Nutritional wisdom


Gesloten
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

16-03-2017 16:31

Even een gekke gedachte wellicht;

Als je dit alles zo tot op het bot hebt uitgepuzzeld en vissen hebt teruggebracht tot wetenschap.
haal je er dan nog net zoveel plezier uit als vroeger toen je met een aardappel maar wat deed?
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

16-03-2017 19:52

Torsten Mackenzie schreef:Even een gekke gedachte wellicht;

Als je dit alles zo tot op het bot hebt uitgepuzzeld en vissen hebt teruggebracht tot wetenschap.
haal je er dan nog net zoveel plezier uit als vroeger toen je met een aardappel maar wat deed?


Waarom zou het plezier weggaan hierdoor? Je bereidt je gewoon wat beter voor dan in het "aardappel-tijdperk" mogelijk was. Plezier is ook gebleven volgens mij toen de aardappel-vissers overstapten naar bijvoorbeeld boilies.
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

16-03-2017 22:17

Het was een vraag hè..
Maar om jouw vraag (wel)te beantwoorden. Een verandering van aas is imo totaal iets anders dan complete wetenschappelijk studies er bij te betrekken om tot t perfecte wetenschapoelijke onderbouwde aasje te komen. Niet dat er iets mis mee is, erg leerzaam zelfs.
Maar is de charme van vissen niet het proberen,aldoende leren en door ervaring wijzer te worden en feeling te krijgen? Persoonlijk wil ik niet te veel wetenschap bij m'n hobby betrekken zodat het een hobby blijft in plaats van een afstudeerproject. Als we allemaal konden meten wat de beste plek is en het beste aas per water is er wat mij betreft nog maar weinig aan..
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-03-2017 23:46

Legitieme vraag hoor.

Ik vis al meer dan 45 jaar op karper en begon in 1983 al met boilies en was sowieso in het hele noorden de eerste die dat deed. Mijn eerste bollen maakte ik overigens van Trouvit.
Ik las er over in “The carp strikes back” van Rod Hutchinson en ik geloofde er direct in.
Mijn eerste boilies kneedde ik met zes vingers bij elkaar, totdat ik iets kreeg wat op een bol leek. In die tijd moest je alles nog met de hand doen, omdat er toen nog geen rolplanken te koop waren in Nederland.
Prachtige tijd, ineens een hele nieuwe karpervisserij, die ook nog veel veer vis opleverde.
Ben me altijd in aas blijven interesseren en met de komst van het internet kwam er ook veel meer informatie vrij. De hele aasindustrie is in principe natuurlijk ook gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Waarom weten we b.v. welke stoffen attractie hebben?

Een boilie is nog steeds een boilie en een simpele bol van toen, vangt tegenwoordig ook nog steeds vis. Waar heb ik toen het meeste op gevangen? Mix van 70% gemalen kattenbrokken met wat binding en uitharding. Dat ving echt overal.
De bol waar ik binnenkort mee ga starten, heeft als basis ook een compleet diervoeder, dus zo heel groot is het verschil niet eens. Zit hem vooral in de details.
Daarnaast vis ik tegenwoordig op tig verschillende manieren, omdat ik wel wil dat het vissen leuk blijft.
Dus eigenlijk is mijn visserij de laatste jaren juist veel plezieriger geworden.
Beetje terug naar wat ik in mijn jonge jaren deed.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

17-03-2017 01:40

Flavours, een leuk onderwerp, zin of onzin?

In de eerste plaats, waarom gebruiken we flavours?

Omdat karpers ze lekker vinden is meestal het antwoord wat je van vissers krijgt als je ze het vraagt. Bijna elke karpervisser gaat ook altijd ruiken aan de bollen, ruiken ze lekker, dan zijn het vast ook goede bollen, is denk ik vaak de gedachte.
Wat ruik je in de meeste gevallen? Zogenaamde esters en die komen voor zover ik weet, niet in de onderwaterwereld voor. Daarnaast kunnen vissen alleen stoffen waarnemen die opgelost zijn in water. Je zou dus kunnen concluderen, dat vissen esters niet kunnen waarnemen, ergo wat er in veel bollen zit vangt vooral de vissers.
Maar ze kunnen de flavours wel proeven is ook een veel gehoord argument. Oké, wat proeft een vis dan. De flavour of het gebruikte oplosmiddel? Wat zijn de oplosmiddelen, vaak glycerol verbindingen, methanol, ethylacetaat en eventueel propyleenglycol. Waarschijnlijk kunnen vissen inderdaad een aantal van deze stoffen proeven, dus hebben ze mogelijk ook attractie voor vissen. Veel zal het overigens denk ik niet zijn.
Kunnen ze esters ook proeven? Lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, waarom zou een vis daar chemoreceptoren voor hebben? Is totaal niet logisch.
Ik geloof dus dan ook niet, dat de meeste flavours echt meerwaarde hebben in aas.


Veel komt natuurlijk van Rod Hutchinson, een voor zijn tijd enorme vooruitstrevende visser en een icoon in de karperwereld. Wie viste er als eerste met Robin Red? R.H.
Veel van wat er tegenwoordig op de markt gebruikt wordt is nog steeds gebaseerd op zijn ideeën en ervaringen. Hij was vroeger ook mijn idool en ik schreef hem dan ook wel brieven.
Punt is misschien, dat de karpervisserij een beetje een star wereldje is voor wat betreft aas.
We zijn nou 35 jaar verder en we gebruiken nog steeds bepaalde producten uit de beginperiode, terwijl die misschien heel weinig meerwaarde hebben.
Robin Red is nog steeds hot, maar bij mijn weten is het nog nooit aangetoond dat het ook echt iets toevoegt aan je aas.
Tegenwoordig kennen we wel de stoffen die bewezen meerwaarde hebben, voor wat betreft geur en smaak, dus dan kun je toch veel beter die in je aas stoppen.

Zijn alle flavours onzin?
Vraag die ik niet kan beantwoorden. Misschien zijn sommige zogenaamde flavours wel synthetische of natuurlijke extracten en die werken wel natuurlijk.
Torsten Mackenzie
Berichten: 266
Lid geworden op: 30-04-2014 11:26

17-03-2017 09:32

'Ik vis al meer dan 45 jaar op karper en begon in 1983 al met boilies en was sowieso in het hele noorden de eerste die dat deed.'

zien hier bronnen van:-P Of ken jij gewoon alle mensen uit 'het noorden'

Leuk om te lezen in ieder geval dat je zo vol passie alles je eigen maakt.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-03-2017 01:40

Natuurlijke lokstoffen (chemo attractants), oftewel attractie. Ga ik nog wat dieper op in (vooral ook voor de nieuwelingen).
Zoals eerder gezegd werken mengsels van attractieve stoffen het beste. We kennen die stoffen voor karpers in grote lijnen en weten ook waar ze in zitten. Dus als je die combineert kun je in principe aas maken met heel veel attractie (is smaak).
Nadeel is misschien, dat we de juiste verhoudingen niet weten en waarschijnlijk zullen we die ook nooit te weten komen. Daarnaast verschilt de attractie van bepaalde stoffen ook nog eens per vissoort. Een karper is een omnivoor, dus die zal waarschijnlijk voor heel veel verschillende stoffen receptoren hebben.
Dus geen man overboord, we gooien gewoon zoveel mogelijk van die stoffen door elkaar, want een alternatief is er denk ik niet.

Welke stoffen hebben bewezen attractie voor vissen?
Vrije aminozuren, quaternaire ammoniumverbindingen, fosfolipiden, nucleotiden en nucleosiden en organische zuren.
Klinkt moeilijk, maar valt best wel mee, je hoeft alleen te weten met welke producten je die stoffen in je aas krijgt.

Vrije aminozuren in je aas krijgen is heel gemakkelijk, al die hydrolisaten die te koop zijn zitten bomvol met vrije aminozuren en die zijn bij elk aasbedrijf te koop.
Quaternaire ammoniumverbindingen, zijn o.a. betaïne en nog een paar stoffen.
Betaïne zit vooral in weekdieren en schelpdieren, zoals b.v. krill, squid, mossels en oesters.
Een paar andere stoffen (trimethylamine en creatine) zitten vooral in vis.
Fosfolipiden zitten b.v. heel veel in lecithine en nucleotiden en nucleosiden zitten veel in gist(extract).
Blijft over organische zuren, zoals b.v. boterzuur, melkzuur en citroenzuur.

Haal als voorbeeld nog even mijn recept voor het komend voorjaar er bij, waar al die stoffen dus ook daadwerkelijk in zitten.

150 gram patentbloem tarwe (A.H.)
100 gram maïsbloem (A.H.)
100 gram maïsgries (A.H.)
450 gram gemalen CéDé protein mix (Welkoop, zelf malen))
75 gram gemalen hennep (Welkoop, zelf malen)
75 gram geplet lijnzaad (A.H.)
50 gram pure whey (Kruidvat)
15 gram lecithine (drogist)
7 gram citroenzuur (Bol.com)

Liquids

20ml. liquid yeast extract (Feedstim)
20 ml. Oestersaus (A.H. Lee Kum Kee)
20 ml. Kikkoman sojasaus (A.H.)
20 ml. Visaus (A.H. Blue Elephant)
20 ml. krill compound (Feedstim)

Nog wat praktische zaken, van zuren moet je niet meer dan 10 gram per kilo mix gebruiken.
15 gram lecithine is per kilo mix voldoende.
De liquids kun je in principe niet over doseren, hoger dan 100 m.l. is denk ik niet nodig.
Wat gist betreft, is er ook een nieuw product op de markt, genaamd Brocacel, in potentie een heel interessant product. O.a. te koop bij MTC en Feed Stimulants.
Zou er persoonlijk overigens niet meer dan 30 gram per kilo mix van gebruiken.

Samengevat, de mogelijkheden zijn legio en het meeste is ook gewoon te koop bij de aasbedrijven en of bij Feedstim.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

18-03-2017 02:39

Hilco Meijer schreef:150 gram patentbloem tarwe (A.H.)
100 gram maïsbloem (A.H.)
100 gram maïsgries (A.H.)
450 gram gemalen CéDé protein mix (Welkoop, zelf malen))
75 gram gemalen hennep (Welkoop, zelf malen)
75 gram geplet lijnzaad (A.H.)

Zover komen de meeste thuis draaiers nog wel maar wat daarna komt is wat het verschil maakt.
Ik draai niet meer zelf maar voor mijn maat (70+) die nog niet zo lang op karper vist (5 jaar of zo) en dat wel doet , wat kost die mix zoals jij hem inkoopt, dus niet in het groot.
Kan het wel zelf allemaal gaan opzoeken maar ik denk dat jij het wel ongeveer weet.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-03-2017 03:01

Die mix zal mij ongeveer zeven Euro per kilo kosten en met eivervangers zal dat ongeveer zes Euro zijn.
Wat betreft de Brocacel, ben ik er al van uitgegaan dat ik dan geen liquid yeast gebruik, dus ongeveer 30-50 gram. Waarom? Omdat meer mogelijk je aas een bittere smaak geeft.
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

19-03-2017 10:50

Beste Hilco,

Dat is een flinke prijs voor een eigen bol. Daarop komt ook nog eens de prijs van het gas. ( 0.20 / 0.25 cent per kilo ). Dan is het niet eens meer aantrekkelijk om zelf uren lang te staan rollen gezien je voor dat bedrag een goede bol kan kopen.

Ik zelf draai een prima bol, die voldoet aan alle wensen en bevat genoeg goede voedingsstoffen en heeft een goede attractie voor nog geen 2,50 inc. de kosten van het gas.
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

19-03-2017 12:04

Klopt Remon. Ik lijk ook wel gek dat ik in mn schuurtje sta te tobben. En dan ook nog eens het feit dat we in 90% van onze wateren veel witvis en oudere schubs hebben zwemmen en we dus met redelijk schraal en goedkoop aas het beste uit zijn. Het is wel leuk hoor, lekker veel vismeel en krill in je bol proppen waardoor de voedingswaarde hoog wordt. Alleen heel verstandig is het soms niet. Hobby binnen de hobby.... Niets meer en niets minder. Ohja, ik kan eens gek doen qua vormen maar daar blijft het bij.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

19-03-2017 14:14

hilc vis je enkel met dit recept of experimenteer je ook nog met andere recepten bv vismeelbol
of notenbol

mvg

daan
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-03-2017 00:44

Remon, dat is alleen de prijs van de mix (inclusief de meegerekende prijs van de eieren en alle liquids). Uit één kilo mix haal ik ongeveer 1500 gram bollen.
Kan je een derde van de prijs afhalen. Dan kom je per kilo bollen onder de 5 Euro uit.
Natuurlijk kun je als thuisdraaier voor € 2,50 een goede bol draaien. Mijn bol is bestemd voor de lange termijn en dan wil ik een hele goede bol, waar de vissen op terug blijven komen.
Volgens mij vis jij vooral ook op groot water en daar is kwantiteit b.v. heel belangrijk i.v.m. concurrentie van andere vissoorten.
Ben je daar met schraal en goedkoop aas beter uit? En wat is schraal eigenlijk?
In mijn bol zit 27 procent eiwit en dat kun je niet echt hoog noemen, oké er zit wel veel attractie in en daarnaast veel vet.
Ik weet dat er veel riviervissers met die goedkope meelbollen van 2 Euro de kilo of zo gaan
voorvoeren. Zal misschien best goed werken, maar ik zou zelf toch voor wat meer kwaliteit gaan en dat kun je zelf ook draaien voor heel weinig geld.
Op pagina één van dit topic staat een heel simpel recept en die kun je nog wel wat simpeler maken. b.v. voor het gebruik op een rivier:

200 gram tarwebloem
250 gram maïsbloem
150 gram maïsgries
200 gram LT 94
65 gram gemalen hennep
65 gram geplet lijnzaad
70 gram eicompound
25 ml. Maggi

Krijg je ongeveer 25 % eiwit, 10 % vet en 55 % koolhydraten.

Heb je een bol die qua verhouding van de macronutriënten al heel goed in elkaar zit en dat voor een prijs van € 2,45 per kilo mix. Stel we halen er 1400 gram boilies uit, dan komt een kilo bollen je op ongeveer € 1,75.
Als je wilt, kan het nog wel goedkoper. We hebben in het verleden al eens een discussie op het forum gehad, of je zelf een bol van onder de één Euro kon draaien en dat kan inderdaad. Een bedrijf als KCB kan het waarschijnlijk nog veel goedkoper. Dan reken ik overigens wel alleen de grondstoffen (tarwe, maïs en soja) natuurlijk.

Het is dus vooral een kwestie van, wat wil je bereiken met je aas en daarin spelen meerdere factoren een rol. O.a. ook de persoonlijke gevolgtrekkingen en de daaruit voortkomende visies van de vissers zelf. Daar wringt misschien de schoen en dat geldt ook voor mezelf natuurlijk.

Daan, als ik instant vis, gebruik ik wel eens andere bollen, omdat o.a. smaak en geur dan vooral ook een rol spelen. Dus dan heb je niet een dure mix en ook geen kilo’s bollen nodig en het hoeft m.i. ook niet persé altijd veel extra attractie aan je aas toevoegen te zijn.
Meer een kwestie van de juiste plaats en de juiste tactiek.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-03-2017 07:37

met alle respect maar op groot water ben je op lange termijn prima uit met een bol van griesmeel.maismeel volvet getoaste soja en vismeel of trouvit en wil je zoet dan vervang je het deel vismeel/trouvit door gemalen kanariezaad en lammerenopfokmelk. Beetje flavour en sweetner en je kan voeren tot je er bij neervalt. En ja de vis blijft erop terugkomen
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-03-2017 12:25

Succes met zo'n mix op de rivier Hilco, of is het de bedoeling om zoveel mogelijk witvis, krabben en kreeften aan te trekken ?
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

20-03-2017 12:35

@ Rik:

Hilco vist alleen maar op een stadsvijver heb ik begrepen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-03-2017 15:38

Voor een water met veel hengeldruk kan dat mogelijk het verschil maken. Dat het desondanks goedkoper kan lijkt me duidelijk. Of je moet behoefte hebben aan karpers met extra spiermassa.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-03-2017 17:34

Joost Rippen schreef:@ Rik:

Hilco vist alleen maar op een stadsvijver heb ik begrepen.


De mix die Hilco zojuist gaf, was bedoeld voor de rivier vissers Joost. Nu ligt het er wel aan op welke rivier je vist, maar over het algemeen ga je onwijs veel bijvangst krijgen met dit soort mixen. Ik zou hier niet mee vissen op de rivier in ieder geval vanwege de atractie.
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

20-03-2017 19:12

Ik zie er geen enkel probleem in. Vis zelf erg vaak met 30 % Lt, soms zelfs wel een beetje pd op rivieren.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
daan ramakers
Berichten: 130
Lid geworden op: 17-12-2004 21:59
Locatie: turnhout

20-03-2017 19:54

welke atractie bedoel je rik?
vind dit een doorsnee voer mix voor op de rivier eerlijk gezegt...
in de zomermaanden zit ik zelfs tot 55 procent vismelen in op de maas zonder echte bijvangsten op meerval na.. ma dat heb je met elke bol daar...
opt ak kanaal heb je wel wat meer last vd slijmerds ma dan vis ik met 35 mm bollen soms groter...en dat lost veel op
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-03-2017 20:43

Zoals ik al zei is dit per rivier verschillend.
Als ik op het haringvliet/hollands diep met zo'n hoeveelheid vismeel ga zitten, knalt de ene winde na de andere de kant op. Met zoete bollen en slechts wat basismix heb ik dit vele malen minder. Lt is uiteraard een zeer atractief goedje, plus dat de bol voor de rivier te grof is en te veel uitlekken zal ( atractie ).
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

20-03-2017 21:19

Hallo Rik,

Ik wijk nu even af van de ingrediënten in de boilie maar kan het (flink) vergroten van de boilie niet helpen tegen de windes?
Ik woon aan de dordtse kil en het is niet normaal hoeveel winde en roofblei er tegenwoordig zwemt trouwens.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

20-03-2017 21:48

Enigste wat helpt is kappen met bijvoeren, en een uur later nog eens langzaam opbouwen, zodra je bijvoeren gaat lijkt het alsof de school alleen maar groter en groter word, groter aas helpt in mijn ogen maar minimaal, maar je hair verlengen werkt ook prima, en dan niet 1 cm maar gelijk een cm of 4.
Dennis pors
Berichten: 12
Lid geworden op: 09-03-2017 10:17

20-03-2017 23:29

Hilco,ze vragen naar een mix zoals een vismeelmix,notenmix waar je eerder meegevist heb. Maar je komt met mixen die je nog moet testen waar je wel veel vertrouwen in heb,dat kan maar of de theorie het zelfde is als de praktijk ?. Heb genoeg mixen gehad wat ik dacht dit is het maar tja,toch niet. Dus vraag me af of je ook een mix heb waar je 100% vertrouwen in heb en heb het over de praktijk. Op papier klinkt iets goed,maar in praktijk toch iets anders.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-03-2017 23:37

Oké, maken we een nog wat schralere en dus ook goedkopere mix.

Kippen legmeel 550 gram
Tarwebloem 180 gram
Hennep (gemalen) 100 gram
Lijnzaad (gemalen) 100 gram
Ei compound 70 gram
Maggi 15 ml.
Citroenzuur 7 gram.

20 % eiwit, 14 % vet en ruim 50 % koolhydraten.

Ben je voor een kilo bollen nog geen Euro kwijt. Goedkoper kan her bijna niet.
Zou er zelf nooit mee vissen, maar misschien is het op sommige grote wateren best bruikbaar.
Dat legmeel is overigens een compleet diervoeder, dus daar zijn ook nog vitamines en mineralen aan toegevoegd. Een vis kan er dus ook nog het nodige uithalen.

http://www.kasperfaunafood.nl/wp-conten ... EGMEEL.pdf
Laatst gewijzigd door Hilco Meijer op 20-03-2017 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten