Nutritional wisdom


Gesloten
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

25-03-2017 07:27

Mijn visserij, binnen 10sec een vis vangen waar een ander weekenden op ligt te wachten, weet je waar de vis zit maakt het aas weinig uit.
Ja liever geen boilies want daar gaan de alarmbellen eerder door rinkelen en duurt het langer voor je een aanbeet krijgt.
Liever wat maden of een dikke vette worm, geen karper die die afslaat.

Hoeveel % van de karpers zal nooit een boilie eten?
En laat dat nou net de vissen zijn die ik graag vang.

Theoretisch geblaat heerlijk :lol: :lol: :lol:

@Benny ik heb je bedankt voor je bericht, altijd fijn om eens goed hard te lachen op de vroege morgen :wink:

De topvissers hebben topaas en daarom vangen ze goed, hahahahaha.
In periodes vang je vele malen meer op de korst dan welke wonderbol ook.
Anticiperen op de omstandigheden, zoek het niet in een zakje......
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-03-2017 08:25

veel van wat wij in ons aas stoppen komt ook niet van nature onder water voor en toch kan een vis het waarnemen? En als we het toch wetenschappelijk houden......in het jawadnya rapport zie je toch heel duidelijk een verschil tussen diverse flavours, of het een wel of niet totaal zuiver onderzoek was maakt niet uit. Jet verschil is alleen verklaarbaar als de vis het op de een of andere manier waarneemt. Daarnaast beweer je enerzijds dat de karper beschikt over een enorm gevoelig chemoreceptor systeem, anderzijds kan ie de diverse smaaktstoffen niet proeven????? En tot slot hoe verklaar de dan uit de PRAKTIJK toch de verschillen in vangsten (positief of negatief) die terug te voeren zijn op de flavours? Tot slot...veel sweetners komen ook niet voor maar ook die worden bewezen waargenkmen door onze gevinde vriend

Welnu mijn mening is bij deze wel duidelijk, ik ben van mening dat bepaalde flavours wel degelijk een aangename of lekker smaak aan het aas kunnen geven, ze worden ook in de oerfoodindustrie gebruikt om de acceptatie te verbeteren.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-03-2017 09:51

daarbij stel jij: waarom zou een vis chemoreceptors hebben voor esthers? ten eerste omdat ook bijv fruit in het water kan vallen. En daarbij: waarom zou hij dan wél de oplosmiddelen kunnen proeven die komen ook niet in het water voor.....
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-03-2017 03:04

Martijn Nederpel schreef:veel van wat wij in ons aas stoppen komt ook niet van nature onder water voor en toch kan een vis het waarnemen? En als we het toch wetenschappelijk houden......in het jawadnya rapport zie je toch heel duidelijk een verschil tussen diverse flavours, of het een wel of niet totaal zuiver onderzoek was maakt niet uit. Jet verschil is alleen verklaarbaar als de vis het op de een of andere manier waarneemt. Daarnaast beweer je enerzijds dat de karper beschikt over een enorm gevoelig chemoreceptor systeem, anderzijds kan ie de diverse smaaktstoffen niet proeven????? En tot slot hoe verklaar de dan uit de PRAKTIJK toch de verschillen in vangsten (positief of negatief) die terug te voeren zijn op de flavours? Tot slot...veel sweetners komen ook niet voor maar ook die worden bewezen waargenkmen door onze gevinde vriend

Welnu mijn mening is bij deze wel duidelijk, ik ben van mening dat bepaalde flavours wel degelijk een aangename of lekker smaak aan het aas kunnen geven, ze worden ook in de oerfoodindustrie gebruikt om de acceptatie te verbeteren.


Interessante post, waar we wat mee kunnen, oftewel voer voor discussie.
In de eerste plaats, wat ik beweer is mijn persoonlijke visie, gebaseerd op wetenschappelijke experimenten met karpers. Andere meningen zijn natuurlijk ook prima.

Waar het in de eerste plaats om draait is, wat kan een karper waarnemen. In de tweede plaats wat vindt ie lekker.
Wat weten we in ieder geval? Bepaalde groepen stoffen hebben bewezen attractie voor het geur- en smaaksysteem van vissen. Al die stoffen hebben iets gemeenschappelijk, ze zijn niet vluchtig, hebben een laag moleculair gewicht, ze bevatten stikstofverbindingen, zijn wateroplosbaar, hittebestendig en komen algemeen voor onder water.
De bekendste van die stoffen zijn in de karpervisserij natuurlijk de vrije aminozuren.
Waarom heeft ie juist vooral voor die stoffen receptoren? Omdat ze in de uitscheidingsproducten van zijn natuurlijk voedsel zitten en daarnaast leert een vis ook door een bepaalde verhouding van die stoffen in zijn natuurlijk voedsel om dat te herkennen.
Iedereen kent de geur van vers gezette koffie, een vis doet hetzelfde, maar dan gaat het om opgeloste stoffen in het water. Een vis weet dus b.v. precies wanneer ie met een rode muggenlarve van doen heeft, omdat het plaatje van dat beest op zijn harde schijf staat.
Het systeem is plastisch, i.v.m. mogelijk nieuwe voedselbronnen, b.v. ons aas. Goedgekeurd en er wordt een nieuw plaatje opgeslagen op de harde schijf. Een tijgernoot b.v. zal heel weinig uitlekken, maar een karper weet hem feilloos te vinden natuurlijk, omdat ie hem herkent als zijnde een heel goede voedselbron.

Terug naar flavours.
Kan een karper die waarnemen? In het Jawadnya rapport zie je inderdaad verschillen, maar het merendeel scoort gemiddeld en dus niet erg hoog. Je zou dus kunnen concluderen dat karpers inderdaad flavours kunnen detecteren. Punt is, we weten niet wat er in alle flavours zit, in sommige zitten misschien ook wel bepaalde extracten, wat mogelijk ook de reactie kan verklaren.
Daniël is geen wetenschapper, maar ik heb best wel respect voor wat ie heeft gedaan.
Punt is alleen, je kunt er geen echte conclusies aan verbinden, wat het misschien wel laat zien is dat natuurlijke producten veel hoger scoren dan synthetische. Is ook logisch natuurlijk, omdat daar de stoffen in zitten die echt bewezen attractie voor vissen hebben en waar een vis op zeker receptoren voor heeft. Flavours voldoen simpelweg niet aan de criteria van stoffen die echt attractie hebben voor vissen.
Flavours voegen m.i. dan ook totaal helemaal niks toe aan aas, zit meer tussen de oren van de meeste vissers.
Zijn vangsten in de praktijk te herleiden tot het gebruik van een bepaalde flavour?
Onmogelijk natuurlijk, flavours worden gemaakt voor de mensenwereld en die is totaal anders dan de onderwaterwereld.
Voor sweeteners geldt eigenlijk hetzelfde, voor sommige vissoorten hebben ze inderdaad attractie, maar dat geldt vooral voor algeneters, zoals graskarpers en blankvoorns.
Karpers kunnen ze wel waarnemen, maar attractiewaarde hebben ze voor hen niet.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

26-03-2017 03:35

Al zoveel aanbeten op gehad :lol: :lol: :lol: :lol:
dobber-buldo-spherique-par-12-z-1052-105277.jpg
(45.1 KiB) 3269 keer gedownload

Dit bevat vooral veel plastic, eigenlijk niets anders dan geur- en smaakloos plastic.
En dat terwijl ze de kattenbrokjes bomvol amino's, oliën, vetten, eiwitten en koolhydraten links laten liggen.
Nutritional stupidness dus :wink:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-03-2017 04:39

Harm Rademakers schreef:Mijn visserij, binnen 10sec een vis vangen waar een ander weekenden op ligt te wachten, weet je waar de vis zit maakt het aas weinig uit.
Ja liever geen boilies want daar gaan de alarmbellen eerder door rinkelen en duurt het langer voor je een aanbeet krijgt.
Liever wat maden of een dikke vette worm, geen karper die die afslaat.

Hoeveel % van de karpers zal nooit een boilie eten?
En laat dat nou net de vissen zijn die ik graag vang.

Theoretisch geblaat heerlijk :lol: :lol: :lol:

@Benny ik heb je bedankt voor je bericht, altijd fijn om eens goed hard te lachen op de vroege morgen :wink:

De topvissers hebben topaas en daarom vangen ze goed, hahahahaha.
In periodes vang je vele malen meer op de korst dan welke wonderbol ook.
Anticiperen op de omstandigheden, zoek het niet in een zakje......


Je kunt het mooi vertellen, binnen 10 seconden een vis vangen kan, moet je het beest wel zien natuurlijk. Soms is alleen het zien van de toeter trouwens al genoeg.
Daarnaast kun je op de meeste wateren niet altijd weten waar de vis zit. Ken je een water, dan weet je meestal wel waar altijd vissen aanwezig zijn, maar dat zijn meestal maar kleine groepjes natuurlijk. Op sommige wateren zie je nooit een vis.
Ga je blind met wormen of maden vissen, dan vang je echt geen karper, maar vooral schele possen en kleine baarzen.

Krijg je op een boilie minder snel een aanbeet en sommige vissen eten nooit een bol?
Ik geloof er niks van, waar ik wel in geloof, is dat er slimme en domme vissen zijn.
Vraag me dus af, welke vissen je nou eigenlijk graag vangt, volgens jou vissen die nooit een bol eten, punt is die zijn er hoogstwaarschijnlijk niet.
Stel ze zijn er wel, dan nog wat is dan het criterium? Groot, zwaar, mooi, moeilijk vangbaar, egobevrediging etc.

Ik herhaal het nog maar eens, op heel veel wateren zie je heel weinig waarneembare activiteit van vissen. Dus dan kan je ook niet anticiperen op de omstandigheden.
Wat is dan het meest logische alternatief?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

26-03-2017 07:29

Hilco Meijer schreef:Wat is dan het meest logische alternatief?

Beter kijken 8)
Of op gevoel, bv op de NO kant gaan zitten met ZW wind.

Jouw super bol blijft een compromis :wink:
Je kan het mooi vertellen zegt ie dan :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Boiliehoeren zijn over het algemeen niet zo mooi en wat makkelijker te vangen ja.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-03-2017 08:53

sacharine heeft volgens het loeb raport wel degelijk een stimulerend effect. In het jawadnya rapport scoort een groot deel van de flavours gemiddeld, een deel laag, maar ook een deel opvallend goed. Mijn conclusie: per toeval zitten er een paar tussen die wel degelijk een positief effect hebben op de karper. Overgens kunnen ze ook een positief effecr krijgen dmv een lange voercampagne. In dat geval dienen ze als label.
Tot slot suikers zijn niet vluchtig maar wel aantrekkelijk
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-03-2017 02:29

[quote="Harm Rademakers"]
Jouw super bol blijft een compromis :wink:
quote]

Zo zou je het inderdaad kunnen noemen, ik noem het zelf liever een breed spectrum bol, waar natuurlijk wel een bepaalde gedachte achter zit.
Vissen hebben bepaalde voorkeuren en de ene bol is de andere niet, dat is het uitgangspunt.
Daarnaast gooi ik ook niet zomaar van alles door elkaar in mijn mixen, er is over nagedacht.
De bedoeling is om meer aanbeten te krijgen op een bepaald aas, dat ook nog eens lange termijnwerking heeft. Werkt het? Als ik naar de praktijk kijk, volgens mij wel degelijk.
Ik kan het niet bewijzen natuurlijk en daarnaast zijn er nog veel meer factoren die een rol spelen. Die beesten zijn tenslotte ook niet dom.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

27-03-2017 03:22

Martijn Nederpel schreef:sacharine heeft volgens het loeb raport wel degelijk een stimulerend effect. In het jawadnya rapport scoort een groot deel van de flavours gemiddeld, een deel laag, maar ook een deel opvallend goed. Mijn conclusie: per toeval zitten er een paar tussen die wel degelijk een positief effect hebben op de karper. Overgens kunnen ze ook een positief effecr krijgen dmv een lange voercampagne. In dat geval dienen ze als label.
Tot slot suikers zijn niet vluchtig maar wel aantrekkelijk


Wat Loeb gedaan heeft, lijkt veel op wat Daniël heeft gedaan.
Ga je wateroplosbare stoffen testen, dan weet je inderdaad welke stoffen een reactie uitlokken, maar dat zegt op zich niet zo heel veel. Die reactie is vaak dat vissen gaan happen.
Kan dus ook veroorzaakt worden door het geursysteem, dat op de één of andere manier geprikkeld wordt door een mogelijke nieuwe voedselbron.
De smaak bepaalt het eindoordeel, attractant, indifferent, deterrent. De eerste gaat ie veel van eten, de tweede veel minder en de derde spuugt ie weer uit.
Sucrose is voor wat betreft karpers indifferent, oftewel het heeft geen attractie, maar hij kan het wel waarnemen. Zal voor de meeste andere zoetstoffen waarschijnlijk ook gelden.

Het label, ik wist dat ie ging komen natuurlijk.
Kunnen flavours een positief effect hebben, oftewel door een bepaalde flavour herkent een karper je bol. Als je sec bekijkt is het natuurlijk onzin.
Een karper zal je bol alleen kunnen herkennen door de stoffen die echt attractie hebben, dus de natuurlijke stoffen die in de onderwaterwereld aanwezig zijn.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-03-2017 07:30

hoe kunnen ze happen naar iets dat volgens jou theorie niet waarneembaar is? Wat mij betreft kan dat dus van tafel....
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

27-03-2017 12:09

Ze kunnen natuurlijk de uitlekkende stoffen wel waarnemen en dat koppelen aan dat rode bolleke.
Een los rood dobbertje van plastic just floating in het water zonder uitlekking of voer aanwezig zal geen reactie opleveren




Daar gaat het al mis, de nieuwsgierigheid speelt ook een rol. Er zijn genoeg vissers die de zig vissen zonder attractie erin. En wat dacht je van die gast met zijn legoblokje?
Laatst gewijzigd door Remon v Wanrooij op 27-03-2017 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

27-03-2017 12:12

Hier gaat het mis bij hem Remon.
Geen PRAKTIJK ervaring.
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

27-03-2017 16:03

Remon v Wanrooij schreef:
Daar gaat het al mis, de nieuwsgierigheid speelt ook een rol. Er zijn genoeg vissers die de zig vissen zonder attractie erin. En wat dacht je van die gast met zijn legoblokje?


Ik ken iemand die graag gaat verticalen. Hij heeft al een paar keer een karper gevangen. Als je ga kijken op internet zie je dat het wel vaker gebeurd dat een karper in kunstaas bijt.

In mijn jeugd heb ik ook regelmatig gevist met zo een rood/wit drijvertje een stukje vanaf de korst. Heel herkenbaar dat ze die ook op willen vreten :D
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-03-2017 01:05

Martijn Nederpel schreef:hoe kunnen ze happen naar iets dat volgens jou theorie niet waarneembaar is? Wat mij betreft kan dat dus van tafel....


Ik heb alleen gezegd, dat karpers waarschijnlijk geen esters kunnen waarnemen, omdat het vluchtige stoffen zijn.
Vissers ruiken meestal alleen aan de bollen en al die lekkere fruitgeuren zijn natuurlijk allemaal esters. Ruikt een bol sterk, dan is het vast een goede bol.
Ik geloofde er in de tachtiger jaren ook in en de scopex van R.H. was de number one.
We weten tegenwoordig veel en veel meer en al die lekkere fruitgeuren in heel veel bollen doen hoogstwaarschijnlijk dus helemaal niks. Althans niet voor de vis.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-03-2017 01:47

Remon v Wanrooij schreef:
Daar gaat het al mis, de nieuwsgierigheid speelt ook een rol. Er zijn genoeg vissers die de zig vissen zonder attractie erin. En wat dacht je van die gast met zijn legoblokje?


Enige nuancering is denk ik wel op zijn plaats.

Experiment met meervallen.

Er werden twee soorten knikkers in het water gegooid, een deel aangeraakt door mensenhanden en een deel niet.
Uitkomst, alleen de knikkers die door mensenhanden waren aangeraakt werden aangezogen door de vissen en dus getest. Natuurlijk werden ze daarna ook allemaal weer uitgespuugd.

Praktijkvoorbeeld dat veel penvissers wel zullen herkennen. Kleine voorntjes die aan je pen sabbelen. Waarom doen ze dat?

Conclusie kan dus eigenlijk alleen maar zijn dat vissen vooral gebruik maken van hun chemoreceptie.
Natuurlijk zal ie ook wel eens iets aanzuigen uit nieuwsgierigheid en dat zou b.v. een bepaalde kleur kunnen zijn, zeg maar iets afwijkends.
In een aquarium zullen vissen wel veel doen op zicht, maar dat is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

28-03-2017 02:53

De reden dat een karper een zig zonder attractie pakt is omdat hij met chemo receptie niet kan vaststellen wat het is, als hij dus wil weten wat het is moet hij de zig/buldo/legoblokje/whatever bij gebrek aan handjes in zijn bek pakken en dan kunnen wij hem vangen.
Zodra je die zig van attractie voorziet kan hij besluiten om niet 'te happen' omdat hij al weet wat het is.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

28-03-2017 07:15

als esters niks doen voelgens jou(sterker nog je beweert dat ze het hoogstwaarschijnlijk niet kunnen waarnemen) waarom reageren ze er dan op?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

28-03-2017 07:19

Hahahahahha het wordt hier steeds mooier :lol: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

28-03-2017 08:33

En dan de schub die de naam stofkei in de Zuid-Willemsvaart kreeg na dat hij een steen uit poepte. Is er ook een experiment die dat kan verklaren? Tja hij zal wel door mensenhanden zijn aangeraakt. Door maar steeds een beroep te doen op onderzoeken raakt onze geachte Hilco wat in de war is mijn indruk.
Gebruikersavatar
Arno Bijl
Berichten: 368
Lid geworden op: 24-11-2010 19:44

28-03-2017 12:02

Mijn persoonlijke nutritional wishdom is deze:
Men neme een fles fish sauce (squid brand
Afbeelding
een blok trassi
Afbeelding
een staafmixer (niet! die van je vrouw 8) 8) )
Afbeelding
even blenderen:
dan krijg je zoiets:
Afbeelding
In een oude frisrank pet fles blijft dit makkelijk een jaar goed door het hoge zoutgehalte.
50 ml per kilo boiliemix of als soak, succes gegarandeerd!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

28-03-2017 12:39

IK doe even mee.

Drie goeie uit de supermarkt (A.H.).

IMG_20161003_150331.jpg
(258.6 KiB) 3412 keer gedownload
Dennis pors
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-03-2017 10:17

28-03-2017 20:04

Ik gebruik altijd de potjes trassie wat een pasta is,dit bevat 88% garnaalextract. De blokvorm is volgens mij meer zout en maar 9 of 12% garnaalextract
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

28-03-2017 21:00

hilco kun je eens op je flessen lezen wat er effectief qua procenten
kheb er al heel wat zien paseren ma meestal zit er niet meer in dan wat soya en smaakversterker en zout....mss dat jij er betere heb waar effectief ook wat hogere doseringen vis extracten inzit
verhaal vd trassie klopt namelijk in die blok zit maar 12 procent garnaalpasta wat op zich belachlijk is
ik heb er van 88 procent en dat verschil merk je echt wel degelijk.....

mvg

daan
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

28-03-2017 21:25

Alles uit de supermarkt is tegenwoordig vrij nep.........
Water, vet en zout.
Maar Hilco vangt er fantastisch mee, misschien gewoon water uit de zee halen en op je stek storten.
Bolletje afgewerkt frietvet erbij en klaar is klara heel de schijf compleet.

Heb me ook ooit eens vergist met die uit het potje, heel m'n pan nasi weg kunnen gooien :cry: :lol:
Was ook de blokjes gewend.
Gesloten