zijn.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-06-2017 23:00

Ja wij Nederlanders maken op zee meer kapot dan ons lief is....
Die vistechnieken zullen wel aangepast worden op d'n duur, zoals ze afgelopen tijd visten was ook niet echt goed voor de visstand, die discards gaan toch kapot en wordt voer voor luie meeuwen.
Zaten ze goed op de vis pikten ze de duurste soort of maat er uit en de rest terug overboord zolang tot het ruim gevuld is met de hoogste marktwaarde.
Lange termijn geloof ik wel in hetgeen wat nu waanzin lijkt, uiteindelijk gaat het toch allemaal wel kapot hoor :wink: dat is mij al wel langer duidelijk. :P

@ Antoinette, welke bijvangsten heb je het dan over?
Gebruikersavatar
Antoinette zuidinga
Berichten: 148
Lid geworden op: 10-12-2010 14:32

23-06-2017 10:06

@Harm alles wat ondermaats is.
sportvissers zien altijd de zon in het water schijnen
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-06-2017 10:31

Is de moeite niet om mee te nemen, mag ook niet, levert niks op dus gaan ze geen risico mee nemen.
Weet niet waar je dat vandaan hebt maar is een Indianenverhaal......
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-06-2017 13:09

Vlees of vis afval, altijd nutting voor de kweek van maden voor insectenboilies.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-06-2017 13:27

Gebruiken ze volgens mij hoofdzakelijk beenderen voor afkomstig van de slachterijen.
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

23-06-2017 15:51

Misschien dom van mij hoor maar waarom is vismeel überhaupt zo een geliefd ingrediënt?

Is het puur omdat karper het lekker vindt? Heeft het met de prijs te maken? Of is het noodzakelijk om een goede bol te kunnen maken?

Ik heb in het verleden ook mijn bollen er van gemaakt en er goed op gevangen dus ik bleef het doen. Maar waarom ik dat deed weet ik eigenlijk nog steeds niet :o
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

23-06-2017 15:58

In vismeel zitten veel eiwitten welke makkelijk kunnen worden opgenomen door een karper, vissen in de groei hebben dit nodig dus het is een goede voedingsbron voor ze.

Grotere vissen hebben maar een klein beetje eiwit nodig, wat ze wel graag hebben is veel koolhydraten (energie) ze groeien immers zo goed als niet meer.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-06-2017 15:59

Volgens mij vinden ze het gewoon heel lekker.
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

23-06-2017 16:08

Oke bedankt beiden :D

Valt me op dat de man die zoveel van dit soort dingen afweet al een tijdje niet online is geweest / heeft gepost :P
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-06-2017 11:08

Vismeel is niet noodzakelijk om een goede boilie te maken, maar het is vaak wel de makkelijkste weg. Neem en goede basis, gooi daar 30-40% goede kwaliteit vismeel op en je hebt een vangende bol, die als je gaat voeren ook zal blijven vangen. Wat rest is fine tuning.

Natuurlijk zijn er meer manieren, maar alternatieven zijn vaak duurder en/of moeilijker goed aan het vangen te krijgen en/of moeilijker rolbaar.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-06-2017 19:31

Kees Ouwehand schreef:Vlees of vis afval, altijd nutting voor de kweek van maden voor insectenboilies.
:D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-06-2017 19:40

die discards gaan toch kapot en wordt voer voor luie meeuwen.
Oké, dus onze regering is ook niet pro luie meeuwen...

Doe mij mah lievuh luie meeuwuh dan gevanguh kleine vis verklotuh met un kluertjah.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).