rivieraas tgenover dressurwateraas


Plaats reactie
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

03-03-2017 18:24

ok het voorjaar komt er weer aan ...
tijd voor wat meer gaan te vissen na een toch niet zo een slechte winter op kanalen en rivieren
ik had graag eens jullie mening over aas tussen deze twee waters
deze winter heb ik echt instant gevist met overflavourverd en gedipte boilies
meestal wat ik ook op dressuurput doe int bij betere temperaturen....
vorig jaar heb ik veel gevoerd op de rivier .....me een aantal stekjes opgebouwd met een standaard goeie boilie met vismeel en kruiden
veel verkassen natuurlijk maar het loonde zich...
op de putjes viste ik meer predygested vismeel en zo wat liquids voerde relatief weinig maar het bracht vis op de kant
wat me nu opviel is dat ik met een overflavourde bol voor de putjes relatief goed instand kon vissen op de rivier
ik geloof dat goed en kwalitatief aas best eens het verschil kan maken maar vooral waterkennis is belangrijk....
ik had graag eens jullie mening over aas op rivier en dressuurwater...
mvg daan
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

04-03-2017 08:08

Welke rivier heb je het over?
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

04-03-2017 08:54

Het maakt nogal uit op welke rivier je vist, maar over het algemeen hoef je, in het (late) voorjaar/zomer/najaar, met een boilie met heel veel wateroplosbare stoffen niet op een rivier met veel witvis te gaan vissen. Zeker wanneer er veel winde/kopvoorn zit kun je echt helemaal gek worden van de bijvangsten en al die witvis bijvangsten verstoren je stek ook nog eens enorm!
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

07-03-2017 18:47

ik vis op de maas
van bijvangsten heb ik weinig last op soms meervallen na..
windes waren er mss 2 en geen brasen of zo.....
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

07-03-2017 19:57

ik vis op de maas en op kanalen

op kanalen wil ik een beetje kwaliteits freezers hebben van 5.5 de kilo..hier voer ik dan ook mee...

op de maas voer ik met goedkope boilies zoals boilieman...ik koop ze daar meestal in de aanbieding voor 2-2.5 euro de kilo.. dit is enkel om hoeveelheden mee te voeren (3x 5 á 10 kilo bijvoorbeeld)...

vaak voer ik dan ook nog 1 kilo freezers erbij, en hier vis ik dan ook mee..maar als de vis op je stek is maakt het niet uit op de rivier, dan pakken ze ook de goedkoopste boilieman bollen weet ik uit ervaring

op het kanaal waar ik vis (wessem nederweert/zuid willemsvaart) zet ik ze niet in.. ik heb het wel geprobeerd in het verleden, maar zonder succes
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

07-03-2017 20:17

dennis gerits schreef:ik vis op de maas en op kanalen

op kanalen wil ik een beetje kwaliteits freezers hebben van 5.5 de kilo..hier voer ik dan ook mee...

op de maas voer ik met goedkope boilies zoals boilieman...ik koop ze daar meestal in de aanbieding voor 2-2.5 euro de kilo.. dit is enkel om hoeveelheden mee te voeren (3x 5 á 10 kilo bijvoorbeeld)...

vaak voer ik dan ook nog 1 kilo freezers erbij, en hier vis ik dan ook mee..maar als de vis op je stek is maakt het niet uit op de rivier, dan pakken ze ook de goedkoopste boilieman bollen weet ik uit ervaring

op het kanaal waar ik vis (wessem nederweert/zuid willemsvaart) zet ik ze niet in.. ik heb het wel geprobeerd in het verleden, maar zonder succes


Die ervaring deel ik ook op de rivier,exact !
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

09-03-2017 12:51

Rik koster schreef:Die ervaring deel ik ook op de rivier,exact !

Beste moderator zou jij niet zoveel onnodig willen quoten aub :P :wink: :lol:
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

11-03-2017 15:41

Op de rivieren ( binnen en buitenland ) boeken we de beste resultaten op schrale bollen.
Wij vangen NU nog beter op bollen die we 4 jaar geleden massaal hebben ingekocht dus die best oud en "over de datum" genoemd mogen worden, dan op vers aas van boven de 6e de kilo ( diverse merken ).

Op kanalen werken de schrale bollen een stukje minder ;).
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

11-03-2017 18:49

Remon v Wanrooij schreef:Op de rivieren ( binnen en buitenland ) boeken we de beste resultaten op schrale bollen.


Vraag me dan af hoe vaak je nog met een niet schrale bol vist. Wat betreft het minder willen vangen van andere vis ga ik in mee, maar zeker niet dat niet schrale bollen beter vangen. Omdat je op een rivier al snel wat meer wil voeren is vaak niet nodig om duurdere ingredienten te verwerken in je bol, maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal.

Heeft volgens mij ook heel erg te maken in welke omstandigheden je vist. Heb goed gevangen met erg attractief aas(40%LT&10%PD), maar ook met crapbollen. Vraag is wat op dat moment de ongewenste vis toelaat. Daarnaast kan een crapbol natuurlijk genoeg attractie bevatten.

Voor een week (middelgrote franse rivier, met redelijk tot dun bestand aan karper, veel kopvoorn en goede populatie aan meerval)neem ik meestal een kilo of honderd aan bollen mee. De laaste jaren is dat altijd een combi van crapbollen en bollen met een beetje meer. Meestal is er een van de twee of drie boilies die er toch echt uitspringt: en dat kan per jaargetijde, per (ongewenste) vissoort maar ook per trip anders zijn. Conclusies ga ik daar niet uit trekken, maar interessant vind ik het wel.

En trouwens, vanochtend toch nog een dikke skp`er gevangen op een kanaal aan een schale bol met veel attractie(vooral in de vorm van zeer hoge dosering(200 ml+) liquids). Maar misschien waren het er met een niet schrale bol wel twee geweest:).
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

11-03-2017 19:22

We namen altijd beide bollen mee.

Wat je zelf al zegt dat de witvis minder snel voor de schrale bol zal kiezen is in mijn ogen ook de rede dat deze bol in onze situaties beter werkt.

Ik ben strek van mening dat wanneer de witvis ( kopvoorn in de meeste gevallen in mijn situatie ) massaal op je aas zit ze de karper "verdringen". Een karper blijft nou eenmaal een luie vis, en zal dan ook eerder ( in mijn ogen ) kiezen voor de bol waarbij er geen tornado van kopvoorn omheen raast.

Daarnaast valt mij ook op dat wanneer er een vismeel bol wordt gebuikt de meerval graag je stek leeg trekt. Dit komt de vangsten van karper ook niet ten goede, ze eten nou eenmaal liever niet in een stressvolle omgeving en zijn dus op stekken waar meerval te verwachten is minder makkelijk te vangen. Dit verklaard ook dat op sommige wateren de karper alleen in de nacht te vangen is wanneer de meerval overdag actief is en andersom.

Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen en misschien stof tot nadenken voor anderen.
Het experimenten met diverse soorten aas kan nooit kwaad en kan tot interessante ontwikkelingen leiden. Het zelfde geldt voor het delen van ervaringen en meningen.
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

11-03-2017 21:49

Remon v Wanrooij schreef:
Ik ben strek van mening dat wanneer de witvis ( kopvoorn in de meeste gevallen in mijn situatie ) massaal op je aas zit ze de karper "verdringen". Een karper blijft nou eenmaal een luie vis, en zal dan ook eerder ( in mijn ogen ) kiezen voor de bol waarbij er geen tornado van kopvoorn omheen raast.

Dit zijn mijn persoonlijke ervaringen en misschien stof tot nadenken voor anderen.
Het experimenten met diverse soorten aas kan nooit kwaad en kan tot interessante ontwikkelingen leiden. Het zelfde geldt voor het delen van ervaringen en meningen.


Vorige post was ook niet als aanval oid bedoeld, maar uit interesse. Zelf geloof ik niet zo snel dat kopvoorn karper echt verdringt, maar vooral in het feit dat ze je voer super snel kunnen opruimen. En inderdaad trek je die kopvoorn sneller op je stek met veel attractie in je aas.
Bijvoorbeeld als je denkt met 5 kg voorvoeren(wanneer kopvoorn goed actief is) een mooie stek te kunnen creeeren, is de kans dat het binnen een kort tijdsbestek na aanvoeren de zaak al is verdwenen. Tenminste na mijn ervaring op brede tot middel grote rivieren in Frankrijk.

Meerval vang ik ook op zoet(zonder vismeel, om geen misverstanden te krijgen, soms is een vismeelbol ook zoet), als die actief is dan heb ik het gehad dat vis of zoet aan je hair niet veel uitmaakt. Maar misschien trek ik ze wel sneller door de vismeel op de stek. Maar ondanks dat ik de afgelopen jaren veel op een zelfde stuwstuk heb geconcentreerd, merk ik steeds veranderingen. Uiteraard denk je(ik) dat je "leert", maar weer en daarmee ook watercondities hebben volgens mij een enorme impact op het (aas)gedrag van de karpers dat je vaak andere omstandigheden treft en ervaringen opdoet.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-03-2017 23:00

Even opgeschoond hier voor Bert.

Intressant topic mannen.
Ik zelf heb mijn beste sessies gehad op de ijssel met voerbollen. Zo'n zak van 25 kg die kocht ik voor 37.50, elke 2 a 3 weekenden een nieuwe zak, en voor voeren deed ik op de donderdag zo'n 5 kilo verspreid over 200 meter op een plaat buiten de vaargeul.

Mijn gemiddelde werd uiteindelijk 10 vissen per nacht, waarvan 1 nacht met 24 runs.

De hamvraag is, had ik dit met atractief aas ook kunnen bewerkstelligen.... waarschijnlijk wel, als de karper zo massaal op en over je plek heen gaat in scholen, dan gaat alles naar binnen. Althans zo denk ik erover, en is mijn ervaring.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-03-2017 02:31

Ik heb nul, nul ervaring met het vissen op rivieren, maar vind het wel een heel interessant topic, vooral voor wat betreft de postings van Remon en Bert.

Groot wateroppervlak, dus ook veel vissoorten, elk met zijn eigen niche. Twee soorten met precies dezelfde niche is evolutionair gezien niet mogelijk. Dus er zal altijd een verschil zijn tussen de soorten voor wat betreft hun natuurlijke voeding. Tenzij het een nieuwkomer betreft natuurlijk.
Ik weet niet hoelang karpers al aanwezig zijn in de Europese rivieren en ook niet wat het bestand is in de verschillende rivieren. In verhouding met andere vissoorten is het denk ik niet echt heel groot te noemen.
Dat blijkt volgens mij ook wel uit de praktijk natuurlijk, riviervissen is vooral ook een kwestie van heel veel uren draaien.
Daarnaast zijn veel grote vissen al meerdere keren gevangen en dus ook bekend.

Grote vraag is natuurlijk, kun je met je aas een verschil maken?

Als ik het zo lees, draait riviervissen vooral om ongewenste soorten zoveel mogelijk uit te sluiten en hoe dat voor elkaar te krijgen. Lijkt me overigens bijna een onmogelijke zaak.
Kan m.i. alleen als je het verschil weet tussen de smaakvoorkeuren van de verschillende vissoorten.
Heel veel voeren is natuurlijk wel een manier, dus kwantiteit, des te meer voer er ligt des te groter de kans dat een karper (die waarschijnlijk in de minderheid is) ook een graantje meepikt.
Is een schrale dan bol beter, omdat het mogelijk minder witvis aantrekt? Dus liever zo weinig mogelijk attractie?

Eén en ander zal per water ook nog eens verschillen
Hangt denk ik in ook vooral af van het natuurlijk aanbod en dat verschilt per seizoen.

Wat misschien wel een optie is, om veel meer energie in je bollen te stoppen, oftewel een high energy diet gebruiken. Vet en nog eens vet.

Het is uiteraard puur theoretisch, maar mogelijk zou het kunnen werken.
Michael Lintvelt
Berichten: 197
Lid geworden op: 10-11-2010 11:55

12-03-2017 08:54

Rik koster schreef:Even opgeschoond hier voor Bert.

Intressant topic mannen.
Ik zelf heb mijn beste sessies gehad op de ijssel met voerbollen. Zo'n zak van 25 kg die kocht ik voor 37.50, elke 2 a 3 weekenden een nieuwe zak, en voor voeren deed ik op de donderdag zo'n 5 kilo verspreid over 200 meter op een plaat buiten de vaargeul.

Mijn gemiddelde werd uiteindelijk 10 vissen per nacht, waarvan 1 nacht met 24 runs.

De hamvraag is, had ik dit met atractief aas ook kunnen bewerkstelligen.... waarschijnlijk wel, als de karper zo massaal op en over je plek heen gaat in scholen, dan gaat alles naar binnen. Althans zo denk ik erover, en is mijn ervaring.


Noem het beestje eens bij de juiste naam. Jij hebt het over de Hollansche IJssel een vrij tam riviertje wanneer je deze vergelijkt met de echte (Geldersche) IJssel en het geeft een nogal vertekend beeld.

Overigens vang ik de meeste vis gewoon op tijgernoten en/of mais. Mais gebruik ik enkel wanneer de witvis het toelaat, maar dat is dan wel een super aas. Tijgers gebruik ik vrijwel altijd en die leveren niet meer/minder witvis op dan boilies. Wanneer de witvis (mn winde/kopvoorn) op je stek ligt helpt maar een ding en dat is niet meer voeren en de hengels even op de kant. Grote boilies (30mm) worden ook zonder problemen gepakt door dit gespuis.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

12-03-2017 09:20

Hilco Meijer schreef:
1: Dat blijkt volgens mij ook wel uit de praktijk natuurlijk, riviervissen is vooral ook een kwestie van heel veel uren draaien.
2:Daarnaast zijn veel grote vissen al meerdere keren gevangen en dus ook bekend.

3:Grote vraag is natuurlijk, kun je met je aas een verschil maken?


4:Eén en ander zal per water ook nog eens verschillen
5:Hangt denk ik in ook vooral af van het natuurlijk aanbod en dat verschilt per seizoen.

.


1: voor de plekken waar ik heb gevist is het juist observatie: op de viszitten, dan heb je aan een paar uur ook genoeg.
2: ligt er erg aan hoeveel er gevist wordt. Op de Maas en Moselle zijn de meeste vissen wel bekend, waar ik veel tijd heb doorgebracht ben ik me daar niet zo zeker van. Ligt er natuurlijk ook aan wie je vraagt, maar in die omgeving vist men liever op alles wat bijt, roofvis of op karper in putten. Er word dus ook maar sporadisch echt voorgevoerd( 15 tot 20 kg in een beurd) met kwalitatief goede bollen.
3: blijft gissen, maar ik denk van wel!
4: zeker. Opkomende meervalpopulaties kunnen het gedrag van karpers in korttijdsbestek doen veranderen. Hoeveelheid scheepvaart en of die ook snachts actief is. Hengeldruk. Karperbestand.Noem maar op.
5: dat is zeker van grote invloed. Wat dat betreft kan het in de zomer met alleen een vismeelbol best taai zijn. Er is dan (op de rivieren waar ik heb gevist)zoveel natuurlijk voedsel dat je je best moet doen om met een (ander) signaal de vis op je aas te trekken.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-03-2017 09:48

Micheal.

Waar baseer jij het op dat de Hollandse ijssel een tam riviertje is als ik mag vragen ? Heb je er wel eens gevist...of is het van wat plaatjes op internet dat je dat denkt. Ook op de Hollandse ijssel staat er vaak zat een flinke stroming en grote scheepvracht hoor. Ben benieuwd waar je op baseert dat de Hollandse ijssel een tam riviertje is.
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

28-03-2017 21:07

het mooie is dat sommige vissen zowel op ak gevangen worden en later op het jaar op de maas en omgekeerd
waarom dan op ak dure boilies en op rivier niet?
karper bestand op ak is echt achteruit gegaan de laatste jaren....mss zitten ze liever op maas omdat er meer natuurlijk voedsel is .....ik vraag het me af...toch keren ze terug naar het ak via tig aantal sluizen
mss iemand een theorie erover????
kvis trouwens steeds met gemengt voeren (zoet,vis,noot,tijgers enz om elke vis aan te kunnen spreken...systeem wat me de laatste jaren echt wel meer opleverd

mvg

daan
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

28-03-2017 21:21

Dat komt vanwege de nutritional wisdom, ze missen vitamine B4 complex op de Maas en daarvoor gaan ze speciaal naar het AK, schijnt in een bepaald merk boilies te zitten die daar veelvuldig worden gevoerd.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

29-03-2017 01:57

:lol: :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Plaats reactie