Nutritional wisdom


Gesloten
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-03-2017 23:43

Dennis pors schreef:Hilco,ze vragen naar een mix zoals een vismeelmix,notenmix waar je eerder meegevist heb. Maar je komt met mixen die je nog moet testen waar je wel veel vertrouwen in heb,dat kan maar of de theorie het zelfde is als de praktijk ?. Heb genoeg mixen gehad wat ik dacht dit is het maar tja,toch niet. Dus vraag me af of je ook een mix heb waar je 100% vertrouwen in heb en heb het over de praktijk. Op papier klinkt iets goed,maar in praktijk toch iets anders.


Dennis, op deze mix heb ik het afgelopen jaar heel veel vissen gevangen:

150 gram patentbloem
200 gram maïsbloem
100 gram maïsgries
400 gram CéDé protein mix
50 gram gemalen hennep
100 gram gemalen pinda’s

400 gram ei (plusminus)

Percentages (eiw., vet, k.h.) 24 17 50

Liquids

3 ml. gistextract per ei (L).
7,5 ml. oester extract per ei.
6 ml. Kikkoman per ei.

Soak 3 ml. per ei.
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

21-03-2017 00:09

Kilootje goed gemalen kippen graan, da's zeg maar duivenvoer maar dan zonder hele mais.
Kilootje polenta fijn van de Turk. Mag ik dat nog zeggen 'de Turk' ? Ja dat mag ik zeggen.
Pondje griesmeel AH, want fijn.
Pondje tarwemeel AH.

Schraler wordt tie niet.

En het geheim voor zeg de Bernisse (Hi Rik :wink: )

Drupje sweetner.
Drupje of iets meer Scopex de echte.
Ook voor TV-snacks en Kant en Klare mee neem bami.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-03-2017 02:24

Ik schreef op de eerste pagina van dit topic:

is de juiste verhouding (voor zover we dat kunnen weten) van de macronutriënten het ei van Columbus? Ik denk persoonlijk van niet, vissen hebben meer behoeftes, maar dat het een heel grote rol speelt lijkt me wel duidelijk.

Ingewikkelde materie, omdat we het in de praktijk niet kunnen testen.
We weten wel het nodige door wetenschappelijke experimenten in aquaria en die tonen wel iets algemeens aan. Twee dingen zijn heel belangrijk voor een vis, n.l. de voedingsstoffen (nutriënten) en de energiewaarde van het voedsel. En daarnaast hebben we ook nog de smaakvoorkeuren.
Die behoeftes verschillen in de praktijk per seizoen, omdat een karper koudbloedig is. Daarnaast verschilt het voedselaanbod per water en het bestand aan vissen op een water (concurrentie) speelt ook nog een rol. Oftewel heel wat variabelen en er zullen er ongetwijfeld nog veel meer zijn.

Voor een karpervisser is het dus onmogelijk om precies te bepalen wat het beste werkt op een bepaald water. Voor het ene water zal het m.i. wel gemakkelijker zijn in vergelijking met een ander water. Waar ik in ieder geval wel in geloof, dat een echt goed aas op elk water werkt.

De macronutriënten, eiwitten vetten en koolhydraten, laten we daar eens mee beginnen.
Een karper is een omnivoor, dus die kan ze alledrie heel goed benutten, oftewel verteren.
Het is nou voorjaar en de vissen gaan binnenkort meer eten, grote vraag is, waar hebben de vissen het meest behoefte aan.
De fuck is, niemand weet het natuurlijk.
Veel energie voor hun stofwisseling hebben ze in ieder geval nog niet nodig, aan de andere kant, misschien hebben ze in de winter wel wat ingeteerd op hun vetreserves. Hun glycogeen potje is mogelijk leeg en misschien hebben ze ook nog wel wat eiwitten afgebroken.
De enzymwerking van de darmen moet weer op gang komen, de paai komt in zicht en voor het kuit hebben ze eiwitten en vetten nodig.
Een bol met een behoorlijk aandeel eiwitten met een compleet aminozuurpatroon en de juiste vetzuren kan je dus mogelijk een voordeel opleveren.
In mijn voorjaarsbol zit 27 % eiwit en 17 % vet en ik denk dat ik daarmee ongeveer goed zit.
In ieder geval kan een karper er heel veel uithalen en na één of twee dagen voeren weet ie ook wat er in zit.
Springtime let’s rumble!
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

21-03-2017 09:15

Hilco Meijer schreef:In ieder geval kan een karper er heel veel uithalen en na één of twee dagen voeren weet ie ook wat er in zit.


Misschien denk ik iets te simpel hoor maar is een karper ermee bezig met wat er in zit?

Als ik over straat loop en ik ruik een hamburger tentje dan heb je best kans dat ik er een naar binnen werk. Ondanks dat ik weet dat het slecht voor me is.

Wat wel helpt is dat als ik een broodje shoarma ergens ben wezen halen en ik poep de dagen erna met een boog... dan haal ik dat broodje wel ergens anders in het vervolg.


Zal een karper intelligenter denken dan de gemiddelde mensch??
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

21-03-2017 09:35

Je denkt inderdaad te simpel. We kunnen de karper niet een intelligentie toeschrijven zoals wij dat hebben. Wel hebben zij bepaalde organen en de bekende zijlijn over de flank waarmee zij kunnen detecteren zoals wij dat alleen met high tech apparatuur kunnen. Instinct zegmaar. De karper kan instinctief merken welke aminozuren of andere stoffen hij nodig heeft op dat moment (jaargetijde bijvoorbeeld).
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Dennis pors
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-03-2017 10:17

21-03-2017 11:04

Heb zelfs wel eens met een goedkopen mix gevist en vangen als een trein. 3 gelijken delen mais,gries en pavo wat eieren erbij en vangen als een trein :)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-03-2017 14:41

Erg mooi dat onderzoek dat aantoont. In de natuur heeft hij het niet nodig de rede dat je de nodige twijfels kunt plaatsen bij die onderzoeken veelal op koikarpers.

Nog wat leuk leesvoer voor de geïnteresseerder
viewtopic.php?f=35&t=54999&start=50
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

21-03-2017 17:09

Tuurlijk vangt een tarwe/mais/soja boilie! En op zn tijd nog rete goed ook. Geen speld tussen te krijgen. Maar waar het nu over gaat is procenten werk. De vis proberen over te halen door een bepaalde voedingswaarde of attractoren is mierenneukerij. Hobby binnen de hobby. Als je graag een aardappel aan je rig monteert is dat je goed recht. Zo ook met bijvoorbeeld hengelbouw. De 1 wil zelf zijn hengel bouwen, de ander koopt er 1.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Dennis pors
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-03-2017 10:17

21-03-2017 18:23

Vind het opzich wel een leuk onderwerp en iedereen heeft in al die jaren zijn mening gehad. Wilton,richword,evert,luc enz en dat maakt het wel mooi. Ik geloof ook niet zo in procenten ben geen kweker,iets meer of minder erin. Maar wat maakt een boillie misschien iets beter als een andere. De visser ?. De plaats ?. Of is het een combi van. Maar ben van de praktijk :). Sommige combi's werken goed in een bol. Wie kan mij vertellen welke combi's werken goed,zoals combi van kruiden,amino's,betaine,citroenzuur enz. In de nieuwe karper staat een mooi stukje,is eigenlijk voor borduurd op het loeb rapport. Dus welke stoffen hebben een meerwaarde in de praktijk ?
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

21-03-2017 21:53

Qua procenten bedoel ik dat het nutritional wisdom maar een klein percentage is van het geheel om vissen te vangen. 80 % is locatie. Aas is maar een kleine schakel.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-03-2017 01:42

Dennis pors schreef:Vind het opzich wel een leuk onderwerp en iedereen heeft in al die jaren zijn mening gehad. Wilton,richword,evert,luc enz en dat maakt het wel mooi. Ik geloof ook niet zo in procenten ben geen kweker,iets meer of minder erin. Maar wat maakt een boillie misschien iets beter als een andere. De visser ?. De plaats ?. Of is het een combi van. Maar ben van de praktijk :). Sommige combi's werken goed in een bol. Wie kan mij vertellen welke combi's werken goed,zoals combi van kruiden,amino's,betaine,citroenzuur enz. In de nieuwe karper staat een mooi stukje,is eigenlijk voor borduurd op het loeb rapport. Dus welke stoffen hebben een meerwaarde in de praktijk ?


Heb het artikel van Arno van’t Hoog net even in de digitale versie gelezen. Niks nieuws onder de zon en daarnaast staan er ook een aantal fouten in. Ook is het gebaseerd op heel weinig literatuur. Verder wel een goed leesbaar stukje.

Ik schreef eerder:

zoals eerder gezegd werken mengsels van attractieve stoffen het beste. We kennen die stoffen voor karpers in grote lijnen en weten ook waar ze in zitten. Dus als je die combineert kun je in principe aas maken met heel veel attractie (is smaak).
Nadeel is misschien, dat we de juiste verhoudingen niet weten en waarschijnlijk zullen we die ook nooit te weten komen. Daarnaast verschilt de attractie van bepaalde stoffen ook nog eens per vissoort. Een karper is een omnivoor, dus die zal waarschijnlijk voor heel veel verschillende stoffen receptoren hebben. Dus geen man overboord, we gooien gewoon zoveel mogelijk van die stoffen door elkaar, want een alternatief is er denk ik niet.

Heb die stoffen ook al meerdere keren genoemd.
Heeft het meerwaarde in de praktijk? Ik denk dus wel degelijk.
Het zijn allemaal stoffen die in zijn natuurlijk voedsel voorkomen en waar een karper dus ook receptoren voor heeft. Dus wat ik doe, ik combineer ze allemaal, om op die manier de hoogst mogelijke attractie in mijn aas te krijgen, althans dat is de insteek.
Er is één groep attractieve stoffen die ik niet gebruik en dat zijn amines, b.v. putrescine en cadaverine. Wat zit er b.v. in spuug ? Putrescine, dus de oude truc om even op het aas te spugen, was waarschijnlijk helemaal nog niet zo slecht bedacht.

Attractie is in ieder geval belangrijk in je aas, omdat vissen meer eten van aas dat ze lekker vinden. Meer eten betekent in de praktijk waarschijnlijk dus ook meer aanbeten, is min of meer een logische gevolgtrekking.
Dat is dus ook het hele idee achter mijn aasmakerij, meer aanbeten genereren op je gebruikte aas en dat kan natuurlijk op meerdere manieren.
Ik ga voor het totaalplaatje, omdat ik mijn aas voor een langere periode wil gebruiken.
Vis je een paar uurtjes instant, dan ga je alleen voor attractie, zo simpel is het.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-03-2017 01:57

James warner schreef:Qua procenten bedoel ik dat het nutritional wisdom maar een klein percentage is van het geheel om vissen te vangen. 80 % is locatie. Aas is maar een kleine schakel.


Leuk verhaal, punt is wel natuurlijk dat je op heel veel wateren de vissen niet kunt lokaliseren.
Kies ik toch liever voor 80 procent aas. Dan maar een mierenneuker!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-03-2017 09:19

Dus als je jouw bolletje in het water gooit komen de vissen van heinde en verre naar je stek gezwommen.
Toch een wonderaasje dus. :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

22-03-2017 14:01

@ hilco

Leuk verhaal, punt is wel natuurlijk dat je op heel veel wateren de vissen niet kunt lokaliseren.
Kies ik toch liever voor 80 procent aas. Dan maar een mierenneuker![/quote]


ik denk dat james het toch echt bij het rechte eind heeft hilco
aas is maar een klein stukje van de hele cirkel , niet meer en niet minder
als jou bol zo goed is dat alle vissen naar jou bol toe zwemmen , dan heb je echt een topper
waarschijnlijk staan ze dan morgen bij je op de stoep om je in te lijven , voor een of ander boilie merk
want er is nog steeds geen boilie boer die deze kan produceren
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

22-03-2017 14:40

Soms vraag je je af of er nog daadwerkelijk gevist wordt. :roll:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

22-03-2017 23:42

jannes hooijer schreef:@ hilco

Leuk verhaal, punt is wel natuurlijk dat je op heel veel wateren de vissen niet kunt lokaliseren.
Kies ik toch liever voor 80 procent aas. Dan maar een mierenneuker!



ik denk dat james het toch echt bij het rechte eind heeft hilco
aas is maar een klein stukje van de hele cirkel , niet meer en niet minder
als jou bol zo goed is dat alle vissen naar jou bol toe zwemmen , dan heb je echt een topper
waarschijnlijk staan ze dan morgen bij je op de stoep om je in te lijven , voor een of ander boilie merk
want er is nog steeds geen boilie boer die deze kan produceren[/quote]

Jannes,

Wat ik bedoelde is dat je op bepaalde wateren weinig tot geen activiteit van karpers ziet, zoals b.v. springende vissen of azende vissen.
Is het ook nog eens een monotoon water, zoals een kanaal, dan kun je proberen een goede stek te zoeken, b.v. een mosselbank, een kuil in het water etc. Vaak zijn die ook niet aanwezig, dus dan moet je wat anders proberen en ik denk dat de kwaliteit van je aas dan wel degelijk heel belangrijk is. Ook speelt je voertactiek dan een grote rol.

De meeste vissers zullen dan een aantal dagen gaan voorvoeren en dat werkt op veel wateren natuurlijk ook nog steeds. Persoonlijk zou ik dat nooit met van die goedkope twee - vier Euro bollen doen, wat tegenwoordig een beetje de trend is.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

23-03-2017 01:33

Hilco Meijer schreef:Vis je een paar uurtjes instant, dan ga je alleen voor attractie, zo simpel is het.


Vis je een heel weekend, dan wordt het al een ander verhaal, omdat vissen vaak al na een dag kunnen bepalen wat er in je aas zit. Snap best dat de meeste vissers dat niet kunnen of willen geloven, maar wetenschappelijk onderzoek toont duidelijk aan dat ze het wel degelijk kunnen en dat geldt niet alleen voor b.v. veel vrij amino’s (snel benutbaar), maar ook voor de andere nutriënten en daarnaast speelt de energiewaarde een grote rol.
Zal vooral evolutionair bepaald zijn, omdat vissen al 400 miljoen jaar langer op onze planeet leven dan de zoogdieren, dus die hebben een veel langere evolutionaire geschiedenis.
Simpel verhaal, op heel veel gebieden zijn vissen superieur t.o.v. zoogdieren.

Een karper heeft voor wat betreft voeding ook bepaalde eisen, in de vrije natuur zal ie daaraan voldoen door van alles wat te eten, om een zo optimaal mogelijk dieet samen te stellen.
Hangt af van het natuurlijk aanbod, omdat zijn energiebehoefte (en dus het liefst een vetreserve) ook een belangrijke rol speelt.
Komt er op neer, een vis zal daarin een keuze moeten maken, dus gaat ie meer of juist minder van iets eten. En dat verschilt ook nog eens per seizoen natuurlijk.

In principe hebben karpers op heel veel wateren ons aas helemaal niet nodig, is gewoon makkelijk verkrijgbaar voedsel. Uitgezonderd denk ik overbezette putten en veel btw’s.
In elke verkrijgbare commerciële bol zit wel wat voor een karper en er is dus ook geen enkele bol op de markt waar je helemaal niks op vangt.
In die goedkope twee Euro bollen, zitten voornamelijk koolhydraten en die heeft een karper (waarschijnlijk) ook nodig. Is het natuurlijk aanbod in een bepaald deel van het jaar laag en dat is zo in de praktijk, dan zal ie die dus best wel eten, om zo zijn energievoorziening te dekken. Qua voedingswaarde komen die bollen natuurlijk veel te kort, met als gevolg dat een vis er zo weinig mogelijk van gaat eten, want des te meer een karper er van gaat eten, des te groter de onbalans van de essentiële voedingsstoffen wordt die ie nodig heeft.
Denk dat bovenstaande ook wel uit praktijkervaringen van veel vissers blijkt, op een rivier kan crap goed werken, maar op b.v. kanalen werkt het totaal niet, tenminste in ieder geval niet als je er heel veel mee gaat voorvoeren. Het seizoen wil nog wel eens een verschil maken, maar daar ga ik nou niet verder op in.

Ik denk dan ook dat aas geen procentenwerk is, als dat zo zou zijn maakt het dus geen ruk uit waarmee je vist. Kunnen alle aasbedrijven ook wel opdoeken. Koop je een pallet kippenmaïs en klaar is Kees!

Essentiële aminozuren, de building blocks for life en een karper wil ze allemaal en weet ook nog eens hoe ie dat het beste voor elkaar kan krijgen. Een hap hier en een hap daar, meer is er niet voor nodig
Slimme jongens die vissen.

IMG_20170322_011836.jpg
(157.53 KiB) 4151 keer gedownload
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-03-2017 09:22

[quote="Hilco Meijer]Is het ook nog eens een monotoon water, zoals een kanaal, dan kun je proberen een goede stek te zoeken, b.v. een mosselbank, een kuil in het water etc. Vaak zijn die ook niet aanwezig.[/quote]
Bruggen, dukdalven, beschoeiing, sluizen, overhangende takken, bochten.
Allemaal makkelijk te lokaliseren en dat heeft ieder kanaal.

Maar met jouw wonderaasje is dat allemaal overbodig dus, gewoon een stek zoeken zo dicht mogelijk bij de friettent, lekker makkelijk.

Wat een theoretisch gezwets allemaal zeg, niet te geloven.

Hij zal er zo weinig mogelijk van eten :roll: waarom zal die het dan überhaupt eten :o
Dennis pors
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-03-2017 10:17

23-03-2017 12:32

Denk als je een bol goed wil testen moet je gaan vissen waar veel karper zit betaalwater of zo. Waar ieder dag de vis stijf staat van hengeldruk maar de vissen toch afhankelijk zijn van je aas. Hoe meer actie hoe meer je leerd,dan op een water waar een paar vissen zitten. Is de plek 100 x belangrijker dan op een betaalwater waar je in een bak vist vol met karper en geen witvis. Hier zou je het verschil kunnen merken van een iets betere bol. Maar of deze bol ook werkt op een rivier of vijver waar veel witvis zit betwijfel ik. Je kunt een goeie instant bol maken maar of de meeste daar op zitten te wachten na een avond witvis trekken ?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

24-03-2017 01:48

Harm Rademakers schreef:[quote="Hilco Meijer]Is het ook nog eens een monotoon water, zoals een kanaal, dan kun je proberen een goede stek te zoeken, b.v. een mosselbank, een kuil in het water etc. Vaak zijn die ook niet aanwezig.[/quote]
Bruggen, dukdalven, beschoeiing, sluizen, overhangende takken, bochten.
Allemaal makkelijk te lokaliseren en dat heeft ieder kanaal.

Maar met jouw wonderaasje is dat allemaal overbodig dus, gewoon een stek zoeken zo dicht mogelijk bij de friettent, lekker makkelijk.

Wat een theoretisch gezwets allemaal zeg, niet te geloven.

Hij zal er zo weinig mogelijk van eten :roll: waarom zal die het dan überhaupt eten :o[/quote][/quote][/quote]


Jij noemt het theoretisch gezwets, ik noem het gezond verstand.
Ooit wel eens een wetenschappelijk artikel over de materie gelezen? Oneliners, waar ik niks mee kan is, schiet niet op natuurlijk. Kom dan eens een keer met echte argumenten.
Ik heb het helemaal niet over wonderaas, heb het al vaak genoeg gezegd, aas inzetten kan op meerdere manieren. Dat ie van het ene waarschijnlijk meer eet dan van het andere, lijkt me wel duidelijk, maar dat hangt natuurlijk wel af van het aanbod (per water). Dus dat verschilt ook nog eens per seizoen. Daarnaast heb je ook wateren waar het aanbod vooral door vissers bepaald wordt. De grootte van het bestand speelt ook een rol en er zullen ongetwijfeld nog meer factoren zijn.
Voor een vis zijn er maar drie dingen belangrijk voor wat betreft zijn voeding, de energiewaarde, de voedingswaarde en de smaak. Daarom is er ook op elk aas vis te vangen.
Dus ook op die goedkope meelbollen. Dat ze op veel wateren meestal niet zo heel lang werken (tenminste als je er heel veel mee voert) is gewoon het gevolg van een te lage voedingswaarde.

Animals rapidly associate the sensory properties of a feed with its metabolic and physiological effects, and may remember the image for a long time (Ralphs 1997). Day et al. (1998) consider that animals assess foods in order to identify whether they are nutritionally beneficial or harmful, and propose that food choice and intake centre upon the concept of information gathering through intrinsic and extrinsic exploration.


Asshole :)
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

24-03-2017 18:10

hoe sta je eigenlijk tegen over flavours hilco?
ik had graag daar je mening eens over gehad

mvg

daan
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

24-03-2017 18:16

Al dat wetenschappelijk onderzoek is vooral gebaseerd op het kweken van die visjes, niet op het vangen.
Want snellere groei is meer peseta's.

Ik ben geen kweker maar een visser.
Ik vis dus ook niet in opgroeibakken maar in hun 'natuurlijke' omgeving.
Daniels Benny
Berichten: 165
Lid geworden op: 27-06-2007 11:41

24-03-2017 23:18

Blijkbaar is het U nooit opgevallen dat steeds dezelfde vissers meer of beter vangen als een doorsnee visser. Er zijn veel goede vissers maar slechts enkelen steken er steeds met kop en schouders boven de meute uit! Die enkelen staan niet in de boekjes maar kunt ge vergelijken met Jan met de pet maar toch weet Jan met de pet meer ,veel meer als de doorsnee visser te vangen en dat heeft niets met de plaats te maken eerder met zijn aas en hoe hij het inzet ,ach ooit zult ge er wel achter komen.
De "gesponserde" vissers die in de boekjes staan en die de tijd hebben om dagen aan de stuk hebben om te vissen die krijgen weinig respect van mij ,maar degenen die op enkele uren meer vissen vangen dan de "gesponserde"zonder voorvoeren of wat dan ook , dezen krijgen mijn respect want dat zijn tenslotte de betere vissers! Wonderaas bestaat niet meer er bestaat wel aas wat beter is ,we zijn nooit te oud om bij te leren ,we kunnen jaren ervaring voorleggen maar kunt ge er een lijn in trekken?Wetenschappelijk onderzoek van de tafel vegen? ,blijf dan maar met de korst verder vissen ,ge zult wel vangen maar wie gaat meer vangen op termijn?
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-03-2017 01:29

Wil je echt iets van aas begrijpen, dan kun je niet zonder de wetenschap. Is in ieder geval mijn visie. Het meeste wat er tegenwoordig op de markt verkrijgbaar is trouwens ook gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.
Gaat niet om wonderaas, maar om de achterliggende evolutionaire en ecologische principes.
Daarvoor moet je kennis hebben van de vis zelf, dat is dan ook mijn uitgangspunt voor wat betreft aas. Een vis kan voor wat betreft zijn voeding veel meer bepalen dan wat de meeste vissers denken. Vandaar ook de naam van het topic.
Draait allemaal om feedback en dus om leren. We kennen de pijlers van voeding (aas) en dat zijn energiewaarde, voedingswaarde en smaak, daarnaast zal de verteerbaarheid van het aas ook nog een rol spelen. Des te beter de vertering van iets is, des te meer een vis kan benutten.
Zoals al tig keer gezegd, op elk aas is vis te vangen, omdat in elk aas wel één van de pijlers zit. De ene pijler zal op een bepaald water waarschijnlijk ook beter werken dan een andere, hangt vooral van de behoefte van de vissen af. Oftewel het aanbod en dat kan van natuurlijke oorsprong zijn of het kan veroorzaakt worden door vissers.
Daarnaast spelen nog meer factoren een rol en dat kan per water verschillen.

Karpervissen draait vooral om de praktijk. Kun je daar met je aas een verschil maken?
Het antwoord is natuurlijk ja! Hoe je het doet is een ander verhaal.
Ik stop het liefst alles in één bol, omdat ik voor de lange termijn ga, maar er leiden meerdere wegen naar Rome.
Je kunt ook één pijler nemen, b.v. energiewaarde, dus aas met heel veel vet, zoals b.v. tijgernoten. Ook kun je een combi maken van verschillende aassoorten, of per hengel een verschillende aassoort gebruiken (drie voerplekken), b.v. één met veel vet, één met veel eiwitten en één met veel koolhydraten.

Je stek is belangrijk, maar in mijn optiek is aas minstens zo belangrijk.
Op druk beviste wateren is het denk ik zelfs het allerbelangrijkste.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

25-03-2017 01:41

daan ramakers schreef:hoe sta je eigenlijk tegen over flavours hilco?
ik had graag daar je mening eens over gehad

mvg

daan


Posting van de vorige pagina.

Flavours, een leuk onderwerp, zin of onzin?

In de eerste plaats, waarom gebruiken we flavours?

Omdat karpers ze lekker vinden is meestal het antwoord wat je van vissers krijgt als je ze het vraagt. Bijna elke karpervisser gaat ook altijd ruiken aan de bollen, ruiken ze lekker, dan zijn het vast ook goede bollen, is denk ik vaak de gedachte.
Wat ruik je in de meeste gevallen? Zogenaamde esters en die komen voor zover ik weet, niet in de onderwaterwereld voor. Daarnaast kunnen vissen alleen stoffen waarnemen die opgelost zijn in water. Je zou dus kunnen concluderen, dat vissen esters niet kunnen waarnemen, ergo wat er in veel bollen zit vangt vooral de vissers.
Maar ze kunnen de flavours wel proeven is ook een veel gehoord argument. Oké, wat proeft een vis dan. De flavour of het gebruikte oplosmiddel? Wat zijn de oplosmiddelen, vaak glycerol verbindingen, methanol, ethylacetaat en eventueel propyleenglycol. Waarschijnlijk kunnen vissen inderdaad een aantal van deze stoffen proeven, dus hebben ze mogelijk ook attractie voor vissen. Veel zal het overigens denk ik niet zijn.
Kunnen ze esters ook proeven? Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, waarom zou een vis daar chemoreceptoren voor hebben? Is totaal niet logisch.
Ik geloof dus dan ook niet, dat de meeste flavours echt meerwaarde hebben in aas.


Veel komt natuurlijk van Rod Hutchinson, een voor zijn tijd enorme vooruitstrevende visser en een icoon in de karperwereld. Wie viste er als eerste met Robin Red? R.H.
Veel van wat er tegenwoordig op de markt gebruikt wordt is nog steeds gebaseerd op zijn ideeën en ervaringen. Hij was vroeger ook mijn idool en ik schreef hem dan ook wel brieven.
Punt is misschien, dat de karpervisserij een beetje een star wereldje is voor wat betreft aas.
We zijn nou 35 jaar verder en we gebruiken nog steeds bepaalde producten uit de beginperiode, terwijl die misschien heel weinig meerwaarde hebben.
Robin Red is nog steeds hot, maar bij mijn weten is het nog nooit aangetoond dat het ook echt iets toevoegt aan je aas.
Tegenwoordig kennen we wel de stoffen die bewezen meerwaarde hebben, voor wat betreft geur en smaak, dus dan kun je toch veel beter die in je aas stoppen.

Zijn alle flavours onzin?
Vraag die ik niet kan beantwoorden. Misschien zijn sommige zogenaamde flavours wel synthetische of natuurlijke extracten en die werken wel natuurlijk.
Gesloten