Nutritional wisdom


Gesloten
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

16-04-2017 07:38

Hilco Meijer schreef:Martijn, In de eerste plaats, vissen hebben waarschijnlijk wel degelijk verschillende voorkeuren, in de verschillende seizoenen. Dat tonen experimenten ook aan.


Kan dat dan niet gewoon/vooral aan het voedsel aanbod van dat moment liggen?
Iets wat er (veel minder) is, eet je ook (veel) minder. Dan is het meer een aanbod gerelateerde oorzaak dan een vraag gerelateerde oorzaak.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-04-2017 09:34

Ik bestrijd niet dat de vis verschillende voorkeuren heeft, daar heb ik geen statestiek voor nodig. In mijn post gaf ik al aan daar rekening mee te houden. Maar het waarom is net zo belangrijk en ik bestrijd jou idee dat de vis in het najaar extra gaat eten om reserves op te bouwen. Dat is typisch zo'n gekopieerd en hardnekkig idee.
Punt 2 is: ik vis met aas en niet met voer, en ik vraag aan jou.of het ook in de vangsten merkbaar is. Ik durf dat te betwijfelen om de doodsimpele reden dat ons aas maar een deel van zijn voedselinname betreft en het dus compleet onmogelijk is om in te schatten wat ie heeft gegeten en wat ie dus nog nodig heeft. Leuk die onderzoeken maar omdat die in een omgeving zonder enig natuurlijk voedsel.plaatsvinden zijn ze niet echt nuttig voor ons als sportvissers. Ik wil aas dat vangt en geen voer om de vis op te kweken
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-04-2017 12:27

Aas wat vissen kennen levert inderdaad een heel groot voordeel op, moet het wel een beetje goed zijn natuurlijk.
Een verademing om zo'n stukje niet gedefinieerde tekst van jouw hand te zien verschijnen Hilco. Scheelt een berg uitleg wat dat 'beetje goed' volgens jou wederom inhoudt...

Dat 'beetje goed' is het wat mij betreft - en veel belangrijker; voor karper - namelijk een stuk sneller (zonder 'snel' nogmaals te definiëren :wink:) als dat menig tekst hier voor een eenvoudige, doch vangende visser weg leest.

..Tijdens het najaar zaken kapot voeren, is naar mijn ervaring verder zeker een optie. Net als in elk ander seizoen. Waarom meer voeren met het risico vis te verzadigen? Dit, ongeacht aassoort of eventuele aasvoorkeur van de vis. Over de jaren heen kwam ik trouwens gewoon hoofdzakelijk terug bij zaken waarmee ik eerder ook goed ving. Die zaken combineer ik graag. Het wiel opnieuw uitvinden, dat laat ik wel over aan m'n zoontje van zes. Die ploetert, ondanks veelvuldig aangeboden hulp, nog steeds erg graag...

'Wat mij betreft levert de gedachte 'vis op een wat ruimere stek naar aas laten zoeken' meer azende vissen op, dan meer van een aassoort strooien. Of wat dat betreft; naar specifieke aasvoorkeuren zoeken (of onderzoek uitslagen naleven). Bovenal geeft een voorkeur bij een aquarium - of anderzijds afgesloten test - niet aan dat een vis in het wild (wat dat dan ook inhoudt) andere samengesteld voer laat liggen...

Opportunistische overlevingsaard van 't beestje :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-04-2017 17:06

Aas dat vissen kennen kan ook een heel groot nadeel opleveren toch???
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-04-2017 19:59

klopt...echter aas dat de vis niet kent wekt nog meer argwaan op :wink:
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

16-04-2017 20:35

Het wordt mij nu echt veel te ingewikkeld :lol: :lol: :lol: :lol:
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-04-2017 22:02

Martijn Nederpel schreef:klopt...echter aas dat de vis niet kent wekt nog meer argwaan op :wink:

Of buitensporige interesse maar dan vaak van korte duur. 8)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

16-04-2017 22:03

James warner schreef:Het wordt mij nu echt veel te ingewikkeld :lol: :lol: :lol: :lol:

Je kunt er nog altijd een dikke worm aan hangen dat lusten ze ALLEMAAL en ALTIJD :lol:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-04-2017 00:34

[quote="leen snoek
Kan dat dan niet gewoon/vooral aan het voedsel aanbod van dat moment liggen?
Iets wat er (veel minder) is, eet je ook (veel) minder. Dan is het meer een aanbod gerelateerde oorzaak dan een vraag gerelateerde oorzaak.[/quote]

Hele goede vraag en één die m.i. niet echt te beantwoorden is. Als een vis puur op het natuurlijk aanbod aangewezen is, zal ie denk ik nog steeds bepaalde keuzes maken.
Zeg maar, dan eet ie van het één waarschijnlijk wat meer dan van het ander. Het aanbod moet het wel toelaten natuurlijk en dat kan per water verschillen. Is het aanbod eenzijdig, dan heeft een vis geen andere keus en dan zou het inderdaad aanbod gerelateerd zijn.
Of dat ook in de praktijk ook echt voorkomt?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-04-2017 01:23

Martijn Nederpel schreef:Ik bestrijd niet dat de vis verschillende voorkeuren heeft, daar heb ik geen statestiek voor nodig. In mijn post gaf ik al aan daar rekening mee te houden. Maar het waarom is net zo belangrijk en ik bestrijd jou idee dat de vis in het najaar extra gaat eten om reserves op te bouwen. Dat is typisch zo'n gekopieerd en hardnekkig idee.
Punt 2 is: ik vis met aas en niet met voer, en ik vraag aan jou.of het ook in de vangsten merkbaar is. Ik durf dat te betwijfelen om de doodsimpele reden dat ons aas maar een deel van zijn voedselinname betreft en het dus compleet onmogelijk is om in te schatten wat ie heeft gegeten en wat ie dus nog nodig heeft. Leuk die onderzoeken maar omdat die in een omgeving zonder enig natuurlijk voedsel.plaatsvinden zijn ze niet echt nuttig voor ons als sportvissers. Ik wil aas dat vangt en geen voer om de vis op te kweken


Hoe kan het, dat vissen bepaalde voorkeuren hebben voor wat betreft aas?
Dat is de vraag waar alles mee begint.
Kom ik weer uit bij mijn drie pijlers van aas, of het heeft een goede voedingswaarde, een hoge energiewaarde, of een goede smaak. Vis je instant, dan ga je voor smaak, ’s zomers ga je voor energiewaarde (b.v. tijgernoten), vis je voor de langere termijn, dan ga je voor alledrie.
Ik vis dus daarom dan ook op heel veel verschillende manieren.

Wat betreft het najaar, ik heb niks gekopieerd, zijn mijn eigen persoonlijke ideeën (gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek) maar ik kan het dus ook mis hebben.

Ik vis dus soms met aas en soms met voer, tussen voer en bepaald aas zijn de verschillen in vangsten niet zo heel erg groot. Tussen mijn bollen en de bollen van andere vissers wel.
Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat het puur aan de bollen ligt, maar ik heb wel sterk de indruk dat dat wel degelijk het geval is.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-04-2017 01:50

Marco Mostert schreef: Een verademing om zo'n stukje niet gedefinieerde tekst van jouw hand te zien verschijnen Hilco. Scheelt een berg uitleg wat dat 'beetje goed' volgens jou wederom inhoudt...

Dat 'beetje goed' is het wat mij betreft - en veel belangrijker; voor karper - namelijk een stuk sneller (zonder 'snel' nogmaals te definiëren :wink:) als dat menig tekst hier voor een eenvoudige, doch vangende visser weg leest.

..Tijdens het najaar zaken kapot voeren, is naar mijn ervaring verder zeker een optie. Net als in elk ander seizoen. Waarom meer voeren met het risico vis te verzadigen? Dit, ongeacht aassoort of eventuele aasvoorkeur van de vis. Over de jaren heen kwam ik trouwens gewoon hoofdzakelijk terug bij zaken waarmee ik eerder ook goed ving. Die zaken combineer ik graag. Het wiel opnieuw uitvinden, dat laat ik wel over aan m'n zoontje van zes. Die ploetert, ondanks veelvuldig aangeboden hulp, nog steeds erg graag...

'Wat mij betreft levert de gedachte 'vis op een wat ruimere stek naar aas laten zoeken' meer azende vissen op, dan meer van een aassoort strooien. Of wat dat betreft; naar specifieke aasvoorkeuren zoeken (of onderzoek uitslagen naleven). Bovenal geeft een voorkeur bij een aquarium - of anderzijds afgesloten test - niet aan dat een vis in het wild (wat dat dan ook inhoudt) andere samengesteld voer laat liggen...

Opportunistische overlevingsaard van 't beestje :wink: .


Marco,

Mijn bollen verschillen in essentie helemaal niet zoveel dan die van 35 jaar geleden, dus ik heb zeker niet het wiel opnieuw uitgevonden. Het enige verschil is eigenlijk dat ik nou de essentiële vetzuren in mijn bollen heb en dat er veel meer smaak in zit, door een mix van stoffen die bewezen attractie hebben.
Niet addicted to love, maar addicted to taste! En maar een vette pens krijgen. :wink:
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-04-2017 17:32

Hilco,

Dat bedoel ik dus. Veel geschrijf om weinig. Smaak en essentiële vetzuren. Zaten 'beide' voorheen dan niet in je bollen??? Zoals ik schreef, en menig ander voor mij;

...

Nee, laat maar. 'We' sommen 't bekende lijstje niet weer op! Overal te koop, van de beter gesorteerde hengelsportzaak, molenaar, tot toko, Turk en supermarkt.

Wat betreft het najaar, ik heb niks gekopieerd, zijn mijn eigen persoonlijke ideeën (gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek) maar ik kan het dus ook mis hebben.
Wanneer je je eigen persoonlijke ideeën baseert op wetenschappelijk onderzoek, dan kopieer je toch echt iets hoor :D In welke mate dan ook. Niet erg. Ik heb 't wiel ook niet uitgevonden...

Hoogstens, net als jij, smeer ik wat vet op de lagers :wink:.

En misschien kan je, buiten een leuk bolletje rollen, ook gewoon een beetje vissen (...), Hilco?! Is ook niet aan iedereen gegeven. Die combinatie van factoren schijnt het namelijk nog steeds het best te doen (hoewel dom inwerpen ook biggen vangt, als er voldoende zitten, haha).

@Harm, ik vertel je vast niets nieuw dat er inderdaad een omslagpunt is of kan zijn, m.b.t. vangsten op een geïntroduceerd aas. Het hoe, wat en wanneer, is helaas nergens hetzelfde. Uitvogelen dus. Het hangt positief en/of negatief gelukkig en/of helaas ook af van medevissers. Een bolletje kan het na verloop van tijd gewoon weer leuk gaan doen of hoofdzakelijk beter blijven doen dan wat anders. Maar een krappe voerstek maakt zaken eerder kapot. En wanneer ik naar mijzelf kijk (ja Martijn, 't was een boek vol herkenning...) en een stek die ik een aantal seizoenen alleen beviste, dan kan ik concluderen dat met rust tussen de vangsten in - wel voeren, niet vissen - je zaken echt een hele tijd kan laten voortduren. Zeker wanneer 't aas de vis gewoon aanspreekt (da's al snel), en je moet het beest er niet mee kapot voeren ('trek' langs twee kanten vangt meer). Helaas kan een observerende, hebberig harkende oetknoet - sorry, een conculega - dit ontzettend snel teniet doen!

Maar boilies, zo lastig is dat allemaal niet. Hier echt geen traan over m'n wangen wanneer ik ad hoc, met twee a drie meelproducten en een vloeistof, wat in elkaar moet zetten...

Al is het paneermeel, limonade siroop en een eitje (...)
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

18-04-2017 21:21

Hilco Meijer schreef: maar ik kan het dus ook mis hebben.


Hilco Meijer schreef: Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat het puur aan de bollen ligt, maar ik heb wel sterk de indruk dat dat wel degelijk het geval is.


Het begint al wat te worden dit topic, er ontstaat al wat ruimte.
Bovenstaande klinkt ook niet echt wetenschappelijk meer, het lijkt dan ook steeds meer op vissen :P
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

19-04-2017 01:15

Waar draait vissen in essentie om? Om zoveel mogelijk aasopnames te krijgen natuurlijk.
Dat kun je op meerdere manieren bereiken en op een klein water is dat veel gemakkelijker dan op een groot water. Op een gegeven moment weet je daar n.l. wel het één en ander over het gedrag van de vissen. Zeg maar, de ene plek is de andere niet. Bellenblazers zie je b.v. vaak op dezelfde plekken, betekent dus waarschijnlijk een plek met veel natuurlijk voedsel.

Daarnaast vis ik met een heel licht vrijlopend loodsysteem en kijk ik altijd naar mijn lijn, waar die het water raakt, zie ik die zo nu en dan oplopen, dan weet ik al bijna zeker dat ik vroeger of later wel een aanbeet krijg (de vis is actief). Krijg een paar piepen, dan gooi ik opnieuw in, op een iets andere plaats. Is denk ik n.l. vaak een gemiste kans.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

26-04-2017 03:06

Aquariumproeven, heel interessant onderwerp.

Gaan vooral om, welke voedselvoorkeuren vissen hebben op bepaalde gebieden. B.v. welke stoffen prikkelen het geur- en smaaksysteem van vissen. Wat voor menu stelt een vis samen als je hem de vrije keus geeft. Eet een vis meer van een uitgebalanceerd dieet etc.

Wat ze in ieder geval aantonen, is dat vissen heel veel kunnen bepalen, voor wat betreft hun voorkeuren voor een bepaald menu.
De verteerbare en metaboliseerbare energie uit de voeding (eiwitten, vetten en koolhydraten), is een erg belangrijke factor die de voedselopname van vissen beïnvloedt. Daarnaast spelen de voedingsstoffen en de smaak natuurlijk ook een grote rol.
Wat kan een vis zoal bepalen?
Ik maak even een kleine opsomming:
De energiewaarde van een bepaald menu,
of er een bepaald essentieel aminozuur ontbreekt in het menu,
of er bepaalde essentiële vetzuren missen en het menu,
of er bepaalde micronutriënten missen in het menu,
wat is lekker qua smaak, etcetera, etcetera.
Daarnaast kan een vis bij aquariumproeven, voor wat betreft de macronutriënten, een zo optimaal mogelijk dieet samenstellen.

Een aquariumvis is uiteraard niet vergelijkbaar met een vis in zijn (min of meer) natuurlijke omgeving, dat weet ik ook wel. Jammer genoeg krijg je vaak weer van die ongenuanceerde opmerkingen, geen praktijkervaring, een beperkte visie enz., terwijl die personen mij helemaal niet kennen en dus ook niet kunnen weten hoe mijn visserij er in de praktijk uit ziet.
Het enige verschil is m.i., dat een vis in zijn natuurlijke omgeving veel meer keuzemogelijkheden heeft, maar de achterliggende principes zijn waarschijnlijk precies hetzelfde.

Dus, waarom zou je wetenschappelijke feiten en hypotheses niet kunnen vertalen naar de praktijk? De beter aasfirma’s doen het tenslotte ook al tig jaar en die hebben heus zelf het wiel niet uitgevonden.
Veel praktijkervaringen zijn denk ik ook lang niet altijd objectief, het uitgangspunt van wetenschappelijk onderzoek is om dat wel te zijn. Dus ik heb daar nou eenmaal heel veel vertrouwen in.
Goed aas maken kan overigens op veel manieren en dat heb ik in dit topic dan ook al vaak genoeg aangegeven. Draai je zelf, dan heb je m.i. een betere bol, dan veel bollen die op de markt verkrijgbaar zijn en dat kan met vrij simpele dingen en hoeft ook niet duur te zijn.
Het is maar net, hoever wil je gaan.

Ik ben eigenlijk zo’n beetje uitgeluld voor wat betreft aas, vandaar deze posting, die dus dan ook één van de laatste zal zijn in dit topic.
Sommigen vinden het onzin wat ik beweer en anderen gaan er (gedeeltelijk) in mee.
Vond het zelf in ieder geval heel leuk om te doen en over een paar weken heb ik weer tijd om te vissen en daar heb ik echt zin in!

Tot slot nog even mijn definitieve recept voor de komende periode en eerlijk gezegd, beter kan het m.i. niet. Zit echt alles in, voor wat betreft energiewaarde, voedingswaarde en attractie. Ik blijf tenslotte eigenwijs natuurlijk! :D :

150 gram patentbloem
75 gram maïsbloem
75 gram maïsgries
500 gram CéDé protein mix
70 gram gemalen hennep
70 gram geplet lijnzaad
30 gram pure whey
30 gram Nutrilon 1
15 gram lecithine

360 gram ei (plusminus)

Liquids:

20 ml. gistextract
20 ml. oestersaus
20 ml. Kikkoman
20 ml. vissaus
20 ml. Krill compound
15 m.l. citroenzuuroplossing
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-05-2017 00:28

Hoe maak je optimaal gebruik van het geur- en smaaksysteem van vissen?
Ga ik nog even wat dieper op in, oftewel hoe maak je een goede bol, die vissen ook erg lekker vinden.

Het uitgangspunt is in principe niet zo moeilijk, je hebt er alleen stoffen voor nodig, die op dat gebied bewezen attractie voor vissen hebben.
Waarom hebben ze attractie? Omdat er bepaalde wateroplosbare stoffen (z.g. metabolieten) in hun natuurlijk voedsel zitten die vissen kunnen detecteren en die ook de smaak (en de herkenning) van het voedsel bepalen.
Smaakvoorkeuren van vissen hebben daarom dan ook hoogstwaarschijnlijk een genetische basis.
We kennen tegenwoordig die stoffen in grote lijnen en we weten ook dat mengsels van die stoffen het beste werken. Dus, maken we een combinatie van die stoffen en voegen we die vervolgens toe aan onze basis mix en we hebben waarschijnlijk een duidelijk voordeel.

Wat zijn de belangrijkste?

Met stip op nummer één: vrije aminozuren en daarnaast nucleotiden en nucleosiden (b.v. inosine), quaternaire ammoniumzouten (betaïne) en organische zuren. Mogelijk ook bepaalde amines, phospholipiden, creatine, L-carnitine en trimethylamine oxide (TMO) en er zullen er ongetwijfeld nog wel meer zijn.

De namen zijn op zich niet zo belangrijk, het gaat er om, waar zitten die verschillende stoffen in?
Je kunt attractie op verschillende manieren toepassen, de meest simpele manier is een combinatie van bepaalde droge stoffen maken, die de nodige attractie hebben, dus zonder het toevoegen van extra liquids. Ga je voorvoeren, dan zijn al die liquids waarschijnlijk ook niet echt nodig.

Bijvoorbeeld:

130 gram vismeel lt 94 (aminozuren, melkzuur, creatine, TMO en inosine)
50 gram squidmeel (betaïne, TMO en aminozuren)
50 gram krillmeel(betaïne, TMO en aminozuren)
30 gram Brocacel (nucleotiden)
30 gram wpc 80 (aminozuren)
40 gram Nutrilon 1 (o.a. inosine en l-carnitine)
15 gram lecithine (phospholipiden)
5 gram citroenzuur (heeft bewezen attractie voor karpers)

Heb je 350 gram, waar niet alleen bijna alle attractieve stoffen in zitten, maar ook met veel voedingswaarde (ongeveer 30 % eiwit en 15 % vet) en een hoge energiewaarde, die een nog belangrijkere rol spelen natuurlijk. In ieder geval op de wat langere termijn
Gebruik je 550 gram basis ingrediënten (tarwe en maïs), hou je nog 100 gram over voor de essentiële vetzuren. 50 gram gemalen hennep en 50 gram geplet lijnzaad en klaar is Kees!

Heb je een betaalbare bol (ongeveer 4 Euro per kilo), waar alles in zit en die instant goed zal werken, maar waarschijnlijk ook heel lang blijft vangen.
Waarom? Omdat een vis het waarschijnlijk niet kan laten, de verleiding is te groot zeg maar.

Zin of onzin?
Dat moet een ieder voor zich maar bepalen, persoonlijk geloof ik er wel degelijk in en de nieuwste wetenschappelijke inzichten tonen dat m.i. ook heel duidelijk aan.
Als er nog een nieuwe trend op aasgebied komt, dan zal die denk ik dan ook gebaseerd zijn op het feit dat vissen nutritional wisdom hebben.
Aas als totaalplaatje, met de wijsheid van de vis als uitgangspunt.
Mooie slogan voor een bollenboer! :D
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

05-05-2017 12:53

Er is zelfs 1 hele grote speler op de markt die op de HNV toer is gegaan. Nashy!!! The key en the key cray zijn toch wel voedzame bolletjes te noemen (niet dat ik ze ooit zal kopen want de prijzen zijn te bizar voor woorden). En Bayes weet wel het 1 en ander over attractie :wink:
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

05-05-2017 20:48

Vergeet niet dat de Engelse visserij totaal anders is als de Nederlandse, ze gaan daar meestal naar de zogenaamde dag wateren (dayticket).
Ze hebben daar instant aas nodig aangezien het snel moet gebeuren, mainline heeft daar een leuke goedkope (voor hun om te maken) melasse bol voor (cell!)

Probleem van o.a. de Engelse bollen is dat je er niet meer als een dag of 2 dagen mee kan voeren want dan slaat het dood.

Aangezien er steeds meer Engelsen ook op het vaste land gaan vissen (in de EU, vooral Frankrijk) hadden ze niet veel aan dat Engelse "wonderaas" en moesten ze dus wel met iets beters komen.

Het heeft inderdaad een belachelijk hoge prijs maar je moest eens weten hoeveel mensen Cell of de the Key(cray) etc kopen.

> Ik heb goed aas want het kost 15 euro de KG, dat jij wel vangt en ik niet ligt aan de stek...

De 2 recepten van Hilco doen zeker niet onder voor een key cray en ik denk dat ze nog wel beter vangen.

De gene die vaak wel vis vangen op hele moeilijke wateren zijn meestal toch wel mensen die voeren en serieus met hun aas bezig zijn (zelf draaien of laten draaien)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-05-2017 01:28

The Key Cray

Volgens Nash:

set to go down in history as one of the most effective carp baits ever produced.

Nogal een claim, laten we die bol eens analyseren en kijken of die claim op waarheid berust.

Wat zit er in?

Basismelen:

griesmeel, tarwemeel, maïs en rijst.

Voedingswaarde:

vismelen, krillmeel, crayfishmeel, calciumcaseïnaat, melkproducten (waarschijnlijk een opfok melkpoeder) en biergist.

Vetten:

levertraanolie, plantaardige olie.

Toevoegingen:

gehydroliseerde viseiwitten, nectar essence, thaumatine (een zoetstof), vlees flavouring? en zout.

Uitharding :

eigeelpoeder en bloedmeel.

Conservering:
propyleenglycol en citroenzuur.

Verder nog een vitamine premix.

Met bovenstaande producten kun je inderdaad wel een goede hnv bol maken.

Gaan we ongeveer uit van 550 gram basis, 350 gram voedingswaarde en dan houden we nog ongeveer 100 gram over voor de rest (eipoeder, bloedmeel, etc.).
Heel ver zal ik er dan denk ik niet naast zitten.

Nog een bewering van Nash:

harnessing the attraction of wild harvested crayfish The Key Cray range is the first hnv carp bait utilising the richest natural freshwater carp food source available.


De claim van Nash, dat er minimaal 50 procent crayfishmeal in de bollen zit is natuurlijk sowieso onzin, dat krijg je m.i. nooit draaiend en bovendien gaan de bollen dan waarschijnlijk ook nog eens drijven. Ik schat zo in, dat het maximaal zo’n 200 gram is.
Op zich is het best een goed ingrediënt, alleen heeft het een heel hoog as gehalte en zit er veel ruwe celstof in. Lt 94 vismeel en krillmeel zijn b.v. op zich dan ook veel betere ingrediënten qua voedingswaarde.
Dus, dat het de beste natuurlijke voedselbron voor een karper is denk ik vooral een marketing praatje. De mogelijke attractie kun je n.l. ook bereiken met alleen vismeel en krillmeel.

Qua vetzuren zit het m.i. wel goed en de bollen zullen ook wel de nodige attractie hebben en daarnaast is er ook nog een vitamine premix toegevoegd.

Samengevat, best wel een goede (hnv) bol, maar niet echt spectaculair.

Blijft over, de verkoopprijs.
Die is absurd natuurlijk, m.a.w. je krijgt geen waar voor je geld!
Ik kan een soortgelijke bol maken voor zo’n vier Euro per kilo en die is zeker niet minder dan de Key Cray en mogelijk zelfs nog beter. Een aasbedrijf dat groot inkoopt, kan het waarschijnlijk wel voor drie Euro de kilo.

Punt is, aasbedrijven moeten elk jaar een nieuwe bol op de markt brengen, die zogenaamd nog beter is, dan wat er al verkrijgbaar is.
Is gewoon business, meer is het niet. En aas maken loont natuurlijk!
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

09-05-2017 15:45

Het orginele Key concept bevat enzymen en zijn erg kort gekookt om nog wat enzymen actief te laten in de kern, daarom zijn de boilies ook heel zacht. Dus bloedmeel? Misschien in de stabalized versie want die moest er al snel komen. Kortom, een shelflife en inderdaad wat harder. De orginele Key is superieur aan de stabalized versies maar niet heel praktisch. Ik ben ook erg benieuwd wat er in dat goedje zit waar ze die cultured hookbaits mee maken. Vanmiddag in de hengelsportwinkel zag je wat condens in de verpakkingen. Er is dus iets aan het "werken/leven".
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Arno van Beek
Berichten: 810
Lid geworden op: 30-11-2014 19:04
Locatie: Drenthe

09-05-2017 15:54

Condens in de zakken betekend alleen maar dat de boilies niet goed gedroogd zijn en dat het vochtgehalte te hoog was toen ze verpakt werden.

Het enige wat sneller zal gaan werken en leven is de schimmel...
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

09-05-2017 20:39

De cultured hookbaits zijn gecoat met iets levends. Maar of dat schimmel is?
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

26-06-2017 16:16

Blijven gokken wat de Engelse bedrijven gebruiken helpt ook niet echt hoor?
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

26-06-2017 20:52

Kom op Keesert, gooi eens wat op :wink:
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

04-08-2017 20:18

Iemand enig idee wat voor invloed de nu lopende eieren crisis op de fabricage van aas heeft en nog belangrijker; wat is de invloed op de gezondheid van de karper ?

Kan me zo maar voor stellen dat er het afgelopen jaar duizenden kilo's zo niet meer boilies te water zijn gegaan met fipronil in zich.

Had eigenlijk wel een apart topic verwacht....
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Gesloten