PVA Mesh invriezen?


Plaats reactie
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

10-05-2017 11:29

Wellicht een no-brainer, maar ik kan het niet vinden via google of de zoekfunctie.
kun je gevulde pva mesh invriezen of doet dit iets met het oploseffect als jet het eenmaal ontdooit weer gaat gebruiken?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

10-05-2017 12:15

Denk dat dat gewoon moet kunnen maar er is maar 1 manier om er achter te komen, zelf proberen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-05-2017 12:48

Torsten, gebruik dan een zoutwaterdip (of een zoute vissaus) op voorhand. Dan heeft het vriesvocht 'geen' invloed op de PVA tijdens het ontdooien.

Verder weet ik dat PVA mesh gevuld met vismeelpellets - en ik heb een 30liter emmer vol met zulk afgevuld PVA staan - echt zomerse watertemperaturen nodig heeft om aardig op te lossen. Dit, omdat de vetten in het PVA trekken. De grofheid/dikheid van het weefsel van het PVA bepaald begrijpelijk ook nog eens de mate van oplosbaarheid.

Verder laat je het waarom je wilt invriezen helaas (...) aan de lezer over. Ik ga er maar vanuit dat je ook gekookte partikels (nadien afgedroogd) o.i.d. in je mesh hebt gedaan, en daarom wilt invriezen..?!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

10-05-2017 13:58

Het leek me simpelweg niet relevant/ voor de hand liggend

maar ik ga een voertje maken van trouvit, crunchies, goo, tonijn in olie of kattenvoer.
Mijn bedoeling was een emmertje te maken en hier meerde meshes mee te vulen.
uiteraard meer dan nodig voor 1 sessie.

Nu vraag jij je af waarom niet kleinere hoeveelheden dan hoef je niet in te vriezen!
Klopt, maar dan stinkt de koelkast naar de Dood vanwege het kattenvoer en tonijn wat over is.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-05-2017 14:13

Oké. Nou, het antwoord gaf ik al; Olie.

Dat is net als vismeelpellets, alleen een kortere soak tijd. Slechts even laten intrekken in de PVA en dan invriezen. Gebruik, mocht het zelfs daarna nog nodig zijn (?), vettig bakpapier, zodat ze zeker niet allemaal aan elkaar vast vriezen. Je zal er toch eens 's ochtends achter komen dat je de avond ervoor vergeten bent de PVA uit de vrieskast te halen :wink:...

Een grote bonk aan PVA mesh bollen werpt niet zo lekker :D ('t zal wel loslopen).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-05-2017 14:16

Nu vraag jij je af waarom niet kleinere hoeveelheden dan hoef je niet in te vriezen!
Nee, hoor. Ik ben pro bulk.

Denk aan wat emmers met ingevroren bollen lokvoer, gekookte en afgewogen tijgers in liter emmertjes, kekererwten, emmers/zakken boilies, flessen partikel kookvocht (gaat later in de boiliemix of methodlokvoer) etc...

Grote vrieskist, en wat lades van vrouwlief :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

10-05-2017 14:32

thnx!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

10-05-2017 14:36

:wink: Doe ff 'n bedankje...

Bert kreeg 'm al door te schrijven dat je het zelf maar moest uitzoeken, haha :lol:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

10-05-2017 15:54

krijg je niet:-D... ik heb er eerdere meerdere verdiend vanwege de okuma black molen.
wacht nog steeds
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

11-05-2017 08:44

Als jij je pva invriest, geen probleem, maar zodra je het uit de vriezer haalt gaat het condenseren en komen er kleine waterdruppeltjes op en smelt het. Denk aan een koud biertje uit de koelkast in de zomer, flesje wordt ook nat aan de buitenkant.
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

11-05-2017 09:42

Precies wat arno zegt... wordt lastig...

Beste is gewoon als je toch wil invriezen het in plastic bekertjes doen... je doet dan ook gelijk je haak ect erbij in onderlijn natuurlijk niet die laat je eruit hangen en aan de waterkant trek je dat bekertje eraf en gooien maar...

Is ook goedkoper dan elke keer die mesh halen.. alleen je hebt dan wat bekertjes extra om weg te gooien maar goed..

Succes.
Oja joh!!!
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

11-05-2017 10:35

Dat is een goede tip! 8)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

11-05-2017 11:44

Als je de mesh in een afgesloten zak met zo min mogelijk lucht laat ontdooien kan het nog wel meevallen met de condensvorming, er zit maar een bepaald % in de lucht dus dat blijft niet neerslaan.
Blijf je telkens je zak open en dicht doen komt er wel meer vocht bij.
Is het eenmaal ontdooit zou het niet veel meer uit moeten maken.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-05-2017 07:44

Uit ervaring: je krijgt met ontdooien vaak wel wat gaatjes er in, maar de meeste zakjes zijn zolang je niet te extreem hoeft te gooien nog gewoon bruikbaar. Ik vries nog wel eens restanten in, als het om een voorraadje zou gaan zou ik eerder de stickmix los invriezen en pas bij gebruik zakjes van maken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-05-2017 13:39

Torsten Mackenzie schreef:krijg je niet :-D... ik heb er eerdere meerdere verdiend vanwege de okuma black molen.wacht nog steeds
Net even dat Okuma topic opgezocht (zouden er meer op CB moeten doen, haha)...

:P moet ik jou bedanken terwijl jij dat topic destijds zelf heb opgestart omdat jij ook toen net als hier, vragen had? Omgekeerde wereld Torsten, haha 8) :wink: .

PS Zijn de molens nog naar wens?

..Overigens heeft de topicstarter/Torsten het over mesh PVA en niet over PVA zakjes. Dus condenserende lucht bij mesh (= gaas)... :roll: ?

PVA zakken zijn trouwens heel erg goedkoop van borduur PVA te maken (google ff of CB zoekfunctie).

Dat gehannes met gevulde bekers in de diepvries (decennia geleden een tip in Beet magazine) of diepvries ijsblokbakjes, en zelfs diepvries ijsblokzakjes gevuld met drab, heb ik ook uitgeprobeerd:

Die eerste twee opties zijn leuk om ingevroren partikels met een pult of voerschep een eind weg te zetten, maar met rig en al invriezen vond ik waardeloos. Het aan de waterkant bevroren moeten houden van zulk spul tijdens het vissen vond ik onhandig. Voorvoeren is een ander verhaal, maar dan gebruik ik meestal gevulde bollen lokvoer.

Optie drie, de ingevroren ijsblokzakjes gevuld met drap, kan als lokmiddel goed werken (openscheuren voor gebruik a.u.b. :D ). Zorg wel dat de drab niet te dik is, want dan loopt het - ik gebruik een mini trechter - erg slecht de voorgevormde holtes van de ijsblokzakjes in.

Gebruik van meel kan trouwens dooivocht bij PVA mesh aardig ondervangen. Gewoon flink met maïsmeel, bloem, vismeel (o.i.d.) bestrooien...

Lastiger ga ik het voor mezelf, of een ander, niet maken.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

16-05-2017 13:47

haha

thnx
duimpje omhoog is uitgedeeld.

Molens bevallen echt meer dan prima, vooral gezien het geld.
voor een plaatje zie: viewtopic.php?f=38&t=64971&start=1500
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

16-05-2017 13:50

Daaf Wolters schreef:Uit ervaring: je krijgt met ontdooien vaak wel wat gaatjes er in, maar de meeste zakjes zijn zolang je niet te extreem hoeft te gooien nog gewoon bruikbaar. Ik vries nog wel eens restanten in, als het om een voorraadje zou gaan zou ik eerder de stickmix los invriezen en pas bij gebruik zakjes van maken.


hehe dit is nog t beste idee inderdaad.
Bizar dat ik hier niet aan gedacht heb.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-05-2017 08:27

Maar dat was je vraag niet...
Wellicht een no-brainer, maar ik kan het niet vinden via google of de zoekfunctie. kun je gevulde pva mesh invriezen of doet dit iets met het oploseffect als jet het eenmaal ontdooit weer gaat gebruiken?
:wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie