Nutritional wisdom


Gesloten
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-02-2017 01:04

Ik heb gezegd dat ik misschien een eigen topic zou openen en waarom ook niet?
Als je het begrijpt, zal het je visie op aas denk ik compleet veranderen.
Ik begin als inleiding met een stukje Engelse tekst, food for thought zeg maar!
Daarna gaan we verder.

Under conditions of simultaneous access to food of unbalanced nutrient composition, fish learn to consume those diet components that provide their energetic and nutritional needs. In trophic ecology and ethology, this form of dietary behaviour is named dietary self-selection or macronutrient self-selection.

In the bibliographic list given below, you will find the basic references allowing to learn the main aspects of this phenomenon. In fishing for example, the right design of baits and groundbaits is impossible without deep knowledge in this area.

Feed selection in animals should be directed to satisfy nutrient requirements, although palatability also plays a role. The acquisition of a balanced intake of nutrients is the main objective of feed selection. Animals able to select from a range of available feeds will try to ingest different proportions of each to ensure an adequate intake of essential nutrients and energy for normal body functions and growth (Simpson & Raubenheimer 1999).
In higher vertebrates, feed selection does not appear to be random or purposeless; it seems to be directed towards attaining a certain level of nutrient intake (Kyriazakis 1997).
When fish make a choice between two or more feeds it is implied that they can distinguish physicochemical properties and nutritional characteristics. Animals will select feeds with positive post-ingestion consequences and will avoid those with negative or less positive ones (Provenza & Cincotta 1993; Kyriazakis 1997; Simpson & Raubenheimer 1999).

Animals rapidly associate the sensory properties of a feed with its metabolic and physiological effects, and may remember the image for a long time (Ralphs 1997; Day et al. 1998) consider that animals assess foods in order to identify whether they are nutritionally beneficial or harmful, and propose that food choice and intake centre upon the concept of information gathering through intrinsic and extrinsic exploration.

Fish seem to regulate energy and macronutrient selection through post-ingestive mechanisms probably involving chemosensory detection in the gut, and/or post-absorptive mechanisms.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

24-02-2017 21:39

Ik heb het 1 en ander even verwijderd, hilco is zojuist zijn eigen topic begonnen om met zijn draaiende medemens over aas te discussiëren, iets wat vroeger ook goed kon lopen zo'n topic, laten we dit topic respecteren, en als hilco een ander topic mbt aas ook respecteert, hebben we dat ook weer gehad :wink:

Groetjes Rik
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

24-02-2017 22:11

:) Meerdere topics/ merken bash mee zitten lezen! Word nogal wat beweerd, ik zeg te koop zetten die kennis/ bollen, kan de medemens het in de praktijk ondervinden! Maar goed ....

Groet.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

24-02-2017 23:00

Potverdomme Rik, een moderators functie binnen gesleept??

Groet, Peter

PS zie jou in het groen hé, of moet dat nog rood worden? :lol:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-02-2017 02:18

Mijn visie op aas is in principe heel simpel, je moet de vis zelf als uitgangspunt nemen.
Natuurlijk spelen praktijkervaringen van vissers ook heel een grote rol, maar die beantwoorden niet de vraag, waarom en hoe iets werkt. Daar heb je de wetenschap voor nodig.
Tegenwoordig wordt er door (bijna) alle aasbedrijven extra attractie aan het aas toegevoegd, waarom? Omdat bepaalde stoffen het geur- en smaaksysteem van vissen prikkelen. We kennen die stoffen overigens alleen maar, omdat de werking aangetoond is door wetenschappelijk onderzoek. Het bekendste voorbeeld zijn natuurlijk vrije aminozuren.
Attractie (smaak) is dan ook één van de peilers van een goed aas. Kan trouwens ook iets heel simpels zijn, zoals b.v. een stukje aardappel of een stukje brood, een karper is een omnivoor en vindt koolhydraten dus waarschijnlijk erg lekker. In ieder geval zijn die voor een karper waarschijnlijk heel gemakkelijk herkenbaar als voedsel- of energiebron.

De twee andere peilers zijn voedingswaarde en energiewaarde.

Voedingswaarde draait om eiwitten (aminozuren), vetten (vetzuren), koolhydraten, mineralen, vitamines en sporenelementen. Voor elk van die stoffen heeft de karper een bepaalde behoefte. Aan de hand van het aanbod op een bepaald water stelt een vis daarom een zo optimaal mogelijk dieet samen. Dat ie het ook echt kan laten nou juist de zelf-selectie experimenten zien. Dus een vis bezit zogenaamd nutritional wisdom.
Ik zal het met een voorbeeld verduidelijken. Twee identieke diëten, het ene met zink (een onmisbaar sporenelement) en het andere zonder, na een aantal dagen hebben de vissen een duidelijke voorkeur voor het dieet met zink. Geldt b.v. ook voor bepaalde aminozuren en bepaalde vetzuren.
De onderzoekers die dat aantonen zijn overigens allemaal gerenommeerde wetenschappers, die verbonden zijn aan universiteiten of wetenschappelijke instituten. Hebben ook allemaal meerdere publicaties op hun naam staan in de vakbladen.
Daarnaast, het fundament van alle aasbedrijven is natuurlijk ook de wetenschap, daar komt van oorsprong alle kennis vandaan.

Energiewaarde, de derde peiler. Waar draait het om?

Gaat om de verhouding energie/voeding. Simpel gezegd een vis wil het liefst wat overhouden voor wat betreft het aandeel voeding, wat ie kan gebruiken voor groei en/of vetreserve.
Des te meer energie, des te meer ie overhoudt voor groei en vetopslag.
Vraag is natuurlijk heeft een vis daar een voorkeur voor? Ik denk persoonlijk van wel, omdat ie evolutionair gezien dan een duidelijk voordeel heeft.

Dit deel van KWO gaat over aas.
Kan je met deze kennis een verschil maken met je aas?
Ik denk van wel. Oké moet je wel weten wat de behoeftes zijn van een karper op het gebied van voedingswaarde etc. Het mooie is, dat we dat in grote lijnen weten en dat dankzij de wetenschap natuurlijk.
Ik heb het al meerdere keren gezegd, je kunt op elk aas vis vangen en wonderaas bestaat niet.
Aan de andere kant, kun je ook een echt goed aas maken/gebruiken, wat je waarschijnlijk meer vis gaat opleveren.

Dat kan op meerdere manieren natuurlijk, is maar net wat je uitgangspunt is.
Ga je b.v. voor voedingswaarde of energiewaarde. Beide werkt namelijk en je kunt het ook nog eens combineren, de mogelijkheden zijn legio. De vis is en blijft wel de baas natuurlijk.

Over het hoe en wat de volgende keer meer.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

25-02-2017 11:50

lol, de af en toe wat lompe Rik (lol) als moderator? ;)

tja, als de waarheid niet meer gezegd kan worden is er ook weinig meer aan natuurlijk. ik wens de alwetende Hilco veel plezier bij het uiteenzetten van zijn monoloog in zijn topic. toch wel een uitstekend idee van hem om een eigen topic te beginnen want het ontlast de andere aastopics aanzienlijk.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

25-02-2017 12:07

Beste Joost en andere members.

het gaat erom dat in elk willekeurig aas topic een strijd ontstaat, die zo offtopic en veelal op de man gespeeld word, dat het niet leuk meer is voor de geïnteresseerden in aas.

Hilco heeft nu hier zijn eigen uitlaatklep, en kan hier wat mij betreft zoveel en zo vaak posten als hij wil aangaande theorieën over aas gerelateerde zaken.

discussiëren is zeker niet uit den boze ! Maar toon wat respect naar elkaar toe, en discussieer een beetje op niveau, iemand op de man afbranden met wat hoongelach en boe geroep heeft niemand wat aan.

Gegroet ..... Lompie :wink:
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

25-02-2017 12:20

@ Rik:

je hebt helemaal gelijk hoor. wellicht verdwijnt de irritatie nu Hilco zijn eigen topic heeft en het in de andere aastopics niet alleen maar over Hilco gaat. hoewel het volgens mij best meeviel bij mij toch mijn excuus als ik me heb bezondigd aan hoongelach en/of boe-geroep.

zet hem op, Hilco!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

25-02-2017 13:17

Weer 4 bijdragen die wel weer weg kunnen, je wordt er nog druk mee Rik :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-02-2017 18:53

Hilco,

Wat is je doelgroep die je hier wilt bereiken?

De boiliesector, denk ik niet die is door je al dan niet terecht tot op het bot afgekraakt.
De karpervissers dan die al jaren tal van verschillende type water bevissen en hun eigen bollen draaien dan?

Mijn ervaring gaat van stadswateren tot het Haringvliet en alles wat er tussen zit. Heeft me veel gegeven en geleerd in de halve eeuw dat karper mijn aandacht heeft. Sta hier zeker niet alleen in als ik naar mijn kennissen kring kijk. Mitsz en andere die hier op KWO ons deelde met hun kennis en ervaring. Bij de KSN is aas jaren zeer uitgebreid aan bod geweest waar ook de wetenschap bij betrokken was. Is dus niet zo dat de laatste jaren ogen pas zijn open gegaan van een ieder die zich met boilies als aas bezighoud.

Werk graag met vis gerelateerde producten die voor een deel gefermenteerd zijn in mijn bollen. Neem je eieren er bij en b.v. melasse en het plaatje is compleet. Oja, bij een viskweker in het zuiden van het land koop ik nog wel eens opfokvoer. Wat hij na de krill periode aan zijn jonge karpertjes geeft om te verwerken in mijn bollen prima spul.

Of ik door dit alles meer,minder groter of kleinere vissen vang maakt me geen biet uit. Plezier in je hobby zal het uitgangspunt moeten zijn om het zo lang vol te houden. Voor afgunst ten opzichten van andere karpervissers is dan ook geen plaats.

Kan een andere Peter die op een water vist waar karper zwemt die nooit gevangen werd. Tot hij persoonlijk met aardappelkrieltjes aan de slag ging. Dezelfde ervaring had een kennis van me met worteltjes op een ander water.

Een bekende gerespecteerde noorderling zit op dit moment te samen met een Engelsman te vissen in het Atlasgebergte in Marokko. Zijn eigen bollen en van zijn vismaat met Engelse bollen doen er geen fluit. Partikels als tijgernoten en Atlasbollen maken ons hier erg lekker als we kijken naar hun erg mooie gevangen schubs en filmflitsen.

is dan je doelgroep, de beginnende karpervisser die weinig tot geen evaring heeft? Of kan je ons uitleggen wat de rede is dat hun bollen niet vangen ook na een aantal dagen voeren. Is er wel maagdelijk water.

Groet,
Peter
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

25-02-2017 23:46

Een bekende gerespecteerde noorderling zit op dit moment te samen met een Engelsman te vissen in het Atlasgebergte in Marokko. Zijn eigen bollen en van zijn vismaat met Engelse bollen doen er geen fluit. Partikels als tijgernoten en Atlasbollen maken ons hier erg lekker als we kijken naar hun erg mooie gevangen schubs en filmflitsen.

Deze zijn op het ogenblik van uw post nog geen 49 uren aan het vissen ,hun bollen zullen ook wel vangen ,maar zijt eerlijk ze zitten nu vlakbij hun "hotel" waar dagelijks gedurende het hele jaar door gevoerd worden met deze "atlasbollen" We gaan toch niet beweren dat deze gerespecteerde noorderling en Engelsman niet voldoende kennis hebben om een vangende bol te draaien? Effe afwachten als ze in de komende dagen zich gaan verplaatsen naar de andere stek op het water zoals ze gezegd hebben en dan eens zien wat er gebeurd! Ik ben geen startende visser maar vind Hilco's zijn gedachtegang en kennis wel de moeite waard om te lezen ,misschien omdat ik van kortbij wel een aantal vissers ken die wel een uitzonderlijk aas gebruiken ,ik denk dat Hilco vooral leergierige mensen wil bereiken die niet zomaar dagelijks de tijd hebben om aan het water te liggen en die vooral instant een vis willen vangen ,niets mis mee of wel?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-02-2017 01:20

Heb het topic vooral geopend omdat er volgens mij toch ook veel karpervissers zijn die zelf wel willen draaien, maar door de bomen het bos niet zien. De gevorderde thuisdraaier zal er ook nog wel het één en ander kunnen uithalen. Veel is overigens ook al aan bod gekomen in andere topics.

Eerst even een stukje voedingsleer en hoe je een (simpele) bol opbouwt.
Wat heeft een vis nodig voor wat betreft zijn voeding? Zoals gezegd zijn dat: eiwitten, vetten, koolhydraten, mineralen, vitamines en sporenelementen.

Opgenomen eiwitten worden in het lichaam afgebroken tot aminozuren en daarna weer omgezet in lichaamseiwitten die nodig zijn voor allerlei biologische processen. Daarnaast zorgen de eiwitten in de voeding er voor dat een vis kan groeien. Aminozuren zijn een onmisbaar onderdeel in het dieet van vissen. Er zijn 10 essentiële aminozuren, die een karper zelf niet kan synthetiseren, dus die kan ie alleen uit zijn voeding halen.
In veel eiwitrijke ingrediënten zitten zogenaamde limiterende aminozuren, simpel gezegd zijn die voor één, of meerdere essentiële aminozuren dus niet compleet.
Er is eigenlijk maar één ingrediënt voor aas, wat alle essentiële aminozuren bevat in de juiste hoeveelheid en dat is natuurlijk vismeel. Niet voor niks, dat het dan ook in een groot deel van de bollen zit die tegenwoordig op de markt verkrijgbaar zijn. De beste variant is overigens LT 94, waar ongeveer 70 % eiwit in zit en 11 % vet.
Daarnaast vinden vissen het ook erg lekker, waarschijnlijk mede door de oliën en een aantal attractieve stoffen die er in zitten. Samengevat, een van de beste ingrediënten die er zijn.
Te gebruiken hoeveelheid in je mix, ongeveer 250 – 350 gram per kilo, hangt er vooral ook een beetje vanaf hoeveel vet en koolhydraten je in je mix gebruikt.
Een mix met vismeel zal denk ik dan ook altijd karpers blijven vangen.

Je basismelen hebben als belangrijkste functie om het aandeel koolhydraten in je mix te bepalen en zorgen daarnaast vooral voor de draaibaarheid en uitharding van je bollen.
De meest gebruikte producten zijn op basis van tarwe en maïs.
Ik gebruik zelf bijna altijd tarwebloem (patent), omdat daar de meeste binding in zit, i.v.m. de hoeveelheid gluten. Daarnaast maïsbloem en maïsgries. Alledrie te koop bij Appie H.
200 gram patentbloem, 250 gram maïsbloem en 150 gram maïsgries en je hebt in de meeste gevallen waarschijnlijk al voldoende binding en uitharding in je mix.
Hoe bepaal je de juiste consistentie en binding van je mix in de praktijk? Heel simpel, je mix mag niet meer kleven aan je handen en je gebruikte kom of schaal. Moet je wel even leren, is het iets te droog en je krijgt scheuren in je worsten, dus beter iets te vochtig dan te droog.

Vetten en nou wordt het leuk!
M.i. het ondergeschoven kindje in de aasmakerij. Waarom? Je kunt er namelijk iets heel leuks mee doen en dat is de energiewaarde van je aas bepalen. Is dat dan belangrijk? Ja dus!
Ga er nou niet verder op in, is iets voor de volgende keer.
Vetten bestaan uit vetzuren en een aantal daarvan zijn essentieel voor een karper, oftewel hij heeft ze nodig in zijn dieet. We weten ook welke dat zijn, zijn z.g. PUFA’s, oftewel bepaalde omega 3 en omega 6 vetzuren. In het geval van onze vriend zijn dat linolzuur en linoleenzuur.
Hij heeft van beide 1 % nodig in zijn dieet. Hoe krijg je dat voor elkaar? Door een combinatie van twee olierijke plantaardige producten te gebruiken. 75 gram gemalen hennep en 75 gram geplet lijnzaad geeft de beste combinatie, heb je van beide ruim 1 % in je bollen.
Geplet lijnzaad is te koop bij. A.H. en hennep b.v. bij de Welkoop (moet je dan wel zelf malen).

Maak je een mix van bovenstaande, zit je in ieder geval voor wat betreft de macronutriënten al heel goed en heb je een bol die voor langere tijd vis op de mat zal brengen.

Laten we tot slot dan ook daadwerkelijk nog een mix samenstellen.

200 gram tarwebloem
250 gram maïsbloem
150 gram maïsgries
250 gram LT 94
75 gram gemalen hennep
75 gram geplet lijnzaad

Simpel, maar doeltreffend.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-02-2017 02:05

pj otte schreef:Hilco,

Wat is je doelgroep die je hier wilt bereiken?

De boiliesector, denk ik niet die is door je al dan niet terecht tot op het bot afgekraakt.
De karpervissers dan die al jaren tal van verschillende type water bevissen en hun eigen bollen draaien dan?

Mijn ervaring gaat van stadswateren tot het Haringvliet en alles wat er tussen zit. Heeft me veel gegeven en geleerd in de halve eeuw dat karper mijn aandacht heeft. Sta hier zeker niet alleen in als ik naar mijn kennissen kring kijk. Mitsz en andere die hier op KWO ons deelde met hun kennis en ervaring. Bij de KSN is aas jaren zeer uitgebreid aan bod geweest waar ook de wetenschap bij betrokken was. Is dus niet zo dat de laatste jaren ogen pas zijn open gegaan van een ieder die zich met boilies als aas bezighoud.

Werk graag met vis gerelateerde producten die voor een deel gefermenteerd zijn in mijn bollen. Neem je eieren er bij en b.v. melasse en het plaatje is compleet. Oja, bij een viskweker in het zuiden van het land koop ik nog wel eens opfokvoer. Wat hij na de krill periode aan zijn jonge karpertjes geeft om te verwerken in mijn bollen prima spul.

Of ik door dit alles meer,minder groter of kleinere vissen vang maakt me geen biet uit. Plezier in je hobby zal het uitgangspunt moeten zijn om het zo lang vol te houden. Voor afgunst ten opzichten van andere karpervissers is dan ook geen plaats.

Kan een andere Peter die op een water vist waar karper zwemt die nooit gevangen werd. Tot hij persoonlijk met aardappelkrieltjes aan de slag ging. Dezelfde ervaring had een kennis van me met worteltjes op een ander water.

Een bekende gerespecteerde noorderling zit op dit moment te samen met een Engelsman te vissen in het Atlasgebergte in Marokko. Zijn eigen bollen en van zijn vismaat met Engelse bollen doen er geen fluit. Partikels als tijgernoten en Atlasbollen maken ons hier erg lekker als we kijken naar hun erg mooie gevangen schubs en filmflitsen.

is dan je doelgroep, de beginnende karpervisser die weinig tot geen evaring heeft? Of kan je ons uitleggen wat de rede is dat hun bollen niet vangen ook na een aantal dagen voeren. Is er wel maagdelijk water.

Groet,
Peter



Peter,

In de eerste plaats ik heb de boiliesector niet tot op het bot afgekraakt, ik ben alleen kritisch op bepaalde claims die gepostuleerd worden door veel aasbedrijven. Niks meer of minder.
Oké het is reclamepraet en misschien moet ik me er niet druk om maken. Gaat mij vooral om het belang van de consument, dat is altijd mijn insteek.

Wat betreft Arjan en zijn maat, in de eerste plaats what the fuck zijn atlasbollen!
Zag op facebook dat ie een pallet vol aas mee nam.
Kan je daar al iets uit concluderen?

Wat betreft hun aas, soms duurt het een paar dagen voor iets gaat vangen, zeg maar informatie verzameling van de vis, oftewel post ingestive signals.
Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook andere opties. Die beesten zijn daar zo rond als een ton zag ik, een overschoot aan eiwitten misschien? Ik weet niet met welke bollen Arjan vist, maar zou me niks verbazen dat het de RR fish is. Veel eiwitten dus.
Wat zit er vooral in tijgernoten?

Benny, alles goed kerel? Hoe gaan de zaken?
Jij snapt het in ieder geval.

Thanks mate!
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

26-02-2017 11:03

Als ik met een groep naar een water van een paar honderd of duizend hectare zou gaan had ik ook graag een pallet bollen bij me. Blijkbaar heb je nooit voor een langere tijd op dergelijk water gevist.
Buiten het feit om dat karper op zeer grotere wateren soms dagenlang niet actief zijn.. Dat ze niks vangen heeft in de verste verte niks te maken de informatieverzameling van de vis, wat dat ook moge zijn..
Tijgernoten zijn sowieso topaas, ken weinig wateren waar ze het niet goed doen. Daarnaast is de prijs en witvisbestendigheid ook ideaal.

Vwbt je basismix, die van mij is ongeveer 1 op 1 hetzelfde. Wel heb ik er door de jaren heen wat extra's aan toegevoegd waardoor ik veel meer ben gaan vangen. Afgelopen jaar heb ik voor het eerst paar % gist, ben de naam ff kwijt, toegevoegd. Graag vis ik bollen en tijgers door elkaar. Dit jaar ving voor het eerst meer op de bollen als op de tijgers.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-02-2017 11:42

Yeast bedoel je Ron ?

Als ik heel eerlijk ben, dan is bij mij de balans tussen partikels en boilie, dat de particle het toch ervan wint.
Dat er meer grote vis op boilie word gepakt is juist bij mij ook niet aan de orde. Haast al mijn 15 kg plus vissen zijn op de particles, van grote voerstekken die voedselnijd creërden.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

26-02-2017 12:57

@ Hilco: mooi en duidelijk stukje, leesbaar voor de grote groep. Ben benieuwd naar je volgende deel.

@ Rik: ben benieuwd hoe je resultaten zouden zijn wanneer je bollen even groot zouden zijn als de geviste en gevoerde tijgers. Denk namelijk dat formaat ook een factor is die de attractiviteit beïnvloed.

Heb zelf al meerdere keren gezien dat voeren met verschillende bollen en of partikels in sommige gevallen extra vis opleveren. Voorbeeld: groot Frans kanaal, met lage hengeldruk, gevoerd met bollen. Wat meer per toeval dat 15% van de bollen een totaal ander karakter had dan de overige 85%. Ving in de ochtend een vis, die zo goed als alleen van die 15% bollen uitscheet( herkenbaar door kleur en aanwezige chili), toch ving ik de vis op een bol van de overige 85%. Zelfde geldt voor een sessie waar 20% tijgers met bollen gemixt en gevoerd werd. Twee vissen scheten voornamelijk bollen uit, maar een is zo goed als alleen tijgers, maar alle vissen werden wel gevangen op bollen. Sindsdien vis en voer ik graag met verschillende aassoorten door elkaar, vooral op nieuw water een of op wateren waar ik niet langdurig kan voorvoeren. Ook een reden om met twee duidelijk verschillende bollen te voeren en niet, zoals Marco M al eens schreef, met compromisbollen. Liever een bol met een groot aandeel vismeel en een zonder vismeel. Heb het gevoel op doe wijze meer info te vergaren( ook al is het gevaarlijk om aan zulke info een conclusie te verbinden!). Moet wel zeggen dat ik haast uitsluitend op wat dunner bezette en grote open waterstelsels vis. Kan me dus goed voorstellen dat op andere wateren de ervaringen heel anders zijn.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-02-2017 01:58

Nog even over vetten. Vissen gebruiken voor hun energievoorziening het liefst vetten. Een overschot wordt opgeslagen in het vetweefsel en dient als reserve energiebron. Een overschot aan eiwitten en koolhydraten wordt ook omgezet tot lichaamsvet.
Een behoorlijk aandeel vet in je aas is in ieder geval heel belangrijk en dan vooral vanaf het voorjaar als het water begint op te warmen, zeg maar vanaf een graad of twaalf. Waarom? Een karper is koudbloedig en als het water boven de twaalf graden Celsius is, begint zijn energiebehoefte sterk toe te nemen. Vaak wordt gezegd tien graden, oké gaat ie ook al meer eten natuurlijk, maar uit onderzoek blijkt dat vanaf twaalf graden zijn energiebehoefte pas echt met sprongen omhoog gaat.

Mineralen, vitamines en sporenelementen.

Hebben we die nodig in ons aas? Hangt m.i. vooral van het water af wat iemand bevist.
Op een dunbezet groot water, waar niet heel veel gevist wordt, zal een vis die wel uit zijn natuurlijke voeding kunnen halen. Aan de andere kant, misschien zal er maar net iets schaars zijn op een bepaald water en dat hoeft b.v. maar één mineraal of sporenelement te zijn. Vis je er voor meerdere dagen en het levert je ook daar misschien wel een paar extra vissen op.
Op wateren met een groot bestand, waar ook nog eens veel gevist en gevoerd wordt is het denk ik sowieso een ander verhaal. Tegenwoordig wordt er steeds meer op betaalwater gevist, daarnaast heb je de circuitwateren en de overbezette putten. Allemaal wateren waar de karpers ook veel van ons aas eten. Het meeste commercieel aas is min of meer hetzelfde(?) en daar worden bij mijn weten niet vaak mineralen, vitamines en sporenelementen aan toegevoegd.
In elk voer wat een viskweker gebruikt zitten zogenaamde premixen en ik verbaas me er wel eens over, dat die nog niet gebruikt worden door de aasbedrijven.
Kortom, ik gebruik ze wel in mijn aas, over het hoe en wat kom ik later nog op terug.

Energiewaarde van je aas, echt een heel leuk onderwerp.

Energie komt vrij bij de vertering van de macronutriënten en is een onmisbaar onderdeel van alle leven natuurlijk.
Een vis is koudbloedig en heeft in bepaalde perioden van het jaar dan ook een verschillende energiebehoeftes. Van bijna nul (in de winter) tot heel veel (in de zomer).
Kun je daar als visser iets mee? Uiteraard, je kunt als zelfdraaier namelijk zelf de energiewaarde van je aas bepalen. Een vis heeft een voorkeur om vetten te gebruiken als energiebron, dus veel vet in je aas en je hebt denk ik in een (groot) deel van het jaar een duidelijk voordeel als je met een high energy bait vist!
Wat maakt tijgernoten zo’n goed aas? Zijn op zich helemaal niet zo bijzonder qua voedingswaarde. Wat zit er wel in? 25 procent vet, karpers zullen ze ook wel lekker vinden, maar het hoge vetpercentage verklaart volgens mij de echte vangstkracht.
Ik weet niet of de vis liever lui dan moe is, maar ik denk dat karpers simpelweg een voorkeur hebben voor vetten, in ieder geval bij de hogere watertemperaturen. Veel energie betekent n.l. ook dat een vis minder eiwitten nodig heeft, vetten hebben dus ook een eiwitbesparend effect.
Wat kiest b.v. een volwassen goudvis (ook een omnivoor) als dieet in zelfselectie onderzoek?
19 % eiwit en 34 % vet. Food for thought lijkt me!

Voor de beginners wordt het misschien al wat moeilijk, maar ik ga op het eind alles nog eens samenvatten en ook nog wat praktische tips geven over het maken van een goede bol.

Gr.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-02-2017 02:24

ron bouman schreef:Als ik met een groep naar een water van een paar honderd of duizend hectare zou gaan had ik ook graag een pallet bollen bij me. Blijkbaar heb je nooit voor een langere tijd op dergelijk water gevist.
Buiten het feit om dat karper op zeer grotere wateren soms dagenlang niet actief zijn.. Dat ze niks vangen heeft in de verste verte niks te maken de informatieverzameling van de vis, wat dat ook moge zijn..
Tijgernoten zijn sowieso topaas, ken weinig wateren waar ze het niet goed doen. Daarnaast is de prijs en witvisbestendigheid ook ideaal.

Vwbt je basismix, die van mij is ongeveer 1 op 1 hetzelfde. Wel heb ik er door de jaren heen wat extra's aan toegevoegd waardoor ik veel meer ben gaan vangen. Afgelopen jaar heb ik voor het eerst paar % gist, ben de naam ff kwijt, toegevoegd. Graag vis ik bollen en tijgers door elkaar. Dit jaar ving voor het eerst meer op de bollen als op de tijgers.


Ron,

Ik heb vroeger veel op de Friese boezem gevist, is ook een grote slok water (15.000 ha.)
Dat veel voeren op groot water in je voordeel kan werken lijkt mij duidelijk. Een pallet vind ik nog al overdreven, voor mij persoonlijk is zoiets niet de essentie van het karpervissen. Gaat alleen nog maar om zoveel mogelijk en zo groot mogelijk.
Ik vis tegenwoordig zelf voornamelijk op kleine stadswateren en zelden langer dan twee uurtjes. Ik gebruik slechts één hengel, twee steunen, een schepnet, een rugtasje en een stoeltje, that’s all. Beetje terug naar vroeger zeg maar. Vinden sommigen misschien ook niet echt karpervissen, maar ik heb me er prima mee vermaakt.

De mix was overigens slechts als voorbeeld bedoeld, ik vis zelf n.l. met heel iets anders.
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

27-02-2017 11:34

Hilco,

je hebt het over vetten....

hoe zit het met de verzadiging?

groeten, Mark
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-02-2017 16:01

Mark,

Zeer goede vraag en moeilijk te beantwoorden, omdat het erg ingewikkelde materie is.
Ik snap overigens denk ik wel waar je heen wilt.

Het uitgangspunt is, dat vissen een bepaalde energiebehoefte hebben en die is het hoogst bij watertemperaturen tussen 20 – 27 graden Celsius.
Energie wordt uitgedrukt in kilocalorieën, de drie macronutriënten hebben ieder een verschillende energiewaarde. Voor eiwitten, vetten en koolhydraten zijn dat respectievelijk 5,6, 9,4 en 4,1 kilocalorie per gram.
Dus een dieet met veel vet heeft een veel hogere energiewaarde dan een dieet met weinig vet en zal een vis dus eerder verzadigen. Oftewel hij zal er minder van eten. Logisch verhaal.
Heb je b.v. teveel gevoerd, dan ligt er een overschot aan energie op de bodem en trek je als visser waarschijnlijk aan het kortste eind.
Gebeurt dat ook in de praktijk? Op sommige drukbeviste afgesloten wateren vast wel.
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

27-02-2017 16:21

Hilco,

waarom verzadigende producten gebruiken terwijl je de energievoorziening ook uit andere producten kan halen welke niet verzadigend werken?

groeten, Mark
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

27-02-2017 16:34

Komt het verschil tussen aas en voer weer naar boven.
Vet is misschien wel goed als voer want goede energie leverancier maar slecht als aas want ze eten er minder van.
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

27-02-2017 17:41

Teveel vet kan ook tegen je werken als de water temperatuur nog niet hoog genoeg is, tot een water temperatuur van zegge 15 graden zal een bol met meer vet minder snel uitlekken.

Daarnaast is het ene vet ook het andere vet niet, Dierlijk/Plantaardig/onverzadigd/verzadigd.

Het zelfde geld overigens voor eiwitten, sommige eiwitten tel je wel mee in je mix en andere weer niet, hoe beter de biologische waarde van het eiwit des te beter het is.
Hiermee wordt bedoeld hoe goed het eiwit aansluit bij de eigen biologische eiwitten van het doel.

Plantaardige eiwitten zijn meestal niet zo goed door de lage biologische waarde, Sojabloem volvet getoast, Lupine meel getoast en kikkererwten meel zijn hier echter uitzonderingen op.

Eiwitten en vet zijn heel belangrijk, je mag echter niet zomaar alle (plantaardige) eiwitten meetellen.

Ik streef zelf naar een:
10% vet
25 tot 30% eiwitten met een goede biologische waarde
45 tot 50% Koolhydraten
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

27-02-2017 18:15

Zelf mag ik ook graag met weinig materiaal op pad gaan. Ik vis veel struinend, wel op groot water en soms meerdere wateren en stekken op 1 dag. Als ik de dagen ervoor dan overal een kilo strooi(wat soms binnen een uur weg is), dan gaat het hard met de kilo's. Om maar niet te spreken over een tripje Frankrijk.

Kan me zelf wel voorstellen dat als je er zoveel energie, tijd en geld in steekt, je voor het maximale wil gaan. Vaak genoeg gaat er ook weer genoeg voer terug mee naar huis en is het helemaal niet nodig.

Iedereen zo zijn eigen beleving.

Zelf werk ik op een visvijvercomplex. Dat van de vetten kan ik wel beamen. Bij ons wordt er in de zomer bijna alleen met pellets gevangen, hoe meer eiwitten en vetten des te beter ze het oppakken. Heel opvallend is dat de vangsten erg achteruit lopen wanneer er schrale pellets worden gebruikt of pellets met veel plantaardige bestanddelen. Ook bijvoorbeeld mais kijken ze dan niet aan. Het is trouwens een putje met een zware overbezetting, dus je zou denken dat ze alles wel eten, maar blijkbaar hebben ze nog steeds een voorkeur.

In het voor- en najaar is het precies andersom. Momenteel in de winter wordt er helemaal niks met pellets gevangen en pakken de vissen alleen dode en levende maden op. Wat geven die dan voor signaal af?

Uiteindelijk komt het er dus op neer dat je ieder seizoen de samenstelling van je boilie moet veranderen, wil je goed voer en goed aas gebruiken. Een hele vette boilie kan in de zomer dus goed aas en goed voer zijn.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-02-2017 02:13

Zoals gezegd is het zeer ingewikkelde materie, gaat vooral ook om de verhoudingen van de macronutriënten. Daarnaast eet een vis natuurlijk niet alleen maar één soort aas en er zijn nog veel meer variabelen, zoals de verschillende seizoenen, natuurlijk voedselaanbod, het bestand etc.

Ik begon het topic met de volgende zin: mijn visie op aas is in principe heel simpel, je moet de vis zelf als uitgangspunt nemen.

Hoe je het ook wendt of keert, aas is gewoon voeding voor een vis. Persoonlijk zie ik dan ook niet echt het onderscheid tussen aas en voer.
Voor mij moet een goed aas juist ook een goed voer zijn. Waarom? Omdat je er waarschijnlijk meer aanbeten op krijgt en ook nog eens voor langere tijd.
Is veel vet slecht in aas? Ik zou niet weten waarom en ik denk dat karpers er zelfs een voorkeur voor hebben in bepaalde delen van het jaar. Oké, dat ze er wat minder door eten kan kloppen, maar dat zal ook gebeuren bij een overschot aan glucose (koolhydraten) en aminozuren (eiwitten). Gaat om bepaalde metabolieten in het bloed en in het lichaam.
Ik gebruik bijna altijd zo,n 15 - 18 procent vet in mijn aas en in mijn perceptie is dat een high energy bait, maar voor een karper zelf is dat misschien helemaal niet zo. Als je ziet dat een volwassen goudvis een dieet met 34 % vet samenstelt in een zelfselectie experiment, gebruik ik misschien nog niet eens zo heel veel vet in mijn aas. Dus waarschijnlijk weer wat geleerd.

Is de juiste verhouding (voor zover we dat kunnen weten) van de macronutriënten het ei van Columbus? Ik denk persoonlijk van niet, vissen hebben meer behoeftes, maar dat het een heel grote rol speelt lijkt me wel duidelijk.

Veel vissers denken dat aas niet zo belangrijk is en meestal is de gedachte die beesten vreten toch alles, de praktijk laat wel wat anders zien natuurlijk en dat is dat vissen wel degelijk bepaalde voorkeuren hebben.


Tot slot nog iets over de maden.

Amino acids are present in large amounts in the cells of all organisms, where they are involved in the synthesis of peptides and proteins. During digestion, proteins and peptides are broken down into amino acids again. Animals can be viewed as leaky bags that slowly, or in large pulses, through urine and feces, release various chemicals, including amino acids. These released chemicals form the animal's body odor, which can serve as a chemical picture of the animal.

Heb zelf een aantal jaar geleden in de winter veel op een kanaal gevist met maden, ving voornamelijk brasem en helemaal geen karper. In de schemering begonnen die beesten altijd te azen en dat zag je door het z.g. head en shouldering. Waarom doen vissen dat? Deden ze dat vlak bij mijn pen, dan kreeg ik binnen een minuut een aanbeet. Het afgelopen najaar heb ik meerdere keren hetzelfde waargenomen bij de karpers in de vijver op mijn werk. Zwemmen ze hoog en ineens duiken ze twee meter naar beneden de modder in en zie je een groot bellenplakkaat. Dat ze een voedselprikkel krijgen lijkt mij duidelijk, maar waarom van hoog naar laag duiken? Misschien omdat dat de efficiëntste manier is? Of iets met locatiebepaling?

Wie het weet mag het zeggen.
Gesloten